Permalänk
Medlem

Finns denna nätkabelkontakt i Sverige?

Jag eftersöker denna men har bara hittat den utanför sveriges gränser.

Tack på förhand!
/Daniel

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en helt ny sladd bara? Finns troligen på närmaste elaffär, eller Clas Ohlson, den undre:

http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=0q1q559&ic=N&sw=12156

Permalänk
Medlem

Tack, men det är tyvär ej intressant, tänkte köpa 5 meter sån här;

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Tack, men det är tyvär ej intressant, tänkte köpa 5 meter sån här;

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520

Kan en kabel verkligen förbättre ljudet så mycket?

Känns lite overkill

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

1100 spänn för 4.5m elkabel.
Är man frisk?

Permalänk
Medlem

"What possible effect 2 metres of flexible cable can have to counteract the kilometres of power company's wiring is a simple question to answer. None. Or, to more precise, none whatsoever. I am not referring to cables with inbuilt filters or other esoterica here, just perfectly ordinary mains leads."

http://sound.westhost.com/cables-p4.htm#power

Edit: Och varför måste du ha såna "noggrant framlyssnade kontakter" om du ändå tänker använda en adapter med helt vanliga kontakter utan audiofil-voodoo?

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

flashen, detta är tänkt till en prjektor.

SUMITOMO; Hurmycket har du laggt ut på din dator? Prioriteringar?

kloppe; Hur kontakterna ser ut skiter jag väl i. Det är den enda som jag hittat som fungerar som en adapter mellan de nätkontakerna jag behöver, skulle den vara helt svart är det också helt ok, så länge den gör det jag vill att den ska göra.

Mvh, Daniel

Permalänk
Medlem

Har inget minne av att jag har nämnt utseendet öht...
Ok, så den ska användas till en projektor. Då passar nog den här länken bra: http://www.dansdata.com/danletters129.htm (scrolla ned till Plus-sized power).

Vad SUMITOMO nog menar är att du har tänkt lägga över tusen spänn på något som en kabel för några kronor klarar exakt lika bra. Inte så smart kanske.

Visa signatur

Je suis Napoleon!
Heh-heh-heh. No, seriously, I'm not.

Permalänk
Medlem

Okej sorry, jag läste fel läste "nogrant framlysande kontakter", var det jag läste.

Alla får ha sina egna åsikter i detta och jag är inte ute efter att diskutera skillnader i kablar. Vissa tycker en projjduk funkar lika bra om man målar en MDF skiva med en vitgrå färg eller om man spänner upp ett vitt lakan på väggen.

Jag upskattar om vi kan hålla oss till topic.

Permalänk
Medlem

Är det själva avskärmingen du är ute efter? Mitt råd är att du försöker leta reda på en lös kontakt och byger en egen sladd med Supra LoRad kabel, kör med såna i mitt system och det funkar grymt bra. Dock tveskam till att det skulle göra någon skillnad till en proj.

Permalänk
Medlem

Först måste jag bara lägga mig dubbelvikt på golvet å gapskratta.
Trodde jag hade sett mycket, men de här tar priset.

Självklart har det ingen betydelse då du kör in 230 volt ("oren") in i en trafo som både likriktar, jämnar ut spänningen sen kan jag slå vad om ett allt även passerar genom en spänningsregulator. Dvs det kvittar vad som kommer in, ut kommer bara den renaste spänning.

Kan ju tilläggas att 230 volten i våra väggutag kan variera rätt kraftigt, även Hz kan variera en del.
Så om man skärmar några meter i slutet gör ingen skildnad om inte hela vägen är det.

Kontakten må va en lab-kontakt, men den är inte märkvärdigare än att den är grön, just för att markera att det handlar om annan spänning är 230v 50Hz. Brukar va rätt vanlig i 400Hz tillämpningar.
På samma sätt som blå kontakt betyder att man alltid har fas och nollar på samma plats varje gång.

Sen kan ju sägas att när man vill se till att komma undan störningar så är det inte själva kabeln man ge sig på, då denna är rätt meningslös, det är omgivningen som man skall gå på.
Exempelvis inte dra svagström parallelt med starkström. skall man korsa så skall man sträva efter 90gradiga korsningar..

Men men man slutar inte att förvånas vad en del är lättlurade. Men de fanns ju de som på allvar gick på skämtet att man kunde få färgbild om man drog en strumpbyxa över sin svartvita tv på 60talet.

Mitt tips är att du sparar dessa slantar och lägger dessa på bättre bildsignalkablar då dessa garanterat är de som är avgörande om du får en fin störningsfri bild eller ej.

Permalänk
Hedersmedlem

Bygg egen kabel istället, med ÖLFLEX kabel från Elfa. Kostar ca 25kr+moms metern. Vill du vara extrem köp Shunko kontakter (http://www.svalander.se/furutech/power.htm#hanpropp) och terminera med. Eller köp standardskit på Classe för 19kr (fast jag tror inte de har den där speciella modellen), skillnaden lär väl inte vara alltför groteskt kan jag tänka mig

Att lägga 1100kr på en sån kabel och sedan ändå skrota en kontakt (hint: de är kontakterna som kostar) verkar inte jätteklokt.

