Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
sledgehammer du med din amd reklam o hur billigt det är att köpa ..

Jasså, gör jag?

Han frågar efter ett bra moderkort och en AMD processor och då rekommenderade jag honom och länkade till köpstället och visade öven priset (kan ju vara en fördel att veta hur mycket det kostar som man skall köpa). Om du tar det som reklam så ok, men reklam är t.ex:

Köp nu nya datorn x, du får fri support i 3 år och en pc med den nya AMD® Athlon(tm) 64 Processorn till ett mycket bra pris, slår du även till nu så får du utan extra kostnad dubbelt så mycket minne... blablabla.

Släng inte ur dig massa skit tack.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Baserat på att jag upplever P4 som en nervös processor på vissa datorer jag suttid vid och presott t.ex lider av många erratas. Athlon64/Opteron verkar mer tillförlitlig.

Fakutom är att alla processorer lider av bugger, oftast är de så obetydliga att dom alldrig märks. I varje revision så fixas en del buggar.
Tex så hadde amd64 / opteron 111st erratas i juli 2004.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaaaaaa
Fakutom är att alla processorer lider av bugger, oftast är de så obetydliga att dom alldrig märks. I varje revision så fixas en del buggar.
Tex så hadde amd64 / opteron 111st erratas i juli 2004.

http://www.amd.com/us-en/assets/content_type/white_papers_and...

Jo, men det har hänt en hel del sedan juli 2004.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Nej, men "dåliga för att vara Intel".

Willamette var ju betydligt långsammare än föregångaren, PIII tualatin. Dessutom blev de rätt varma om jag minns rätt. Prescott blir också varm, är rätt ineffektiv "per MHz" osv.

Sen att Intel började använda RDRAM i samma vända som Willamette gjorde inte saken bättre direkt.

Så flopp var väl kanske fel ord, men "inte bra" iaf

Tualatin släpptes ju en bra tid efter P4, och släpptes aldrig på så höga frekvenser den hade klarat.
Tualatin släpptes på samma process som Northwood, och jag har faktiskt svårt att se att den skulle kunna spöa en Northwood på 3.4GHz.
Men hade dom lagt samma energi på att utveckla den mer hade den nog kunnat slå northwood på fingrarna.

Och angående stabilitet, så kan ingen påstå att Prescott är instabilare än A64. Räkna buggar funkar inte, allra helst inte när ingen av buggarna någonsin inträffar för vanliga hemanvändare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Sen att Intel började använda RDRAM i samma vända som Willamette gjorde inte saken bättre direkt.

RDRAM kom ännu tidigare, redan till Coppermine. i815 som kunde bli "en ny BX" blev cripplad tack vare detta, för att inte konkurera med i820 med RDRAM.

Intel gjorde en hel del snesteg där ett tag som gjorde att AMD kunde få in en fot.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Avstängd

Intel göra ofta sina snesteg som medvetna "cripplingar" för att deras nya teknik ska framstå som bättre.
Vet inte hur många gånger dom medvetet fördärvat för P3 och dess efterföljare bara för att försöka få Netbrust att framstå som bra.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en mängd Intelbaserade datorer och har aldrig haft några direkta problem med dem. De har alltid fungerat stabilt och bra.
Min nuvarande prescott smider på och fungerar väldigt stabilt.
Javisst AMD ger mig säkert några FPS mer, men det bryr jag mig inte om eftersom det jag har räcker gott och väl. Vill jag ha en spelmaskin fixar jag en konsoll.
Däremot känner jag många som kör/kört AMD-baserade datorer och får jämt mecka och lösa problem . Är det någom som har problem med sin dator på ett LAN är det till 99% en AMD, och ja jag snckar även om AMD 64 inget av deras gamla sopor.
En bekant jobbar som PC-byggare på ett företag som numera enbart säljer Intel-baserade system eftersom de helt enkelt fick lägga ned för mycket jobb på AMD datorer. Intel var bara att slänga ihop så fungerade de.

