Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SoundStorm borta med vinden?

Permalänk
Medlem

för mig får gärna soundstorm försvinna även så alla andra interna ljudkort med.
När ja köpte mitt förra mobo så tänkte ja att ja slipper köpa ljudkort (mitt gamla audigy pajjade) eftersom ja hört så mycket gött om de från olika test siter.

Men efter ca 5 mins lysnade kom ja på att testsiternas recensenter är antingen tondöva eller har aldrig hört hur ett någerlunda korrekt ljud skall låta.

Ljudet låter platt och tråkigt.
Diskanten är väll ok.
Mellanregistret låter platt
Basen verkar inte har varit uppfunnen när denna ljudkrets designades.

Ljudannläggningen som används är en NAD 302 + 214 och ett par Jamo högtalare.
Även En harmankardon avr5000 med Jamo högtalare och det låter lika sämst på alla annläggningarna.
Blev att skaffa ett audigy 2 på en gång och vips var ljudkvalliteten tillbaka.

Knaster ljud kan iofsig komma på samtliga ljudkort.
Mitt audigy2 hade det förut. Mitt gamla audigy kort hade det också.
Fick höja pci-latencyn lite granna så försvann det.

Permalänk
Medlem

De ljudkretsarna som följer med mitt NF7-s v2 låter sannerligen inget vidare. Mitt numera gamla SB Live 5.1 platinum är betydligt hetare att köra. Men det är väl bra att det följer med ljudkretsar för folk som inte bryr sig så mycket om hur det låter och som bara vill ATT det låter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spannen
Det där känner jag inte alls igen! Kör med ett par altec-lansing 2.1 högtalare till mitt soundstorm, och det är gudomligt ljud.
har även testat dvd på datorn via optisk kabel till hemmabion funkar kanonbra.
Ang knastret, det var väl rätt många som hade problem det det i början, men såvitt jag förstått så var det rätt simpelt att fixa? själv satte jag en kylfläns på sydbryggan innan jag ens kopplade in moderkortet och jag har aldrig haft problem även om jag har rätt varmt i datorn.

Jag pratade om Surround. 2.1 är inte Surround. Men oavsett vad man gör kommer inte ljudet i närheten av "gudomligt" ljud. Men det är ju min åsikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
Ni som har problem med knaster har uppenbarligen inte ansträngt er tillräckligt för att komma tillrätta med problemet.
Jag tillhör som sagt skaran som hade problemet i början för kanske 1,5 år sedan, det var naturligtvis helt oacceptabelt att ha det så.
Information för att komma tillrätta med problemet finns ute på nätet och har funnits länge, google är din bästa vän.

Jag ansträngde mig en hel del jävla mycket, satte på kylfläns, aktiv fläkt, ändrade ACPI, aktivera/avaktivera APIC, formaterade ett antal gånger, kortfattat testade jag allt jävla möjligt jag kunde hitta på nätet. Det var i nya drivrutiner som kom typ ett år efter jag köpte moderkortet som det fixade sig... tack Nvidia?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
Men efter ca 5 mins lysnade kom ja på att testsiternas recensenter är antingen tondöva eller har aldrig hört hur ett någerlunda korrekt ljud skall låta.

Ljudet låter platt och tråkigt.
Diskanten är väll ok.
Mellanregistret låter platt
Basen verkar inte har varit uppfunnen när denna ljudkrets designades.

Word. Exakt så där upplevde jag också ljudet. Skillnaden mellan Soundstorm och t ex Fortissimo III var enorm. Jävla mycket mer tryck. Och innan massa smartasses kommer och ska rätta mig så kan jag säga att; ja, jag lekte en hel del med EQ, och det blev inte så mycket bättre.
Dessutom anser jag att man inte behöver jämföra ett Soundstorm och t ex Fortissimo III eller Audigy2 samtidigt för att höra skillnad. Skillnaden är jävligt märkbar.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Kör alla som tycker det låter burkigt med den analoga utgången?

Läste att alla (?) moderkortstillverkare snikade på DACen som nVidia ville använda och kör nån kackig Realtek DAC. Dock skulle AN7 ha aningen bättre DAC än NF7.