Edit: Bra tillfälle för denna länk http://www.yttermera.se/pauze/produkter/natkabeltest.html kul för såväl insnöad som inte.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

jonasy: heh, den var rolig

dazzin: om du fortfarande vill lägga 1100kr på en elkabel likvärdig en för 100kr, så ska jag inte säga något om det. Eftersom de du ska beställa ifrån i viljet fall som helst bygger kabeln speciellt åt dig, så kan de säkert ordna med en sådan kontakt som du vill ha. Dock försvinner säkert lite av kabelns noga framlyssnade verkan om man inte har de kontakterna de har spenderat års sökande för att hitta.

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

Till att börja med;

Paralell: Varför köpa runda IDE kablar för 110:- när man kan köra med vanliga för 30:- ? Procentsatsen är ungefär densamma i det fallet såväl som i detta, men jag är inte ute efter att diskutera varför det är bättre än om det är bättre. Håll er gärna till topic!

Hur många av er som påstår att det inte är nån skillnad har testat sig fram till det?

bart112; Tack för att du tar denna fråga seriöst. Det är just de lösa kontakterna jag är ute efter men det varkar inte kunna hittas i sverige, bara i utlandet, vilket i sig inte är något större problem. Vore bara smidigare inom sveriges gränser.

frohike;
bla
bla
bla

Jo ett par schyssta bildkablar har jag redan sett ut.

jonasy;
Jepps har kikat in den men jag har för mig de kör med grövre ledare i denna kabel, men de är främst kontaktadaptern som topicen handlar om jag är ute efter.

Furutechs kontakter är verkligen i en klass för sig, deras rca kontakter i rodium...mjauu..

Mjolklarse; Kontakterna verkar inte kunna hittas i sverige.

Men jag känner att detta är fel forum jag vänt mig till i detta ärende, såvida ni inte har något konstruktivt att tillägga så kan ni lika gärna låta bli.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin

Mjolklarse; Kontakterna verkar inte kunna hittas i sverige.
]

Jag tänkte närmast att det säkerligen är enklare för ett företag som Ljudmakarn' att få tag på sådana kontakter. De har ju säkert leverantörer från fler länder än Sverige, och deras leverantör för kontakterna som de använder i kabeln du ska köpa har kanske (om du har tur) en sådan kontakt du behöver, som de kan beställa åt dig, och sätta den direkt på kabeln du köper. Eller har du frågat dem (framgår inte riktigt om du gjort eller ej)?

Visa signatur

Konsekvens av fortkörning - en limerick:
En rätt vältränad herre i Prag
/ tog en rundtur på cykel en dag. / "Det gick relativt fort, / och när varvet var gjort / var min lillebror äldre än jag."

Permalänk
Medlem

dazzin: Du ska alltså ha adaptern som du visade och kabeln från ljudmakarn bakom?

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Men jag känner att detta är fel forum jag vänt mig till i detta ärende, såvida ni inte har något konstruktivt att tillägga så kan ni lika gärna låta bli.

Det de flesta, inklusive mig, hänger upp sig på är hur en 2m lång "bättre ledare" kan förbättra de orenheter och det brus som uppstått under de miltals ledningar fram till ditt väguttag, för att inte säga alla halvunkna skarvar som finns här och där på vägen. För att inte säga de störningar som eventuellt uppstår i ditt proppskåp när elen far igenom elmätaren.

Om kabeln hade haft ett inbyggt filter i kontakten eller något liknande en mini UPS som rengör signalen ihopkopplad till sig så visst...

Alla Audiofiler pratar om att kedjan aldrig är starkare än sin svagaste länk (därför många byter interna sladdar i recievers, försteg, högtalare och externa sladdar mellan dessa för att få allt i en så bra kedja som möjligt). Men ändå snackar dom om dessa superkablar som kopplas till elförsörjningen.

Högtalarkablar och de ovan nämnda modifikationerna har jag hög respekt för och jag köper själv kablar som matchar mitt system väl och står i begrepp om att byta ut en del ledare även inuti min reciever för att jag misstänker att de från fabrik inte håller måttet.

Men dessa elkablar (som du dessutom tänker skända med en industriplugg) känns som totalt nonsens...

Fast vad vet jag, får väl köpa en och testa...

Sen att det står att det är viktigt att fasen kopplas in i rätt, alltså, jag hade för mig att fas och nolla svängde i takt (Ena upp, andra ned) så att fasen skulle vara överordnad nollan i det hänseendet låter ju också vridet... någon mer insatt i elektronikens mystiska värld får gärna upplysa mig..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det de flesta, inklusive mig, hänger upp sig på är hur en 2m lång "bättre ledare" kan förbättra de orenheter och det brus som uppstått under de miltals ledningar fram till ditt väguttag, för att inte säga alla halvunkna skarvar som finns här och där på vägen. För att inte säga de störningar som eventuellt uppstår i ditt proppskåp när elen far igenom elmätaren.

Om kabeln hade haft ett inbyggt filter i kontakten eller något liknande en mini UPS som rengör signalen ihopkopplad till sig så visst...