Jag är ingen Intel-fanboy på något sätt utan har bara fortsatt med något dom alltid fungerat bra och har därför ingen anledning att byta.
Däremot fverkar det samlats otroligt många AMD-dyrkare här på Swec, många fler än på andra forum. Inget fel i det, men jag tror anledningen främst är i att det är yngre medlemmar här som lätt blir poppis.
AMD brukar ju skicka gratis klistermärken

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag är ingen Intel-fanboy på något sätt

Tror du på det du skrev där ovanför så jo, då är du en gigantisk fanboy.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Intel en gång om man räknar bort 386, 486, när jag använde en P4 2.4Ghz fick jag problem med varje spel att det "laggade" så jag lånade en Athlon 2600+ och problemen var lösta.
Visst kunde det bero på moderkortet men jag orkade inte längre så jag bytte till en Athlon 64 efter 2600+

Och jag använde samma nätagg, minnen osv till 2600+ processorn.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Tror du på det du skrev där ovanför så jo, då är du en gigantisk fanboy.

Nej, jag är inte motsvarande AMD-fanboy som går in i alla Inteltrådar i dagisnivå och skriver köp AMD 64.
Jag respekterar de som använder AMD och vice versa, allt annat anser jag löjligt.
Jag kan visst tänka mig att köpa ett annat märke, läs AMD, men finner ingen anledning så länge jag är nöjd med Intel som jag alltid kört med.
Just det eviga snacket Intel vs AMD är ganska tröttsamt. Jag som varit med rätt länge kan de där svängarna. AMD är en uppstickare som lyckats och bli poppis vilket är imponerande, och jag säger inte på något sätt att de är dåliga, precis som Ati lyckats efter att mer eller mindre varit borta från toppskiktet, läs nVidia, under flera år.
Det går upp och ned mellan Intel, AMD, nVidia, Ati och tidigare matrox som var poppis.
Rätt vad det är kommer dräglande nördar sitta framför ett Intel-system och proklamera för det, var så säker. Skulle vara kul att spara vissa trådar tills dess.

Använde era datorer och ha kul med dem vare sig det är Intel eller AMD.

Permalänk
Medlem

Har själv kört båda Intel och AMD. Iof är mina Inteldagar rätt gamla, 400mhz tiden och morsans P4 2Ghz från 2002 någonting.

Första som lockade över mig till AMD var att jag var i AKUT behov av en ny dator, då jag flashade sönder mitt P2 400mhz mobo.

Automatiskt blev det en AMD, billiga och få. Hittade en billig prolle och mobo på blocket. Fungerade perfekt, förutom att jag hade 128mb SDRAM, men det köpte jag medvetet då jag inte hade råd med DDRminnen.
Stabil som den, hade uptimes upp mot 3-4veckor.

Bytte sedan till ett Nforce2 mobo. Gjorde den tabben som många andra gör att inte titta vad jag köpte. Strulade lite, sen bytte jag på retur och den fungerade perfekt. Tills den dagen moderkortet dog ^^ Men det är en märkes sak, inte AMD

Nu sitter jag på min tredje AMD burk, A64 och e ruggigt nöjd. Simpel installation, snabb och stabil. Det enda jag har haft problem med var att få bort metallbrickan till kylflänsen och att moderkortet inte gillade att min Zalman 7000A snörrade i 1500rpm istället för xxxxxrpm som den ville Båda sakerna är dock fixade och snörrar fint. Burken har gått hela dagen med NFSU2 spelandes, inget lagg och så.
Enda saken är att tempen blev högre från min XP 1700+, men prollen e ju nästan dubbelt så snabb så det bryr jag mig inte om.

Så mina Intelsaker.

Har pillat med både P1or, 486:or och P2:or. Alla fungerat lika bra ^^ Roliga, ska någon dag ta och titta hur mycket man kan förstöra de tills de inte bootar längre
Inga problem.