Så ni som jämfört digital ut från Audigy med digital ut från Sstorm. Märker ni någon skillnad?

Jag har jämfört digitalen från SBlive 5.1 platinum med Sstorm, och märkte ingen skillnad.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

Läskit att ingen inser att det saknas en större konkurrent till Creative som har i princip monopol på ljudmarknaden idag.
SS borta = synd, det kunde blivit bättre

Permalänk
Medlem

fick aldrig det jävla soundstorm skiten att funka till mina 4.1 högtalare..alla sa att det va så jävla bra soundstorm, som Audigy o.s.v. jag testade olika drivrutiner e.tc. men fick aldrig ens ljud i högtalarna.

Har haft 3 NF7-S v2.0 kort och provat på alla så det är nog inte fel på mobot i sig iaf..

aja, tacka vettja gammla hederliga Soundblaster Live! Value!

hursomhelst, Audigy 2 ZS nästa

EDIT: Creative är bra och gör bra och billiga högtalare så sluta klaga på dom! dessutom är Logitech en relativt stor konkurent till Creative..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk

Hur många kanaler har spel?
Så om ni nu funderar över detta? så är svaret:

INGA kanaler alls.

Och för dig som trodde att X-Box kör med soundstorm och därför är svaret inte relevant så sa ja ju att det var en kuggfråga alltså du hade fel även där.

PC spel och X-Box spel använder DirectSound3D vilket inte är några kanaler alls utan ett Y,X-Z värde endast. (koordinater för ljudet)

Tekniskt set är den enda begränsningen processorkraften i ljudkortschipet dvs.. man kommer i framtiden att kunna köra dagens PC spel eller X-Box spel i 100.6 ljud om nu någon orkar dra alla kablar till satteliterna

Och för er som fortfarande inte förstår hur det kan vara så, så har självklart en X-Box ett helt normalt "pc" ljudkort i X-box (1) Soundstorm och efter det ljudkortet sitter det en hårdvaru DolbyDigital dekoder som konverterar alla 6 analoga ljudkanalerna till AC-3/SPDIF signal.
För att du som konsument enkelt skall kunna ansluta din X-box till din hemmabio, alltså inte för att det skall bli bra ljud.

Och eftersom det sitter en DolbyDigital loga på de flesta X-Box spel så tror även kunderna (dock helt felaktigt) att själva spelet är i DolbyDigital vilket det inte är. signalen är i DolbyDigital under tiden den åker i kabeln thats all.....folks.

Någon undrade hur jag kan allt detta?
Jo för jag har fått min utbildning av teamet som har utvecklat detta verktyg:
http://developer.creative.com/articles/article.asp?cat=1&sbca...
GameCODA: Includes Sound Designer tools, 3D plugins, comprehensive APIs, source code, and much more for PC, PS2, Xbox and GameCube.

MVH
3D-Blaster (Creative)

Permalänk
Medlem

Jag märkte iaf en ganska stor skillnad mellan soundblaster live! value och mitt soundstorm. Man kan få mycket fylligare ljud med creatives tack vare möjligheten att justera bas och diskant på hårdvarunivå. Detta med ett 2.1 från Jula, så det är ju inte så att det bara hörs med dyra saker...

Jag tycker helt klart att ett nytt från creative är bättre än nvidias, dock så duger det ju och det är ju billigt, men folk som säger att soundstorm är bättre än audigy 2 vet ju verkligen inte vad dom snackar om, och jag håller inte med om att det är personligt.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av faifai
snausman: Man bör aldrig använda sig att drivrutiner på medföljande cdskivor om man har möjlighet att uppdatera drivrutinerna.

http://www.nvidia.com/object/nforce_udp_win2k_4.27

Ok tnx får testa dem när jag formaterar

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242

Knaster ljud kan iofsig komma på samtliga ljudkort.
Mitt audigy2 hade det förut. Mitt gamla audigy kort hade det också.
Fick höja pci-latencyn lite granna så försvann det.

Kanske nåt man borde testa då...

Ska i och för sig formatera också. Har i alla fall knaster med mitt Audigy 2, eller nja, mer knäpp och skit när man gör vissa saker. T ex klickar och markerar text med musen. Knäpp knäpp.
Nya högtalarna är dessutom grymt känsliga för "störningar". Mobilknaster titt som tätt.

Halleluja!

edit: knäppte nyss, läste ett inlägg och hade just markerat en rad en kille hade skrivit. Nån sekund senare lät det som högtalarna pruttade ungefär.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3D-Blaster
Hur många kanaler har spel?
Så om ni nu funderar över detta? så är svaret:

INGA kanaler alls.

Och för dig som trodde att X-Box kör med soundstorm och därför är svaret inte relevant så sa ja ju att det var en kuggfråga alltså du hade fel även där.

PC spel och X-Box spel använder DirectSound3D vilket inte är några kanaler alls utan ett Y,X-Z värde endast. (koordinater för ljudet)

Tekniskt set är den enda begränsningen processorkraften i ljudkortschipet dvs.. man kommer i framtiden att kunna köra dagens PC spel eller X-Box spel i 100.6 ljud om nu någon orkar dra alla kablar till satteliterna

Och för er som fortfarande inte förstår hur det kan vara så, så har självklart en X-Box ett helt normalt "pc" ljudkort i X-box (1) Soundstorm och efter det ljudkortet sitter det en hårdvaru DolbyDigital dekoder som konverterar alla 6 analoga ljudkanalerna till AC-3/SPDIF signal.
För att du som konsument enkelt skall kunna ansluta din X-box till din hemmabio, alltså inte för att det skall bli bra ljud.

Och eftersom det sitter en DolbyDigital loga på de flesta X-Box spel så tror även kunderna (dock helt felaktigt) att själva spelet är i DolbyDigital vilket det inte är. signalen är i DolbyDigital under tiden den åker i kabeln thats all.....folks.

Någon undrade hur jag kan allt detta?
Jo för jag har fått min utbildning av teamet som har utvecklat detta verktyg:
http://developer.creative.com/articles/article.asp?cat=1&sbca...
GameCODA: Includes Sound Designer tools, 3D plugins, comprehensive APIs, source code, and much more for PC, PS2, Xbox and GameCube.

MVH
3D-Blaster (Creative)

Sa jag att det inte var relevant? Hela essensen med SS var ju precis allt det du skrev. Hade vi snackat om en AC3-signal redan från början hade du ju kunnat använda AC3filter eller vad som helst för att få positionsljud i spel.

Du behöver någonting som översätter ljudet till ett språk som förstärkaren förstår och det är det SS gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
dessutom är Logitech en relativt stor konkurent till Creative..

Sen när kom logitech med ett vettigt ljudkort??

Själv har jag för längesen gett upp på ljudkort, ljudkvalitén är helt enkelt alldeles för låg för min smak. Har provat ljudkort som kostar bortåt 10k:- och även de har inte en chans mot en mycket billigare cd... Datorn i sig ger alldeles för stora störningar för att kunna ge ett bra ljud. så ni "wannabe audiofiler" som sitter och propsar på att augility 2 eller vad det nu heter är "helt överlägset, värsta basen osv." Så har ni en vanlig bulkkabel från cd-rom till ljudkort, eller så spelar ni upp komprimerad mp3 musik...

Jag har visserligen kabel från min dator till teven, bara för att kolla på lite semesterfilmer. men lyssna på musik, via mp3 , det gör jag på mina datorhögtalare... på min stereo är det CD-skivor som gäller!

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Synd att Creatives drivers suger sååå mycket! (BLOATWARE)......annars hade man kört med ett sånt kort när man köper NF4....

Och, jag vet att det finns KxProject men dom stödjer inte EAX!

"Add EAX 1.0 / 2.0 / 3.0 support"

Det har stått på deras ToDo list sen dom började

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk

Har försökt använda ett SoundBlaster PCI128 & PCI live! tillsammans med Steinberg cubase utan nån direkt framgång. Har ingen lust o lägga för mycke pengar på ett ljudkort. Så tröttnade o Shuttle SN45G fast blev lika besviken på SoundStorm-chippet men efter nforcedrivers 4 så händå nåt - hyffsat bra ASIO-drivisar som funkade riktigt hyggligt med en latecy från 2mS beroende på vilka inställningar man använder.

