Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Du svarade inte på min fråga. Du funderade aldrig på att ta en billig bärbar dator? Du hade kunnat köpa en för 5000 och ev. slakta den. Möjligt att skärmen skulle vara för stor, men det hade kunnat fixas på något sätt.

Njäe.. jag hade aldrig det på tankarna.. jag ville ha en helt vanlig dator inbyggt i bilen, det va mitt mål. Själva grejen att köpa delarna löst och skräddarsy det efter bilen va det som jag tyckte va coolt med det hela

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Den enda jag jag tycker ser lite tråkigt ut är monteringen av 7" TFT:n, det drar ned helhetsintrycket lite. Men totalt sett ett kanonjobb!

Ja du har rätt! Det é det ända jag själv stör mig på med det här bygget.. men jag låter det va så

Tack för alla fina komplimanger alla!

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

det här var riktigt sjysst sat & läste allt nu efter man sett det på jobbet är riktigt imponerande. inga planer på att sälja bilen

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Kanonfint bygge måste jag säga.

Visa signatur

Cpu: Athlon64 winchester 3000+ @ 2340Mhz | MB: MSI K8N Neo2-54G | Ram: Ballistix 2x512 520Mhz| HD: Barracuda IV 40GB, Maxtor DaimondMax 160GB, WD Caviar 250GB | Gpu: Geforce6800 LE @ 16/6 430/883 | Os: winXP SP2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamseboy
Jag har en vanlig Registreringskylt, den du ser i artikeln har jag gjort om i photoshop för att ingen lite tjuv ska¨få reda på mitt registreringsnumme.. men jag tror det kostar 5000 spänn, så kan du ha skylten i 6år, och använda den på vilken bil du vill!

Jag tor det tog ungefär en månad... jag fick ju vänta på leveranser och allt möjligt...

6000:- för 10 år men nära

Schysst bygge som fasen! Bilvalet är helt rätt

Synd bara att vissa bilder var lite mörka...

Slot-indvd är ett hett tips, mkt coolare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

10/10
Du är gud ;D

Visa signatur

MacL3ans ljudisolering: Spela in ljudet från ett tyst rum på en bandspelare. Stoppa spelaren i datorn och spela upp på högsta volym!

Permalänk

enda frågan jag har är hur du lägger in nya låtar?

Permalänk

Mysigt bygge, men varför lira Carina Jaarnek i den? Skulle du inte använda den till musik?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cool bil Bamseboy sån skulle inte sitta fel! snyggt jobbat

Visa signatur

Obs: Ny burk sedan länge. Orkar säkert uppdatera signaturen en vacker dag.

AMD Athlon 64 3200+ @ 2,35GHz | Sparkle Geforce 6800GT @ 427/1160Mhz | 2x512Mb pc3200 400MHz
3dMark 01: 25566p | 3dMark 03: 13653p | 3dMark 05: 6036p | AquaMark3: 73,048p | SuperPI: 36s

Permalänk
Medlem

11k? det var ju inte lite dyrt. Jag ska iaf också skaffa dator i bilen. Men inte ska det bli så dyrt. 4k har jag räknat på att det räcker. Skärmen du köpte var ju lixom den dyraste... O varför touchpad när man har touchscreen?
Men sen när jag bygger. Datorn ska vara så liten som möjligt så den inte syns. Den ska smälta in i bilen så att säga. Blir mycket snyggare. Sen finns det dom här ju:
http://www.cartft.com/carpc/catalog/il/386
Mycket bättre nätagg. Går på 12 volt och är MYCKET mindre. Och utan fläkt också. BIlligare blir det också.
Sen att intregrera skärmen i panelen är nåt du borde satsat på.
Aja, det var fint gjort, men mycket slöseri med pengar säger jag.

Kan för övrigt visa mitt winampskin jag håller på med som ska vara till för biländamål.

http://monstret.se/~urkas/winampskin/1.png
http://monstret.se/~urkas/winampskin/playlist.png
http://monstret.se/~urkas/winampskin/video.png

Det enda jag har gjort klart på det iofs är den översta grejen. Håller på med playlisten juste nu. Måste få det snyggt ju.

Permalänk
Medlem

Hallåj!

Coolt att du har byggt in en dator, jag har själv haft tankar på att bygga in en laptop i bilen.
Det som inte var snyggt gjort var fästet till skärmen. (gör den dold istället)
annars så var det bra gjort.

Visa signatur

Asus A7N8X DL | Barton 2500+@3200+ | 2 x 256MB + 512MB pc3200 | Leadtek 6800LE 16/6 350/800 | Maxtor 120 + 80 +2x200GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pson13
det här var riktigt sjysst sat & läste allt nu efter man sett det på jobbet är riktigt imponerande. inga planer på att sälja bilen

Jag ska ALDRIG sälja min pärla Även om jag ska ha en ny bil nån gång senare så behåller jag denna! Tyvärr

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ragnwald
6000:- för 10 år men nära

Schysst bygge som fasen! Bilvalet är helt rätt

Synd bara att vissa bilder var lite mörka...

