Knäpp C lärare och idiotisk C-inlärningsbok

Permalänk
Medlem

Knäpp C lärare och idiotisk C-inlärningsbok

Jaha.. har då börjat med Programering A som i detta fall är språket C.. problemet är att vi har en helt dum lärare som ibland vägrar hjälpa en eftersom han är så stolt över att han gjort en egen liten bok till oss som vi ska vända oss till. saken är bara den att boken är skit dålig..

Detta är inte bara jag som tycker utan även många andra. Så jag tänkte att jag tar det i egen hand och försöker lära mig från andra källor än denna lärare och hans lärbok som han skrivt själv.

Finns det några bra böcker eller sidor man kan vända sig där man kan lära sig de grundläggande stegen om hur man lär sig C och kanske även andra språk.. Skulle uppskattas jättemycket!

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Glömsk

Öhmm, tja. Skulle rekommendera att du iaf lär dig hur man använder följande:

if-satser
for/while-loopar.

int test = 3; if(test == 3) printf("Wohoo!\n"); // \n = radbryte else printf("Nehe.\n");

int i = 0; for(i = 0; i < 5; i++) printf("LOL!\n");

while(true == true) // upprepa om sant är sant. En infinite loop! { printf("Ctrl+C för att avsluta eller något\n"); }

funktioner

int dubbla_tal(int n) { return n * 2; } int main() { int x = dubbla_tal(15); printf("%i", x); // skriver ut 30 }

arrayer

int test[10]; test[0] = 1; test[2] = 3; test[1] = 4; printf("%i", test[2]); // skriver ut 3 char namn[64]; sprintf(namn, "Psionicist%i", 2004); // lägger Psionicist2004 i namn printf(namn); // skriver ut namn printf("Psionicist%i", 2004); // som ovan fast lägger inte texten i namn

Eller förresten, det där kanske inte var en sådan bra idé. Jag hade skitkul dock.

Begriper du något av det som står ovan kommer du nog inte ha sådant stort problem att lära dig detta dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Begriper du något av det som står ovan kommer du nog inte ha sådant stort problem att lära dig detta dock.

Fattade typ inte så mycket av det alls.. måste lära mig vad och hur dem ska användas.. behöver böcker eller bra sidor på nätet som kan förklara.. inte hjälp över SweC

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elk
http://www.punbb.org/articles/cprog.html

Tackar.. ska läsas omgående! andra källor tas emot med varma kramar dem med

Visa signatur

3dMark05: 15.100 -> E4300 1.8Ghz @ 3.15Ghz , 2x1gb OCZ PC6400, 8800GTS 320mb, ASUS P5N-E SLI

Permalänk

Satsa på c# eller java istället är mitt tips

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walter groupius
Satsa på c# eller java istället är mitt tips

Jo, det är ju skitbra när man läser en kurs om C

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walter groupius
Satsa på c# eller java istället är mitt tips

Nu var det i skolan och läraren hade redan valt c...
Och det är inget fel att lära sig c/c++ Det är trots allt det vanligaste språket för åtminstonde Open Source-program.

GameTutorials Har fungerande exempel med förklarande kommentarer.

Och så tycker jag ni bör ta ett snack med läraren, och om inte det hjälper, rektorn.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Vill du ha en bra bok på svenska, som dessutom är tunn, kan jag starkt rekommendera "Vägen till C" av Lars Sandmark. http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id=1488&artnr=2673-03...

Själv tycker jag att C är ett utmärkt språk att börja med, mycket bättre än java och C#, till att börja med, det är också oerhört kraftfullt, gissar på att de flesta OS är till en början skrivna i C, varav jag vart med att koda ett... så C regerar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erciz
Vill du ha en bra bok på svenska, som dessutom är tunn, kan jag starkt rekommendera "Vägen till C" av Lars Sandmark. http://www.studentlitteratur.se/o.o.i.s?id=1488&artnr=2673-03...

Själv tycker jag att C är ett utmärkt språk att börja med, mycket bättre än java och C#, till att börja med, det är också oerhört kraftfullt, gissar på att de flesta OS är till en början skrivna i C, varav jag vart med att koda ett... så C regerar!

Vilket?

Visa signatur

# 1 "Arbetshästen": P4 2.0 Ghz, Radeon 9600 128Mb, 512Mb RAM.
# 2 "Kebaben": 333Mhz, Savage4 32Mb, 64Mb RAM.
# 3 "Odöpt": Acer Aspire 5021WLMi

Permalänk
Medlem

C bok

The C programming Language
Brian W. Kernighan
Dennis M. Ritchie

Är en bra bok som är ganska enkel att ta till sig.