Morsan fick för några år sedan ny HemPC, självklart Intel! Northwood på 2Ghz med RDRAM :/ Burken e ruggigt seg, tar lååång tid att boota den. Den låter som en kördetröska också. Men det fixas ju iof rätt lätt.
Ska också säga att det är en hel del spyware och sånt på den men den har ALLTID varit seg. Så ikväll blir det format på den.
Det har varit lite strul med burken, mest mjukvarufel och lite SBK (skit bakom knapparna ^^) från de som använder den. hehe.

Kommer säkert få massa spam nu om att jag e AMD fanboy men jag e la det om ni säger så

Som folk innan har skrivit så är det prestanda/pris som är viktigast för mig, inte märket.

Angånde moderkort till A64.

Ska du INTE klocka så är Asus K8V-SE Deluxe s.754 ruggigt fint. Ska du klocka är DFI Lanparty givet! Fast det har inte kommit till s.939 som man i dagsläget bör satsa på.

Som Sledgehammer också har skrivit så är en 90nm Winchester processor att föredra, även fall du ska klocka eller köra orginal.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ke84
Jag har kört med Intel en gång om man räknar bort 386, 486, när jag använde en P4 2.4Ghz fick jag problem med varje spel att det "laggade" så jag lånade en Athlon 2600+ och problemen var lösta.
Visst kunde det bero på moderkortet men jag orkade inte längre så jag bytte till en Athlon 64 efter 2600+

Och jag använde samma nätagg, minnen osv till 2600+ processorn.

& med min sons dator upplever jag precis det omvända..märkligt eller hur?
Sonens dator är en xp1700@1833Mhz, KT400, 9800se@pro & en del spel vill inte fungera helt enkelt på den, men på min frus celeron 2400Mhz, Intel848P, GF3Ti200 så fungerar spelen perfekt.. märkligt eller hur? Så kontentan har blivit att han sitter & spelar på frugans dator istället.
Herrens vägar äro outgrundliga tydligen.

Så i görningen är att försöka införskaffa ett AMD64 till mig själv så får min son "ärva" min intel plattform istället, vi får se efter jul om det är möjligt.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Du kör inte bussen för högt på KT400 kortet då??
ATI korten kan vara jäkligt känsliga...
Rekordet har mitt GF256DDR+Gf 3 Ti200 89Mhz Agp på ett ABIT BX440 kort..
Kan det ha hetat BH6 ??
Kom ihåg att IBM hd´n blev rätt snabb med 44,5mhz Pci

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Nope kör bussen i 166Mhz & rör inte agp eller pci bussen, mao jag väljer under advanced menu i vilken cpu jag har en 1833Mhz då. Kan välja mellan manuell/1100/1466/1833/2200Mhz, moderkortet är ett asus A7V8X.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Spelar inte roll vilken prolle du har.
Har du en instabil dator så har du köp fel eller alldeles för billiga grejer eller så är du en bonde med drivrutiner.
Så är det bara.

Visa signatur

Jag är inte dum i huvudet jag har bara otur när jag tänker..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ubermann
Spelar inte roll vilken prolle du har.
Har du en instabil dator så har du köp fel eller alldeles för billiga grejer eller så är du en bonde med drivrutiner.
Så är det bara.

Jaså säger du det!

Moderkortet var det senaste när det köptes, prollen var precis släppt när den köptes, minnena är micron pc3200, grafikkortet är ett club3d, nätdelen är en HEC 300watts.... har provat rätt så många drivrutiner till allt ska du veta & många olika bios versioner med.... inget hjälper... så förklara då för en bonde som mig vad jag skall göra!

Datorn är inte instabil klarar både prime95 high priority & sisoftsandra burnin wizard enbart cpu krävande i high priority samtidigt i 4timmar .. klarar av att loopa 3dmark01 10ggr med 3dmark03 10ggr direkt efter samt en körning med aquamark till sist utan krasher eller hängningar.

Så vad är så bara?

Edit.: klarar även memtest86, körde det i ca 20 timmar.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Vad klarar datorn inte av för något då? Specifikt?
Du råkar inte ha ett Radeon?

