det klantigaste ni gjort i linux?

Permalänk
Medlem

tja... mitt bidrag är!

dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1k

När jag skulle pinga min vän och precis kollat på den här tråden och skulle klistra in en ip adress ifrån en fil så hade jag jag av mistag markerat detta... och tack vara mellanslagen executade fanskapet sig själv utan jag behövdre trycka på enter.... stor stor stor stor stor stor sorg när min servers hårdisk dog som tur var det bara windows och en lagrings partition på hda...

Permalänk
Medlem

satt och pillade lite med en firewall som står 5 mil bort.. Några dagar senare så har en polare stängt av brandväggen igen.. detta lyckades jag med 3 gånger innan brandväggen fungerade bra Första gången jag pillade med iptables.

Men en jag känner installerade redhat och det första han frågade efter installationen var "vad är rootlösenordet?".

Visa signatur

"Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta." Groucho Marx

Permalänk
Medlem

Hehe..Får väl bidra jag med...trots att min erfarenhet av linux bara går 3 dagar tillbaks..
Hade lagt in fedora core2, första gången med linux, blev lyckligare o lyckligare efter som jag lärde mej mer o mer o allt fler saker började funka.
Lyckades tillochmed mounta hda där windows ligger samt de partitioner där jag har musik och sådant...
Gick skitbra.
Sen började det strula när jag skulle installera en uppdaterad version av xmms...då helt plötsligt efter det kunde jag inte komma åt mina mountade partitioner längre, den klagade hela tiden över att jag inte hade rättigheter att läsa inne¨hållet...trots att det fungerade för 10 min sedan och jag inte hade gjort nånting som rörde rättigheter och så vidare...
Satt o pillade med det en stund sen blev jag så jävla sur så jag formaterade den disken där fedora låg..bara för att hämnas liksom. Men det ska in igen!!
Tyckte det var riktigt roligt att hålla på med det och jag ger mej inte i första hand, måste ha en paus bara.
Vet inte om man kan kalla detta ngt klantigt men det är säkert en och annan av er som får er ett gott skratt åt mina små äventyr..håll till godo

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har ju varit nätadmin på skolan och då kan man få lite mer rättigheter än man förtjänar ibland.
Satt och mekade med en burk som krånglade.
Körde ett kommando på /, kommer inte ihåg vilket.
Sen kom jag på att alla skolans 2000 användares hemkataloger låg monterade under /home.......

Fast det var över nfs, och där hade jag som tur var inga rättigheter, fast jag satt som root.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pixas
Just det. Lyckades göra en tabbe med ipchains på servern när jag satt 20 mil hemmifrån.
Lyckades få en polare att klättra in genom ett fönster (upp på ett skjul via ett träd och in på andra våningen) när ingen var hemma för att flusha ipchains.

haha, gjorde en liknanade sak. Blockade allt med ipfw i fbsd när jag satt i umeå (42 mil hemmifrån). En polare fick åka hem till mig och göra vad jag sade åt honom. Hade dock hängt ut en nyckel så han slapp klättra

rm -rf / en gång på fyllan, tryckte enter för tidigt. Gick och lade mig sedan.

I början när jag använde fbsd så länkade jag en fil till /usr
Tog sedan bort "länken" med rm -rf fil

Permalänk
Medlem

Suttit en hel dag och försökt få igång vhosts i apache 2 för att nästa dag upptäcka att raden som inkluderar vhost.conf var bortkommenterad

kände mig rätt dum då =/

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats köra "ifdown eth2" på min firewall några gånger nu. eth2 är det interna interfacet.
Men nu har jag skrivit ihop ett litet script som frågar om jag menar allvar, så förhoppningsvis ska jag inte göra den tavlan fler gånger.

Permalänk
Medlem

Forkbomb på universitetets stora UNIX-server (det är visserligen SunOS) en gång när jag var full. Kostade mej mina användarrättigheter i en månad.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem

skrivit ett bourne shell-script som körde:
rm -rf $VAR1/VAR2
där både VAR1 och VAR2 råkade bli tomma under en körning som root.
Det blev gott om ledigt diskutrymme om man säger så :-/
Numera kör jag alltid med:
rm -rf ${VAR1:-"VAR1_empty"}/${VAR2:-"VAR2_empty"}
så att scriptet spyr ur sig lite felmeddelanden och låter bli att rensa disken.,

En f.d. kollega som var nybörjare på linux fick för sig att man måste ha senaste versionen
av glibc. Enligt honom så borde bästa sättet att få senaste versionen av glibc vara att avinstallera glibc och installera den nya versionen. Han hade vissa problem att installera glibc kan man säga.

På avdelningen nätverksswitchar gjorde jag en gång missen att blanda ihop kommandona för backup och restore. Istället för en backup blev det en restore utifrån en fil med skräp.
Den switchen mådde inget vidare, låg en halvtimme bort och min miss innebar att nästan 50 kunder blev utan internetanslutning medans jag med svansen mellan benen tog mig dit.

