Permalänk
Medlem

Indrag med css?

Hur gör man ett indrag i texten med css?
Jag förstår att man kan göra det såhär:

p {text-indent: 10pt}

Men jag vill ju inte ha indrag i början av en ny paragraf. Det är ju helt fel! Jag vill dela in i stycken med hjälp av indrag för att slippa paragrafer!

Nån som vet? Det känns lite oproffsigt att köra med det gamla "genomskinlig-bild-indrags-tricket"

Mer om styckesindelning här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=33596...

Permalänk
Medlem

Kör med:

p { text-indent: 10pt; margin-top: 0; margin-bottom: 0; }

Permalänk
Medlem

Men om jag nån gång vill ha en vanlig paragraf då?
Iofs kan jag ju göra en class som ser ut sådär

Tack.

Permalänk
Medlem

du kan testa att köra med

p+p { text-indent: 10pt; }

alla <p> som kommer direkt efter ett <p> kommer få ett indrag på 10pt.

Permalänk
Medlem

Jaha.. vad ska det vara bra för då? Det funkar inte. Jag fattar inte vad du menar?!

Permalänk

Du är medveten om att paragraph är engelska för stycke va?
<p>-taggen är till för stycken, använd den.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sebastianj: Som jag sa så vill jag inte dela in stycken med blankrad, utan med indrag. Paragraph heter paragraf på svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellan
Sebastianj: Som jag sa så vill jag inte dela in stycken med blankrad, utan med indrag. Paragraph heter paragraf på svenska.

Inte i det här sammanhanget.
http://lexikon.nada.kth.se/sve-eng.shtml

Citat:

Engelskt uppslagsord
paragraph

Svensk översättning
stycke (substantiv)
----
Engelskt uppslagsord
paragraph

Svensk översättning
tidningsnotis (substantiv)
----
Svenskt uppslagsord
paragraf paragrafen paragrafer subst.
del av en lag eller ett protokoll

Engelsk översättning
paragraph

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellan
Sebastianj: Som jag sa så vill jag inte dela in stycken med blankrad, utan med indrag. Paragraph heter paragraf på svenska.

På engelska skiljer man inte på paragraf och stycke. Det är samma ord, paragraph. I html-sammanhang så är paragraph lika med svenska stycke, om man skulle vilja skriva paragrafer från t.ex. en lagbok så är nog <ol> lämpligare.

Edit: Hehe, jag försökte göra en direktlänk till uppslagsordet men gav upp när det inte gick, tänkte inte på att man kunde citera.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Sebastianj: Det finns ändå två sorters styckesindelning som används i Sverige. Antingen har man en blankrad mellan två stycken, eller så gör man en radbrytning och indrag. Jag vill ha den senare varianten.

Don_Tomaso: Okej, så vad kallar jag isåfall ett sånt stycke som jag vill ha då? För det är då ingen paragraf i alla fall. När jag söker på "stycke" på Lexin så får jag inte fram ordet "paragraph" som översättning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellan
Don_Tomaso: Okej, så vad kallar jag isåfall ett sånt stycke som jag vill ha då? För det är då ingen paragraf i alla fall. När jag söker på "stycke" på Lexin så får jag inte fram ordet "paragraph" som översättning.

Stycke som stycke, olika skriftsätt bara. Tror inte de kallas någe speciellt. =/
Söker man på paragraph hittar man stycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nellan
Jaha.. vad ska det vara bra för då? Det funkar inte. Jag fattar inte vad du menar?!

Anledningen till att du upplever att det inte funkar är att IE inte stödjer så kallade Direct adjacent combinators. Kolla i en webbläsare som stödjer webbstandarder bättre.

Reglerna på hur man "ska" skriva är ofta lite fussiga och olika beroende på vilken källa man hänvisar till. Jag har sett ett antal.

Avstånd mellan stycken:

p { margin: 1em 0; }

Indentera alla stycken:

p { margin: 0; text-indent: 2em; }

Indentera alla stycken utom det första i nytt kapitel (vanligt i böcker):

p { margin: 0; text-indent: 2em; } h1 + p, h2 + p, h3 + p, h4 + p, h5 + p, h6 + p { /* Funkar ej i IE */ text-indent: 0; }

EDIT: Ooops. Hade glömt lite margin i tredje exemplet.

Visa signatur

10 RTFM
20 RTFAQ
30 STFW