Slot-indvd är ett hett tips, mkt coolare

fan också... ja du har säkert rätt sorry jag skrev fel!
ja.. slot-indvd är ju helt klart megacoolt! jag ska nog fixa en sådan sen, och då ska det va brännare också, DVD o CD brännare... lite coolare.. hehe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MacL3an
10/10
Du är gud ;D

Hehehe.. tack för den du

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HyperKossan
enda frågan jag har är hur du lägger in nya låtar?

Mycket bra fråga! Det är så här att jag har en musiksamling som jag har lagt ner mycket arbete på här hemma, och det är då samma samling som jag har i bilen. Därför så har jag en polare som har en exakt kopia på hela samlingen... Varje ny låt/nytt album som kommer till samlingen kopierar jag till en backup mapp, när backup mappen når 700Mb, bränner jag den på en CD, sticker ner i bilen och uppdaterar samlingen där, sedan lånar jag ut den till min polare som sedan uppdaterar hos sig. Nu kan man ju tycka det é onödigt att min kompis också backupar åt mig, men det har pågått långt tid innan jag byggde datorn i bilen, så det kan jag ju inte sluta med

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Mysigt bygge, men varför lira Carina Jaarnek i den? Skulle du inte använda den till musik?

Hahahaha... jaja, winamp stod på random, så råka den låten va där just då.. men det é faktiskt en bra jullåt... julefrid

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rullas
11k? det var ju inte lite dyrt. Jag ska iaf också skaffa dator i bilen. Men inte ska det bli så dyrt. 4k har jag räknat på att det räcker. Skärmen du köpte var ju lixom den dyraste... O varför touchpad när man har touchscreen?
Mycket bättre nätagg. Går på 12 volt och är MYCKET mindre. Och utan fläkt också. BIlligare blir det också.
Sen att intregrera skärmen i panelen är nåt du borde satsat på.

11k är ju inte alls farligt, min stereo kostade mycket mer än det... så det kändes inte så farligt. Dyraste skärmen? När jag köpte den var den dyrare än vad den är nu, den va uppe i 4600kr, och det va BILLIGT! Liknande skärmar i Sverige var uppe i över 8000kr! Touchpaden är bra att ha, för ska man trycka på väldigt små "knappar" så är det rätt svårt att träffa rätt med touchen på skärmen, även dubbelklick är enklare, nästan omöjligt med touchskärmen, och jag vill inte ha nåt speciellt användargränssnitt anpassat för touch, vill köra cleant i windows, funkar hur bra som helst. Om du hade läst artikeln ordentligt så hade du sett att jag försökte fixa en strömförsörjning på 12volt genom hela systemet... men när jag byggde datorn var det inte så välutvecklat.. det fanns, men det var rätt svårt att få tag på, jag hittade inget iaf. Så jag fick nöja mig med den lösningen. Att bygga in skärmen i panelen, var hade du tänkt att jag skulle göra det? och förstöra bilens fina orginal panel? nej det är jag inte intresserad av. Jag är nöjd med min dator, den har fungerat utmärkt i över ett år nu och fyllt alla funktioner som jag ville åt väldigt smidigt.

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
En Volvo 240 var ju helt utan tvekan rätt bil att bygga in grejjerna i. Hur kul hade det varit att bygga in i senaste BMWn som är svindyr och har all möjlig datateknik redan från början? Folk hade ju trott att datorn ingick när man köpte bilen.

Nä Volvo 240, det är grejjer det...

Permalänk

Helvete så mäktigt måste jag säga, verkligen ett riktigt hantverk som skaparen ska känna sig otroligt stolt över, vet människor som lätt betalar mer än det dubbla för att få samma leksaker i sina bilar utan att ens förstå sig på komponenterna. Spar denna artikel, den lär ju bli perfekt sen när du ska söka jobb alt söka utbildning alt få löneförhöjning eller nya arbetsuppgifter

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk

Nice, men ett jävla meck att springa ut med skivor i bilen varje gång man vill uppdatera samlingen. För den ultimata bildatorn krävs ju givetvis wlan.
Bara att låta datorn vara igång när man sticker hemmifrån och så fort man startar datorn i bilen syncas alla ens mp3'or automastiskt.

Permalänk
Medlem

om man använder ett poängsystem med 10 somjag moddar och ta bort begränsningen på 10 så får du 15 poäng...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Tufft bygge, men alldeles för dyrt. 11k räcker till en skaplig laptop, något som jag personligen hellre hade satsat på.

Permalänk
Medlem

Va e det roliga med en bärbar dator ? Har större urval av komponenter till en "stationär" dator
Min Bamse boy e så duktig

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

"Att styla en volvo är som att sminka en gris"

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
om man använder ett poängsystem med 10 somjag moddar och ta bort begränsningen på 10 så får du 15 poäng...