Permalänk
Hedersmedlem

Skruvis: Har du testat alla standardgrejor; köra i AGP4X, fastwrite avstängt? Vias halvsunkiga chipset bär nog skulden för det mesta av fördomarna kring AMD.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att KT400 inte är helt perfekt & det är nog där problemet ligger.

-Boris- med ett GF2 eller GF3 så hänger sig diablo2 efter att man valt "figur" & skall gå vidare... med ATI kort provat både 7200, 9200 & 9800 .. så fungerar inte red alert bra utan plötsligt blir man utkastad på skrivbordet .. men spelen fungerar med det "andra" grafikkorts tillverkaren så att säga Diablo med ati & red alert med GF utan problem. Vi har provat det mesta.. men på frugans intel chippade moderkort & GF3Ti200 så fungerar bägge spelen perfekt.. märkligt, men det är klart 848P är troligtvis milsvitt bättre än KT400.

Men frågan är om det är värt att köpa ett nytt moderkort till grabben kollar lite på Epox 8RDA3I vilket är ett nforce2 ultra kort. Vad tror ni?

Funderar även lite på att låta han & frugan byta plattform & sätta min P4:a i 848 moderkortet & själv ta cellyn då jag enbart spelar UT & inget annat.

Får se hur jag gör, andra åsikter mottages.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Jadu, det låter ju helt klart som att du drabbats av VIAs kompetens.
Men jag vet inte hur du ska göra. Något av en ekonomisk fråga också.

Permalänk
Medlem

Jo,tror att ett N-force kort kan göra susen.
Billiga kort:http://www.komplett.se/k/kl.asp?bn=10071&sortBy=p&minprice=&m...

Antar att burken inte blir stabilare med GF3 Ti200 kortet heller och att Diablo bara behöver en patch?
Menar att min grabb har ju KT133A chipp på sin +Gf3 Ti200 och den är as stabil...
Fast kom på att ditt KT 400 kort kanske är ett MSI kort? I så fall så är problemet antagligen dåliga kondensatorer..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Moderkortet är ett Asus A7V8X & diablo är så uppdaterat det kan bli.... men har fått tag på ett beta bios nu så han har stöd för sempron processor nu + att jag kan ändra multipler i bioset nu :)... vi får se hur det blir när han kommer hem. Sitter ett club3d 9800se@pro i hans maskin nu så får vi se hur red alert fungerar.

Har koll på kompletts demohörna linxz, men tack iaf.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
En bekant jobbar som PC-byggare på ett företag som numera enbart säljer Intel-baserade system eftersom de helt enkelt fick lägga ned för mycket jobb på AMD datorer. Intel var bara att slänga ihop så fungerade de.

Haha, min kompis praoade för några dagar sen på ett PC-företag som säljer datorprylar, fixar datorer, hjälper folk med mjukvaru fel etc etc och då var det nästan bara DELL (dell kör med intel) datorer som var inlämnade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rabajber
Haha, min kompis praoade för några dagar sen på ett PC-företag som säljer datorprylar, fixar datorer, hjälper folk med mjukvaru fel etc etc och då var det nästan bara DELL (dell kör med intel) datorer som var inlämnade.

Kan iofs. ha med det att göra att köper man en dell med garantier & dyl. så kostar det inget att lämna in den vid minsta fel & då nyttjas den möjligheten. Sen så tror jag din kompis överdriver. Vad heter företaget?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men frågan är om det är värt att köpa ett nytt moderkort till grabben kollar lite på Epox 8RDA3I vilket är ett nforce2 ultra kort. Vad tror ni?

Har själv byggt en maskin med en 1700+ @ 2,3GHz (11,5*200) och ett Epox 8RDA3I. Den datorn fungerade verkligen riktigt dåligt. Startade om sig och stängde av program hej vilt. Bytte Kingston CL3-minnet till ett Crucial Ballistix istället och vips fungerade datorn 100% stabilt. Inte det minsta lilla krångel alls. Rekommenderar moderkortet, då det är rejält billigt och fungerar fin-fint. Det integrerade ljudet fungerar också felfritt, men det är inte Soundstorm.

