Permalänk
Medlem

Ny dator. 0dB

Ska köpa en ny dator. Krav:

Den ska vara helt fläktfri.

Det ska gå att spela de nya spelen. Typ Hl2 eller doom3. Inget krav på toppgrafik. Men det ska gå.

Minst 200gb hdd.

Dvd/cd är inte ett måste.

Ingen skärm, ingen tangentbord ingen mus.

Absolut maxpris 10 000:- Gärna runt 8000:-

Är detta möjligt? Kommer datorn bli överhettad utan en enda fläkt? Ge mig era synpunkter.

MVH Richard.

Visa signatur

yzoon

Permalänk

Tror du får svårt att köra tunga spel utan fläktar, det skulle i sådana fall vara med vattenkylning.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Och då får du lägga på lite slantar.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Det ska gå! Ge mig tips på det bästa ni kan komma på då.

Visa signatur

yzoon

Permalänk
Medlem

Finns inga ljudlösa hårddiskar. 0 db är en omöjlighet.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Såg en artickel i en pc tidning där dom byggde en hel dator med endast passiv kylning men det krävdes en hel del moddande och väldigt stora radiatorer. Dom valde en gammal seg intel processor så att den inte skulle avge så mycket värme.

Om du vill bygga en modern speldator helt med passiv kylning så tror jag inte att det går.. kanske om du har extremt stora radiatorer och ganska kallt i rummet... Om jag hade varit du skulle jag satsa iallafall på 120mm fläktar som är välditg tysta.

Om datorn skall vara helt stationär kanske du kan bygga in radiatorn i någon husventil hemma eller något...

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Tja, om du nu kan backa lite på dina spelkrav borde ett Intel Mobile med rejäl passiv kylare + ett lite äldre grafikkort, typ ATI 9600 np/pro med zalmans GPU-kylare fungera. Du kommer att kunna spela de flesta spel, med det blir inte på högsta upplösningen.

Du kan inte få både hög spelprestanda + tystdator + billigt i samma paket. Du måste kompromissa någonstans. Själv så skulle jag kompromissa på prestandan då jag inte spelar så mycket.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Här är mitt förslag:

Nätagg: Antec Phantom 350W ATX v2.... 1549:- (www.webhallen.se)
GFX Kylare: Zalman ZM80C-HP Aluminium Heatpipe VGA-Kylare 179:- (webhallen)
HD: Seagate 200GB IDE Barracuda 7200.7 Udma100 (8MB Cache) 982:- (webhallen)
Chassi: Skyhawk PSR4681 Miditower, Aluminium (Inget nätagg) 495:- (www.komplett.se)
GFX: Sapphire Radeon 9800 Atlantis PRO 128MB AGP,ATI9800PRO,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail 1895:- (komplett)
MB: EPoX EP-8HDA5i Moderkort för S754 K8T800, SATA, GbLAN, ATX, Ljud 640:- (fläktlös hos komplett)
CPU: AMD Athlon 64 2800+ 1.8 GHz Socket 754, 512 KB cache, OEM 1050:- (komplett)
CPU FAN: NorthQ Silent Ice II K8 CPU-Fläkt Socket 754/940, (19db) 229:-

*Övrigt: Trolleflex, ljuddämpare för dator 121:- (www.pcaction.se fraktfritt dec ut)*

Totalt: 7140:- (frakt tillkommer och detta pris är med det inräknade ljuddämpningen)

