Permalänk
Medlem

padding

Min sida verkar inte funka så bra i internet explorer.
alla "rutor" hamnar på en horisontiell rad istället för en vågrät.

När jag kollar på sidan i Firefox 1.0 så ser det helt utmärkt ut.

En polare får problem med sidan också. inte samma fel eller "rutorna hamnar i en rad me fasst på ett annat sätt..

tänkte kolla om det bara är jag som får det att se rätt ut
HIT ME

jag förmodar att detta ligger i min css mall så jag postar den så kanske ni kan hjälpa mig...

body { margin: 0px; padding: 0px } body { font-family: Verdana; font-size: 12px} p { font-family: Verdana; font-size: 12px} h1 { font-family: Verdana; font-size: 24px} body { scrollbar-base-color: #003366; scrollbar-track-color: #003366; scrollbar-arrow-color: #0099CC;} a:link { text-decoration: none; color: black} a:visited { text-decoration: none; color: black} a:active { text-decoration: none; color: black} img.logga { float: right; clear: right; margin-right:50%; margin-left:auto; } div.meny{ padding-top: 30px; padding-right: 20px; padding-bottom: 10px; padding-left: 20px } div.menyp{ padding-top: 10px; padding-right: 20px; padding-bottom: 10px; padding-left: 20px } div.tutorial{ padding-top: 10px; padding-right: 20px; padding-bottom: 10px; padding-left: 20px } div.index{ padding-top: 10px; padding-right: 20px; padding-bottom: 10px; padding-left: 20px } div.ram {width: 60%; height: 10%;margin-right:auto; margin-left: auto; border: 1px solid black; background-color: #efefef} div.index {float:right; width: 45%; height: 70%;margin-right:20%; margin-left: auto; border: 1px solid black; background-color: #efefef} div.meny { float:left; width: 7%; height: 67.23%;margin-right:auto; margin-left: 20%; border: 1px solid black; background-color: #efefef}

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

Du har ingen placering av dina div:ar i sidled och div är ett block-element så internet explorer lägger till en radbrytning efter det, prova med att byta ut dina div:ar till span istället så kanske det går bättre, eller sätt en placering i sidled och bredd och allt sånt (exakta kordinater).

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

skulle du kunna förklara med någon rad kod hur jag sätter ut exakta kordinater?

Edit: span blev ingen hit..

det blev bättre men i ff så försvan den översta rutan och i ie så blev den inte centrerad=/

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk

Om jag inte minns fel:

#box1 {
position: absolute;
top: 10px;
left: 20px;
width: 100px;
height: 200px;
}

Men det är aldrig att rekomendera eftersom sidan kan se konstig ut för dom som har en annan upplösning än den du använder.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

det är ju helt omöjligt ju..

ändrar man så att det ser bra ut i ie ser de knepigt ut i ff och tvärt om...

haha..

tydligen verkar det vara bättre att ange längderna i px och inte i %..

stämmer detta?

Edit:
en annan lite rolig sak jag la märke till var att 800 pixlar på längden är inte lika långt som 800 pixlar på höjden

har ja missupfattat det helt eller är inte en pixel fyrkantig?

finns det värkligen inget lättare sätt än att göra som jag gör nu med div:ar?

jag bryter ihop..
pixlarna är olika stora i olika webläsare och är tillochmed rektangulära i ie.. vet inte vart jag ska ta vägen snart..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

ändra float:right; till float:left; på div.index så lägger de sig brevid varandra.

Permalänk
Medlem

kan någon säja vad jag gjort för fel?

body { margin : 0; padding : 0; } body { font-family : Verdana; font-size : 12px; } p { font-family : Verdana; font-size : 12px; } h1 { font-family : Verdana; font-size : 24px; } a:link { text-decoration : none; color : black; } a:visited { text-decoration : none; color : black; } a:active { text-decoration : none; color : black; } img.logga { float : right; clear : right; margin-right : 50%; margin-left : auto; } div.tutorial { padding-top : 10px; padding-right : 20px; padding-bottom : 10px; padding-left : 20px; } div.ram { width : 800px; height : 10%; margin-top : 50px; margin-right : auto; margin-left : 20%; border : 1px solid black; background-color : #efefef; } div.index { float : left; width : 600px; height : 600px; margin-right : 1px; margin-left : 400px; margin-top : 0; border : 1px solid black; background-color : #efefef; padding-top : 10px; padding-right : 20px; padding-bottom : 10px; padding-left : 20px; } div.meny { float : left; width : 105px; height : 580px; margin-right : auto; margin-left : 25px; margin-top : 0; border : 1px solid black; background-color : #efefef; padding-top : 30px; padding-right : 20px; padding-bottom : 10px; padding-left : 20px; }

och ja den är validierad

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Men vad är det du vill göra?
Ska margin-left på div.index verkligen vara 400 pixlar?

Permalänk
Medlem

ja annars så åker skiten ner..

jag skiter i de nu och gör två olika sidor..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Men du krånglar ju bara till det. "Skiten" åker inte alls ner, inte när jag testade iaf.

Permalänk
Medlem

vad ställde du in de på då?

jag har den på 220 nu.. det funkar inte i ie de häller..

Visa signatur

[AMD 2600+] [280 GB] [GeForce FX 5600 Ultra] [1024 Mb DDR]

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=364...

Permalänk
Medlem

Jag satte den till 1px och då la den sig till vänster, och menydiven la sig brevid. Men jag vet ju inte hur du vill att det ska se ut så..

Permalänk
Medlem

till att börja med, ställ index till 'float: left' och sen menyn till 'float: right'. du skulle sen behöva en 'box' runt dom också kanske, ungefär såhär (har tagit bort en del paddings btw):

body { margin : 0; padding : 0; text-align: center; margin : 0; } body { font-family : Verdana; font-size : 12px; } p { font-family : Verdana; font-size : 12px; } h1 { font-family : Verdana; font-size : 24px; } a:link { text-decoration : none; color : black; } a:visited { text-decoration : none; color : black; } a:active { text-decoration : none; color : black; } img.logga { float : right; clear : right; margin-right : 50%; margin-left : auto; } div.tutorial { padding-top : 10px; padding-right : 20px; padding-bottom : 10px; padding-left : 20px; } div.ram { width : 800px; height : 10%; margin-top : 50px; margin-right : auto; margin-left : auto; border : 1px solid black; background-color : #efefef; } div.box { background-color:#ffffff; margin-left: auto; width: 800px; margin-right: auto; height: 600px; } div.index { float : left; width : 620px; height : 600px; margin-right : auto; margin-left : auto; border : 1px solid black; background-color : #efefef; padding-top : 20px; text-align: center; } div.meny { float : right; width : 145px; height : 580px; margin-right : auto; margin-left : auto; border : 1px solid black; background-color : #efefef; padding-top : 20px; text-align: center; }

ändrade lite småsaker också, jämför gärna din förra css med denna. har inte hunnit kolla igenom med alla pixlar och så, men testa detta..

Visa signatur

1 >> Intel i5-2500K | GA-P67A-UD5-B | Asus GTX 570 | G.SKILL 16Gb | Windows 7 pro | p183 v3 | LG L226WU-PF
2 >> AMD 64 x2 6400+ | Asus Crosshair | 8800GT 512Mb | Mushkin 4Gb | Vista 64 <> XP 32 | p182 | LG L226WU-PF
2 >> Fujitsu Lifebook | Intel i5-2450M | 4Gb | 300GB HD | GT 525M | Windows 7 pro