Visa signatur

ABIT KN9 Ultra :: AMD Athlon 64 X2 4600+ :: Hiper ATX 580W :: Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB

Permalänk

Re: Knäpp C lärare och idiotisk C-inlärningsbok

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MsPaint
Knäpp C lärare och idiotisk C-inlärningsbok

haha, welcome to my world! =P

Permalänk

"C the program language", finns knappast någon konkurent till denna bok.

http://www.bokpris.com/0131103628

Permalänk
Medlem

Ta upp det med rektorn också, även om läraren får styra mycket över hur det ska gå till kan ni klaga er till bättre grejer.

Permalänk

du är inte ensam
såhär är våra lektioner uppyggda läraren skriver på projektorn vi skriver av dvs förklarar inget
skälvklar kör dom turbo c++ med:(

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det verkar vara lag på att programmering på gymnasiet ska suga pung.
Jag har liknande erfarenheter som dom andra här i tråden.
Mitt råd till er är att googla efter det ni letar efter. T.ex.
"c tutorial for loop"
"using files in c"
Dom flesta tutorialserna på internet är rätt bra.

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

while(true == true) // upprepa om sant är sant. En infinite loop!

Nu var det iofs länge sen jag skrev nåt i just C, men det ska väl räcka med while(true)? Då är ju parantesen sann.

//Frux aka teh 1337 c0de sup4hh4XX0r

Permalänk
Medlem

true är inte fördefinierat.
while(1) är bättre.
(allt skilt från 0 är true).

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nu var det iofs länge sen jag skrev nåt i just C, men det ska väl räcka med while(true)? Då är ju parantesen sann.

//Frux aka teh 1337 c0de sup4hh4XX0r

Jorå, men för en nybörjare som aldrig sätt en loop tidigare (vilket jag förutsätte att han inte hade) är det ju lättare att tolka while(true == true) än bara while(true) eller while(1).

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

www.cplusplus.nu/
på svenska å allt, kanske inte världens bästa men du kommer att lära dig.

Visa signatur

Rambo var en diva, mer CO-OP åt folket. | Min påbörjade chassimod
73 de SM7XSJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
Det verkar vara lag på att programmering på gymnasiet ska suga pung.
Jag har liknande erfarenheter som dom andra här i tråden.
Mitt råd till er är att googla efter det ni letar efter. T.ex.
"c tutorial for loop"
"using files in c"
Dom flesta tutorialserna på internet är rätt bra.

det kan nog ligga till så faktiskt

eller vad sägs om en C kurs där det första man får lära sig är att använda std::cout ... oops, var kom det ifrån liksom

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Roligt =P sysslar just nu med att bli CCNA , Klarade mig fin fint med första modulen, , Och vi sysslar också med Hex, Binär, och Decimal form.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
eller vad sägs om en C kurs där det första man får lära sig är att använda std::cout ... oops, var kom det ifrån liksom

Länge sedan jag kodade i C och C++ nu men är inte std::cout C++?

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mange
Länge sedan jag kodade i C och C++ nu men är inte std::cout C++?

det kan du ge dig på
det var mer än vad läraren visste

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klabbe
true är inte fördefinierat.
while(1) är bättre.
(allt skilt från 0 är true).

I C finns typen _Bool i stdbool.h.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
det kan du ge dig på
det var mer än vad läraren visste

HEHE, då var jag inte helt ute och cyklade, har inte kodat på ett halvår så man är lite ringrostig.
Låter som en MYCKET kunnig lärare...
Min erfarenhet av programmering(och egentligen datorämnen över huvudtaget) på gymnasienivå är att man inte har mycket användning av dem på högskola. Visst, ett litet försprång har man på högskolan men det är inte stort. Man skall inte inbilla sig att man 'kan koda' för att man gått programmeringskurser på gymnasienivå.. Med det sagt finns det naturligtvis folk som är duktiga på programmering men jag tror inte att gymnasieämnena har bidragit nämnvärt till deras kunskap.
Säkert folk som har en annorlunda uppfattning eller erfarenhet men detta är iaf min.

Visa signatur

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

Permalänk

Re: C bok

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pecke01
The C programming Language
Brian W. Kernighan
Dennis M. Ritchie

Är en bra bok som är ganska enkel att ta till sig.

samma här.. har fått ta saker i egna händer... det går att låna många olika "c++ programmering A" böcker på bibliotek.. försök med det.. du lär itne få mkt hjälp av läraren då han eller åtminståne min inte tycker om att jag läser något annat än vad han lär.. men så har man sweclockers..

Visa signatur

| AMD64 Venice 3200+ @ 2,5Ghz | DFI Nforce4-Ultra-D | 2x1GB ddr500 Team Group @ 500Mhz 3-4-4-8-T1 | Xpert Vision Geforce 7800 GT 500/1150 256MB Omega Drivers | Asetek Waterchill Dual-Radiator CPU & VGA | Hiper Type-R 580W | 2x WD Raptor 36GB RAID0, 1x Seagate 250GB 8Mb Cache NCQ | Thermaltake Black Armor med ljuddämpning | Windows XP Pro | Creative Audigy 2 |

Permalänk