10krpm SCSI slöare än gammal 40 gigare!!

Permalänk

10krpm SCSI slöare än gammal 40 gigare!!

Har nyligen köpt ett scsi system

adaptec 19160 scsi kontrollerkort (ultra160)
seagate 10krpm (ultra160)

Men scsin kommer inte upp i mer än 30-35 MB/s i sequental I/O med en transfer size på 64 kb. Till och med min gamla 40 gigare outperformes it!!! på ungefär 40 MB/s, och vi ska inte bara tala om mina två strippade 200 gbs s-ata diskar som kommer upp i 110 MB/s.

Scsi disken ska teoretiskt kunna gå i 160 MB/s så iallafall hälften av det ska det för fan gå i tycker man!.

Någon som har en anning om vad jag gjort för fel?
Är inte så haj på scsi så uppskattar all hjälp!

Alla diskarna har ett dedikerat nätagg på 200 watt,
resten går på ett 250 watts nätagg.

MVH

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det stora fördelen med scsi-diskarna är den betydligt bättre responstiden, inte bursten. Diskarna har en ofta hälften så lång söktid.

En annan fördel är att du kan klämma ihop 15st enheter på en kontroller.
Prova att raida 15st diskar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Det vet jag, men jag tycker ändå att det ska gå snabbare än 35 MB/s när max teoretiska är 160 MB/s!

Är det bättre med en scsi disk som sytem disk eller partitionerar mina 2 strippade s-ata diskar och använder den som system disk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: 10krpm SCSI slöare än gammal 40 gigare!!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taggsladder
Scsi disken ska teoretiskt kunna gå i 160 MB/s så iallafall hälften av det ska det för fan gå i tycker man!.

160MB/s är maxhastighet mellan disk och kortet. Sen har du en begränsning i pci-bussen(om du inte kör 64-bits pci-bus) på 132MB/s. Det finns vad jag vet ingen disk som på egen hand kommer upp i de hastigheterna. Jag har gjort tester på min cheetah 15k.3 hemma med bonnie++, alldeles nyss fick jag 36.7 i skrivhastighet och 62.5 i läshastighet. Och den snurrar 50% snabbare än din...

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk

Okej.

Men det står att kortet ska klara 160 MB/s och det är till 32 bits pci-bus?
eller är dom så jävliga att skriva så även fast dom menar från hdd till kort.

Men går inte IDE och satan på samma bus som scsin (pci bussen)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade en ibm 10krpm på 18 GB för något år sedan och då var den väl ganska snabb i jämförelse med andra diskar. Den gjorde ca 35 mb/s.
Dock så ska man inte titta bara på hur många mb/s den överför utan även accesstider och sen så ska man komma ihåg att scsi har lite mera funktioner än ide och att de inte tar lika mycket cpu. Dock så är kanske det sistnämda inte så aktuellt idag

Visa signatur

AMD Mobile 2400+ @ 2300 Mhz (11,5x200) 1,625 V, Gf4 Ti 4200 @ 360/760, 512mb SP bh-5, Vmodds, vatten och TEC på gpu.

Permalänk
Avstängd

Förklara gärna vad Interfacets hastighet har att göra med hårdiskhastigheten ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taggsladder
Okej.

Men det står att kortet ska klara 160 MB/s och det är till 32 bits pci-bus?
eller är dom så jävliga att skriva så även fast dom menar från hdd till kort.

Men går inte IDE och satan på samma bus som scsin (pci bussen)?

Det brukar vara vanligt att sätta flera diskar på samma scsi-bus, då kan man komma upp och passera 160 med några diskar...

Oftast har man en pci-bus, och alla enheter på samma bus delar bandbredd. Den teoretiska gränsen på 32-bitars pci-bus går vid 132MB/s. Då vet jag dock inte hur mycket som försvinner om fler enheter försöker norpa busen samtidigt. Och hur mycket interrupts påverkar prestandan. Jag vet t ex att för vissa nätverkskort så pollar drivrutinerna(NetBSD) kortet istället för att använda interrupts, just för att det kostar för mycket att hantera när frekvensen blir hög. Hmm, kom jag lite offtopic kanske...

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk

Ja om då satan kommer upp i 110-120 MB/s så borde ju scsin kunna göra det også.

Men om jag kör testet på både s-atan och scsin samtidigt så blir det ingen skillnad från om jag kör bara testet på scsin. alltså då får ju scsin bussen nästan för sig själv och borde komma upp i högre hastigheter. alltså så borde det inte vara bussen som sackar ner det, om det nu gör det? jag har alldrig kört scsi innan så jag vet inte hur mkt det ska gå i normalt.... Bara tycker att den burstar lite segt jämnfört med t ex en gammal ide disk och vad den teoretiska max hastigheten ligger på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taggsladder
Ja om då satan kommer upp i 110-120 MB/s så borde ju scsin kunna göra det også.

