Inga dubbla kärnor för Intel 2005

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
"Den senaste informationen vi har om denna är att den har 18 megabyte nivå 3-cache och upp till en miljard transistorer"

Allt detta för att FÖRSÖKA klå AMD

men det är ju en serverprocessor, så det spelar ingen roll för medelsvensson

däremot så har det vart tal om Prescott-processorer med 2MB L2-cache, och det bör ge en del prestanda, och skulle man sedan höja bussen till 1066MHz så skulle processorn bli synkad med DDR2-minnena, och vips så är Intel med i leken igen.

Vad ni än går räkna inte bort en jätte som Intel, de har garanterat något nytt på gång.

själv gillar jag Athlon 64 skarpt, synd bara att den är så dålig på multitasking. Men det bör ju ändras i samband med att Dual-Core kommer.

Permalänk
Medlem

It's all about the Pentiums, baby

It's all about the Pentiums, baby
It's all about the Pentiums, baby
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)

What y'all wanna do?
Wanna be hackers? Code crackers? Slackers
Wastin' time with all the chatroom yakkers?
9 to 5, chillin' at Hewlett Packard?
Workin' at a desk with a dumb little placard?
Yeah, payin' the bills with my mad programming skills
Defraggin' my hard drive for thrills
I got me a hundred gigabytes of RAM
I never feed trolls and I don't read spam
Installed a T1 line in my house
Always at my PC, double-clickin' on my mizouse
Upgrade my system at least twice a day
I'm strictly plug-and-play, I ain't afraid of Y2K
I'm down with Bill Gates, I call him "Money" for short
I phone him up at home and I make him do my tech support
It's all about the Pentiums, what?
You've gotta be the dumbest newbie I've ever seen
You've got white-out all over your screen
You think your Commodore 64 is really neato
What kinda chip you got in there, a Dorito?
You're usin' a 286? Don't make me laugh
Your Windows boots up in what, a day and a half?
You could back up your whole hard drive on a floppy diskette
You're the biggest joke on the Internet
Your database is a disaster
You're waxin' your modem, tryin' to make it go faster
Hey fella, I bet you're still livin' in your parents' cellar
Downloadin' pictures of Sarah Michelle Gellar
And postin' "Me too!" like some brain-dead AOL-er
I should do the world a favor and cap you like Old Yeller
You're just about as useless as jpegs to Hellen Keller

It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)

Now, what y'all wanna do?
Wanna be hackers? Code crackers? Slackers
Wastin' time with all the chatroom yakkers?
9 to 5, chillin' at Hewlett Packard?

Uh, uh, loggin' in now
Wanna run wit my crew, hah?
Rule cyberspace and crunch numbers like I do?
They call me the king of the spreadsheets
Got 'em printed out on my bedsheets
My new computer's got the clocks, it rocks
But it was obsolete before I opened the box
You say you've had your desktop for over a week?
Throw that junk away, man, it's an antique
Your laptop is a month old? Well that's great
If you could use a nice, heavy paperweight
My digital media is write-protected
Every file inspected, no viruses detected
I beta tested every operation system
Gave props to some, and others? I dissed 'em
While your computer's crashin', mine's multitaskin'
It does all my work without me even askin'
Got a flat-screen monitor forty inches wide wide
I believe that your says "Etch-A-Sketch" on the side
In a 32-bit world, you're a 2-bit user
You've got your own newsgroup, "alt.total-loser"
Your motherboard melts when you try to send a fax
Where'd you get your CPU, in a box of Cracker Jacks?
Play me online? Well, you know that I'll beat you
If I ever meet you I'll control-alt-delete you
What? What? What? What? What?

It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
It's all about the Pentiums! (It's all about the Pentiums, baby)
Now, what y'all wanna do?
Wanna be hackers? Code crackers? Slackers
Wastin' time with all the chatroom yakkers?
9 to 5, chillin' at Hewlett Packard?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
edit: Verkar som Intel fansen knappt vågar yttra sig på forumet längre..rätt kul faktiskt.

