A64 3000+ & Asus K8N - cpufläkten strular

Permalänk

A64 3000+ & Asus K8N - cpufläkten strular

Fräshade upp datorn med nytt moderkort, processor, minne & nätagg i torsdags.. Igår kväll när jag kom hem o startade datorn så kom det ett pip från datorn.. följt av ett par till.. "cpu-fan error, press F1 to continue" eller liknande stod det..

så jag gick in i bios o kollade.. fläkten snurrade enligt siffrorna där, o flökten snurrade faktiskt (om man kollade på moderkortet..)..

sparade i bios i startade om..

sen var det frid o fröjd.. tills jag startade nu igen i morse..
om jag startar om utan att gå in i bios så kommer samma felmeddelande upp igen..
jag har tittat på fläkten under uppstarten o den stannar till en halv sekund o kör igång igen..

men när jag sedan gick in i bios så var det bara ett streck där värdet för fläktens rpm står.. spara o starta om så var det lugnt..

det känns som att det uppstår när datorn får stå avstängd en stund..

när de här felen uppkom så var 'cool n quiet' & 'smart q-fan' i läge enable..
provade att stänga av dem o då gick fläkten upp på maxvarv vid nästa omstart.. inget felmeddelande då..
men sedan slog jag på dem igen o fick inget felmeddelande då heller..

jag har nyaste bios (1003)

nån som har nån aning?

Edit:
Det är en Newcastle 3000+, kanske man ska tillägga

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk

ingen fara.. den gör så när fläkten snurrar sakta.

Permalänk

ofan.. men alltså.. jaha
en följdfråga då, varför snurrar den sakta då?

en annan sak då..
har du haft problem med att installera network access manager?
det går inte..
"forceware network access manager is not available on this system"??
jag vill ju gärna komma åt den förbannade brandväggen..

tack iaf

edit: det ska inte vara några jävla tomtesmileysar!!

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk

vet inte riktigt. har du ställt ner volten i bios? kör min på 4 volt och då piper den vid uppstart. har ej installerat network access manager.

edit: klart som fan att vi ska ha tomtesmileysar!!

Permalänk

den var inte klockad i morse om jag säger så.. så nej.. det borde inte ha med det att göra..

ang. network acc. hur funkar det isf då för dig? är brandväggen helt öppen som default?
för jag har strul med ex. dc++ & torrent-program.. Jag har redan en brandvägg i min router & problemen uppstod vid uppgraderingen..
jag hade exakt samma typ av "oförklarliga" problem när jag skaffade routern, trots att brandväggen var avstängd så var man tvungen att öppna portar, tänkte att det är samma grej med den här brandväggen..

-------------------------------------------------------------------
ska bara testa om det är luvor på de här också -->

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag får inte mitt nätverkskort på mitt K8N att fungera. Det fungerar dåligt, Internet går ruskigt segt, värre än modemfart fastän jag har BBB 10/1.
Om jag drar ur sladden till mitt ADSL-modem och sen sätter i den går det bra ett tag men sedan börjar det krångla igen. Jag avakitverade det inbyggda kortet och kör nu ett pci-kort istället.

När jag försökte får nätverkskoret att fungera gick inte Network Access Manager för mig heller. nVidia systemtools sa att inget nForce-ethernetinterface var installerat.

Permalänk

ok, det var ju inget vidare..

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk

jag har ej installerat brandväggen så jag vet inte.. kör själv med brandväggen i SP2 inga problem med nätverkskortet heller.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Kanske är knas med mitt moderkort då... Men är det värt att returnera kortet till datorbutiken.se bara för nätverkskortet... Hmmm... Nä, då blir man ju utan burk ett bra tag...

Permalänk

du har nog rätt.. för jag stoppade i mitt gamla nätverkskort o då funkar allt klockrent..

men jag har redan skickat ett mail till ASUS.. får se vad de säger..

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har också en fundering på ASUS K8N.

På ASUS hemsida står det:

"Supports AMD Athlon 64 Sempron Processor"

Men processorn jag tänkte ha till är en XP64 2800+ Newcastle.

Kommer detta att funka eller blir det fel?

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

Jodå, det fungerar. Plankan är gjort för AMD-prollar med sockel 754 så det ska passa.

Permalänk
Medlem

Tackar!
Då trycker jag på "beställ-knappen"!

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Medlem

släng sktien och köp en ny

Permalänk

alex, du kan stänga av sensorn som känner av att fläkten snurrar då slipper du "press f1..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus Ladulås
alex, du kan stänga av sensorn som känner av att fläkten snurrar då slipper du "press f1..."

fast den är ju rätt bra att ha där
då stänger jag hellre av q-fan..

Edit:
Nu har asus-supporten sagt att jag ska testa den senaste beta-biosen.. 1004.005
får se om det hjälper

Visa signatur

Das Keyboard Ultimate