Men om jag kör testet på både s-atan och scsin samtidigt så blir det ingen skillnad på om jag kör bara testet på scsin. alltså då får ju scsin bussen nästan för sig själv och borde komm upp i högre hastigheter. alltså så borde det inte vara det..

Men du hade strippat diskarna, det ger ju en ökad överföringshastighet. Det finns vad jag vet ingen disk som kan flytta så stora mängder data solo.

Hmm, du skall veta att jag är en amatör. Påverkas hastigheten på sata uppsättningen när du kör båda samtidigt?
Kollade du mina resultat? Jag testade på min disk hemma, med ett likadant kontrollerkort som du har. Jag tycker det verkar normalt. Är du besviken?

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miny3945
Men du hade strippat diskarna, det ger ju en ökad överföringshastighet. Det finns vad jag vet ingen disk som kan flytta så stora mängder data solo.

Jag skrev aldrig att jag trodde hastigheten skulle överstiga S-ATAn, bara den ensamma 40 gigaren på IDE.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miny3945
Påverkas hastigheten på sata uppsättningen när du kör båda samtidigt?

Det är ingen nämnvärd skillnad på hastighet vid test av både scsi och sata än enskilt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av miny3945
Kollade du mina resultat? Jag testade på min disk hemma, med ett likadant kontrollerkort som du har. Jag tycker det verkar normalt. Är du besviken?

Jag kollade din resultat. Men din disk snurrar inte 50% snabbare än min 33,3 % om din är 15k och min 10k. Det är säkert normalt, det var nog bara jag som trodde det skulle gå BOWTA snabbt med scsi och så. Så lite besviken är jag, men den gjorde iochförsig bättre ifrån sig än s-atan i random I/O och den tar inte lika mkt cpu och så...

Vad tror du är bäst som system disk?
Scsi disken eller en partition av den strippade s-atan?

Jag använder datorn till att redigera film med, inget annat!

Testade skrivingen med precis:

Read: 33 MB/s
Write: 25 MB/s

tack för hjälpen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilket program benchar ni i? Jag har lite svårt att referera till dom siffrorna. Vad får du för värden i HdTach?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taggsladder
Jag kollade din resultat. Men din disk snurrar inte 50% snabbare än min 33,3 % om din är 15k och min 10k. Det är säkert normalt, det var nog bara jag som trodde det skulle gå BOWTA snabbt med scsi och så. Så lite besviken är jag, men den gjorde iochförsig bättre ifrån sig än s-atan i random I/O och den tar inte lika mkt cpu och så...

Vad tror du är bäst som system disk?
Scsi disken eller en partition av den strippade s-atan?

Hmm, börjar jag bli rostig i procenträkningen. Jag är ganska trött, men såhär trodde jag att man räknade:

15k/10k=1.5 ökning med 50%
10k*1.333=13330

Aja, rätta mig gärna. Jag kör scsi för att få så kort responstid som möjligt. Har swap på denna disk, plus lite annat gosigt. Sen gillar jag 5-års garanti, men jag tror det börjar smyga sig in i SATA och IDE också. Tillförlitligheten är ett stort plus för mig, om man som jag blint litar till tillverkarens uppgifter då man inte har budget att själv testa sig fram till MTB. Jag skulle köra systemet från scsi:n och större filer på SATA-diskarna.

Sen missade jag att du menade en singel 40-gigare, sorry.

Jag använder Bonnie++ under NetBSD 2.0RC4.

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miny3945
Hmm, börjar jag bli rostig i procenträkningen. Jag är ganska trött, men såhär trodde jag att man räknade:

15k/10k=1.5 ökning med 50%
10k*1.333=13330

Din hårddisk är 50% snabbare, däremot är hans 33% slöare än din. Men det är han som har blandat ihop det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Din hårddisk är 50% snabbare, däremot är hans 33% slöare än din. Men det är han som har blandat ihop det...

Blev osäker för ett ögonblick, tack för att du redde upp situationen!

Visa signatur

Bastard Operator From Hell
Frigående amatör har skrivit detta inlägg.

Permalänk
Medlem

får väl trösta dig med att visst finns det SCSI som är grymma,senaste generationen 15Krpm:are klämmer genom ca 75mb/s ensamma..

Kör själv 2st 15Krpm U320 i raid-0 och den array´n klämmer genom ca 140mb/s (kör scsi-raidkortet i 64bits-PCI)

Men som du kanske märkt så skiljer det sig ganska mycket mellan generationerna..

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]