Permalänk

Levicom VP500S sabbade mitt moderkort?

Bytte i veckan ut mitt gamla 350 watts nätagg mot ett Levicom VP500S (500w).. Tre dagar senare stängde datorn av sig när jag satt och jobbade...

Nu så verkar moderkortet helt dött, har monterat ur det ur lådan och ryckt bort alla onödiga kort, hårddiskar, fläktar etc. Har testat att köra med mitt 350w agg som är ok och datorn startar ändå inte. Det konstiga är att spänningsdioden lyser på mobot (ett ABit IC7-G) så kortet får ju ström. Har testat att köra CPU & north bridge-fläktarna och de fungerar, är dock lite obalans i northbridgefläkten så den låter som fan.

Alltså kan ju knappast datorn ha blivit för varm pga kylningshaveri, CPU-temp brukar ligga på 40grader, 12v låg med levicom på ca 12.2 volt. Jag tycker inte att detta är farligt högt, vad tycker ni?

Så frågan är, har nätaggregatet brännt mitt moderkort pga för hög spänning, eller gick moderkortet sönder av en ren slump just efter bytet av nätaggregat? Eller är det processorn som har gett sig? Har tyvärr inget annat kort att testa på....

Ideér?

Visa signatur

Asus A8N32-SLI Deluxe | AMD X2 4200+ | 2.0GB Corsair TWINX2048-3200C2 | Gainward 7900GT
ABit IC7-G | P4 2.8 | 1.0GB TwinMos-Winbond DDR | HIS IceQ Radeon 9800Pro
ABIT NF7-S | XP 1800+ | Alpha 8045 | 768MB DDR | Geforce 2 Pro 64MB

Permalänk
Avstängd

hmm...hade du antistat band på dig? Du kan ha kommit åt mobot med handen å på det viset gett av dig el..
Hmm..har du garanti på mobot?
Lycka till....testa ta ur minnerna å sätt i den igen!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

12.2 volt är absolut ingen fara Själv ligger jag på 12.38v

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk

Jopp.... antistatband användes...

Garanti har jag kvar, men det känns ju oroväckande att byta ut mobot mot ett nytt om det är nätaggregatet som förstörde det... kan ju hända igen då...

Visa signatur

Asus A8N32-SLI Deluxe | AMD X2 4200+ | 2.0GB Corsair TWINX2048-3200C2 | Gainward 7900GT
ABit IC7-G | P4 2.8 | 1.0GB TwinMos-Winbond DDR | HIS IceQ Radeon 9800Pro
ABIT NF7-S | XP 1800+ | Alpha 8045 | 768MB DDR | Geforce 2 Pro 64MB

Permalänk
Medlem

12 V spänningen är ganska okänslig på vart den ligger. Det är dom andra man ska kolla på i första hand.

Men det som jag tror har hänt här är att du aldrig har använt antistatarmband. Och att det vid någon montering har uppstått ett sk latent fel. Alltså ett fel som inte uppträder på en gång.

Edit. Antistatinlägget fanns inte när jag började skriva.

Visa signatur

A+ Certified Professional

Permalänk

Har inte i huvudet hur de andra spänningarna låg men övervakningsprogrammet visade inga onormala värden på dem vad jag minns. Allt såg stabilt ut och datorn var helt stabil i 3 dagar innan den bara dog.

Visa signatur

Asus A8N32-SLI Deluxe | AMD X2 4200+ | 2.0GB Corsair TWINX2048-3200C2 | Gainward 7900GT
ABit IC7-G | P4 2.8 | 1.0GB TwinMos-Winbond DDR | HIS IceQ Radeon 9800Pro
ABIT NF7-S | XP 1800+ | Alpha 8045 | 768MB DDR | Geforce 2 Pro 64MB

Permalänk

Hej
Hur gick det? Var moderkortet trasigt?
Jag råkade ut för samma sak i går med mitt Abit IC7-G.
Den gröna leden på kortet lyser men när jag trycker på start så blinkar den röda till samtidigt som cpu-fläkten rycker till, i övrigt ingenting.
Däremot luktar det bränt om grafikkortet, ett gammalt Geforce2 GTS.
Kylfläkten på grafikkortet verkar ha ett väldigt dåligt lager och kan ha vägrat snurra.
Vad händer vid uppstarten om grafikkortet är paj?
Ska testa med ett annat grafikkort idag...

Visa signatur

Abit IC7-G l Prescott 2.4 l 512MB
Sabertooth 990FX/FX-6100/16GB
B550M Aorus Pro-P/5600X/32GB

Permalänk

ursäkta jag lånar tråden lite:

min kusins dator har lagt av nyligen och han har inte gjort något med den men det som händer är att den inte startar när man trycker på startknappen men om han drar ut strömkablen och sätter in den efter spänningslampan på moderkortet har slutat lysa så funkar den att starta men det stänger sig själv efter någon sekund igen..vad kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Prova och testat med ett annat nätagg? Om du inte redan har gjort det då...