Permalänk

Grava problem med Zepto-laptop

(Sitter pa lanad dator i London, darav bristen pa svenska bokstaver)

Hoppas nagon vanlig sjal kan komma med nagot tips... Har rakat ut for vad som i vart fall spontant kanns som riktig rediga problem.

Foljande har hant med min laptop (En Zepto 4200 centrino-burk, tre manader gammal):

Satt och arbetande under eftermiddagen. Hade inte stromadaptern med, sa jag korde helt slut pa batteriet, dvs till den sjalv satter sig i standby-lage (och sedan hibernate tror jag) vilket sker vid 3% batterikraft kvar.

Nar jag sedan tar upp datorn efter ett par timmar, kopplar i natsladd och skall starta den, sker i princip ingenting. Kommer fram till att batteriet nog ar sa uttomt att det behover ladda nagra minuter innan den ens kan startas. Nar jag sedan provar efter nagra minuter kvarstar problemet, liksom nu, nar batteriet enligt kontrolllampan ar fullladdat. (Lampan overgar fran blinkande sken till fast dito.)

Det som sker nar man trycker pa powerknappen ar foljande: Powerlampan tands, och batterilampan blinkar till, precis som pa vanligt satt nar man startar den.
CD-lasaren snurrar till, och flakten startar, men stanna efter nagra sekunder. Aven detta sker i vanliga fall.

Men, sen sker INGET mer. Skarmen ar kolsvart, ingen reaktion pa knapptryckningar pa nagot satt. Man kommer ingen vart forutom att stanga av burken via powerknappen.

Gissade forst att skarmen lagt av, men inget i ovrigt tyder pa att burken faktiskt ar igang. Lampan vid natverksuttaget blinkar inte, vilket den borde gora vid uppstart av windows. Inte heller den optiska musens lampa ar tand. Inte heller kan man fa nagon reaktion fran harddisk-kontroll-lampan, som tyder pa attt windows arbetar.

Strommen ar som sagt var igang, och man kan exempelvis oppna cd-luckan, stoppa i en skiva, som snurrar igang, men utan att nagot hander. Samma lage hamnar man i om man startar datorn med en Windows-skiva i lasaren.

Tanken som slagit mig var att harddisken packat ihop, men da borde jag vid uppstart i vart fall komma till "BIOS-rutan", och exempelvis komma in i setupen, inte sant?

Kvarstar mojligheten att hela moderkortet lagt ner. Men skulle strom & flakt fungera som det gor da? Skulle CD-lasaren snurra igang?

Det sista kanns som den troligaste mojligheten ur mitt oinitierade perspektiv. Bra om harddisken i sa fall klarat sig, men...illa pa vagen...

Har nagon nan ide om vad det kan tankas vara jag rakat ut for? Alla eventuella tips mottages ytterst tacksamt. Ar minst sagt lite orolig for dels den blivande finansrattuppsats som ska lamnas in inom nagra veckor, dels for att halva mitt liv de senaste sju aren eller sa finns pa harddisken...

Tacksam for all hjalp.

/David

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för ett liknande problem för några år sedan. Jag hade använt datorn och kört slut på batteriet. När jag sedan skulle starta den med strömsladden i så ville den bara starta någon sekund, men sedan gick den inte alls att starta. Felet var i mitt fall att själva nätsladden var sönder. Jag fattade inte hur den hade gått sönder, hade inte tappat den eller så men den var trasig. Så försök få tag på en ny nätsladd, kan vara felet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Woolman
Jag har råkat ut för ett liknande problem för några år sedan. Jag hade använt datorn och kört slut på batteriet. När jag sedan skulle starta den med strömsladden i så ville den bara starta någon sekund, men sedan gick den inte alls att starta. Felet var i mitt fall att själva nätsladden var sönder. Jag fattade inte hur den hade gått sönder, hade inte tappat den eller så men den var trasig. Så försök få tag på en ny nätsladd, kan vara felet

Na, den verkar fa strom... Lampor for power och batteri lyser.

/David

Permalänk
Medlem

Är du nöjd med Zeptp-patoppen i övrigt då när den fungerar?

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Är du nöjd med Zeptp-patoppen i övrigt då när den fungerar?

Undrar samma sak är inte på bärbar dator köp!

Visa signatur

Support: Klicka på Den Här Datorn i din översta vänstra hörn!
Kund: Från din eller min sida sett?

Permalänk
Medlem

Har nyss köpt en Zepto Znote 4200 PM

Kolla signaturen ...

Jag är skitnöjd ... Inget att klaga på änsålänge iaf !! Kanonsmidig och snabb!

Absolut att rekommendera!

Visa signatur

Asus M2N-E NF570 Ultra S-AM2, AMD ATHLON 64 X2 5000+ SOCKET AM2, Asus Geforce 8800GTS 320MB, CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME, Hiper M HPU-4M580 580W, 19" LG Flatron L1952TQ

Permalänk

Har samma prestanda som i signaturen har ovan.
Har varit mkt nojd hittills med min Zepto. Tyst, bra prestanda...lattarbetad.

