Permalänk
Medlem

Flytta kameran i java3d?

Hej alla! Jag och några klasskamrater håller på att göra en simulering av bowling i java3d. Nu e det så att vi vill att kameran skall förflyttas med vårat bowlingklot hela vägen fram till där käglorna står.

Både klotet och kameran förflyttar vi med ett alpha-objekt men vi får ett problem. Den riktning kameran är riktat mot scenen i vårat program, den riktningen åker också kameran i. Och som ni säkert har räknat ut så är kameran riktat neråt mot bowlingbanan och på så sätt åker kameran ner i golvet när vi försöker förflytta den tillsammans med klotet.

Hade hoppats på att kanske någon har haft samma problem och skulle kunna ge oss förslag på hur vi löser detta?
/Henrix

Permalänk
Hedersmedlem

Flytta den uppåt samtidigt som ni flyttar den framåt?
Nu kan jag tyvärr ingen Java3D så jag kan inte hjälpa med kod tyvärr. =/

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

va? Jag kan inte heller java3d, men ni kan väl styra kameran osv som ni vill eller är allt inkapslat på något sätt?

Annars sätter du ju kameran till att titta nedåt, samt sätter positionen till klotet, fast lite högre upp... sedan uppdaterar du positionen hela tiden då klotet rör på sig?!

Permalänk
Medlem

Lite svårt när man inte har proggat i java. E just alphaobjektet som styr kameran å vet man inte hur den funkar så... men kom på idag att jag kan ställa in interpolationspnkter och animera kameran enligt dem. Får se om det funkar sen i eftermiddag