Du "måste" ha en fläkt på cpu kylaren. Visst det finns kylfläns man kan köra med men jag skulle inte våga sätta dit en sådan pga risken. Ljudnivån kommer ändå att vara mkt låg. Vattenkylning är för dyrt om man tänker på din budget.
Jag valde ett aluminium chassi för att aluminium leder ut värmen bättre, ett annat alternativ är att du köper ett fulltower som kan ev bli svalare eftersom mer luft får plats i lådan, finns ett billigt på www.acp.nu. Vilket är viktigt eftersom du inte vill ha ngn fläkt.
Fläkten på grafikkortet får du plocka lös själv för att sedan sätta på Zalman ZM80C-HP Aluminium Heatpipe. Nätagget är fläktlös och därav ljudlöst !?. Denna dator kommer att klara av dina krav och kommer att ha en extrem låg ljudnivå. Jag valde ingen dvd eller cd, det kan du välja själv. Jag tänkte att du kanske ville ha ännumera ljuddämpning eftersom jag har valt en fläkt till cpu:n därav kan du köpa trolleflex ljuddämpningsmatrial. Men om du sätter i det så gissar jag att värmen inte leds ut lika lätt av aluchassit. Så det är upp till dig.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

0dB går ej (när datorn är igång då ).

Om man kör vattenkylning låter pumpen, men inte så mycket.

Sen låter hdd alltid.

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Släng alla dina pengar på Zalman's nya låda

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

det går inte med 0dB, men tyst går!, men kör paketet som Frantic Sade!
det blir tyst eftersom han har trolleflex som dämpar,passiv kylning,seagate hdd osv!

have fun! //Robin

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

0db går, såg en kille som hade passivt kylt nätagg, cpu, gfx och så. Istället för hårddisk hade han ett 512mb minneskort med något litet OS på, sen hade han gb-lan och körde allt över nätverket, fungerade bra och var tyst

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jake
0db går, såg en kille som hade passivt kylt nätagg, cpu, gfx och så. Istället för hårddisk hade han ett 512mb minneskort med något litet OS på, sen hade han gb-lan och körde allt över nätverket, fungerade bra och var tyst

hur bra går det att spela på den då =/
512mb hdd räcker inte långt

Visa signatur

i5

Permalänk
Medlem

frantic jag har sagt det förut och jag säger det igen,... det GÅR inte att köra det passiva nätagget i en låda utan någon som helst luftcirkulation...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Inte ens en totalt passivt kyld dator är på 0 db. Ohörbar för mänskliga örat kanske men ljud producerar den.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoxx0
frantic jag har sagt det förut och jag säger det igen,... det GÅR inte att köra det passiva nätagget i en låda utan någon som helst luftcirkulation...

Ok, vart har du läst det ?

Sedan så har jag iaf en fläkt med i mitt förslag. Så lite cirkulation borde det vara

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Ett 9800pro är det du behöver minst. Men det måste han något som blåser på det.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Glömsk

Skaffa ingen renodlad desktopprolle då utan kolla vad som går att hitta i laptops. Pentium-M exepelvis, mobil prolle men moderkort för desktops börjar dyka upp. Den kan du kyla passivt. Annars kan man ju ta en Sempron eller Celeron (Northwood) och klocka ner. Då är processorn löst iaf. Det mesta går att kyla passivt om man nerklockar egentligen.

Grafikkortet är lite svårare men du kan göra samma sak där. Många pipelines och låg klockfrekvens exempelvis.

Utöver det finns det ju nätaggregat och tysta och kalla hårddiskar, men det är inte lika svårt att hitta.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Ok, vart har du läst det ?

jag har läst det på antecs hemsida, har letat en stund nu men hittar inte det igen :S
det stod innan när man helt enkelt gick in på phantoms länk.. men nu är det borta.. men det går inte, och den fläkten får du nog ha under agget så det blåser upp i det

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

hahaha säkert isf

Kollade själv vad gtek hade skrivit om den, men de stog inget om det. Men det låter då troligt att det borde vara lite cirkulation i lådan för att deras flänsar ska fungera som det är tänkt.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Är inte barebones typ ljudlösa?
Går väl att trycka i ett tufft grafikkort i dem också.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psyborg
Är inte barebones typ ljudlösa?
Går väl att trycka i ett tufft grafikkort i dem också.

Kruxet är att tuffa grafikkort låter förbaskat mycket. Åtminstånde i orgianlutförande och efter några månaders slitage av kylningsfläkten.