Permalänk
Medlem

Verkar fungerar bättre med det nya bioset, men Epox kortet kvarstår som alternativ. Tack.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Jag har haft en mängd Intelbaserade datorer och har aldrig haft några direkta problem med dem. De har alltid fungerat stabilt och bra.
Min nuvarande prescott smider på och fungerar väldigt stabilt.
Javisst AMD ger mig säkert några FPS mer, men det bryr jag mig inte om eftersom det jag har räcker gott och väl. Vill jag ha en spelmaskin fixar jag en konsoll.
Däremot känner jag många som kör/kört AMD-baserade datorer och får jämt mecka och lösa problem . Är det någom som har problem med sin dator på ett LAN är det till 99% en AMD, och ja jag snckar även om AMD 64 inget av deras gamla sopor.
En bekant jobbar som PC-byggare på ett företag som numera enbart säljer Intel-baserade system eftersom de helt enkelt fick lägga ned för mycket jobb på AMD datorer. Intel var bara att slänga ihop så fungerade de.

Jag är ingen Intel-fanboy på något sätt utan har bara fortsatt med något dom alltid fungerat bra och har därför ingen anledning att byta.
Däremot fverkar det samlats otroligt många AMD-dyrkare här på Swec, många fler än på andra forum. Inget fel i det, men jag tror anledningen främst är i att det är yngre medlemmar här som lätt blir poppis.
AMD brukar ju skicka gratis klistermärken

Fördel till att du håller dig på en fin nivå när du skriver och så vidare, dock några saker som du överdriver med.

Det är inte processorns fel att en dator strular oavsett tillverkaren av den då processorn är en komponent som garanterat är 100% felfri från fabrik. Är en processor defekt så fungerar den inte alls. Även alla andra komponenter testas innan dom lämnar fabrik. Dock så är ett moderkort till exempel med känsligt och kan fungera även om det är fel på det och vara instabilt. Det som oftast är felet med en instabil dator är felaktiga biosinställningar eller inkompabilitet med hårdvaran (t.ex att ett visst minne inte passar ihop med minneskontrollern). Grejer slits även med tiden och fel kan uppstå när som helst. En AMD maskin är minst lika stabil som en Intel maskin och det är inte 99% av alla datorer på LAN som är AMD baserade. Både en AMD och Intel dator kan gå isönder lika lätt. Många gånger så är det så att Intel är stora på OEM marknden och folk köper många sådana färdifa märkesdatorer (som är säkrare än att bygga egen dator) . Däremot så är AMD stora på löskomponentsmarknaden där många nybörjare (entusiaster) vill ha AMD för att man kan meka mer och överklocka vilket är till viss del sant. Därför blir det lättare strul då man får confa bios själv och sätta ihop allt själv. Har man kunskap om PC-byggande och bioskonfigurering och vet att dom delar man köpt är kompatibla med varann så kommer man aldrig att märka någon skilland. För att göra det lite lättare så kan man säga att köper du en OEM AMD burk och OEM Intelburk så kommer dom gå lika länge och vara lika hållbara.
Ang vad man väljer så är det ju upp till en själv. Dock så får man rätt rejält mycket mer fps med en AMD64 jämfört med en Intel processor idag om du kollar tester (senaste med 3.8Ghz P4):

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2275&p=10

Även värmeutveckling, framtidssäkerhet och pris är AMD bättre på vilket gör mitt processorval till ett lätt val. Säkert många andras också.

Den dagen då Intel kommer med en processor som kör/har/är med:

* Lägre frekvens
* Hög IPC
* x86-64
* Sval
* Billig

Så kommer jag köpa den om AMD inte har något bättre alternativ.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

Kunde inte sagt det bättre själv Sledgehammer

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stimpa
Kunde inte sagt det bättre själv Sledgehammer

Nej, jag sa det åt dig

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!