Permalänk

Elstötar

Är det någon som vet varför jag får elstötar ifrån mitt datorchassi?Det är ju onekligen lite obehagligt!

/ Pipontrollet

Permalänk
Medlem

Jordat vägguttag?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att du har nått som gör att du blir elektriskt laddad.
Kanske en matta eller om du har isolerande tofflor? :> Sen när du tar i chassit som är jordat så laddas du ur.
Helt normal.

musen

Visa signatur

- Corsair Obsidian 800D - Corsair AX 1200W - Asus Maximus Extreme-Z - SandyBridge 2600K - Asus GTX 580 SLI - 2x8Gb RAM - Intel 510 250GB - 3x 2GB WD Caviar Black - Dell U3011 -

Permalänk
Medlem

de är läckströmmar från nätagg å alla komponenter i datorn.
har du inte jordatväggkontakt så blir de du som ledar bort dom strömmarna när du tar i chassit.
Ha inte ens en tanke på att dra egen jord från element eller liknande.

Lösning på problemet ta inte i chassit. eller linda in det i eltejp

Permalänk
Medlem

Måste fråga, brukar det vara dödliga strömmar det rör sig om?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Normalt inte.. Men det är en bra varning att va försiktig

Permalänk

Har inte jordat vägguttag, är det samma problem alla har om man inte kör med jordat??

/ Pipontrollet

Permalänk
Medlem

Tharn, this is shocking... 8)

Visa signatur

Nya datorn: AMD Athlon 64 X2 3800+ | Asus M2N-E | Twinmos 1024 DDR2 | MSI 7600GT 265MB Silent | 450GB DiamondMax 10/Samsung P120 | 3DMark05 : Datorn ej ihopsatt än |
Gamla datorn: AMD Athlon 2,2 Ghz 3200+ | ASUS A7N8X | 768 DDR Ram | PowerColor 9800Pro 128mb 265bit | 450 GB HDD | 3DMarks03 - 5313points |

Permalänk
Medlem

har man inte jordat vägguttag där datorn är så är det inte kul att ta i datorn, nej Det är inte heller bra för datorn om man inte har jordat, då mobot eller annat kan få sig en stöt det med

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft jordat uttag till min dator och heller aldrig fått någon stöt av den

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

är ni helt bänga, man ska alltid ha en dator kopplat till jordat-uttag säger väl sig själv.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Jag får stötar av våg "familje" dator, men inte av min och den är jordad. Har dock aldrig fått stötar av något annat chassie som inte har varit jordat.

Permalänk

en gamal 233a som jag hade slutade fungera efter jag fick en stöt då den var kopplad till ett jordat uttag men ingen dragen jord...

då vart man lurad... den fungerade innan men inte efter stöten...

den skulle iaf slängas ändå

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lwse !
har man inte jordat vägguttag där datorn är så är det inte kul att ta i datorn, nej Det är inte heller bra för datorn om man inte har jordat, då mobot eller annat kan få sig en stöt det med

där har du nog lite fel.
det står rekommenderat att man ska ha jordat efter som datorn skapar rätt så mkt magnetstrålning och skärmen med, mobot eller nått annat kan inte få en stöt. det sitter med sina destanser från chassit, ända sättet vore ifall du råka nudda nån del på moderkortet med nått ledande sammtidigt du nuddarchassit.

läckströmmarna kommer nog från nätagget där de är växelspänning.

Permalänk
Medlem

Jag minns i min ungdom då jag körde ojordat och med coaxialnätverk. Då man höll på att meka fick man se till att inte lägga bnckontakten mot chassit, då fick man sig en rackare

Permalänk

kul när det enda jordade uttaget i huset är i köket på nedervåningen så långt ifrån mitt rum man kan komma!

så seriöst... hur viktigt är det med jordat uttag? ALDRIG haft jordat... ok för att det är jordad kontakt på förgreningsdosan men den sitter ju i sin tur i ojordat vägguttag! =P

man drar ju inte förlägningskabel från köket o hit bara för det... fan lär ju MINST behöva 50m för att det ska bli bra draget utan att det ser fult ut! =S

Permalänk

jag har aldrig fått någon stöt av någon dator :S däremot så fick jag en redig pärla när vi skulle byta swith på ett lan en gång och jag stod och höll i alla nätverks kablar i en hand

Visa signatur

Ricky
www.mediastyles.se
ricky@mediastyles.se

Permalänk
Hjälpsam

Jordat är rekomenderat i alla lägen, tyvärr har lägenheter sällan jordat till annat än kyl/frys i köket.

