Permalänk

Vart finns min drömdator?

Hej!

Jag är på väg att köpa en ny bärbar. Guiden här i forumet har varit till stor hjälp och likaså alla inlägg jag läst. Nu vet jag ganske bra vad jag vill ha. Men vart kan jag hitta datorn som stämmer in på mina krav? Och naturligtvis till så lågt pris som möjligt... Jag behöver köpa den i år och kan alltså inte vänta till 2005...

Jag tänkte använda den till det vanliga: surfa, bildbehandla, programmera, kolla på film och förhoppningsvis även få lite tid över till att spela... Tänkte släpa med mig datorn lite hit och dit, men absolut inte varje dag.

Kollade lite på SHG men jag vågar inte köpa en dator därifrån när de inte byter ut datorn om den har en död pixel (Ja, jag vet! Det är ovanligt, men jag är kinkig...). Bra garanti är alltså ett måste...

MINI-KRAV:
PC
Pentium M Dothan 1,5 GHz
Hårddisk på 40GB
RAM 512MB
Externt grafikkort med 128MB (helst Radeon?)
widescreen 15''
TV-out
WLAN
Firewire
Bluetooth
Max vikt: 3,5 kg
Batteritid på minst 3,5h

En snygg design är ett stort plus, men inget krav...

Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig att hitta min drömdator! Vart finns den och vad kostar den?!?

/MissStorm

Permalänk
Medlem

Re: Vart finns min drömdator?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MissStorm
Hej!

Jag är på väg att köpa en ny bärbar. Guiden här i forumet har varit till stor hjälp och likaså alla inlägg jag läst. Nu vet jag ganske bra vad jag vill ha. Men vart kan jag hitta datorn som stämmer in på mina krav? Och naturligtvis till så lågt pris som möjligt... Jag behöver köpa den i år och kan alltså inte vänta till 2005...

Jag tänkte använda den till det vanliga: surfa, bildbehandla, programmera, kolla på film och förhoppningsvis även få lite tid över till att spela... Tänkte släpa med mig datorn lite hit och dit, men absolut inte varje dag.

Kollade lite på SHG men jag vågar inte köpa en dator därifrån när de inte byter ut datorn om den har en död pixel (Ja, jag vet! Det är ovanligt, men jag är kinkig...). Bra garanti är alltså ett måste...

MINI-KRAV:
PC
Pentium M Dothan 1,5 GHz
Hårddisk på 40GB
RAM 512MB
Externt grafikkort med 128MB (helst Radeon?)
widescreen 15''
TV-out
WLAN
Firewire
Bluetooth
Max vikt: 3,5 kg
Batteritid på minst 3,5h

En snygg design är ett stort plus, men inget krav...

Hoppas verkligen någon här kan hjälpa mig att hitta min drömdator! Vart finns den och vad kostar den?!?

/MissStorm

Externt grafikkort? menar du minipci som vissa delldatorer har?

Men datorn ser ut att vara svår att hitta allafall. ser ungefär ut att vara standardutföranda på många.

Permalänk

www.zepto.se kollat där? annars är det enhel del som gillar shg men som sagt du verkar ju osäker där.

Sen ifall det är ett pixelfel så finns det ingen som byter ut sjävla datorn för det. Tänk dig själv att det blir ändå en heldel som företaget går i back i såfall.

SHG byter väl bara ut i fall man har 5 pixelfel eller mer?

zepto tror jag kör med 3 eller 4 kommer inte ihåg.

Sidde: Tror nog han inte delat med ramminnet.

Visa signatur

I feel just like a child

Permalänk

Felskrivning

Sorry! Menade ju att grafikkortet inte ska vara integrerat...

Spelar ingen roll för mig vad de byter ut. Bara jag slipper döda pixlar... Skulle reta ihjäl mig på det bara jag visste att den fanns där, även om jag inte såg någon... :/ Lägger man ner en massa pengar ska produkten vara perfekt...

Jupp. Har kollat Zepto. Fanns intressanta datorer där, men jag hittar inte någon som stämmer in på alla mina minikrav. Har för mig att det var kraven på skärmen som oftast ställde till det.

Jag har naturligtvis kollat runt innan jag frågar, men jag lyckas inte hitta någon som passar in på allt... Så så där riktigt standardutförande borde det inte vara.

Tack för att ni tar er tid!

/MissStorm

Permalänk
Medlem

Externt grafikkort och att det inte är integrerat är samma sak.
Du menar att det ska ha eget minne och inte delat med resten av datorn va?
Jag upptäckte idag att jag inte hade Bluetooth på min dator, fast det fanns med i kontrollpanelen och att man kunde gå in o mecka val o så där. Men det fanns alltså inget fysiskt BT i datorn. Men men, det finns ju PCMCIA-kort annars..
Lycka till i sökandet iaf.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Om du råkar vara gjord av pengar kan du ju alltid köpa flera likadana vid ett tillfälle sen använda ångerrätten på alla utom en.

