kommer PCI Express att ta över AGP?

Permalänk
Medlem

kommer PCI Express att ta över AGP?

är det lönt att köpa agp grafikkort nu när PCI express är här?

Permalänk
Medlem

PCI Express kommer ta över tids nog ja.

Permalänk
Medlem

ja men det är ingen panik. kommer ta ett bra tag tills grafikkort kommer sluta att komma till agp. Företagen skulle ju förlora jätte mycket pengar på att sluta göra graffen för agp när majoriteten har agp.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Fördelen med PCI-E är att systemet kan göras helt seriellt då snabb teknik finns tillgänglig för systemet och därmed en högre bandbredd uppnås. Men som det är idag så är väl inte systemet begränsat då vi utnyttjar kanske 60 procent av det paralella systemet. Men i takt med att det seriella systemet och PCI-E tar över så kommer vi nog se bättre fördelar med ett sådant system då man ser prestanda vinster tydligare. Men som det är idag och ett tag framöver : skillnaden är inte märkbar.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med pci idag är att du får en snabbare bus, kan ha te.x PCI-E videokort för att få bättre bild etc. Snabbare nätverkskort?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragin Pig
ja men det är ingen panik. kommer ta ett bra tag tills grafikkort kommer sluta att komma till agp. Företagen skulle ju förlora jätte mycket pengar på att sluta göra graffen för agp när majoriteten har agp.

Fast redan nu börjar det ju sina i urvalet av AGP kort. Nya kort släpps ju först till PCI-E, sedan görs vissa av dem om till AGP versioner.

Jag tror övergången kommer gå relativt snabbt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kj_bassplayer
Fast redan nu börjar det ju sina i urvalet av AGP kort. Nya kort släpps ju först till PCI-E, sedan görs vissa av dem om till AGP versioner.

Jag tror övergången kommer gå relativt snabbt

förvisso. Men jag tror varken Nvidia och ATI vågar chansa med att inte släppa en AGP version av korten. Jag tror att dessa x850 kort kommer snart komma ut i en AGP form.
Nvidias 6600 serie kommer också förmodligen komma till AGP.

Om de inte gör det så blir jag förvånad.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Jag kan nog säga att inom 1år kommer det nog bara släppas ny a högpresterande grafikkort till PCI-E

Det motiveras av att marknaden styr och de flesta vill ha prestanda. PCI-E är =Prestanda

Visa signatur

System: Amd S939 3500+(NC) Thermaltake Bigwater| Mobo: Asus SLI DELUXE | Grafik : xfx Geforce 6800GT PCI-E med NV silencer 5 | System HD: Raptor 36.7GB | Lagring: 2st Maxtor DiamondMax 200GB/st | Minne: OZC Platinum | Chassi: Antec gammalt grått lanboy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
förvisso. Men jag tror varken Nvidia och ATI vågar chansa med att inte släppa en AGP version av korten. Jag tror att dessa x850 kort kommer snart komma ut i en AGP form.
Nvidias 6600 serie kommer också förmodligen komma till AGP.

Om de inte gör det så blir jag förvånad.

Nvidias 6600 fans i AGP före PCI-E så

AGP kommer gå bort bort ca om 2-3år då inte en prolle klarar att dra runt ett sådant grafikort

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Nvidias 6600 fans i AGP före PCI-E så

AGP kommer gå bort bort ca om 2-3år då inte en prolle klarar att dra runt ett sådant grafikort

Exakt. Enda fördelen som finns det är att man får pci-e x1 portar som man kan använda till bättre tvkort mm.

Permalänk
Gäst

kommer nog va kvar i 2-3 år till tror jag