Permalänk
Melding Plague

Design av moderkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Design av moderkort</b></font> <small class="small">torsdag 16 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.mbreview.com/mbdesign.php" target="_new">MBReview.com</a> har publicerat en mycket intressant artikel i vilken man går igenom hur ett moderkort designas. Artikeln tar upp många av de problem som moderkortsdesigners idag får tampas med, till exempel värme och kostnadseffektivitet.<br /><br />"<i>Have you ever just looked at a motherboard and wondered how it was designed? How did the design engineers decide where to place certain chips, or components? What are these strange components placed all over the board? Why do motherboard manufacturers make a big deal out of multi-layer PCB’s? Today we’ll be taking a good look at what exactly goes into the process of a motherboard’s design, from the planning stages to the finished product.</i>"<br /><br />Den nio sidor långa artikeln läser ni hos <a href="http://www.mbreview.com/mbdesign.php" target="_new">MBReview.com</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fyfan vilket jobb det måste vara, rita upp alla ledbanor blablabla. vi ska vara glada att det finns såna duktiga personer

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

såna här grejer är alltid lika intressant att läsa

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Det är relativt små förädnringar från en modell till en lite nyare? Antar att de inte uppfinner hjulet varenda gång? De borde ha referenser och referensmoderkort från nb/sb-tillverkare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Det är relativt små förädnringar från en modell till en lite nyare? Antar att de inte uppfinner hjulet varenda gång? De borde ha referenser och referensmoderkort från nb/sb-tillverkare?

Frågetecken på dig också

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
fyfan vilket jobb det måste vara, rita upp alla ledbanor blablabla. vi ska vara glada att det finns såna duktiga personer

hehe, jag har faktiskt i mitt ex-jobb designat ett PCB (första versionen av kortet är precis klart nu, och vi ska snart skicka iväg det till fabriken för tillverkning). många ledningar drog man iaf. dock är det relativt långsamma signaler (högst 50 MHz) på mitt kort jämfört med de allra modernaste moderkorten med snabba minnesbussar, hypertransport och vad det nu är.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W