Permalänk
Medlem

Använda istället för kylpasta?

Såhär ligger det till. Min kompis gamla dator är någorlunda ostabil och vi misstänker (;)) att detta beror på att han inte använt någon kylning på CPU sedan årtal tillbaka.

Nu hade jag iallafall tänkt fixa det åt honom, eftersom jag har en gammal processorfläkt liggande. Tyvärr har jag ingen kylpasta och det är långt till närmaste datorbutik, så jag undrar om det går att använda något annat istället för kylpasta, kanske någonting man har hemma, eller måste man köpa riktig kylpasta?

Och tror ni att det vore bättre att köra en fläns ovanpå CPU utan kylpasta, än utan någonting alls, om man nu åtminstone får lite kontakt mellan CPU och fläkt?

Jag tror inte det är så farligt om vi bränner CPU heller, så det e inte så jättenoga med funktionaliteten av denna substitut-pasta

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Avstängd

Jodå, det går bra att använda utan kylpasta, men jag rekomendarar att du använder det. Tyvär har jag ingen aning vad du skulle kunna använda istället för kylpasta, men du skulle kunna beställa över internet om du ligger krångligt till.

Visa signatur

- Franz, men herre gu' vad ska du med han till, Han är ju bara 1,60

Permalänk
Medlem

ta lite pasta å läg den i frysen övernatten och sen kan du lägga den mellan prosesorn och kyl flänsan...

Permalänk
Medlem

Använd Kopparpasta.
Den är nästan lika bra som de bästa kylpastorna men jävligt mycket billigare,
finns på varje välsorterad OK-Q8.

Jag har testat själv om det är någon som undrar.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

lol Zurf,kan det verkligen fungera?

Permalänk
Medlem

och detta är en 386 eller?
tillochmed 486or har ju kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redman
lol Zurf,kan det verkligen fungera?

Självklart, den är antagligen inte gjord för att överföra värme så bra. Men att fylla ut hålrum för att öka kontaktytan gör den ju helt klart, att sedan koppar är en bra ledare gör ju inget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

var det inte nån som kört med tandkräm, höll inte så länge då den torkade men det fungerade.

Edit:

Från testet på kylpastor:

"There was nothing besides common sense stopping me from doing a quick test with the stuff, though, so I spread some on the 6Cu+'s base. The toothpaste I chose turned out to be slightly runnier than Arctic Silver 3, in case you care; it's pretty easy to spread it very thin. I put on a thicker layer, though; "optimising heat sink toothpaste application" is not something I intend to put on my curriculum vitae.

Firing up my Minty Fresh Thermal Transfer Experiment produced, rather hilariously, an excellent score - 0.47°C/W.

That's right - Toothpaste Superior To Arctic Silver 3! Film At Eleven!

This was only over half an hour, though. When I removed the cooler from the heater, the toothpaste that'd been squished out around the edge of the contact patch was already dry and crusty, and the rest of the paste would follow soon enough. It'd be just minty white dust inside a week, and probably wouldn't work much better than no thermal compound at all. Maybe worse.

But in the short term, and assuming you don't bridge any contacts with it (it's sufficiently conductive to cause problems), it would seem that toothpaste works just fine as thermal compound. If you're almost out of genuine thermal goop, can't get any more right away, and know you're going to be reseating a processor cooler umpteen times as you fool around with whatever it is with which you are fooling around - well, you can probably make do with toothpaste."

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Använd Kopparpasta.
Den är nästan lika bra som de bästa kylpastorna men jävligt mycket billigare,
finns på varje välsorterad OK-Q8.

Jag har testat själv om det är någon som undrar.

Jag kom fram till att kopparpasta inte funkar så bra. Se denna tråd:
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30207...

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Geeks
SweClockers

Spring in på en bygghandel och köp en tub silikonpasta. Exakt samma sak som sitter på alla grafikkort m.m från tillverkaren.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Jag kom fram till att kopparpasta inte funkar så bra. Se denna tråd:
- http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30207...

Med min stekheta xp-m skiljde det 2-3 grader jmf med AS-5, och då kylde jag bort över 100 W.
Det betyder ungefär en halv grads skillnad, jmf AS-5 på en gammal 486:a.

Köp kopparpasta!

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Tydligen hade kompisen en liten minifläns på processorn, men ingen fläkt i hållaren. Jag kom ihåg helt fel tydligen =/

Men jag ska ändå ta och byta kylare, eftersom den jag har är mycket bättre. Jag tror dock jag väntar tills jag fått köpt riktig kylpasta, nästa gång jag varit till nån datorbutik. Vågar inte riktigt satsa på tandkräm, och om jag ändå måste åka iväg för att köpa nån pasta, så får det blir riktig kylpasta.

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zurf
Med min stekheta xp-m skiljde det 2-3 grader jmf med AS-5, och då kylde jag bort över 100 W.
Det betyder ungefär en halv grads skillnad, jmf AS-5 på en gammal 486:a.

Köp kopparpasta!

På en gammal 486a behöver man inte nån kylpasta alls, om man ens behöver en fläns.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antan
Tack för alla svar!

Tydligen hade kompisen en liten minifläns på processorn, men ingen fläkt i hållaren. Jag kom ihåg helt fel tydligen =/

Men jag ska ändå ta och byta kylare, eftersom den jag har är mycket bättre. Jag tror dock jag väntar tills jag fått köpt riktig kylpasta, nästa gång jag varit till nån datorbutik. Vågar inte riktigt satsa på tandkräm, och om jag ändå måste åka iväg för att köpa nån pasta, så får det blir riktig kylpasta.

Du kan cykla till
OKQ8 Partille och köpa kopparpasta, jag ringde och kollade, den finns hemma.

Öppettider
Mån-fre 07.00-24.00
Lör 08.00-24.00
Sön 09.00-24.00

Besöksadress: GAMLA KRONVÄGEN 94
Partille

Telefon: 031-444414

Lycka till gör som du vill.

Visa signatur

DFI Ultra-D| Opteron 165 | 2x512MB BH-5 UTT | XFX 6600 GT | Silverstone ZEUS 560W | Mach I | 40GB Samsung SATA ll |

Permalänk
Medlem

Jag har beslutat mig för att vänta och köpa vanlig AS5-pasta.

Läste på lite i
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=30207...
som Vicotnic länkade till, och kom fram till att AS5 verkar bättre och mer beprövat än kopparpasta.

Har ingen erfarenhet alls av kopparpasta så det känns som ett riskspel att använda det. Jag kan tänka mig att det finns en hel del olika sådana och att de skiljer sig åt en del, och då vet jag inte vad jag ska välja.

Men tack för hjälpen iallafall!

Visa signatur

Citerar: "Äldreboende i framtiden kommer bara vara ett enda stort LAN.."