Kan väl kanske bero på att alla "intel fans" gått över till å blive AMD fans ? Å vi riktiga Intelfans väntar på bättre tider

Visa signatur

Det är sorgligt att leva i en tid då det är lättare att klyva en atomkärna än att spränga en fördom. // Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Sjunger fortfarande min låt om Intel

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk

Men om Intel lyckas fixa värmeproblemen, kan man då hoppas på att BTX går i graven?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att btx verkar vara ganska bekväm när man ska stoppa i HD o sådant blir minder kabel bök o sådant ifall man ska he i massa andra kablar

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Även om dom hade lyckats göra en Dothan som skulle rent teoretiskt klocka 4GHz så skulle den utveckla för mycket värme för att ens kunna startas utan kompressor. Värmeutvecklingen är inte riktigt linjär med frekvensen. Bland annat för att man måste höja spänningen.

Klockar du ner en av dom finare A64:orna till 2GHz och sänker spänningen så långt som möjligt innan den bli instabil ska du se att dom är svala dom också. Har dom inte 0.13µ mobiles på 35W? 0.09µ är dessutom väldigt svala. Dothan på 2GHz maxar förövrigt på 28W.

de har säkerligen en mobile version som är på 35 W, men då är ju även Mhz:en under 2000 oxå. Dothan kör som du säger 2000 Mhz o utveklar då 28 W, säg att den t.ex skulle dras upp till 2400 Mhz, så borde den utvekla mindre värme än motsvarade amd (motsvarande i Mhz eftersom Dothan precis som amd´s processorer gör mer arbete per klockcykel). visst kommer Dothan vara varmare i 2500 Mhz, men du kan ha större fläns osv på en stationär, och frågan är om den blir varamre än motsvarande amd.

att Dothan skulle klara 4000 Mhz, är nog som du säger överdrivet. skulle i så fall vara me kompressor, vilket är ganska ointressant eftersom det troligen inte kommer bli en sorts kylning som man ser hemma hos en "svensson". man måste oxå ha i tanke på att OM den skulle gå i 4000 Mhz, hur snabb skulle inte det vara. skulle ju motsvara en Pentium 4 på typ 6000 mhz och så fort går inte utveklinken hoss andra företag att intel skulle behöva dra upp den så högt så att säga.

echo: det är ju möjligen så, men vem har sagt att vi inte får se en Dothan me 2 kärnor? skulle inte förvåna mig. sen så nämner du dual athlon64, hopas du menar dual Opteron eftersom det är det som i så fall gäller. o då jämför du en processor som IGENTLIGEN är en server processor med en desktop processor. o sen, hur många (här) kommer ha råd med 2 st dual core opteron? tror inte att det är allt för många, i alla fall inte i de värsta versionerna. är som att säga att 2 st opteron dual core, kommer inte ha en chans mot en 8 processors xeon dator, är inte direkt en rättvis jämförelse.

o du måste ju ha i åtanke att det ännu inte finns några athlon64 me dubbla kärnor på marknaden och vi kommer nog inte få se dem heller i butik förän om minst 6-7 månader. en ganska lång tid, och det är nog kanske lite tidigt att uttala sig om vad som kommer finnas då osv. har t.ex. svårt att se att P4 3,8 Ghz ska vara den snabbaste processorn från Intel vid det tillfället.

o säger det igen, vilka av de större företagen är först ut med dual core, jo IBM men där har vi det igen, hur många har råd med en sån cpu

sen förstår jag inte varför BTX ska gå i graven bara för att de lyckas göra svalare processorer. det gör ju inte standarden mindre funktionsduglig. jag tycker faktiskt att atx är rätt korkad, vem fan kom på iden att sätta processorn där det är som varmast i en dator, längst upp.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Första PC-processorn med dubbla kärnor möjligen....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Sjunger fortfarande min låt om Intel

Helt seriöst, tycker du att P4: an är mycket att hurra över om man jämför med Athlon64.

AMD's processorer är idag:

* Snabbare
* Snabbare förhållandevis till pengarna
* Extremt mycket svalare processorer
* Mer framtidssäkert val (x86-64 säger allt vilket gör Athlon64 till en native 32 och 64-bitars processor)
* Stabil och kompatibel i/med alla programvaror.

Är det något av ovanstående som du tror inte stämmer så kan jag även bevisa allt.

Bara för detta så säger jag inte att Intel's processorer är dåliga men inte lika bra. Dom har ju dothan som tyvärr bara är en processor för bärbara datorer i dagens läge. Företaget i sig har väl också sina för och nackdelar. Intel är t.ex mycket bra på att ta fram andra grejer än bara processorer där dom är klämda nu. T.ex nya bussar och standarder. BTX lockas inte jag till, dock så finns det säkert dom som gör.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
echo: det är ju möjligen så, men vem har sagt att vi inte får se en Dothan me 2 kärnor? skulle inte förvåna mig. sen så nämner du dual athlon64, hopas du menar dual Opteron eftersom det är det som i så fall gäller. o då jämför du en processor som IGENTLIGEN är en server processor med en desktop processor. o sen, hur många (här) kommer ha råd med 2 st dual core opteron? tror inte att det är allt för många, i alla fall inte i de värsta versionerna. är som att säga att 2 st opteron dual core, kommer inte ha en chans mot en 8 processors xeon dator, är inte direkt en rättvis jämförelse.

Jag suktar mycket efter dualcore Dothan, och där fick jag för att jag inte läste nyheten. Det gällde Xeons - så då tar jag tillbaka det jag skrev.
Borde kanske stå i nyheten att det bara gäller Xeon, jag hade ju tappat hoppet för dualcore Dothan

Varför köpa 2 st. dual core opteron? Räcker ju med en så har du två kärnor vilket på ett ungefär motsvarar ett dualsystem idag - men till mindre pengar (antagligen i alla fall).
För folk som köper grafikkort för 8000 kr så är ju dualcore opteron mot den senaste Athlon64an ingen större skillnad ekonomiskt. Och jag som inte satsar på grafikkort över åtminstone 2,5k kan ju satsa på processorn istället.

2 st. dualcore opteron har väl en chans mot en 8 processors xeon? Skillnaden är väl inte enorm vad jag förstått i alla fall. Xeon blir ju så enormt begränsad av sin buss i flerprocessoriga system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
[B]o du måste ju ha i åtanke att det ännu inte finns några athlon64 me dubbla kärnor på marknaden och vi kommer nog inte få se dem heller i butik förän om minst 6-7 månader. en ganska lång tid, och det är nog kanske lite tidigt att uttala sig om vad som kommer finnas då osv. har t.ex. svårt att se att P4 3,8 Ghz ska vara den snabbaste processorn från Intel vid det tillfället. /B]

Jo, men om AMD får ut dualcore om 10 månader så tror jag inte intel skulle ha något att matcha det prestandamässigt - om nu intel skjutit upp dualcore helt. Men i och med att det bara gällde xeons så finns ju hoppat kvar för övriga dualcore processorer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
de har säkerligen en mobile version som är på 35 W, men då är ju även Mhz:en under 2000 oxå. Dothan kör som du säger 2000 Mhz o utveklar då 28 W, säg att den t.ex skulle dras upp till 2400 Mhz, så borde den utvekla mindre värme än motsvarade amd (motsvarande i Mhz eftersom Dothan precis som amd´s processorer gör mer arbete per klockcykel). visst kommer Dothan vara varmare i 2500 Mhz, men du kan ha större fläns osv på en stationär, och frågan är om den blir varamre än motsvarande amd.

att Dothan skulle klara 4000 Mhz, är nog som du säger överdrivet. skulle i så fall vara me kompressor, vilket är ganska ointressant eftersom det troligen inte kommer bli en sorts kylning som man ser hemma hos en "svensson". man måste oxå ha i tanke på att OM den skulle gå i 4000 Mhz, hur snabb skulle inte det vara. skulle ju motsvara en Pentium 4 på typ 6000 mhz och så fort går inte utveklinken hoss andra företag att intel skulle behöva dra upp den så högt så att säga.

