Permalänk
Medlem

Överklocka utan kylning?

Hej

Satt och surfande lite på sweclockers och tittade till lite på överklocknings forumet. Tänkte att jag skulle höra med er kunnigt folk om ni på rak arm kan säga hur mycket man kan överklocka min dator UTAN kylning. Jag har funderat på att uppgradera det mesta innom kort, men kan alltid vara kul att ge sig in på lite överklockning :).

Skulle också vilja veta vart gränsen går eller vad man anser att det e skadligt vid en viss tempratur?

Klockning UTAN kyling.

--- Orginal värden ---
Intel P4 - 2400 mhz bus: 533 ( kan vara northwood om det spelar någon roll )
Standard ( 2x ) PC 3200 512mb minnen
Radeon 9800 256mb
Moderkort: Abit S7

Skulle vara snällt av er om ni skrev vilka saker jag skall ändra på för att fixa överklockningen. Kan lite så ni behöver inte gå in så grundligt :).

Är Intel prcessorerna byggda att dom inte kan brännas eller har jag bara hört detta? så att jag inte grillar allting nu när jag ska prva nya inställningarna?

Tack för hjälpen Gubbar

Permalänk

Utan kylning?? Någon typ av fläkt måste du använda.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3400+ | Corsair Value S.512MB | EPoX EP-8KDA3+ | TAGAN 380W | Tt TSUNAMI SILVER |

Permalänk
Medlem

Vad snackar du om utan kylning? CPUn och graffet måste ju ha kylning för att starta i original hastiheter... om du inte hade tänkt att underklocka dom xC

Permalänk

När du startar datorn utan kylning och haft den på ett tag, då kommer processorn vara uppe i 200 grader celsius! Och då är den död.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

rät säkerr på att han menar med originalkylning.

Permalänk
Medlem

såklart han menar med orginalkylning. han har ju inte tagit bort orginalfläktarna heller,

Visa signatur

ZeB @ amd64 3200+ Geforce Fx 5900 Xt
128Mb 120Gb 1024 Ram

Permalänk
Medlem

vilken hjälp vi ger.. hehehhehe
och det var allt från den här veckan , se oss igen nästa vecka när vi pratar om lite mer avikande saker som inte hjälper personen i fråga överhuvudtaget. på återsende hej

Visa signatur

(64 3500+ zalman 7000cu(msi neo2 platinum (corsair xl pro 512*2 2.2.2.5 (fx5900xt ultra 256mb @ 500/911 zalman vf 700cu )

Permalänk
Medlem

[ont] Klart som fan du kan överklocka med originalkylningen. Jag är rätt säker på att om du har en 2600 Mhz:are så kan du säkerligen klocka den till iallafall 2610 ^^. nej men seriöst, det e klart du kan överklocka med originalkylning. Har klockat en processor 60% med originalkylning förrut.

[oft] Klart som fan man stör sig när folk säger "utan kylning" ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
När du startar datorn utan kylning och haft den på ett tag, då kommer processorn vara uppe i 200 grader celsius! Och då är den död.

200 grader kommer den nog aldrig upp i men datorn kommer nog stänga av sig automatiskt eller så kommer den dö ungefär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
När du startar datorn utan kylning och haft den på ett tag, då kommer processorn vara uppe i 200 grader celsius! Och då är den död.

Den kommer aldrig komma upp i 200 grader och den kommer aldrig brinna upp. Den kommer stänga av sig då den kommer upp i högre temperaturer.

Permalänk
Avstängd

När ska ni skriva ontopic?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skaffa dig program att övervaka temp, öka fsb med lite i taget.. Du kan klocka din 2,4 till 2,6 utan problem med originalkylning.. Läs och lär.. Det är inte dyrt med en ordentlig cpukylare.. Kör dina minnen i slot 1 och 3 och 400mhz och slappa timings.. 3-3-3-8.. se om det blir stabilt.. Sen får du bara prova dig fram

Visa signatur

i7-4770K delid@5,0GHz|4,6GHz 24/7| Corsair H80i|Z87-GD65Gaming|Hyper X Beast 2400MHz 16GB X.M.P |Asus 1070 GTX|Corsair 750W|Asus VG2480QE 144Hz.

Permalänk
Medlem

Jag antog att det felsta människorna inte tar bort orginal kylningen. Det var bara så att jag tittade runt på forumet och så snackar alla om "kylning" och då menar jag inte vanliga fläktarna. men men , man kan alltid missförstås.

Tack för sista svaret, lite utav det jag ville höra. men jag vill som sagt ha en som har liknade dator som vet inställningarna, anledningen till att jag inte vill greja själv är för att jag e rädd att någon skall gå i sönder.

/Ac

Permalänk
Medlem

lite off-topic men här kmmer det: om man har en 2.53GHz och köper till en fläkt som kan kyla en 3.6GHz kan man överklocka mer då eller spelar det ingen roll såvida man inte har vattenkylning?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2