Varför "gömmer" bbb sin vdsl tjänst?

Permalänk
Medlem

Varför "gömmer" bbb sin vdsl tjänst?

Jag är nyinflyttad i Skärholmen och beställde vdsl direkt, fick det efter ca 2 veckor, har nu haft det i nästan 2 månader.
Tjänsten är GRYM!
För 399:- får jag 12 mbit in och 9 ut stabilt! med full duplex!
Dom skulle ju döda konkuransen om dom var mer "öppna" om tjänsten.
Om inte jag vetat om deras gömda vdsl tjänst hade jag fått 10/1 av dom och då hade jag nog hellre tagit telia.
Varför skyltar dom inte med vdsl?

Permalänk
Medlem

Upload kostar skjortan

rätta mig om ja har fel

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Det är dyrare för Bredbandsbolaget att använda vdsl än adsl. De har slutat helt med att bygga ut vdsl på nya telestationer.

Sedan sparar de också lite på den uteblivande trafiken.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Alla får dock inte drömhastighter. Jag bor 300m från min station får endast 9/6. Adsl är mer tåligt än vdsl kan jag tänka mig så kunderna klagar mindre. Sen är det nog dyrare utrustning.

Permalänk
Medlem

Ja, de vill hellre bygga ut VÄRDELÖSA (där, jag sade det) ADSL2+ tjänster för det är billigare...
Sen kanske de planerar för UDSL (som ersätter både ADSL, ADSL2 och VDSL) och tycker utökade VDSL satsningar är att kasta penagran i sjön...

Permalänk
Medlem

Vänta lite nu? Går det fortfarande att beställa VDSL av BBB om ens telefonstation är utbyggd för det? Vad är maxavståndet till stationen man får ha? (Bostream har 900m om jag inte minns fel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l2obban
Vänta lite nu? Går det fortfarande att beställa VDSL av BBB om ens telefonstation är utbyggd för det? Vad är maxavståndet till stationen man får ha? (Bostream har 900m om jag inte minns fel)

Jo, inga problem.
Vet inte max avståndet dock.
Jag hade 300m.

Permalänk
Medlem

Maxavståndet är 1200m enligt uppgifterna jag fått när jag pratat med dom, och jag har 1277m

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Medlem

/me lyfter luren och ringer BBB's kundtjänst. Här ska utredas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l2obban
/me lyfter luren och ringer BBB's kundtjänst. Här ska utredas!

Bered dig på en lång väntan

Permalänk
Medlem

Fick vänta ca 3 sekunder, det var väl helt ok väntetid tycker jag.
De goda nyheterna är att min telefonstation är utbyggd för VDSL och ja, jag kan få tjänsten. Dock kunde inte BBB's kundtjänst mäta avståndet till min telefonstation så de kunde inte lägga en beställning.
Enligt VitoC här på forumet så har jag 1050 meter till stationen. Jag skulle återkomma till BBB om en vecka när de "uppdaterat sitt system" som de så fint sa. Får väl se vad som händer...

Permalänk
Medlem

Jag fick höra någonting på 1300meter och bor på 1500...

Permalänk
Medlem

Dom kommer göra allt så ni inte kan få det, jag har exakt 1200m vilket är gränsen och då fick jag det inte pga att det var gränsfall...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siikah
Jag fick höra någonting på 1300meter och bor på 1500...

Jag har fått uppgifter om att 1200 meter är gränsen. Själv bor jag ~1150 m ifrån. Får utmärkta hastigheter ca 11 Mbit/s ner och 8 Mbit/s upp.

Permalänk
Medlem

Jag har idag bostreams 13/13 och hastigheterna är kanon men pingen är kass!!! 17ms till gateway. Ska kolla om jag kan byta till bredbandsbolagets vdsl tjänst!

Jag hörde idag att de som har bbb's vdsl/adsl inte behöver ha ett teleabbonemang hos telia? Stämmer det? Isf skulle det vara grymt att byta till bbb och köra ip-telefoni! Det kunde jag spara massa pengar på!

Edit hitta precis följande på bbb's hemsida:

Citat:

Med vårt telefoniabonnemang kan du ringa billigare. Allt som krävs är ett bredbandsuttag eller att du har vår tjänst bredband via telejacket. Samtalen går via bredbandsnätet vilket gör att du helt och hållet kan avsluta ditt abonnemang hos Telia.

Så jag antar att jag inte behöver ha telia abbonemang om jag har bbb's vdsl...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Jag har idag bostreams 13/13 och hastigheterna är kanon men pingen är kass!!! 17ms till gateway. Ska kolla om jag kan byta till bredbandsbolagets vdsl tjänst!

Jag hörde idag att de som har bbb's vdsl/adsl inte behöver ha ett teleabbonemang hos telia? Stämmer det? Isf skulle det vara grymt att byta till bbb och köra ip-telefoni! Det kunde jag spara massa pengar på!

Edit hitta precis följande på bbb's hemsida:

Så jag antar att jag inte behöver ha telia abbonemang om jag har bbb's vdsl...

Du kommer garanterat att flyttas över till B2's version av VDSL över lång sikt ivf.

Som vanligt behöver du ha analog telefoni hos telia om du som privatperson ska beställa en xDSL-tjänst.
Därefter kan du göra vad som faller dig in.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Re: Varför "gömmer" bbb sin vdsl tjänst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
Jag är nyinflyttad i Skärholmen och beställde vdsl direkt, fick det efter ca 2 veckor, har nu haft det i nästan 2 månader.
Tjänsten är GRYM!
För 399:- får jag 12 mbit in och 9 ut stabilt! med full duplex!
Dom skulle ju döda konkuransen om dom var mer "öppna" om tjänsten.
Om inte jag vetat om deras gömda vdsl tjänst hade jag fått 10/1 av dom och då hade jag nog hellre tagit telia.
Varför skyltar dom inte med vdsl?

Mja.. antagligen så gör de detta för att de tjänar mer på adsl/adsl2+ tjänsterna.

Anledningen till att de tjänar mer, vad jag förstått, beror på att utrustningen B2 använder i princip inte pallar med kunder i så stora omfattningar som den övriga utrustningen.

Sen slipper man nog en hel del whine som det skrivs ovan
Dessutom är det inte många procent som bor <1200m från sina telestationer, men jag håller med dig om att tjänsten i sig fungerar grymt. så länge kopparn är bra.. 12/9 och en ms till gateway i mitt fall

Visa signatur

Tounge like a switchblade; Brain like a butterknife.