Kommer programen på disk nr.2 fungera efter ominstallation av windows?

Permalänk
Medlem

Kommer programen på disk nr.2 fungera efter ominstallation av windows?

Hej.

Jag har tre hårddiskar. En med windows, en med alla program och en med lite annat smått och gott.

Om jag formaterar disken med windows på och sedan installerar om det, kommer programen på disk nr2 fortfarande funka då eller kommer jag behöva installera om dem?

Mvh.

Permalänk
Avstängd

Dom kommer inte fungera eftersom du inte har ett intakt register... Du får nog ta och installera om dom.. En del kan fungera, om det är såna där 'hemmabyggen'...

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Men om du inte formaterar om disken utan bara installerar om Windows så kommer programmen på disk nr 2 att fortsätta fungera utan ominstallation.

Men beroende på varför du väljer att installera om så kanske du måste formatera?

Visa signatur

David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johdav
Men om du inte formaterar om disken utan bara installerar om Windows så kommer programmen på disk nr 2 att fortsätta fungera utan ominstallation.

Men beroende på varför du väljer att installera om så kanske du måste formatera?

nej... när du installerar program (som är mer avancerade än MS röj) så skrivs värden in i registret som försvinner vid en ev. ominsallation. Programfilerna kommer finnas kvar på disk nr men de kommer antagligen inte att fungera till 100% som det gjorde innan.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Och man kan inte kopiera registret och spara det på något sätt?
Äsh, då blir det kanske lättare att installera om allt... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nej... när du installerar program (som är mer avancerade än MS röj) så skrivs värden in i registret som försvinner vid en ev. ominsallation. Programfilerna kommer finnas kvar på disk nr men de kommer antagligen inte att fungera till 100% som det gjorde innan.

Hoppsan. Nu kan det hända att jag var lite flummig och otydlig. Det jag menade var att sätta i windowsskivan, trycka enter när frågan om installera windows kommer och sedan trycka R för att reparera den windowsinstallation som slutat att fungera. Kan hända att alla inte tycker att det är en ominstallation, men då ska man klara sitt register.
Om man formaterar om sin partition är det naturligtvis som Mr_Lazy skriver.

Eftersom mauriz verkar vilja slippa installera om alla program kanske detta är en lösning.
Det vore därför kul att veta varför windows ska ominstalleras.

Visa signatur

David

Permalänk

Det går väl att exportera registret? Skulle inte det fungera att först exportera registret, sedan spara det på någon annan disk och formatera samt installera?

Permalänk
Medlem

Jag brukar låta allt installerat ligga kvar på sin partition, sen efter ominstallation funkar allt ändå.

De program som lagrar inställningar tappar förstås dem, men de faller tillbaka till
defaultinställningarna. Har aldrig varit med om ett program som _slutat_ fungera dock!

Permalänk
Medlem

<Banten> Hur tusan lyckas du med det? För mig blir det alltid någon ful, liten dll fil som fattas och programmet vägrar att starta.

Permalänk
Medlem

En del program funkar och skriver in det som behövs i registret.
Men MS produkter kräver ominstallation eller att man har sparat och återställer en massa registernycklar.
Gäller ju att spara registret eller det som man behöver men vissa (läs MS program) skriver ju som tusan i registret.
Det går ju om man nu bara orkar.
För att inte tala om associationer.

Visa signatur

eehhh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banten
Jag brukar låta allt installerat ligga kvar på sin partition, sen efter ominstallation funkar allt ändå.

De program som lagrar inställningar tappar förstås dem, men de faller tillbaka till
defaultinställningarna. Har aldrig varit med om ett program som _slutat_ fungera dock!

Man kanske skulle testa iallafall, det får bli som det blir...

Permalänk
Medlem

En del program kan lägga av helt då vissa filer som programmen behöver ligger (låg) i 'C:\Program\Delade filer' eller dyl. Du får helt enkelt prova dig fram och se vad som behöver installeras om och inte.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Med spel funkar det för det mesta i alla fall. Undantaget är väl där man måste ha en cd-key aktiverad i registret . . .

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300