Alla Audiofiler pratar om att kedjan aldrig är starkare än sin svagaste länk (därför många byter interna sladdar i recievers, försteg, högtalare och externa sladdar mellan dessa för att få allt i en så bra kedja som möjligt). Men ändå snackar dom om dessa superkablar som kopplas till elförsörjningen.

Högtalarkablar och de ovan nämnda modifikationerna har jag hög respekt för och jag köper själv kablar som matchar mitt system väl och står i begrepp om att byta ut en del ledare även inuti min reciever för att jag misstänker att de från fabrik inte håller måttet.

Men dessa elkablar (som du dessutom tänker skända med en industriplugg) känns som totalt nonsens...

Fast vad vet jag, får väl köpa en och testa...

Sen att det står att det är viktigt att fasen kopplas in i rätt, alltså, jag hade för mig att fas och nolla svängde i takt (Ena upp, andra ned) så att fasen skulle vara överordnad nollan i det hänseendet låter ju också vridet... någon mer insatt i elektronikens mystiska värld får gärna upplysa mig..

Håller med, största skillnaden som jag har märkt är ifall man vänder stickproppen rätt så fasen hamnar på fasen i anläggningen.

Permalänk
Medlem

Mjolklarse; Har inte hört med dem än, har ett ärende hos dem imorgon så jag ska passa på att fråga då.

Hogan; Ja tillsvidare.

Bogg; Varken de som säljer den, eller de som tillverkar nätkablar har någon aning om varför det blir bättre, men bättre blir det. Finns flera tester av personer på forum som påvisar detta.

Permalänk
Medlem

sådan kontakt är det på mitt nätagg till min laptop (dell inspirion)

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin

Bogg; Varken de som säljer den, eller de som tillverkar nätkablar har någon aning om varför det blir bättre, men bättre blir det. Finns flera tester av personer på forum som påvisar detta.

Köper man en nätkabel för dryga tusenlappen är det klart att man upplever ljudet bättre än med en för 29kr. Går inte skillnaden (i detta fall) att mäta, går den definitivt inte att höra.

Men för att vara lite ontopic:
Jag tycker du ska köpa en annan nätkabel, med rätt kontaktdon, för att det vore dumt att köpa en dyr och högpresterande kabel och skända denna genom att sätta på en billig konverter.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha kabeln till? Såvida du inte är värsta audiofilen (aka ljudbög) med en grym anläggning (inget 10-12"-skit) så är detta ett dåligt köp.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

the_guru: om du hade tagit dig tid att LÄSA inläggen innan ditt egna hade du sett att det hanlar om en strömsladd till ej projektor...

Jag som läst inläggen helt förstår ändå inte riktigt, så jag kommer nu att ställa ett par frågr som du kanske kan besvara.

1. Orsaken till att du vill ha JUST den kabeln, är det på grund av att den är skärmad, längden eller att det är en "hifi-kabel"? för det är ju inte rätt kontakter på den.

2. kabeln in i projektorn, är det en vanlig "datorkontakt"?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem

Discharged
1. Den är bra, den är skärmad, den är snygg, ungefär det som jag värdesätter.

2. Kontakten till projjen är en sk. mussepigg kontakt (sån man ser i första inlägget) men det är relativt ovanligt därför jag tänkte framtidssäkra det genom att endast ha en adapter till denna (eftersom man inte verkar kunna hitta lödbara sådana) då jag är lite i "tillsvidare stadiet" på mina produkter, än så länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Discharged
the_guru: om du hade tagit dig tid att LÄSA inläggen innan ditt egna hade du sett att det hanlar om en strömsladd till ej projektor...

Jag som läst inläggen helt förstår ändå inte riktigt, så jag kommer nu att ställa ett par frågr som du kanske kan besvara.

1. Orsaken till att du vill ha JUST den kabeln, är det på grund av att den är skärmad, längden eller att det är en "hifi-kabel"? för det är ju inte rätt kontakter på den.

2. kabeln in i projektorn, är det en vanlig "datorkontakt"?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dazzin
Discharged
1. Den är bra, den är skärmad, den är snygg, ungefär det som jag värdesätter.

2. Kontakten till projjen är en sk. mussepigg kontakt (sån man ser i första inlägget) men det är relativt ovanligt därför jag tänkte framtidssäkra det genom att endast ha en adapter till denna (eftersom man inte verkar kunna hitta lödbara sådana) då jag är lite i "tillsvidare stadiet" på mina produkter, än så länge...

Kabeln är ju till för ljudanläggningar för att minska eventuella störningar i ljudet från växelström, att köpa den till en projektor är ju bara puckat.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Jaså?

Det är fortfarande elektroniken som ska trivas med spänningen oavsett om det genererar en bättre bild eller ett bättre ljud är sak samma.

Men jag är inte intresserad av att diskutera skillnader håll er till topic annars tar jag bort tråden..

Permalänk
Medlem

Undrar om jag ska beställa en sådan till min dammsugare...

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Hedersmedlem

dazzin känner sig inte nöjd med svaren han fått här så han har bett att få tråden låst.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion