Permalänk
Medlem

Dell Axim X50v

Hej!

Funderar på att köpa en ny handdator. Och eftersom min Palm T3 kraschade så vill jag inte ha en Palm PDA. Utan satsar istället på en PPC maskin.

Och nu står valet mellan Axim X30 eller då den nya X50v, eftersom jag gillar den högupplösta skärmen(X50v kommer till den svenska marknaden i December enl. Svenska Dell)

Ska jag vänta tills X50v kommer ut på den svenska marknaden, på att köpa antingen X30 eller X50v, eftersom då kanske X30 sjunker i pris. Eller ska jag beställa X50v från Amerikanska Dell?

Om det finns andra PDA som ni rekommenderar så är
Mina krav

- Minst 480x640
- PPC
- Under 4000kr
- Minst 400mhz
- Bluetooth

Permalänk
Medlem

du lär nog inte få tag i högre upplösning iaf...
det finns en modell jag tror att jag kan rekomendera att du väntar på, men den är inte officiell än och jag vet tyvärr inte när den kommer.
Jag jobbar med den nu, den e iaf rätt nice
Onödigt att nämna det då jag inte kan berätta nåt om den, men jag skulle vänta på den... borde komma om ett halvår eller nåt kanske...
Men det är lång tid dit... Annars så kör jag själv x3i och x30...

Permalänk

jo, jag kollade också på X50v, den finns för ett bra pris på dell.com, men.. sen hur mkt mer överpris dell.se kommer ta blir spännande

kan man köpa pda:n billigt från UK eller Tyskland?

edit: grisfingrar

Visa signatur

It's like this, you know, this L33T thing, that you do when you, like, ownz someone

Permalänk
Medlem

Okay, jag tänkte köpa en X30, men när X50v kommer så kanske priset sjunker på X30. Då kan jag lika gärna vänta.

Men kan man inte beställa X50v från DELL.COM (US) ?

Totoo, vad heter modellen? Vilket företag? Eller jobbar du solo?

Permalänk
Medlem

jag kan tyvärr inte berätta något om den.
Men även om jag kunde så kommer den direkt från intel, det är inte bestämt vilka som kommer att använda sig av hårdvaran så vitt jag vet.
Jag sitter med en debugversion, alltså hårdvara insatt i en plåtburk med lite random kablar och kretsar runtomkring

Permalänk
Medlem

I december? äh... satsar på att den kommer typ imorgon jag...

Känns lite roligt om den kommer i dec när den släpptes allmänt härromveckan...aja

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Bogg, jag frågade Svenska DELL och snubben som som svarade, sa att den troligen kommer att släppas i Sverige i december.

Permalänk

"Alla tre handdatormodellerna i Dells nya X50-serie kommer att börja säljas i Sverige.

Dells nya handdatorer i X50-serien kommer att börja säljas i Sverige, via www.dell.se, den 9 november, säger Mikael Garding, produktchef tillbehör och handdatorer på Dell.

Den mest avancerade modellen, X50v, kommer att kosta 4900 kronor. Mellanmodellen, som kommer att få beteckningen X50 Kombo, ska kosta 4200 kronor. Den billagaste modellen får beteckningen X50 och ska kosta 3900 kronor."

Från www.mobil.se

Permalänk
Medlem

hmm ..det var ganska dyrt 4900 kronor för toppmodellen. Det är ju den enda DELL modellen med 480x480 upplösning...

Permalänk

Din så kallade billing adress måste ligga i USA för att ordern ska bli giltig. De amerikanska enheterna kommer inte att ha samma standard på wlan:et så det kanske ej är kompatibelt i nätet när det kommer.

Skulle absolut inte tagit X30:n utan väntat på X50 serien eftersom det är mer rom minne (128mb), vga skärm (480*640), enda pda:n med 3d accelerator, cf slot och bättre design. Att X50V är dyr kan jag inte hålla med om. HP ipaq med motsvarande specs ligger på runt 7000kr. Andra vga enheter ligger mellan 4-6000. Då har de oftast 520mhz, mindre skärm och ingen 3d acceleration etc.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpark
hmm ..det var ganska dyrt 4900 kronor för toppmodellen. Det är ju den enda DELL modellen med 480x480 upplösning...

480x640 faktiskt

Razor: snacka inte i saker du inte vet...precis samma standard i USA som i sverige när det gäller WLAN och Axim. Däremot kan eventuellt (men antagligen inte av nedanstående anledning) det vara högre uteffekt på de från USA och då blir dom olagliga i sverige.

Tror du verkligen att DELL är så jävla dumma att dom gör en businessenhet som inte fungerar i hela världen?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

kan iaf säga att x50v är rätt snabb på rendering
Helt galet faktiskt....
Där jag har från 0 - 1 fps på min x3i så har den mellan 15 - 24...
Samt att upplösningen är fyrdubbel mot x3's...
Såå... Måste säga att maskinen är helvild i prestandan...

Permalänk
Medlem

Bogg - Sorry skrev fel upplösning.

Alltså det spelar ingen roll vad det är för sorts Wlan, för det bryr jag mig inte om. Och jag bryr mig inte heller om Windows versionen är på engelska eller svenska. Jag vill bara ha maskinen.

Men låt oss säga att man importerar en sån maskin, då får man betala moms eller? Eller hur funkar det ?

