Permalänk
Medlem

Ang. Minidisc > Dator

Är i desperat behov av hjälp!

Har en minidisc (inte netMD) och vill föra över musik från en minidisc-skiva till datorn. Hur gör man? Det finns digital(Optisk) utgång på Minidisc:en, men vad ska man ha för program i datorn!?
Även digital ingång på datorn...

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du optisk utgång på datorn, är det en fördel. Hur som helst, eftersom man använder ljudutgången på datorn kommer allt ljud som hörs från datorn spelas in på minidiscen.

Så, koppla in MD'n i datorn - förvisa dig om att inga andra ljud kommer låta (ställ in ljudschemat i Windows på ljudlöst - och starta ditt favoritmusikuppspelarprogram, exempelvis Winamp. Tänk på att köra med Sync-Rec, så att den skapar nya låtar efter en tyst period (tror inte det funkar med analogt), förutsatt att du har en Sony MD eller motsvarande funktion på annan MD.

Sedan är det bara att vääänta ... realtidsinspelning, usch. Glömde jag säga att jag önskar mig en mp3-spelare i julklapp

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ok, men det där blir väl fel håll? Jag vill ha in låtarna från en gammal minidisc (Sony) till datorn.
Som du beskriver det nu så hamnar väl låtarna på minidiscen...

Permalänk
Hedersmedlem

Okej, jag var rätt trög där

Brukar väl finnas line-in på ljudkortet, sen vilket program du skall använda vet jag ej ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Ja, precis... Det är det jag funderar över också, men om man använder winamps input eller liknande så bör man kunna spela in...

Permalänk

Självklart!

Du ska använda Audacity. Vid första ögonkastet verkar det väldigt B, men programet är grymt, framför allt för mig som håller på med musik 50% av mitt liv... Gratis är det också.

/ Tim