Men visst har ljudkortet sin små egenheter... Eftersom jag inte lyckas få reda på vad som skiljer optisk TOS-link o SPDIF åt så undrar jag varför den funkar strålande o ta ut den optiska signalen till ex min MD men skickar jag in den optiska signalen i datorn låter det rent urrötet... Har dock inte kollat om det hänt nåt sen nforcedirver 5,1 ...

Visa signatur

/Carl Kanyl
Slå aldrig din dator - den kan ge tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carl_kanyl
Har försökt använda ett SoundBlaster PCI128 & PCI live! tillsammans med Steinberg cubase utan nån direkt framgång. Har ingen lust o lägga för mycke pengar på ett ljudkort. Så tröttnade o Shuttle SN45G fast blev lika besviken på SoundStorm-chippet men efter nforcedrivers 4 så händå nåt - hyffsat bra ASIO-drivisar som funkade riktigt hyggligt med en latecy från 2mS beroende på vilka inställningar man använder.

Men visst har ljudkortet sin små egenheter... Eftersom jag inte lyckas få reda på vad som skiljer optisk TOS-link o SPDIF åt så undrar jag varför den funkar strålande o ta ut den optiska signalen till ex min MD men skickar jag in den optiska signalen i datorn låter det rent urrötet... Har dock inte kollat om det hänt nåt sen nforcedirver 5,1 ...

Tror inte det är så stor skillnad på signalerna. Jag har AN7, och lödde ihop en egen kontakt och kopplade in på moderkortets plats för extern spdif. På så sätt får jag ut coax istället för den optiska. Dock funkar inte båda samtidigt, utan måste koppla ur coaxen för att optiska ska aktiveras. Lite kul för man kan göra bra A-B jämförelser mellan coax och optisk. Kan inte säga att jag hörde någon skillnad heller.

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

SoundStorm var tillräckligt bra för de flesta och för dom det inte är tillräckligt så är inget som Creative erbjuder tillräckligt iaf.

Precis som ett bra LAN är integrerat på moderkortet så finns det inga anledningar att ett bra ljud (läs SS) inte skall vara integrerat heller.

Dom som gnyr om att man skall köra separat, jag antar att ni disablar allt som är inbyggt och har separat IDE/SATA/SCSI kontrollers, att ni har USB/FireWire kort, att ni har par/serie kort oxå när ni behöver det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Synd att Creatives drivers suger sååå mycket! (BLOATWARE)

Installera inte allt skit då, det räcker ju med bara själva WMD-drivrutinen.

Installera den manuellt så funkar det hur fint som helst. Ingen bloat där inte.
Men visst kör du bara in skivan och trycker på att installera allt så är det bloat för hela slanten.

"SoundStorm var tillräckligt bra för de flesta och för dom det inte är tillräckligt så är inget som Creative erbjuder tillräckligt iaf."
Det där är ju bara plain ignorance.
Om du vill ha EAX 3 och 4, 6.1/7.1-stöd, DVD-Audio-HW-stöd, DDEX/DTSES-hw-decode-stöd, bättre analog ljudkvalitet osv. så är ett Audigy 2 ZS grymt mycket bättre än SoundStorm.

Dessutom är ju drivrutins- och mukvarusviten desto mer fullspäckad. Visst många tycker det är för mycket men de verkar ju inte ha insett att man kan välja bort de delarna man inte använder.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Så mycket bättre är inte Creatives prylar och de är definitivt inte prisvärda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så mycket bättre är inte Creatives prylar och de är definitivt inte prisvärda.

Om man fullkomligt skiter i alla de features som jag räknade upp (dvs om man typ bara använder sitt ljudkort för musik i stereo och DVD i 5.1) så är väl inte Audigy 2 ZS särskilt mycket bättre.

Du kan få ett Audigy 2 för under femhundringen.
Ett ZS kostar bara runt 6-7 hundra i de billigare butikerna.

Skulle inte det vara prisvärt?