Annars är väl tipset att köpa från ställen med ångerrätt och vid pixelfel använda dig av den (blir ju massafraktkostnader på det viset ifall du skulle ha otur att få en död)

Permalänk

Tack Laggeman! Det är precis ett sånt grafikkort jag menar även om jag inte lyckas skriva det! Har fortfarande inte hittat min drömdator... Sökandet fortsätter...

Tyvärr är jag inte gjord av pengar men det där med ångerrätt låter ju som ett bra sätt att lösa det på. För förhoppningsvis kommer det ju inte att vara något fel på datorn heller...

/MissStorm

Permalänk

Om du vill känna dig helt säker på att inte få en med pixel fel kan du köpa en på typ siba, skulle det vara pixel fel är det bara att lämna tillbaka den och ta en annan gratis, de har ju öppetköp.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodapops
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302933&view=detailed

Verkar ju bra, om man bortser från att vikten högst upp anges till 4,66 kg (iof står det 3kg längre ner?!?)... Helst skulle jag nog vilja ha en som inte vägde fullt så mycket... Och batteritiden var visst bara 3h... Tack för förslaget! Men det verkar inte riktigt motsvara mina krav...

Bluescreen, att handla på Siba eller nåt hade jag faktiskt inte ens tänkt på... Kanske borde överväga det ändå...

/MissStorm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Acer 8005LMi verkar vara ett alternativ.

http://www.acercomputer.se/acereuro/page4.do?dau22.oid=4760&U...

Ah! Den har jag kollat på innan o gillar skarpt! Problemet är att så vitt jag förstår är det inte widescreen...

/MissStorm

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte widescreen, den blir så konstigt förhållande på bilden när man spelar o surfar. Film går lika bra på en vanlig 15 tummare. Jag har en likadan skärm på min ferrari som 8005LMi, och är helnöjd.

Visa signatur

3 barnsfar som förhoppningsvis fortfarande har nåt kvar innanför pannbenet......

Zepto 3415, 2.2Ghz/4mb 8600GT 512mb 2Gb ram 120Gb 7200rpm Vista Premium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MissStorm
Verkar ju bra, om man bortser från att vikten högst upp anges till 4,66 kg (iof står det 3kg längre ner?!?)... Helst skulle jag nog vilja ha en som inte vägde fullt så mycket... Och batteritiden var visst bara 3h... Tack för förslaget! Men det verkar inte riktigt motsvara mina krav...

Bluescreen, att handla på Siba eller nåt hade jag faktiskt inte ens tänkt på... Kanske borde överväga det ändå...

/MissStorm

4.66kg är paketets vikt.

Visa signatur

Powerbook 15", 80gig och bakgrundsbelyst tangentbord *porr*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lamer71
Personligen gillar jag inte widescreen, den blir så konstigt förhållande på bilden när man spelar o surfar. Film går lika bra på en vanlig 15 tummare. Jag har en likadan skärm på min ferrari som 8005LMi, och är helnöjd.

Spela kan man göra med fördel i widescreen, speciellt 3D-spel då man kan öka FOV så att bilden anpassas till bredbild. Det är fina grejjer. Film går inte lika bra på en vanlig 15-tummare. Bilden blir avsevärt mycket mindre då!

Det enda jag kan hålla med om är att det blir en aning jobbigare att surfa, men det är ingenting som stör mig.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

alltså hur mycket pengar har du att köpa för???

lite svårt att hjälpa till annars...

tro det eller ej men dell har väldigt bra bärbara datorer...

har du 13000 att köpa för så rekommenderar jag alienwares biliga bärbara.... den kostar 10500 kronor utan frakt vilket kommer bli upp mot 1000 riksdaler beroende på hur mycket den väger och så
http://www.alienware.com/product_detail_pages/Sentia/sentia_f...
den jag menade
http://www.alienware.com/product_detail_pages/Sentia/sentia_s...
Varför den datorn är så bra för studenter! notera liten vikt och 4h batteritid....

EDIT: notera också den enormt snygga designen och att det är widescreen skärm

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

http://www.onoff.se/online/onoff/grundinfo.nsf/lookupvActiveP...

ful som stryk men uppfyller alla dina krav till ett rimligt pris. Tror viserligen inte den har blåtand men det kan du köpa en usb adapter isf.

Permalänk

Hej!

satania: Aha! Då fattar jag det där med vikten. Synd att batteritiden var kort då...

Jag håller fast vid att det är en widescreen jag vill ha. Håller med xerent om att det verkar bättre.

Zoxx0: Ska kolla mer på företaget du tipsade om. Men datorn du menade hade ju bara en 12,1' som verkar lite litet...

Har ingen bestämd övre gräns direkt... Men man vill ju inte betala mer än nödvändigt! Det viktigaste är att det blir en bra dator som motsvarar mina krav och att priset inte är ett överpris!

Jag vill också kunna få service på den relativt snabbt om det blir några problem! Ska sköta företagets fakturering och bokföring på den så då duger det inte att skicka bort den o vara utan allt för länge!