echo: det är ju möjligen så, men vem har sagt att vi inte får se en Dothan me 2 kärnor? skulle inte förvåna mig. sen så nämner du dual athlon64, hopas du menar dual Opteron eftersom det är det som i så fall gäller. o då jämför du en processor som IGENTLIGEN är en server processor med en desktop processor. o sen, hur många (här) kommer ha råd med 2 st dual core opteron? tror inte att det är allt för många, i alla fall inte i de värsta versionerna. är som att säga att 2 st opteron dual core, kommer inte ha en chans mot en 8 processors xeon dator, är inte direkt en rättvis jämförelse.

o du måste ju ha i åtanke att det ännu inte finns några athlon64 me dubbla kärnor på marknaden och vi kommer nog inte få se dem heller i butik förän om minst 6-7 månader. en ganska lång tid, och det är nog kanske lite tidigt att uttala sig om vad som kommer finnas då osv. har t.ex. svårt att se att P4 3,8 Ghz ska vara den snabbaste processorn från Intel vid det tillfället.

o säger det igen, vilka av de större företagen är först ut med dual core, jo IBM men där har vi det igen, hur många har råd med en sån cpu

sen förstår jag inte varför BTX ska gå i graven bara för att de lyckas göra svalare processorer. det gör ju inte standarden mindre funktionsduglig. jag tycker faktiskt att atx är rätt korkad, vem fan kom på iden att sätta processorn där det är som varmast i en dator, längst upp.

Jo, jag vet att A64 mobilen jag nämnde inte går i 2GHz, men är den en 0.13µ eller 0.09µ Cpu? Jag har varit borta mycket och är faktiskt inte helt säker. Är det en 0.13µ CPU så är en A64 på 2GHz under 28W inga problem. Då med intigrerad minneskontroller som utvecklar några watt.

Sen skalar olika arkitekturer olika. Intel har lyckats skrämma upp processorer i 170W innan det blev svårt att skala högre. Medans AMD får problem att skala högre innan dom ens nått 100W. Likadant med VIA C3 som är designad för att vara sval, den kan inte klocka högt även fast du krämar på med spänning. Svårt att få upp dom i att utveckla ens 50W.
Så bara för att dothan är sval betyder det inte att den klockar högre.
Den bygger ju på P3. Som fick ge upp vid 1GHz, AMDs motsvarande kom till 1.4GHz. Trots att den var varmare per Hz. Och Dothan vs. A64 är samma kärnor som möts i ringen igen. Båda ganska utecklade, men samma grund.

Och AMD har sagt att det blir en A64 som får dubbla kärnor, inte bara opteron. Frågan är om det är värt det med dubbla kärnor.
Och det ser inte ut som en Dualcore Dothan är på gång ännu på ett tag. Dothan ska inte komma till Dekstop föränns 2007. Nu kanske den kommer tidiare. Men Den kommer ju inte komma som Dualcore snart direkt.

Och IBMs dual/multicore lösningar är inte samma sak som AMDs, AMD kör på en enda bit silikon, medans IBM helt enkelt gör två helt vanliga cores och sätter på samma PCB och kallar det dualcore.

Och angåenda ATX. Så Har man satt Processorn vid datorns utsug, och vid nätagget. Svalaste platsen i datorn, och där man slipper att processorn värmer upp övriga komponenter.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Helt seriöst, tycker du att P4: an är mycket att hurra över om man jämför med Athlon64.

AMD's processorer är idag:

* Snabbare
* Snabbare förhållandevis till pengarna
* Extremt mycket svalare processorer
* Mer framtidssäkert val (x86-64 säger allt vilket gör Athlon64 till en native 32 och 64-bitars processor)
* Stabil och kompatibel i/med alla programvaror.

Är det något av ovanstående som du tror inte stämmer så kan jag även bevisa allt.

