Permalänk
Medlem

Klockning av cpu

Hej!
Jag är helt ny till det här med klockning.. men om min cpu är 50grader varm efter typ 2 timmars spelande och 3 timmars surfning.. hur mycket kan jag klocka ca? hur ska jag klocka? jag har everest och speedfan men speedfan e lite konstigt... ska jag klocka genom dom? Väldigt tacksam för snabba svar.
Min cpu temp kommer nog va lite lägre snart ska byta till större chassi med 5st 90mm och 2st 120 mm istället för de 3st 80mm jag har nu.. Har amd athlon xp 3000+ och en 3d cooler pro kylare

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

läs Överklocknings FAQ:en. den är mycket enkel att förstå, läs den nogrant så kommer din klockning gå gallant. Lycka till

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

är det ingen här som kör med luftkylning och med asus a7n8x-e som kan säga EXAKT hur jag gör med detta kortet för jag e totalt okunnig om klockning..

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

höj FSB med typ 5 Mhz i taget. In i windows och kolla om den är stabil osv. när du kommit till max då den börjar hänga sig, kan du höjja vcore lite och försöka klocka lite till. Håll koll på tempen hela tiden bara !

Visa signatur

[Intel System : Intel Core i5 4690K @ 44x 100 = 4400 Mhz Validerad - MSI Z97S Krait Edition - Corsair H60 - MSI GTX 970 4GB - Kingston HyperX 2x4 GB 1866 mhz @ 2200 Mhz - 3dmark Firestrike: 10175 - Skydiver:26373 - SuperPI 1M: 7.847]

Permalänk
Medlem

ok.. men hur kommer jag in i biosen och hur hittar jag var jag ändrar detta? skriv inte läs i manualen jag orkar inte nu

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
ok.. men hur kommer jag in i biosen och hur hittar jag var jag ändrar detta? skriv inte läs i manualen jag orkar inte nu

orkar inte = ingen annan orkar heller

gå in i bios: trycka "delete" vid uppstart (när den hittar enheterna och kollar minne typ)
ändra FSB: hitta inställningarna för processorhastighet och ändra så att du har låst PCI-hastighet på 33MHz, sedan kan du börja höja lite (5-10MHz FSB) åt gången (ja, jag orkar inte heller kolla efter exakt vilken meny det är, men du tjänar på att kolla runt lite i BIOS)
inne i Win kör 2 kopior Prime95 i (instalera det 2 gånger och kör samtidigt så att båda HT-trådarna belastas) för att se om den är stabil, klarar den sig utan fel i ca en kvart så kan du höja lite till, om den inte klarar sig så får du leta orsak eller helt enkelt sänka hastigheten lite och köra ett längre stabilitetstest, typ Prime över natten... men vi får se om du ens kommer så långt (har sett flera sånna här trådar som aldrig blivit till något vettigt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

hmm.. jag har letat nu men hittar inte avr jag kan ändra fsb hastigheten.. men jag ändrade från optimal till agressive, det stog att man skulle det om man klockade men vad e det? alltså det jag ändrade?
EDIT: hittade nått som hette fsb spread sectum eller nått.. vad är det? och hur klockar jag mina minnen? jag har ddr dimm pc2700 166mhz.. vill gärna ha högre men måste jag har ramkylning för det?

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

err.... jag borde nog ha nämnt att FSB oftast är nämnt "processor buss" eller "system buss","system clock" eller något liknande

edit: ja, jag gjorde det du inte orkade - jag kollade i manualen!

gå in på: "Advanced/ Advanced chipset features" och ändra "CPU External Freq."

Vanligt minne behöver inte någon extra kylning oavsett klockning (utan extremfallen med hög spänning och när man vill klämma ut den allra sista MHzen... )

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

okej.. ska kolla i morgon kan inte idag.. men jag satt faktiskt med manualen i typ en halvtimme efer ditt första inlägg men den gjorde mej inte mycket klokare... mn var ändrar jag Mhz:en på minnena da?
EDIT: hittade nu något jag kunde ändra som stog på 10.5 som jag ändrade till 11 då blev det en pc3200+ istället för 3000+
hur mycket hade ni vågat ändra om cpu tempen redan låg på 50 grader full load... men ska som sagt skaffa luftigare chassi med 7st fläktar..

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

höja fsb? kan man inte höja bara processorns clock hastighet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av user093
höja fsb? kan man inte höja bara processorns clock hastighet?

eftersom processorns slutliga hastighet bestäms av Processorbussen och multipplyern så är det bara 2 teoretisk sätt du kan förändra processorns hastighet -> höja antingen FSB eller multippel, på dom flesta nya processorerna är multippeln låst från fabrik och kan inte ändras... vilket bara lämnar FSB som möjlighet för att överklocka

Pinkspear: den där "11 eller 10,5" som du kunde välja är inställningen för processorns multippel, det är inte säkert att det fungerar (dvs verkligen ändrar hastigheten) - på "låsta" processorer kan man ofta ändra den i bios men datorn startar i orginalhastighet när man startar om

(egentligen så borde du ta och läsa på lite... kan vara roligare om du vet vad du gör)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ja sorry de va multippeln jag menade! men ngra gamla hederliga processorerer hade ju inget sådant lås, eller så kunde man låsa upp... min dator är ganska gammal, men jag undrar om det finns några nya CPU's som man kan "låsa upp"?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av user093
ja sorry de va multippeln jag menade! men ngra gamla hederliga processorerer hade ju inget sådant lås, eller så kunde man låsa upp... min dator är ganska gammal, men jag undrar om det finns några nya CPU's som man kan "låsa upp"?

alla XP-M och FX-processorer är upplåsta i orginal (alla A64-processorerna har de lägre multipplarna upplåsta)

Palomino går att låsa upp (ursprungliga XP-processorn)
och alla tidiga Thouroughbred & Barton-processorerna var antingen upplåsta eller går att låsa upp (senaste året är dock omöjligt)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

okej.. men det med minnena da? jag skulle vilja höja dom en del.. om det är nödvändigt kan jag köpa någon form av kylning till dem från gtek för jag ska beställa därifrån snart.. men hur vet jag om datorn startar i original hastighet?? jag kolade där på kontrollpanelen ---> system och där stod amd athlon xp 3200+
jag kan ju inte ändra fsbn... den går bara till 200 och jag har den redan på de och den har alltid varit där..

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!