En irriterande upptäckt i Redhat, som troligen fortfarande finns kvar. Montera /usr readonly och ge dig på att avinstallera/installera RPM:er. Den skiter i felmeddelandena, och rpm -databasen blir helt f**ked up och får noll koll på vilka filer och rpm:er som är installerade. Samma effekt med 'chattr +i'.
Gäller i alla fall för både Redhat 7.3 och Redhat Enterprise Server 3.0 och är ruggigt irriterande. Jag är paranoid och gillar att ha /usr readonly.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Min polare körde:
dd if=/dev/fd0 of=/dev/hda
med en bootdiskett.

Permalänk
Medlem

emerge -C glibc

..var inte så smart att göra som jag först trodde :/

Visa signatur

alles is möglich

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så fel med ifconfig down?

Visa signatur

<darren> the hardest part of linux is choosing either a kill bill or an anime wallpaper i wish i didnt have to choose

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Vad är det som är så fel med ifconfig down?

Det är dumt om man gör det via ssh till en burk utan skärm och tangentbord.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roggles
Vad är det som är så fel med ifconfig down?

Jag misstänker att du syftar på mitt inlägg, men jag förstår inte riktigt vad du menar?

Permalänk
Medlem

Har hänt ett antal gånger att jag suttit vid ssh på nån server som man verkligen inte ska starta om, och sedan kört typ reboot eller shutdown -a och tänkt att jag suttit på min ws eller vad det nu är. Kanske inte låter så farligt, men det är det ju i vissa fall

Permalänk
Medlem

emerge depclean

Dödade min gentoo-installation väldigt effektivt. Fast det gjorde inte så mycket. Föredrar debian.

Permalänk
Medlem

chmod 700 / -R är erhm, inte så het
sen hm,
emerge --unmerge python, den är ganska fin, iaf på gentoo

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

# rm -r /120GB/*

Efter att ha mountat fel och fått systemdisken mountad i den mappen, var nog liiite för trött den natten.. =/

Visa signatur

+++++++[>+++++++<-]>-[>++>+>++>++>++>++>++<<<<<<<-]
+++++++++++++++[>+>>+>>>+>+<<<<<<<-]>+.>++++.>+++.>+.>++++.>.>+++++++++.

Permalänk

Kom på att jag hade ~60 GB opartionerat utrymme, så jag körde fdisk och skulle fixa en partition. Valde primär, som nummer 4, och körde på. Hade nog redan fyra primära partitioner, för nu startar inte burken

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk
Medlem

jag lyckades göra följande sekvens:

linux init=/init/sh
mount -oremount,rw /
<editera /etc/passwd och /etc/shadow>
CTRL-ALT-DELETE (av vana)

ombooten var lite väl snabb och filerna blev korrupta. som tur lärde jag mig stunden senare att /var/backup fanns

en annan grej jag lyckats med är att skriva "echo 1 > detach_state" under biblioteket "/sys/block/sda/device". Den kvällen lärde jag mig vad "debsums" var för kommando

sedan känner jag igen det där med fsck på en mountad partition.. Det där med "SEVERE DAMAGE" står nog inte där utan anledning...

Permalänk
Medlem

Varför är fsck dåligt på en mountad partition?

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

en polare gjorde "poweroff".... i ett ssh-fönster.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lajnold
Varför är fsck dåligt på en mountad partition?

När det gäller ext2-filsystemet kan man sabba upp en hel del om man försöker fixa data samtidigt som systemet skriver till den (den kan tom tro att data är felaktigt korrupt i detta läge)

Körde fsck just på reiserfs och fick detta mess:
Will read-only check consistency of the filesystem on /dev/hda1
Will put log info to 'stdout'

nu gjorde jag inte det fast för detta filsystem verkar det ofarligt *peppar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulfly
När det gäller ext2-filsystemet kan man sabba upp en hel del om man försöker fixa data samtidigt som systemet skriver till den (den kan tom tro att data är felaktigt korrupt i detta läge)

Ok

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Jag lyckades nyss sätta roots default shell till något icke befintligt vilket gjorde det omöjligt att logga in som root På en kompis dator dessutom
Var iofs relativt lätt löst genom att boota i single user mode men ändå!

Permalänk
Medlem

hah måste varit när körde en userdel -r användare
som hade sin hemkatalog satt till /

tur så var de inte min server

Permalänk
Medlem

Inte speciellt klantigt men idag råkade jag skriva

/svin/galt

när jag egentligen skulle skriva

/sbin/halt

Lite kul felskrivning...

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

Swsusp2-patchen tillsammans med ett reiserfs på / resulterade i ett filsystem där varannan fil var korrupt :/

Dokumentation är bra att läsa innan man leker runt i datorn.

Visa signatur

Ubuntu/Fedora-troll, Mono-kodare,
Ogg Vorbis/Theora-fetischist samt FSF-förespråkare.

Permalänk

skulle ta bort en katalog som inte behövdes, så jag skriver 'rm -rf CerberusTANKA'. det jag inte visste/glömde bort att kolla va att den fortfarande hade min tankakatalog på WS'en mountad i sig. det va ett par års nertankade filer som försvann den dan.

Visa signatur

"Ni måste sluta leden
tillsammans blir ni fler
det finns en värld att förändra
o den världen tillhör er!"

Permalänk
Medlem

Gjorde en fin en gång. Skulle tömma en diskett i slackware 3.5 eller nått sånt. Gick ungefär såhära:

cd / mount floppy ls floppy rm -rf *

Trodde jag var i /floppy.
Men se det sket sig. :-/