Permalänk
Medlem

hmm, verkade ju inte gå att beställa den till sverige.
mene, låt säga att du kan få den skickad som gåva, då får du troligen inte betala moms, för då vet ingen vad du köper.
Men det kan vara svårt att få det skickat som gåva om du inte har nån kompis eller nåt där som kan skicka det som gåva.... För Dell lär troligen inte göra det

Men vänta några veckor annars och se om den dyker upp i Sverige....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carpark
Bogg - Sorry skrev fel upplösning.

Alltså det spelar ingen roll vad det är för sorts Wlan, för det bryr jag mig inte om. Och jag bryr mig inte heller om Windows versionen är på engelska eller svenska. Jag vill bara ha maskinen.

Men låt oss säga att man importerar en sån maskin, då får man betala moms eller? Eller hur funkar det ?

Du kommer aldrig kunna få den på svenska WM2003SE finns ej på svenska

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

totoo - okay, alltså jag vill ju hellre köpa den i Sverige. Men orkar inte vänta så länge.

Bogg - okay det visste jag inte. Det är kanske det som dröjer? Att dom ska översätta det till Svenska?

Permalänk
Medlem

carpark: Dom översätter den inte, den finns inte på svenska och kommer "aldrig" att finnas på svenska

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

bör väl inte spela någon större roll vilket språk det är på?

men hur är det med garantier osv, om du beställer den i usa, kan du då få alla supporttjänster osv i sverige?

Frågan är mer eller mindre ställd till bogg, för han vet

Förresten, någon som vet när någon konkurrent till Dell är sugen på att ta upp kampen med någon motsvarig modell?

Permalänk
Medlem

läs beställningssidan på dells hemsida och gråt man måste kryssa i "Jag lovar att inte exportera denna till något annat land" för att ö.h.t. få beställa den.

Så om du köper den I usa och tar den till sverige så har du egentligen brytit mot ditt köpekontrakt.

Men ev. kan man göra en s.k. "Tag Transfer" till sverige från USA, då det egentligen inte är export när samma fysiska person äger den.

Axim ska fungera bra att ta ifrån USA, men du måste beställa en Adapter från sverige och den finns inte här förrens X50/X50v har släppts i Sverige

så, either way, you're screwed

totoo: jag har faktiskt slutat

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen surt..
Är verkligen sugen på att köpa en X50v eller en X30. Men det känns bortkastat med pengar om jag köper en X30, eftersom när väl X50v kommer , så kommer ju priset att sjunka på X30.. Då har jag slösat bort mina pengar.

Permalänk
Medlem

carpark: X50 är inte till för att ersätta X30 utan för att fasa ut X3 och X5 helt och hållet..

Nog för att priset antagligen kommer sjunka, men inte många lappar..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Förresten, någon som vet när någon konkurrent till Dell är sugen på att ta upp kampen med någon motsvarig modell?

Pocket Loox 720?

Visa signatur

iln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg

Men ev. kan man göra en s.k. "Tag Transfer" till sverige från USA, då det egentligen inte är export när samma fysiska person äger den.

Hur går det till? Ska bo i USA i 6 månader och tänkte ev köpa en digitalkamera hos dell.

Permalänk
Medlem

mr_cobra: dells digitalkameror är oftast canon eller annat märke, då är det dom som har hand om garantin och inte Dell..

så det får du ta med den tillverkaren

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Dell gör välfungerande och framförallt billiga (jämförelsevis) handdatorer. Men de är så fruktansvärt fula, tycker jag. Och många menar att de känns riktigt lågkvalitativa och plastiga. Men alla bryr sig inte om detta, då de som sagt är billiga, snabba, och med bra skärmar.

Själv funderar jag att byta upp mig från min gamla Loox600, och spanar på en Loox720. Den är prestandamässigt densamma som X50, men den har en inbyggd kamera, villket Dell:en (har jag för mig) inte har.

En vga-skärm är i alla fall ett måste för mig, när jag köper min nästa PPC.

http://firstloox.org/index.php?categoryid=8&p2_articleid=25

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Dell gör välfungerande och framförallt billiga (jämförelsevis) handdatorer. Men de är så fruktansvärt fula, tycker jag. Och många menar att de känns riktigt lågkvalitativa och plastiga. Men alla bryr sig inte om detta, då de som sagt är billiga, snabba, och med bra skärmar.

Själv funderar jag att byta upp mig från min gamla Loox600, och spanar på en Loox720. Den är prestandamässigt densamma som X50, men den har en inbyggd kamera, villket Dell:en (har jag för mig) inte har.

En vga-skärm är i alla fall ett måste för mig, när jag köper min nästa PPC.

http://firstloox.org/index.php?categoryid=8&p2_articleid=25

Samma fabrik som gör Loox som gör Axim har jag för mig.... man ser vissa likheter mellan x50 och vissa nyare loox'ar

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nej, det är Asus som gör de nya Looxarna. Axim görs av ett annat företag. Asus-enheterna (och nya Looxarna) sägs av de flesta recensenterna vara väldigt robusta, medans Dell-enheterna från början har dragits med sämre byggkvalite, och fortfarande gör det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

s.c.s.i: har de bytt fabrik då? vet att loox och axim gjordes i samma fabrik förr iallafall

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.