Edit: ändring av ljudkort till grafikkort. Även om vissa grafikkort låter mer än mitt ljudkort med tillhörande förstärkare...

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Kruxet är att tuffa ljudkort låter förbaskat mycket. Åtminstånde i orgianlutförande och efter några månaders slitage av kylningsfläkten.

Du menar inte grafikkort då?

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Avstängd

Lite roligt att läsa kommentarerna särskilt när det gäller Antecs nätagg Phantom om att det inte fungerar att köra den i en fläktlös låda...

Jag håller på att bygga ihop en ny maskin i dagarna och idag skall jag ta mig till huvudstaden för att inhandla dom sista detaljerna till min nya maskin som kommer att vara väldigt tyst, inga fläktar här inte dom som finns kommer inte att användas.

Lådan som jag bestämt mig för är Lian-li PC-V1200, det är efterföljaren till PC-V1000 och den har betydligt bättre plats för nätagget bla. Ventilationen är mycket bra i den lådan.

Men det har inte varit lätt att hitta vettiga recensioner utav PC-V serien på nätet med tanke på att måttuppgifterna är i många fall helt utelämnade när det gäller hur stora nätagg som får plats i det chassiet. Efter lite trixande med photoshop och mätande hit och dit så vet jag och snart ni med...;)

PC-V1000 max 165mm långt inkl sladdhärva,PC-V1200 max 250mm! Inkl sladdhärva

Nätagget är just Antecs Phantom, jag har testkört det i min Shuttle eller snarare liggandes ovanpå nu i en veckas tid och det fungerar perfa utan luftcirkulation, luften står ju inte helt stilla kring den lite konvektion blir det ju och det fungerar. Men het är den och konstigt vore ju annars.

Jag har en passiv vattenkylare "Zalman Reserator" som kyler processor "P4 2.8Ghz" och grafikkort "Sapphire X800 Pro"

När det gäller hårddiskar så har jag för tillfället en Hitachi PATA på 250Gb men den skall bara användas till backups som system diskar skall jag använda mig utav två st Western Digital Raptor 74Gb i RAID-1

Visst dom diskarna är inte ljudlösa men det är inga hårddiskar och jag vill ha maximal säkerhet och inte göra avkall på prestanda.

Jag spelar en hel del, just nu är det HL2 som är i ropet men framförallt ligger Battlefield i topp och tvåan ser jag fram emot.

Visa signatur

Lian-Li PC-V1200, Abit IC7-G, P4 Northwood 3.4Ghz, 1024Mb PC3200DDR, 2 st WD Raptor 74Gb RAID-0, 1 st Hitachi 7k250 250Gb, Sapphire X800 Pro, Antec Phantom 350W fanless

Permalänk
Medlem

Aha där ser man då kanske mitt förslag inte är så dåligt ändå

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Läs nyheteran på första sidan om : Zalman TNN500AF

Helt fläktlös och där kan ni präga in allt utom SLI.
Jag har sett den förra modellen lajv och den är FET och då menar jag tung och gedigen. Och helt tyst.

Visa signatur

----------------------------------------------
Gigabyte GA-MA790XT-UD4P; AMD Phenom II X3 720 BE(upplåst till x4);Saphire Radeon HD 6870 1GB ; LENOVO THINKVISION L220X;Corsair XMS3 DHX DDR3 1600MHz 4GB CL9 2st.

Permalänk
Medlem

Ono, har ni missat något? ^^

Det här är BEVIS på att en snabb dator går att köra passivet kyld

Galleri

Tråden

Det här e ju iof inget färdigt paket utan det gäller att man e duktig och inte har tummen mitt i handen

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig sagt att det inte går, men med hans budget blire tufft

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Jag har aldrig sagt att det inte går, men med hans budget blire tufft

Okej. Jag tolkade det som att ni menade att det var stort sett omöjligt pga fläktar osv osv

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Nja, det finns andra som menar att det är omöjligt.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