Men, den SKA INTE ge upp efter tre manader. Vet ju annu inte vad felet ar, men det ska inte ske.

Vantar nu pa att se hur smidigt Zeptos service fungerar. Blir avgorande for om jag ska rekommendera dem...

/David

EDIT: Tänkte bumpa denna, men vet inte om det går.
Zepto verkar i vart fall få godkänt vad gäller reparation/service.
De fixade datorn på två dagar, vilket innebär att den var tillbaka fyra dygn efter att den skickades iväg till dem.
Sämre var dock att hela jävkla moderkortet givit upp. Det SKA det inte göra på en dator som är 3 månader gammal!

Väntar nu bara på att få över den till mig här i London. Sitter med lånad PII 266 laptop nu... LÄNGTAR efter min Zepto...

/David

Permalänk
Medlem

FAAN.. fick precis samma fel!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ersmarker
Har samma prestanda som i signaturen har ovan.
Har varit mkt nojd hittills med min Zepto. Tyst, bra prestanda...lattarbetad.

Men, den SKA INTE ge upp efter tre manader. Vet ju annu inte vad felet ar, men det ska inte ske.

Vantar nu pa att se hur smidigt Zeptos service fungerar. Blir avgorande for om jag ska rekommendera dem...

/David

EDIT: Tänkte bumpa denna, men vet inte om det går.
Zepto verkar i vart fall få godkänt vad gäller reparation/service.
De fixade datorn på två dagar, vilket innebär att den var tillbaka fyra dygn efter att den skickades iväg till dem.
Sämre var dock att hela jävkla moderkortet givit upp. Det SKA det inte göra på en dator som är 3 månader gammal!

Väntar nu bara på att få över den till mig här i London. Sitter med lånad PII 266 laptop nu... LÄNGTAR efter min Zepto...

/David

Alla datorer kan gå sönder Även Dell och andra går sönder, oftast har dessa längre reparationstider(minns trasiga datorer han haft)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jso82
FAAN.. fick precis samma fel!!!

På en likadan dator?!?!?

... känns djävligt tryggt att jag beställde en idag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke82
På en likadan dator?!?!?

... känns djävligt tryggt att jag beställde en idag...

Går den sönder skickar man in och får ny därför garanti finns

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jo då, jag vet.. jag är jurist! Men om två personer här har fått samma problem med samma sorts dator så låter det ju inget vidare... bara så.

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker på detta, men jag tror det är så att företaget (zepto i detta fallet) har rätt till att försöka laga datorn upp till 3 ggr då det är olika fel och 2 försök att laga den om det är samma fel 2 ggr innan man får en ny dator. Om det nu är såhär som jag fått höra av min kommuns konsumentvägledare, så tycker jag det e drygt som fan att behöva lämna in den gång på gång när den knappt är använd. Så jag håller med om att det låter lite oroande att samma typ av dator har gått sönder på samma sätt. Men man kan ju alltid hoppas att det bara är en slump.

Permalänk
Medlem

Sen så vet man inte om några yttre omständigheter har påverkat det jag har hört om folk som sandpapprar sina processorer är på sweclockers, så man vet aldrig Och jag tror nog att om man är missnöjd med sitt köp så får man nog stöd hos pc-direct, de verkar vara ett företag som i första hand bryr sig om att kunderna är nöjda. Jag har blivit bra bemött alla de gånger jag hittills kontakt dem(jag har inte fått min laptop än)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Det verkar som att även en av de Znotes som jag inhandlade i
december 04 har åkt på samma skit. Jag ska inte säga något
säkert då jag inte skickat den än, men symptomen är de samma
som Ersmarker m.fl. beskriver. OM det är så att moderkortet har
säckat så verkar det onekligen som att det finns ganska allvarliga
kvalitetsbrister på dessa och detta hoppas jag att Zepto/Pc-direct
tar upp ordentligt med sin leverantör.

Vi får väl se vad servicen säger. Till burkarnas och försäljarens försvar
skall sägas att både den som nu inte startar och de andra har fungerat
utmärkt och väldigt tillfredsställande (förutom detta då) och att all kontakt
som jag har haft med alla inblandade enbart har varit positiv.

/A

Visa signatur

skrivihop.

Permalänk
Medlem

Hmm, man får väll vänta och se vad som händer

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke82
På en likadan dator?!?!?

... känns djävligt tryggt att jag beställde en idag...

Japp, en Znote 4200.
Väntar ivrigt på att supporten ska svara.

Permalänk
Medlem

Skulle va kul att veta när dessa maskiner som pajjat är köpta, och i vilken utsträckning detta har skett? ni som psatat kanske kan stå för när ni köpt dem?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Alla datorer kan gå sönder Även Dell och andra går sönder, oftast har dessa längre reparationstider(minns trasiga datorer han haft)

jupps det händer även andra datorer... min Dell laptop gick sönder efter 3 dagar. Inte så kul när man köpt en burk för 24k. Moderkortet hade lagt av. Men efter några samtal med supportchefen på Dell så kom en tekniker ut till mig samma dag och bytte moderkortet på plats

Permalänk
Medlem

Det är vad jag kallar service

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Skulle va kul att veta när dessa maskiner som pajjat är köpta, och i vilken utsträckning detta har skett? ni som psatat kanske kan stå för när ni köpt dem?

