X-box Crystal - vilken version?

Permalänk
Medlem

X-box Crystal - vilken version?

Är det någon som har en aning om vilken version det är på en Xbox Crystal? Är det 1.5 eller 1.6?

Ska chippa boxen, och hittade ett chip vid namnet Xenium Ice, som ska funka för båda 1.5 och 1.6, utan att löda. Låter ju übernice, någon som vet om det är så bra i verkligheten också?

Finns det någon sida där jag kan läsa mer om själva chipnings-proceduren? Vill inte göra något fel (på flickans box )

Edit1: Inget Wääsh snack tack, finns flera anledningar till att chippa en box.

Edit2: Såg på chipper.se att chippet ovan endast ska funka till 1.5? Vad stämmer? Eller innebär det att jag måste löda och greja för att få den att funka på 1.6? Är lödningen svår?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Lödfria chip har en tendens att halka bort från stället där de ska sitta... o då får du öppna boxen igen och pilla dit det igen.

ska du flytta boxen nångång tex så rekomenderar jag att du köper ett akira chip alternativt xecuter2 och ger nån snubbe en 500ing för att löda det.

Och ja lödningen är svår om man inte är riktigt stadig på handen.
skickar dig ett priv msg

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

Crystal har garanterat 1.6. I annat fall så kan du ändå bara öppna lådan och se efter vad det står XCALIBUR på Videochippet. Gör det så är det en 1.6.
Lödfria Chip finns inte till 1.6. Eller snarare till en viss del, du måste ändå löda ett par punkter och då är det bara onödigt att använda ett lödfritt chip.

Kolla på www.Psxcare.com och www.xbox-scene.org för mer info.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Crystal xbox är 1.4.
En kompis har den med ett xbit chip.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Crystal har garanterat 1.6.

Garanterat HAHA!

1.4 stämmer bättre.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Medlem

Ser man på, Drog den slutsatsen pga utav att Crystal Boxen var såpass nu. Men där ser man.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Off-Topic.
Jag hade tänkt att köpa en xbox och ge nån en slant för att chipa den åt mig. Ingen som känner någon i Kristianstas trakten som chippar?

Permalänk

Hmm.. Ja köpte ett Xbox Crystal igår..
Nån som kan ha nån aning om vad de är för version ?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Finns två varianter av Crystal, dels den gamla som var en superaritet och betingade samlarvärde för ett inte allt får långt tag sedan.
Och sedan har vi microsofts återlansering av boxen som kom några månader sedan.
Vilket som är 1.4 resp. 1.6 borde väll inte vara så svårt att lista ut

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Vad är det för skitsnack om att lödfria chip inte skulle sitta kvar?
Jag har haft ett X-bit-chip i min box ett år nu och det har suttit fast hela tiden...

Permalänk
Medlem

Den gamla Limited Edition Crystal såldes med dubbla S handkontroller.
Det var v1.4.

Den som säljs nu, Standard Crystal säljs 1 S handkontroll och är v1.6.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

www.multimediashopen.com

För er som fundera på X-box. ska själv inhandla ett Crystal edition med Aladon Advance + 160Gb HDD med 2st Handkontroller. fin liten julklapp till sig själv

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem

min Xbox Crystal är 1.6! (tillverkar 2004-08-24)
Chippade den med ett Aladdin Advance Live.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Hmm.. Ja köpte ett Xbox Crystal igår..
Nån som kan ha nån aning om vad de är för version ?

du har 1.6..alla xboxar inköpta efter mars 2004 e 1.6 om dom inte stått på lager ett bra tag

Permalänk

Re: X-box Crystal - vilken version?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Är det någon som har en aning om vilken version det är på en Xbox Crystal? Är det 1.5 eller 1.6?

Ska chippa boxen, och hittade ett chip vid namnet Xenium Ice, som ska funka för båda 1.5 och 1.6, utan att löda. Låter ju übernice, någon som vet om det är så bra i verkligheten också?

Finns det någon sida där jag kan läsa mer om själva chipnings-proceduren? Vill inte göra något fel (på flickans box )

Edit1: Inget Wääsh snack tack, finns flera anledningar till att chippa en box.

Edit2: Såg på chipper.se att chippet ovan endast ska funka till 1.5? Vad stämmer? Eller innebär det att jag måste löda och greja för att få den att funka på 1.6? Är lödningen svår?

Ser att folk snackar om annat så jag hjälper dig lite.

För länge sedan så kom Xbox crystal limited edition ut. Då var det version 1.4 på den. Men nu för runt 4+ månader sen så kom Crystal tillbaka och vanliga svarta xboxet åkte ut ur marknaden. Så Det beror på när du flicka köpte sin xbox.

Lödfritt är bra för man slipper löda, men det beror på vad man tycker passar en. Ett Xenium Ice chipp som du tittat på kostar runt 500-600 kr, du kan få ett Akira2 chipp dittlött för 500 kr. Alltså behöver du inte löda själv.
Xenium Ice har 2mb bios, vilket är tok för mycket. har du 512kb så klarar du dig fint!

www.chipper.se/forum läs lite på forumet osv. Ställ lite frågor.

På chipper.se hemsidan står det att Xenium Ice bara funkar för version 1.0>1.5 xboxar.

Lödningen är inte svår på en 1.6 xbox, bara jobbig. Du måste ha en mycket fin spets och rikligt med tålamod. Och en rätt så stadig hand.

Lycka till

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.