Bara för detta så säger jag inte att Intel's processorer är dåliga men inte lika bra. Dom har ju dothan som tyvärr bara är en processor för bärbara datorer i dagens läge. Företaget i sig har väl också sina för och nackdelar. Intel är t.ex mycket bra på att ta fram andra grejer än bara processorer där dom är klämda nu. T.ex nya bussar och standarder. BTX lockas inte jag till, dock så finns det säkert dom som gör.

som du ser intel kommer klara sig bra! deras marknadsföring ser till att de kan sälja massor av processorer även fast de är rejält långsammare

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
som du ser intel kommer klara sig bra! deras marknadsföring ser till att de kan sälja massor av processorer även fast de är rejält långsammare

Jo men om man ser till produkten som jag i 99% av fallen gör.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Jo men om man ser till produkten som jag i 99% av fallen gör.

men vad är du mot 10 miljoner "droid" kunder

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Avstängd

Det är bara på entusiastmarknaden som AMD verkligen kan dra fördel av intels problem. Droiderna märker inget...

Permalänk

AMD har en mobile 2Ghz A64 på 35W. Jag tror den är 0.09µ, men jag är inte säker.

http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=320797

Permalänk
Avstängd

Även om det är en 0.09µ så skiljer det inte mycket på A64 och Dothan i värme, ynka 7W isåfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
men det är ju en serverprocessor, så det spelar ingen roll för medelsvensson
[/B]

Nej inte för medelsvensson men AMDs första DUAL CPU version kommer att vara riktad mot servermarknaden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
däremot så har det vart tal om Prescott-processorer med 2MB L2-cache, och det bör ge en del prestanda, och skulle man sedan höja bussen till 1066MHz så skulle processorn bli synkad med DDR2-minnena, och vips så är Intel med i leken igen.
[/B]

Ja men tänk på att Intels snabbaste CPU idag är EE modellen som är baserad på Northwood kärnan så innan Prescott arkitekturen är ikapp NWood lär dom få lägga på en hel del cache minne

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
Vad ni än går räkna inte bort en jätte som Intel, de har garanterat något nytt på gång.
[/B]

Problemet är att i den här branchen tar allting nytt flera år inte månader

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortuuz
själv gillar jag Athlon 64 skarpt, synd bara att den är så dålig på multitasking. Men det bör ju ändras i samband med att Dual-Core kommer.
[/B]

Dålig??????
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2249&p=6

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-fx55_9....

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Anar jag en ny benämning på intel-köpare? "Droider"

Permalänk
Avstängd

hehe

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Är verkligen dualcore något att hurra för du?
Om den drar dubbelt så mycket ström så blir det nog ett mycket svårt uppdrag för processorkylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

2 st. dualcore opteron har väl en chans mot en 8 processors xeon? Skillnaden är väl inte enorm vad jag förstått i alla fall. Xeon blir ju så enormt begränsad av sin buss i flerprocessoriga system.

får be om ursäkt, hade läst ditt inlägg lite fel men har svårt att se hur 4 processorer (dual opteron dual core) kan rå på 8 st xeon, visst i vissa saker komemr det nog inte skilja så mycket, men om man ser i råstyrka eller vad man ska säga så lär 8 st xeon vara starkare.

Boris: vid datorns utblås ja, vad har då luften som paserar flänsen paserat innan? den luft som sugs ut vid datorns utblås och som därmed paserar flänsen har först paserat nästan all övrig hårdvara i hela datorn. bästa plats för cpu torde vara precis vid inblåsfläkt, bevisas lätt genom att göra en fläkttunnel till processorkylaren elelr gör ett hål i sidan där friskluft tas in till flänsen, då minskar tempen rätt bra.

sen kanske inte Dothan klarar värst mycket högre, men troligen gör den det eftersom de inte lanserat nån processor som ännu ska ta över efter den, i alla fall inte innan överskådlig framtid. och nog kommer de skruva upp mhz:en på sina bärbara. exempel är ju bara att de idag lanserat en snabbare.

men som sagt ska bli spännande att se hur intel gör nu, för tror knappast de ligger på latsidan o väntar 1 år innan de lanserar något nytt. de vet nog mycket väl att det inte räcker me att de ökar cahen på P4 3,8, det kanske räcker i början, men inte i ett år.
skulle bli MYCKET förvånad om Intel inte har något ess i ärmen.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
får be om ursäkt, hade läst ditt inlägg lite fel men har svårt att se hur 4 processorer (dual opteron dual core) kan rå på 8 st xeon, visst i vissa saker komemr det nog inte skilja så mycket, men om man ser i råstyrka eller vad man ska säga så lär 8 st xeon vara starkare.

