Permalänk
Medlem

Hokus pokus: Ostabil lina blir stabil

Ha, jag har trollat!

Hade ju grymma problem med stabiliteten på Bostreams 8/1, helt oanvändbar på kvällarna.

Men med en serieresistans före modemet (eller snarare två olika och en liten trevägs strömbrytare) kan jag nu välja mellan 6, 4.5 och 3 Mbps ungefär. När de normala 6 Mbps tappar synk för jämnan på kvällen, knäpper jag bara in det ena eller andra motståndet och vips så är linan stabil om än långsammare.

Antar att man skulle kunna be Bostream begränsa farten på sin sida, men detta funkar fint och jag kan ju använda full fart under morgnar och dagar.

edit: Resistanserna jag använder är på 145 och 430 ohm, men det funkar troligen lika bra med någon (oanvänd!) telefon mellan "första" jacket och splitterdosan. Det var av ett sånt misstag jag kom på iden då det gav mig en stabil lina.

Visa signatur

vayenn

Permalänk
Medlem

Vi vanliga dödliga ringer helt enkelt och felanmäler ett sådant här ärende så din operatör (via Skanova) fixar din ledning.

Permalänk
Medlem

Tror inte de kan göra så mycket mer än sänka farten, och nu kan jag välja. Har sett många trådar här med liknande synkproblem som inte verkar ha fått någon hjälp. Detta är ett tips på lösning, det kan ju funka. En motsvarande lösning borde vara att koppla in ett par (oanvända) telefoner före splittern om man har det. Bäst vore förstås att styra sitt modem att sänka farten, men det har jag inte lyckats med (verkar vara någon strippad mjukvara bostream lagt in, ska ändå byta isp om några månader och skaffa eget modem, kanske lyckas bättre då om problemen kvarstår vill säga).

Visa signatur

vayenn