Hehe.. oj oj oj... fan va grym jag é

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Min Bamse boy e så duktig

Fisse du é för go

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

795:- för LiteOn DVD 16x, jag pröjsade ca 400:- för 1.5 år sedan på itbutikken.

Kör du på det inbyggda ljudkortet? Kanske du ska satsa på ett extigy eller liknande?

Permalänk
Medlem

Bamseboy: du får börja spela mer DOTA istället för att bygga massa crap till din bil

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

GRYYYMT bra!!! respekt till bamse=)..Är inte mycket för fjortisbilen men du gav den nytt rykte nu:DKeep up the exelent work!!

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk
Medlem

3g kort hade suttit fint

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
795:- för LiteOn DVD 16x, jag pröjsade ca 400:- för 1.5 år sedan på itbutikken.

Kör du på det inbyggda ljudkortet? Kanske du ska satsa på ett extigy eller liknande?

Japp! Jag kör på det inbygga ljudkortet! Det fungerar väldigt bra faktistkt... grejen är att moderkortet har 1 plats för PCI kort.. men jag kan inte använda det för att moderkortet är monterat med komponenterna mot plexiplattan, men det har iofs ingen betydelse, för skulle det sitta på andra hållet så skulle det isatta PCD kortet ta emot i "taket" i det lilla utrymmet som finns där. Så jag får va nöjd mig med det inbyggda ljudkortet.. vilket jag är

Visa signatur

Fetaste hemsidan! (Innehåller bl.a. den gamla Carblaster artikeln!) http://www.mrbamse.se

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Du har ju även dubblat värdet på bilden!

Permalänk
Medlem

Bil Dator!

Hej Bamseboy!

Oavsett dom lite tråkiga inläggen och komentarena kring bilvalet verkar alla som har åsikter om dina val av både det ena och det andra. Tycka att du har Lyckats (dator i bilen).

Jag tycker skälv att du har lyckats kanon med det du förutsatte att du skulle göra. Jag gillar människor som har drömmar och utifrån dessa ställer upp mål som personen sedan ser till att nå.

Från det ena till det andra, vad det nu är värt. Så har du full pott hos mig med vad du i din fina artickel om DITT bygge, visade att man kan göra med både bil och dator intresse

MVH/Pitts

Visa signatur

1:MSI,K8T,AMD64,1GB,cors,4000Pro,RAID0,2xSATA,120GB,2:8rda+,AMD3000+2170MHZ@2616MHzlram2x512,DDR400MHz,duall,Gf4TI4400,128MBlVdd.modd1,87V,kyl:SB,Mossfets,CNPS7000A-Cu,kylningCPU,GPU-ZM-80C, ZM47J NB l+2st datorer

Permalänk
Medlem

Otroligt impad av ditt jobb !

Det som jag tycker gör det ännu colare är att allt sitter i en 240 !
Det eller en og900 T16 är det som funkar och slänga in lite sköna datorer i

Hoppas allt funkar för dig i fortsättningen med !

Visa signatur

i5-4690K @ 4.5ghz/ 8GB / 250GB SSD / GTX 970 / Win 10

Permalänk
Medlem

enda frågan jag egentligen hade var vad du skulle ha tuchpaden till ,, men det har jag fått svarat nu .. mkt skönt bygge faktiskt .. håller på knåpar på nått liknande till min folkabuss .. men inte lika avanserat .. blir gammal skrotad laptop , trackball och 5 tums skärm .. dock så måste jag tacka för iden med tangentbordet .. skulle inte ha kommit på det själv .. och vart man fick tag på det mm .. gentialiskt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bamseboy
Japp! Jag kör på det inbygga ljudkortet! Det fungerar väldigt bra faktistkt... grejen är att moderkortet har 1 plats för PCI kort.. men jag kan inte använda det för att moderkortet är monterat med komponenterna mot plexiplattan, men det har iofs ingen betydelse, för skulle det sitta på andra hållet så skulle det isatta PCD kortet ta emot i "taket" i det lilla utrymmet som finns där. Så jag får va nöjd mig med det inbyggda ljudkortet.. vilket jag är

Det fungerar säkert bra, men det kan inte vara lika bra ljud som på ett riktigt ljudkort. Då du har varit duktig på att bygga och inte komprimissat så ska du ha ett extigy eller liknande tycker jag. Det går att få tag på begagnat och är ruskigt enkelt att plugga in i USB.

Permalänk

Ljudkort

Kan varmt rekommendera M-Audio Transit om du vill göra en ljudmässig uppgradering. USB-ljudkort som låter väldigt, väldigt bra och dessutom tar all ström via USBn.

När jag köpte mitt var det dessutom väldigt billigt på Apple-store.

Se http://www.m-audio.com/products/en_us/Transit-main-1.html

Visa signatur

486DX2 Overdrive @ 80Mhz.