Permalänk
Medlem

Nätverk utan gateway?

Tjenare.

En kort fråga bara: Kan man bygga upp ett nätverk utan en egentlig gateway, dvs. bara en massa ipn kopplade till varandra genom en hubb. Ska man bara lämna gäteway-fältet tomt?

Sorry det blev två: Jag har en switch som inte verkar vara en switch, för det verkar som om den inte har någon egen ip. Hur kan jag kontrollera detta annat än med ipconfig? När jag kör ipconfig visar datorn nämligen att den är kopplad direkt till TeliaSonera, trots att den "borde" visa att den är kopplad till switchen (som sen är kopplad ut till världen).

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

för att alla ska komma åt internet bör du antingen ha en router eller skaffa en uppkoppling som ger dej flera externa ipadresser.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

svar på din fråga 1:
ja det går att lämna den tom... om du är till exempel på ett lan utan internet så finns det igentligen ingen anledning att ha den ifylld (om det är ett super lan där dom delat nätverket med routrar)

för vad gateway adressen gör är att datorn när dom försöker skicka data till en ip adress som inte finns i nätet då skickar den till "gateway of last resort" som oftast är en router eller en server så får den bestämma vad som ska göras med den datan. och efter som routers/servrar oftat binnder samman nät så skickas den vidare tills den når rätt adress.

svar på fråga 2: (som du igentligen redan fått) är att du måste ha en router för att kunna surfa med fler datorer ut mot internet för att tdu bara får en ip av telia.

Visa signatur