Men men, jag får väl egentligen tillägga att jag ser det här ur en gamers synvinkel i första hand och där är verkligen Audigy 2 ZS untouchable med sitt EAX3/4-stöd, 7.1, spelprestanda osv.
Dock skadar det ju verkligen inte att jag kan avnnjuta de få DVD Audio-skivorna jag äger i sin fulla glans. Precis som att det är nice med HW-stöd för DD och DTS i 6.1 de få gånger jag ser en DVD på datorn.
Dessutom kan jag lugnt veta (och höra) att min DAC är överlägsen de billiga skitcodecs som sitter på 95% av alla moderkort med SoundStorm när jag lyssnar på vanlig musik.

Men visst den gången jag köper en stärkare utan analoga ingångar kanske jag blir övertygad om hur bra det är med SoundStorm.

Men såklart allt beror på vad du tänker använda sakerna till. Ska du bara spela lite MP3or finns det ingen större anledning att uppgradera vad du än har idag precis som att det inte är lönt att köpa ett GeForce 6800 Ultra om du inte håller på med någon 3D.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk

Herregud vilket jävla blaj om att Creatives prylar inte är prisvärda. Ligger ju på samma pris som de flesta andra kort nu... tiderna förändras, priserna förändras. För ett par månader sen kostade Audigy2 ZS 1000-1500 nu kostar det 500-1000. Det är iaf prisvärt i mina ögon.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Så mycket bättre är inte Creatives prylar och de är definitivt inte prisvärda.

Säger du det av egen erfarenhet, eller beror det på hur "tufft" det är att ogilla Creative?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Sen så har mina ljudkort från Creative aldrig sprakat/knastrat typ som ett visst inbyggt Soundstorm certifierat ljudkort på mitt Asus A7N8X-de lux(v1,04).

Enligt mig o vissa andra på Amdmb så beror spraket mest på "bad shielding" eller på svenska dåligt isolerat från övriga komponenter, någonting sådant kan inga drivrutiner råda bot på.

S.B.T. det är lätt för vissa av ni o gudar i datorvärden att säga, men när ps2 och nätverkskortet ger överhörning till ljuddelen då ÄR det ILLA.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Om man fullkomligt skiter i alla de features som jag räknade upp (dvs om man typ bara använder sitt ljudkort för musik i stereo och DVD i 5.1) så är väl inte Audigy 2 ZS särskilt mycket bättre.

Du kan få ett Audigy 2 för under femhundringen.
Ett ZS kostar bara runt 6-7 hundra i de billigare butikerna.

Skulle inte det vara prisvärt?

Men men, jag får väl egentligen tillägga att jag ser det här ur en gamers synvinkel i första hand och där är verkligen Audigy 2 ZS untouchable med sitt EAX3/4-stöd, 7.1, spelprestanda osv.
Dock skadar det ju verkligen inte att jag kan avnnjuta de få DVD Audio-skivorna jag äger i sin fulla glans. Precis som att det är nice med HW-stöd för DD och DTS i 6.1 de få gånger jag ser en DVD på datorn.
Dessutom kan jag lugnt veta (och höra) att min DAC är överlägsen de billiga skitcodecs som sitter på 95% av alla moderkort med SoundStorm när jag lyssnar på vanlig musik.

Men visst den gången jag köper en stärkare utan analoga ingångar kanske jag blir övertygad om hur bra det är med SoundStorm.

Men såklart allt beror på vad du tänker använda sakerna till. Ska du bara spela lite MP3or finns det ingen större anledning att uppgradera vad du än har idag precis som att det inte är lönt att köpa ett GeForce 6800 Ultra om du inte håller på med någon 3D.

Klart att Creative är oslagbara på EAX 3.0/4.0 i.o.m. att de vägrar att släppa ut källkoden till denna till andra tillverkare, och om du försöker med en egen API, stämmer de dej eller köper ut dej(Aureal och Sensaura).

Jag valde Soundstorm över Creative för att Soundstorm är detta enda medium med hårdvaruaccelererad DD-enkodning till externa förstärkare som har DAC's som smätter Creative's produkter räjelt på fingrarna.

