Tabbkomplettera i Windows XP?

Permalänk
Medlem

Tabbkomplettera i Windows XP?

I kommandotolken kompletterar jag redan nu automatiskt med tab, men jag vet att det går att göra även i Windows vanliga grafiska dialogrutor (Kör, öppna, spara, etc). Hur ska man bära sig åt för att åstadkomma detta? Windows 2000-datorerna i KTH:s datorsalar har det så, så jag vet att det går.

Dessutom är det inte som den "vanliga" kompletteringen i Windows, utan precis som i Unix, dvs. att "a dokument\" läggs till om jag tabbar efter att ha skrivit "Min".

Mvh,

Joakim

Permalänk

FÖr mig gör den det automatiskt. När jag börjar skriva i adressbaren så kommer den upp med förslag på vad jag menar. Trycker jag på piltangenterna kan jag välja vilken komplettering.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
FÖr mig gör den det automatiskt. När jag börjar skriva i adressbaren så kommer den upp med förslag på vad jag menar. Trycker jag på piltangenterna kan jag välja vilken komplettering.

Det är inte internet explorer han menar utan kommandotolken aka "dos"

Visa signatur

Kunnskap är Mackt!

Permalänk

Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath
Det är inte internet explorer han menar utan kommandotolken aka "dos"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av J:JAM
I kommandotolken kompletterar jag redan nu automatiskt med tab, men jag vet att det går att göra även i Windows vanliga grafiska dialogrutor (Kör, öppna, spara, etc).

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av J:JAM
I kommandotolken kompletterar jag redan nu automatiskt med tab, men jag vet att det går att göra även i Windows vanliga grafiska dialogrutor (Kör, öppna, spara, etc). Hur ska man bära sig åt för att åstadkomma detta? Windows 2000-datorerna i KTH:s datorsalar har det så, så jag vet att det går.

Dessutom är det inte som den "vanliga" kompletteringen i Windows, utan precis som i Unix, dvs. att "a dokument\" läggs till om jag tabbar efter att ha skrivit "Min".

Mvh,

Joakim

Låter som något extraprogram eller registerändring de gjort på KTH. Låter iaf intressant, säg till om du hittar något om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
FÖr mig gör den det automatiskt. När jag börjar skriva i adressbaren så kommer den upp med förslag på vad jag menar. Trycker jag på piltangenterna kan jag välja vilken komplettering.

Nej det där är inte tabbkomplettering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megadeath

Det är inte internet explorer han menar utan kommandotolken aka "dos"

Men han ville ju ha det i vanliga dialogrutor, som kör, öppna, spara osv. IE adressfältet är nu nästan samma sak som utforskarens adressfält.
Det finns ju redan tabbkomlettering i kommandotolken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Re: Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nej det där är inte tabbkomplettering.

Fast enda skillnaden är att man trycker på pil-ner istället för tab.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast enda skillnaden är att man trycker på pil-ner istället för tab.

Nej, det är fortfarande INTE tabbkompletering. Det är autocomplete, och fungerar bara på adresser och filer man redan besökt/öppnat.

Tabbkomplettering är när du t ex skriver c:\mi och sedan trycker på tab. Då kommer alla möjliga filer och bibliotek som matchar början på det man skrivit att kunna väljas med flera tryck på tab, alternativt om det bara finn en fil/bibliotek så kommer sökvägen att skrivas ut fram till nästa underkatalog.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

När vi ändå är inne på tabkompletering. Finns det något sätt så att man kan få användbar tabkompletering i CMD? Liknande funktion som den i BASH. Den som finns i CMD är enligt mig ganska värdelös.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergling
Nej, det är fortfarande INTE tabbkompletering. Det är autocomplete, och fungerar bara på adresser och filer man redan besökt/öppnat.

Nej. Den fungarar för saker man ej öppnat också. Jag använder funktionen flera gånger varje dag, så jag känner mig rätt så säker på saken.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Tabbkomplettera i Windows XP?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Fast enda skillnaden är att man trycker på pil-ner istället för tab.

Jo må så vara, men vi kan kalla det pil-nerkomplettering då.
Det känns inte riktigt lika om man ska trycka på tabb eller pil-ner.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
När vi ändå är inne på tabkompletering. Finns det något sätt så att man kan få användbar tabkompletering i CMD? Liknande funktion som den i BASH. Den som finns i CMD är enligt mig ganska värdelös.

På vilket sätt är det bättre i bash? Jag tycker det kunde vara bra om den i cmd avslutar katalognamn med backslash, men kommandotolken använder man ju inte så mycket när det finns bra filhanterare med kommandoprompt.

Permalänk
Medlem

Du pratar om AutoComplete antar jag, finns att ställa in under Internet options i IE. Under fliken Advanced bör det finnas ett val ang detta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phoz
Du pratar om AutoComplete antar jag, finns att ställa in under Internet options i IE. Under fliken Advanced bör det finnas ett val ang detta

Han snackar inte om autocomplete. Läs tråden

Permalänk
Medlem

Har lite svårt att förstå exakt vad du menar men om du vill ha tabbkomplettering i DOS under Windows XP/2000 så fixar du det med Tweak Ui, finns ett val i programmet där du väljer vilken tangent som ska användas för kataloger och filer.

/Viktor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davib
På vilket sätt är det bättre i bash? Jag tycker det kunde vara bra om den i cmd avslutar katalognamn med backslash, men kommandotolken använder man ju inte så mycket när det finns bra filhanterare med kommandoprompt.

Hur BASH hanterar flera matches. Har du två kataloger, låt oss säga foomatic och foobar och du skriver fo och trycker tab. CMD kommer att visa hela katalognamnet på den första träffen. BASH kommer att skriva ut foo (eftersom det är lika för båda) och inte mer, trycker du tab en gång till får du upp en lista på giltliga alternativ. Jag ser då vad det finns för mappar och jag kan skriva m och tabba igen för att få ut hela mappnamnet.

Att programmen som ligger i %PATH% inte är med i tabkompleteringen är också en grej jag irreterar mig på ibland. Detta är nästan det största problemet enligt mig. Jag använder kommandotolken relativt mycket eftersom det är jäkligt smidigt om man ska starta ett program lite snabbt eller t.ex. pinga någon. När man väl är van vid att använda kommandotolken/terminal så kan man inte leva utan det. Använder visserligen SSH-sessionen till servern för det mesta när det gäller att köra traceroutes och andra nätverksrelaterade grejer (eftersom det är snabbare och framförallt smidigare) men ibland behöver man köra något lokalt på den burken man sitter på.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Avstängd

Tweak UI -> Explorer -> Scrolla ner -> Use 'Tab' to navigate Autocomplete.

Permalänk
Medlem

BUMP!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Tweak UI -> Explorer -> Scrolla ner -> Use 'Tab' to navigate Autocomplete.

Nej, det fungerar inte i de vanliga grafiska dialogrutorna som t ex Kör.

Någon som vet...?