Jo, 8 st. xeon är antagligen bättre i det mesta.
Men verkade nästan som om xeon maxade ut vid 4 processorer bara för att ge en liten prestandaökning för varje processor. Och vid 4 processorer har AMD ett rätt stort övertag.
Fasst var ett tag sen jag läste om det där så jag minns kanske fel.

Ska se om jag kan hitta artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Är verkligen dualcore något att hurra för du?
Om den drar dubbelt så mycket ström så blir det nog ett mycket svårt uppdrag för processorkylaren.

Enligt AMD så ska skillnaden vara väldigt liten.

Sen ska man ju vara källkritisk också men med tanke på att AMD sagt att skillnaden är nästintill försumbar (om jag nu inte minns helt fel?) så borde skillnaden inte vara enorm i alla fall.

Permalänk

Ang. hur cpuerna skalar så skalar opteron betydligt bättre än xeon.

Lite benchmarks;
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=1982
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000275
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1816&p=1

Jag har tyvärr inte sett någon 8-vägs shootout, men jag vågar nästan satsa en slant på att opteron lätt tar xeon där med.

Frågan är hur det kommer se ut vid dual-core vs dual singlecore, men om någon är sugen på att kolla upp det så borde det gå att kika på IBMs Power4 som både finns i dual cpu och 1xdualcore varianter och se hur stor prestandaförlusten blir.

Permalänk
Avstängd

Ja xeon klarar istort sätt bara 2 processorer om de skall ha god minnesbandbredd ... AMD har stort övertag dära

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Intel denied that the dual-core Xeon processors were postponed and emphasized that the firm actually revealed the server dual-core product timeframe for the first time

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20041020084645.html

Visa signatur

E

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Ang. hur cpuerna skalar så skalar opteron betydligt bättre än xeon.

Lite benchmarks;
http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=1982
http://www.aceshardware.com/read.jsp?id=60000275
http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=1816&p=1

Jag har tyvärr inte sett någon 8-vägs shootout, men jag vågar nästan satsa en slant på att opteron lätt tar xeon där med.

Frågan är hur det kommer se ut vid dual-core vs dual singlecore, men om någon är sugen på att kolla upp det så borde det gå att kika på IBMs Power4 som både finns i dual cpu och 1xdualcore varianter och se hur stor prestandaförlusten blir.

jo, opteron tar säkert xeon med samma antal processorer, det var igentligen inte det som var vad det handlade om från början utan att jämföra "äpplen med päron", men allt grundade sig i ett missförstånd från min sida.

verkar för övrigt som om att intels cpu med dual core för desctop datorer ocå blir försenad. http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200410/21/200410210957...

om amd håller sitt schema så är de ute med dualcore ca 2 månader tidigare än Intel.

ska bli mycket intressant att se vad intel hittar på fram tills dess, de rullar knappast tummarna i 10 månader.

vad amd gör vet vi ju i stort sett.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

en upphottad dothan för stationära datorer med dualcore tror jag på

från mikrodatorn:

"Processorerna med dubbla kärnor får en klockfrekvens som blir 600 megahertz till en gigahertz långsammare än Opteron med en kärna, för att förhindra värmeproblem."

hm ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
en upphottad dothan för stationära datorer med dualcore tror jag på

från mikrodatorn:

"Processorerna med dubbla kärnor får en klockfrekvens som blir 600 megahertz till en gigahertz långsammare än Opteron med en kärna, för att förhindra värmeproblem."

hm ...

Vart står det?ser gärna länk till artikeln. ser det inte i artikeln jag länkade till.

EDIT: hittade http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200410/06/200410060948... frågan är om de inte menar att varje kärna blir 600-1000 mhz långsammare än nuvarande opteron. För annars ser jag inte varför de skulle bli varmare.

Frågan är om detsamma inte gäller för AMD. tror ni verkligen att de klarar att trycka in t.ex. 2 kärnor på vardera 2,4 Ghz? är mycket tveksam till det.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!