Permalänk
Medlem

nu är det väll så att creative inriktar sig på hemmamarknaden (de har väll några "proffsprodukter" men det är ju lite mer sandlåda för seriösa studios, ska man ha *RIKTIGT* bra ljud ur en dator tittar man inte på creative.

MEN
vill man ha mycket ljud för en billig peng, då tittar man på creative

ljud är ju något av en vetenskap och att tro att du får all den teknologiska kunskapen/prestandan för <2000 kr är ju enligt mig löjligt

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Vill man inte ha knaster så kan man kyla kretsen, som jag gjorde och alles försvann

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

jag gillar inte SoundStorm kortet för i mina öron dåligt ljud, knaster OCH ingen hårdvarumixning.
skaffade ett hyffsat billigt creative istället och det löste mina problem.

Visa signatur

fire walk with me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meshugger
... Soundstorm är detta enda medium med hårdvaruaccelererad DD-enkodning till externa förstärkare som har DAC's som smätter Creative's produkter räjelt på fingrarna.

Vad spelar det för roll när signalen ut är kodad i Dolby Digital, ett format som har ungefär samma ljudkvalitet som mp3?

Audigy2 Platinum eX och Audigy2 Platinum Pro:

eX-lådan: 3st Burr Brown PCM1804 stereo-ADCs (6 kanaler):
http://focus.ti.com/docs/prod/productfolder.jhtml?genericPart...

Hörlurs/linje-utgång på eX-lådan: Cirrus Logic CS4392 Stereo DAC:
http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P224.html

På ljudkortet, 8-kanalsl Crystal CS4382 DAC:
http://www.cirrus.com/en/products/pro/detail/P282.html

edit: Det man kan klaga på, på Audigy2-korten är DSPn, som borde uppgraderas till fullt 24/192 stöd, med effekter osv.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
SoundStorm var tillräckligt bra för de flesta och för dom det inte är tillräckligt så är inget som Creative erbjuder tillräckligt iaf.

Precis som ett bra LAN är integrerat på moderkortet så finns det inga anledningar att ett bra ljud (läs SS) inte skall vara integrerat heller.

Håller med.

Jag har SoundStorm på mitt A7N8X Deluxe (rev2) och tycker det funkar jättebra. Jag har inga guldöron, kör på den analoga utgången och lyssnar på bra kodade mp3or (--alt-preset standard) via min Technics SU-V4A och ett par HP890. Har dock en bra signalkabel.

SoundStorm är för mig tillräckligt bra, nog med features för spel och bättre ljudkvalitet samt mindre strul jämfört med det SB Live! value och sen Hercules Fortissimo III jag hade tidigare. Jag fick alltså ljud jag var helt nöjd med direkt på ett moderkort för runt tusenlappen. För mig som gillar prisvärt mer än superprestanda är det hur bra som helst.

Funderade på att göra nForce4 + A64 till min nästa uppgradering så småningom men ifall det integrerade ljudet på nForce4 är för dåligt blir man ju tvungen att köpa sig ett Audigy2 eller motsvarande och då blir kostnaden för att uppgradera högre.

Angående brus och knaster på SoundStorm så har jag inte haft några problem alls. Men då använder jag de senaste drivrutinerna, pressar inte FSBn speciellt mycket, kyler sydbryggan och kör med kvalitetsgrejor i övrigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meshugger

Jag valde Soundstorm över Creative för att Soundstorm är detta enda medium med hårdvaruaccelererad DD-enkodning till externa förstärkare som har DAC's som smätter Creative's produkter räjelt på fingrarna.

Folk snackar om SoundStorm som om DD vore icke-destruktiv komprimering...

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP
Folk snackar om SoundStorm som om DD vore icke-destruktiv komprimering...

Det är en helt annan sak om DD har en komprimering på 384kbits/sek(och vem har sina mp3'or på sådan kvalitet?). Saken är den, vill man köra ljudet digitalt vid spel och mp3'or så är Soundstorm den enda alternativet som gör det i 5.1 med hårdvaruacceleration. Prova det med en Audigy så får du bara 2-kanalers PCM-signal.