C-Beat: Onoff datorn hade ju verkligen ett bra pris! Fast då hade den ju bara ett grafikminne på 64MB... Och som du säger verkar den inte ha blåtand. Vill hellst ha det inbyggt och inte stickande utanför...

Nu ska jag ut och köpa lite julklappar till andra än mig själv också... Tack för alla svar! Och väntar med spänning på fler förslag!

/MissStorm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
har du 13000 att köpa för så rekommenderar jag alienwares biliga bärbara.... den kostar 10500 kronor utan frakt vilket kommer bli upp mot 1000 riksdaler beroende på hur mycket den väger och så
http://www.alienware.com/product_detail_pages/Sentia/sentia_f...

Hur sköter man det med frakten från alienware smidigast, i deras lista över frakt till fanns inte ett enda europeiskt land med... eller är det jag som kollar på fel ställe??

OT: Gillar dock Alienwares jämförelse mellan deras laptop och Apples PowerBook...;)

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Okej den är 12" men den e widescreen så det blir rätt stort...

dessutom så är den Lätt, lång batteritid, kraftfull (du kan spela några spel på den om du så önskar)

dessutom så har Alienware en patenterad kylning i bärbara så att all värme leds ut i chassit som på de flesta men det är väldigt bra därifrån (har en kompis med en sådan)

EDIT: nä det är det enda problemet, ni får ringa deras support och fråga

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad tror ni om den här?

Hej!

Nu kanske jag har hittat något... Vad tror ni om den här?
Verkar priset rimligt?
Räcker det med WSXGA+ skärm eller ska jag lägga till 480:- för WUXGA (1920x1200)?
Finns det någon anledning att lägga till 470:- för ProWireless 2200 802.11b/g ist?
Jag får PentiumM Processor 735 (1.7GHz, 2MB L2 Cache, 400MHz FSB) för ytterligare 400:-, blir det märkbar skillnad?
Några andra synpunkter på datorn? Något som inte verkar bra..?

Hoppas verkligen ni fortsätter hjälpa mig, för nu vill jag ha en ny dator!

/MissStorm

PRIS: 18 200:- (ink moms o frakt)

edit: En Dell alltså...
Intel® Centrino™ Mobile Technology
Intel® 855PM Chipset
1 Type I eller Type II PC Card plats
Internt 56K V.92 modem
Integrerad 10/100 Ethernet LAN
I/O: S-video out, 2x USB 2.0, IEEE 1394 (Firewire), RJ-11, RJ-45, VGA, Docking
Högkvalitativt ljudsystem med inbyggda högtalare
Dell tangentbord med Touchpad
Lithium-jon 72Whr (9 cell) batteri

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition

Decembererbjudande: Dell 922 Allt-i-ett Inkjetskrivare

Service: 3 år på-platsen-service, nästa arbetsdag + 30 dagars Online Training - Rekommenderad av Dell

Processor: Intel® Pentium® M processor 725 (1.6 GHz, 2 MB L2 Cache, 400 MHz)

Bildskärm: 15.4" UltraSharp™ WSXGA+ (1680x1050)

Minne: 1024Mb 333MHz DDR RAM (2x512 MB)

Hårddisk: 40GB IDE (5.400 RPM)

Grafikkort: 128MB ATI® Mobility™ Radeon™ 9600 PRO TURBO - Rekommenderad av Dell

Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulär, med decoder mjukvara

Modem och nätverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nätverkskort

Trådlöst nätverk: Intel® ProWireless 2100 802.11b mini-PCI trådlöst LAN

Bluetooth: Dell TrueMobile™ 300 Bluetooth Modul (+ SEK 465 kr)

Bärväska: Deluxe bärväska, nylon - Rekommenderad av Dell (+ SEK 490 kr)

Färg: Ion Silver/Moonlight Silver

Mjukvara: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem och mjukvara: Svenska

Permalänk
Medlem

Ja jag har samma dator. den är jag mer än nöjd med. Tycker att WSXGA+ är perfekt, det blir så små ikoner annars. Jag är väldigt glad att jag inte tog WUXGA, hade varit för jobbigt med små ikoner och texter.

Skulle dock rekommendera snabbare hårddisk (7200 rpm) (det blir skillnad!) och kanske XP pro istället. Du kanske kan spara lite på att ha 768 ram istället.

Visa signatur

_____________________
Dell Insprion 8600

Permalänk

Slystone: Hur är batteritiden på din dator? Får inget riktigt bra svar ur Dell. De säger att MAX-tiden är 4,5 h... Duger batteritiden till att se hela filmer på..?

Då struntar jag i WUXGA o överväger en snabbare hårddisk.

/MissStorm

Permalänk
Medlem

Vid normal användning dvs skriva, surfa och titta på film upplever jag att batteriet räcker i snitt 4 timmar. Tittar man bara på film hela tiden kanske lite mindre = 3,5 tim. Jag har aldrig sett mer än en film så jag har inte tänkt på det. Inget som jag blivit irriterad över iallafall.

En hel film kan du se utan problem iallafall

Visa signatur

_____________________
Dell Insprion 8600