Köpte min i nov/dec 2004.

Använde datorn till att läsa en text när skärmen slocknade, trodde det var energisparfunktionen som stängde av den då jag inte rört den på ett tag. Sen när jag skulle köra igång den igen hände inget, så jag stängde av med powerknappen. När jag försöker starta den igen startar fläkten, CD-läsaren tickar, sen ingenting - dött. Verkar ju onekligen vara samma symptom som ovan.

Kan tilläga att jag är mkt nöjd med datorn i övrigt. Synd att detta händer, hoppas på en snabb lösning av problemet.

Permalänk
Medlem

Hmm, har alla med detta problem köpt sin förra året? Jag tycker det låter som om ett antal defekta modekort kan ha gått ut. Skulle vara trevligt att höra nått från Rune i den här tråden Se hur de ser på saken

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Min, som kraschade i november förra året, inköptes i augusti.
Det tycks helt klart som om de har problem med sina moderkort.
Åtminstone fyra-fem rapporter här på sweclockers om moderkort som packat ihop....

Visst, det är inte ett fel som innebar någon dataförlust, hårddisken fungerar ju fortsatt, och garantireparationerna är hyfsat snabba, men det är självklart problem.
Vore intressant att höra från Zepto eller Pc-direct ang. detta.

/David

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ersmarker
Min, som kraschade i november förra året, inköptes i augusti.
Det tycks helt klart som om de har problem med sina moderkort.
Åtminstone fyra-fem rapporter här på sweclockers om moderkort som packat ihop....

Visst, det är inte ett fel som innebar någon dataförlust, hårddisken fungerar ju fortsatt, och garantireparationerna är hyfsat snabba, men det är självklart problem.
Vore intressant att höra från Zepto eller Pc-direct ang. detta.

/David

Jag tycker fortfarande det låter som om Zepto fått in ett antal defekta modekort från leverantörer. Ananrs skulle många fler ha problem om det berodde mer på själva modekorten de köper in.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Jag tror inte heller att alla moderkort lider av det här problemet, men
det är ju illa nog med de som har kommit tillkänna här på forumet. Hur
trevliga och snabba de än är med att laga felen så är det ju en kvalitets-
brist som ligger dem i fatet. Ordentlig uppföljning bakåt i leverantörsledet
är ju nästan ett måste i ett sådant läge. Det måste ju kännas tråkigt för
Zepto/Pc-direct och alla andra som bygger på Compal-datorerna...

*Edit*

En iaktagelse. Utan att ha gjort någon djupare forskning så verkar
det som att de flesta lägger av efter ca 3 månader. Spännande...

Visa signatur

skrivihop.

Permalänk
Medlem

Vi får se vad de på pc-direct säger

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det säljs en jäkla massa bärbara idag. Enligt en undersökning jag läst i Mikrodatorn, så går ca: 50% sönder efter 3 år. Mycket beroende av mekaniska fel, såsom kontakter, skärm, datorn tappas, etc.

Moderkort är som all annan elektronik känslig för stötar, lödningar som släpper, strömspikar via elkabel/lan/modem.
Egentligen är det under att de överhuvudtaget fungerar....
Jag tror inte att Zepto är sämre än nån annan tillverkare av bärbara, vilket även inkluderar "The Amazing Mac".

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk

Om de nu är så känsliga som du säger så ångrar jag att jag köpte bärbart...

Jag vet inte hur det är med er andra som har haft problem med era Zeptos,
men den datorn som gick sönder här har inte varit utsatt för några på-
frestningar som går utanför det normala slitaget (den har varit utanför
väggarna en gång), och då SKA den också hålla mer än tre månader.

Visa signatur

skrivihop.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att komponenterna i en bärbar dator, slits ut fortare än på en stationär dator. Men att en dator går sönder inom 3 månader är skandal, sen spelar det ingen roll om dom har råkat få ett defekt moderkort eller liknande. Det ska ju dom kolla upp innan, man har ju läst att Zepto är det företaget som testar sina datorer allra mest och hårdast innan de skickar vidare dom för försäljning. Men man börjar ju undra.... Jag var jättenära och beställa en Zepto nu i veckan, men efter att ha läst att många har gått sönder på så kort tid, så vågar jag inte satsa på dom längre. Sen att dom lagar den fort och smidigt är ju bra, men ändå.. vem vill skicka sin nya pärla till verkstaden gång på gång, även om det är bra service?!

Permalänk

Min Dell bärbara börjar nå 4 år i augusti....har inte varit o är inte minsta fel på den....går som en klocka..doxk slö.....

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA