Permalänk
Medlem

Formatera :(

Hej jag är inte så erfaren ni får gärna skratta åt mej där hemma men fyll inte hela tråden med massa lol Tack
Och nu till saken: Finns det något korrekt sätt att installera om ( formatera, Installera) Windows XP ?
Vissa säger att om man kör en format C så kommer datorn ej kunna läsa cd sen?
Och hur gör man då?

Tack på förhand

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk

Se till så att datorn är inställd i BIOS på att först boota från CD och sen hårddisk.
När detta är fastställt så petar du i XP skivan och startar datorn.
Du får en fråga om du vill starta från skivan, tryck valfri tangent för detta. Installationsprogrammet startar nu och via det så väljer du installationsplats samt att du vill formatera enheten.

Visa signatur

www.crille.se | info@crille.se | "Men får gudsskull.. sluta med uglypeople.. painrichen sprutar inte precis crème bonjour..." -Greken

Permalänk
Hedersmedlem

Det första man gör är att välja en optisk enhet som 'first boot device' i BIOS.
Sen startar man datorn med XP-cd:n i den valda driven och formaterar/skapar/raderar partitioner i XP:s installationsprogram.

Något annat du undrar över?

Edit: Lite sen. Jag multitaskar dåligt just nu...

Permalänk
Medlem

Formatering av hårddisken påverkar ju inte CD spelaren.
Det är ju hårddisken du formaterar.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Jag brukar iaf börja med att SÄKERHETSKOPIERA alla saker ifrån c:\ till en anann partition eller bränna ut på cd (för detta försvinner när du formaterar din hårddisk.
Sånnt jag brukar spara är Antivirusuppdatering,favoriter,bokmärken,inställningar i program,service packs,hotfix för virus,mjukvarubrandvägg etc och personliga filer som worddokument o sånnt i mina dokument mm.
Samt går igenom varje mapp så jag inte har råkat spara något i tex windowsmappen eller så.

Sen lägger jag fram allt på bordet så jag har det där när jag skall börja
Windowsskivan
drivrutinsskivor
startdiskett med drivrutiner till mitt kontrollerkort etc.

Sen när allt ligger jämnte mig på bordet så drar jag ut nätverkssladden ur datorn (så jag inte skall få in virus eller något under installationens gång)

Startar sedan datorn och trycker på DEL knappen (detta kan variera beroende på vad du har för dator)
Då kommer jag in i bios och ändrar så att cdromen läses av först i boot sequens.
Sen sätter jag i windows skivan
trycker på ESC för att avsluta bios och svarar yes på att jag vill spara inställningarna.
och sedan startar windows installationen och jag tar bort min c:\
skapar en ny c:\
formaterar den
sen installerar windows på den.
sen installerar jag drivrutinerna och brandvägg, antivirus,säkerhetsupdateringar,servicepack.
sen kopplar jag in nätverkskabeln och fixar resten.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!
Det är inget farligt med att ändra i Bios? , Har råkat komma in där nån gång , Blev skit skrajj men gjorde inget =D
Men det ska inte va några problem om man är försiktig tydligen..

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk
Medlem

tja.. visst kan du sabba saker, fullt möjligt. Men det är ganska tydligt vad allt gör så ändra bara ordningen på enheter som datorn bootar från