Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

ATi satsar på Linuxdrivrutiner

Permalänk
Melding Plague

ATi satsar på Linuxdrivrutiner

<font style="font-size: 10pt"><b>ATi satsar på Linuxdrivrutiner</b></font> <small class="small">lördag 25 september av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som har ett Radeon-baserat grafikkort från ATi och sitter med operativsystemet Linux har <a href="http://www.theinquirer.net/?article=18664" target="_blank" >The Inquirer</a> goda nyheter.
<br />
<br />Enligt Terry Makedon som är produktansvarig hos ATi ska de släppa en stor drivrutinsuppdatering till Linux inom kort. Han sa även att de jobbar på att ta fram en PCI-Expressdrivrutin för Linux. Tydligen har testmetoden för drivrutiner under Linux optimerats och ATi har byggt om sitt Linuxdrivrutinslag och haft mycket kontakt med andra utvecklare på Linux-scenen.
<br />
<br />Så förhoppningsvis kan ATi släppa en snabbare och stabilare drivrutin till Linux inom ett par veckor.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

najs. Längtar redan

Permalänk
Medlem

Då kanske man äntligen kan föra xorg6.8.0...

Permalänk
Medlem

Det har vi nvidia att tacka för. Innan hadde ATi så stor ledning att de kunde skita i det. Men nu när nvidia håller på ta över igen så gör de allt för att nappa åt sig de extra köparna

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Har väntat så länge.......

Visa signatur

| Abit NF7-S 2.0 | Athlon XP 2500+ | 512Mb TwinMos Winbound PC3200 DDR400 | ATI Sapphire Radeon 9700np 128Mb @ 324*310| 2*120Gb WD hdd | Chieftec Dragon FullTower | WinXp Pro SP1, Debian |

Permalänk
Medlem

På tiden...

Permalänk

Trevligt att även ATi börjar sattsa på Linux. Innan har nvidia i princip varit det enda alternativet. Om ATi får riktig fart på sina linuxdrivar så får ju nvidia lite kokurens på linuxmarknaden, även om jag tror att det blir svårt för dem att bli större än nvidia på linuxmarknaden.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

ahh, snart kanse det blir lönt att byta till linux igen

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Kanske man kan ta och köpa ett ati-kort istället för nvidia, så sparar man lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Kanske man kan ta och köpa ett ati-kort istället för nvidia, så sparar man lite pengar.

Vad menar du med det? nvidia kort är vad jag vet billigare om man tänker prestanda/pengar

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Då kanske man äntligen kan föra xorg6.8.0...

ja precis, jag får inte igång ati's på nån av xorg:arna. Så får sitta i windows och vänta på att drivers släpps :\

Permalänk
Medlem

Låter bra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timerx
ja precis, jag får inte igång ati's på nån av xorg:arna. Så får sitta i windows och vänta på att drivers släpps :\

För mig funkar det bra i xorg6.7.0r1 .
Opengl funkar fint, och har inte haft några låsningar än iallafall

Permalänk
Medlem

ähh tjaffs, det funkar bra nu
gäller att pilla i rätt antal timmar bara!

seriöst. jo det blir skönt med kanske lite mer lättskötta installationer osv, hoppas det blir fakta och verklighet av denna nyhet bara.

Visa signatur

Gula tankar sover bäst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
För mig funkar det bra i xorg6.7.0r1 .
Opengl funkar fint, och har inte haft några låsningar än iallafall

vet itne vilket jag har men kör me de som medföljer slackware 10

Permalänk
Avstängd

fint. men de får gärna satsa på bättre openGL prestanda också.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan detta betyda att vi får se lite spel på Linux?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se att ATI gjorde det också för BSD plattformen.

Permalänk
Medlem

Detta är en fantastisk nyhet, om det är sant att det kommer att bli enkelt att sätta upp ett högpresterande 3D-system under Linux med ATI-hårdvara !

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Jag antar att ATI äntligen fixar 64-bitars drivers til Linux nu, så jag kan gå över till 64-bit helt.

Permalänk

Detta skulle de gjort för.... jag kan inte ens minnas hur länge sen det var. ATI:s drivare till Linux är i nuvarande läge ett stort skämt bara. Men nu kanske man kan använda ATI-kort till något också.

Jag hoppas _verkligen_ att det släpper drivrutinerna i något annat än RPM-format!

Permalänk
Medlem

Oops ! Till min stooora förvåning; jag installerade Mandrake Linux 10.1 Community Edition idag. Och vet ni ? 3D fungerar "out of the box" ! Jag är helt häpen, jag har aldrig fått det att fungera *med bra fart* med ett ATI-kort, och nu fungerar det efter en vanlig installation ! Grattis Mandrake, det var bra gjort. Dessutom fungerar brandväggen utan att jag behövt konffa den, för första gången efter en Mandrake Installation(men man måste fortfarande specifikt välja brandvägg under installationen, ändå ett steg framåt). Fortsätter det så här kan den skarpa 10.1 bli en riktigt fin dist. Däremot fungerade inte ljudet utan handpåläggning med mitt Audiophile 2496, konstigt, för det gjorde det i betorna jag testat. edit. det var bara K-ljudet som inte fungerade, ljudkortet fungerar bra i spel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har inga problem med Xorg 6.7.0, men det hade varit trevligt med stöd för Xorg 6.8.0 och hårdvaruaccelererad RENDER (något som nvidia har!)!

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"