En annan fin fördel med jordat är att du får mycket renare ström från nätagget, dvs stabilare och bättre överklockning, förrutom risken med kortslutning, stötar mm.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Lägenheter har med all säkerhet jord i alla utag som är i anslutning till diskbänken, inkl kyl å frys. Då dessa regler har funnits såpass länge.

Permalänk
Medlem

g0ry, distanserna är väl i mässing och det leder ström?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag minns i min ungdom då jag körde ojordat och med coaxialnätverk. Då man höll på att meka fick man se till att inte lägga bnckontakten mot chassit, då fick man sig en rackare

Haha, jag har slickat på inkopplad BNC kontakt, gjorde ruskigt ont...

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

Har själv kört jordad förlängningssladd från köket till datorn i sovrummet länge nu, och får inte längre några obehagliga småstötar eller liknande.

Dessutom finns en annan fördel om du har crt-skärm - det elektromagnetiska fältet kring en ojordad skärm är 100 gånger så starkt (eller mer), vilket knappast är bra att utsätta varken sig själv eller skärmen för.

Visa signatur

Stolthet och principer är intelligenssubstituerande egenskaper.
Trött på 'inbäddade' journalisers lögner i media? -> Medialens.org

Permalänk
Medlem

Ni ska inte dra skarvsladdar från ett annat rum till datorn.
Ska man ha ett uttag jordat i ett rum, så ska ALLA uttag i det rummet vara jordade!

Vill ni ha jordat: Ring elektrikern, det tar inte lång tid att dra jordkabel till alla uttagen + byta dom till jordade. (om ni nu inte bor i nåt "stone-age" hus, där det inte finns färdigdragen jord nånstans, då kan det ta nån timme)

Och nu undrar ni väl säkert VARFÖR man inte får dra in en skarvsladd i rummet?

Elsäkerhetsverket

Citat:

Kan jag ansluta datorn via en förlängningssladd från ett jordat utrymme, t ex köket, in till det ojordade utrymmet där jag vill installera datorn?

Nej, det kan medföra risker vid användning av apparater som är anslutna till de ojordade vägguttagen. En ojordad apparat som blir strömförande i en jordad miljö kan bli livsfarlig. Håller man i apparaten och samtidigt kommer i kontakt med något jordförbundet föremål, i det här fallet datorn, söker sig strömmen till jord via kroppen. Om en apparat ska anslutas till ett jordat vägguttag måste alla vägguttag i det rum där apparaten finns vara jordade.

Permalänk
Medlem

Det har inte med att göra om det är jordat lr inte, det kan bli läckströmmar ändå... Det beror på om det e TN-C lr TN-S system i fastigheten där du bor... om det e lite äldre hus så e det förmodligen TN-C och isåfall finns det inte så mycket du kan göra åt läckströmmarna... ge f-n i att ta på chassit lr ta på dig tofflor när du sitter framför datorn..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karic
Det har inte med att göra om det är jordat lr inte, det kan bli läckströmmar ändå... Det beror på om det e TN-C lr TN-S system i fastigheten där du bor... om det e lite äldre hus så e det förmodligen TN-C och isåfall finns det inte så mycket du kan göra åt läckströmmarna... ge f-n i att ta på chassit lr ta på dig tofflor när du sitter framför datorn..

du menar snebelastningen mellan alla faser som skapar restspänning på nollan och om man då har TN-C (gemensam nolla/skyddsjord)

Det du skulle kunna göra är att köra ner ett spett/armeringsgärn i marken utan för och sen dra upp en jordkabel och ansluta i chassit det kan hjälpa.
Hälst ska spettet ner en bit där marken e fuktig.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick det utav mitt chassi förut, plockade ut allting och satte tillbaka det.

Får inga stötar längre.