Så här gör du för att få PERFEKT tv-ut. (Bara Radeon)

Permalänk
Medlem

dLapinb: Den där blå tonen du ser på filmen, syns den på vanliga bilder du visar på tv:n också?
Jag tror att du måste ställa in färgerna i Zoom Player separat, om man använder FFDshow så funkar det i alla fall. Kanske behöver du också ändra "renderare", för mig fungerar VMR9 bäst. Overlay ger lite konstiga färger.
För mig fungerade det inte med WS-upplösning, och jag har en 3-4 år gammal Thomson. Man tjänar ändå inget på att använda 1024x576 på en 4:3-tv.
Vissa har blivit av med pipandet genom att ändra på frekvenserna i Powerstrip, du kan ju testa det...

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Jag har nu formaterat om och nu har ett konstigt problem uppstått. Bredden på filmen är bredare än den faktiska bilden på tvn... Det skiljer inte mer än någon cm på vardera sida, men det stör. Det verkar inte som om det går att krympa bilden mer heller, då blir allt bara svart på båda skärmarna hehe...Vad tror du om det MrJonas?

Permalänk

Vit tv-bild.

Tja!
Jag har följt guiden och gjort kabeln. Men när jag kopplar den datorn till tv:n och har ställt in alla inställningar så blir bilden vit. Jag har kollat i tråden om någon annan har sasmma problem men det här måste ju vara sweclockers längsta tråd och jag orkar då rakt inte läsa igenom alla inläggen....

Är det någon som har en aning om vad jag kan göra, kan det bero på dåliga lödningar? Jag tyckte att allting blev som det ska vara men man kan ju aldrig vara säker?
Mitt grafikkort är ett Radeon 9600XT och tv:n är en Thomson, hmm, har inte en aning om vad för modell.

Visa signatur

"Some fishes like cheese, sometimes" -Ozzy

Permalänk
Medlem

Hatar min tvout, så nu ska denna kabel skapas, får se om de blir nå bra.
Ser ut å vara lite pilligt men vad gör de, bara resultatet blir bra.:D

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk
Medlem

kan de vara fel på kabeln om man inte kan ställa in färgerna??? ja kan ställa in blå och grön men inte röd??? ä de kabeln? Hur funkar FFDshow??

Permalänk
Medlem

Så dära, då har man perfekt tvout, inte alls svårt å göra en sån här kabel.
Super nöjd. Men en sak är lite störande, tv ljudet piper lite. Någon som vet vad problemet kan va ?

Visa signatur

| NF7-S 2.0 | AMD Athlon XP-M 2400+@2500Mhz - H20 Kyld DD-TDX v240radde | 1024Mb DDR333@400Mhz 6-3-3-2.5 |
| ATi Sapphire 9800Pro@XT 475/405 (R360) - CPUKylning - vModd --> Kylningen |
| Antec True Power 430W | Antec Performance Plus1080AMG Chassi Modd | 440Gb HDD | 8Mbit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
the_guru: Om man är "överkräsen" så är det digital koppling till en hemmabioreciever som gäller. Detta kan också göras genom TP-kabeln.
Den kvalitet man får genom analog koppling i TP-kabeln räcker gott och väl till tv:ns inbyggda högtalare.

dLapinb: Varsågod!
Kolla i min FAQ för svar och lösningar på dina frågor, allt står där.

Jag bryr mig inte så mycket om kvalitén, ska ha det till en liten portabel TV-spelsbox som ska ha olika emulatorer installerade. Men det lutar nog åt att jag köper en Xbox och moddar den istället.

Hemma kör jag självklart digitalt (coax) från datorn till min hemmabioförstärkare.

Ett tips: CITERA när du skriver till någon annan så får de ett meddelande eller mail om detta. Denna gång var det bara en slump att jag såg att du svarat på mitt inlägg. Detta gäller inte bara dig utan många andra här.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

funkar detta md ett mobility radeon 9000 ?

Permalänk
Medlem

Hmm försökte nyss få min bild 1024*576 via dvi-uttaget men min skärm gillar inte detta, den stänger bara av sig när datorn har startat men dock endast med båda kablarna i! Med bara dvi:n i så funkar skärmen som den ska.....detta låter för mig som nått med mjukvaran!?
Powerstrip eller Rage3D som ligger och stör?

Omformatering ligger nära till hands så får man göra om allt från början......men innan det så skulle det vara bra med lite svar!

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timppa
Hmm försökte nyss få min bild 1024*576 via dvi-uttaget

Du kan inte få 1024x576 med DVI-uttaget, det funkar endast med VGA-utgången.

Permalänk
Medlem

Heheh det var såå jag menade, skrev lite fel!
När jag kopplar in tv:n in i vga-uttaget och har skärmen i dvi-uttaget så går min skärm i "standby-läge", har jag bara skärmen i dvi-uttaget och vga:n tom så funkar skärmen bra. Vad kan vara fel?

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_guru
Jag bryr mig inte så mycket om kvalitén, ska ha det till en liten portabel TV-spelsbox som ska ha olika emulatorer installerade. Men det lutar nog åt att jag köper en Xbox och moddar den istället.
Hemma kör jag självklart digitalt (coax) från datorn till min hemmabioförstärkare.
Ett tips: CITERA när du skriver till någon annan så får de ett meddelande eller mail om detta. Denna gång var det bara en slump att jag såg att du svarat på mitt inlägg. Detta gäller inte bara dig utan många andra här.

Det blir så fult att citera långa inlägg, speciellt när man ska skriva till flera. Men för dig gör jag ett undantag.

Damodred: Det måste vara effekten av overscan du ser. Se bara till att du har så lite overscan som möjligt och att proportionerna på bilden är rätt. För att få se hela filmen förminskar du den bara i den mediaspelare du använder (det går t.ex. i Zoom Player och BSPlayer). Du borde märkt av overscan innan formateringen också...

Vattensork: Om du är 100% säker på att du lött rätt så beror nog din vita tv-bild på att du inte fått till riktigt rätt timings. Se till att du har 720x576 osv. enligt Powerstrip-bilden i guiden, och klistra sedan in någon av de färdiga timings som också finns där. Finjustering kan behövas...

dLapinb: Kolla först alla lödningar en gång till, testa sedan FFDshow. FFDshow är en "allt-i-allo"-codec med hur många inställningsmöjligheter som helst. Sök på Google och installera...

JuRko: Du kan testa att ändra ytterst lite på frekvenserna (ultra-fine granularity ikryssad) och se om det händer något med pipet. Jag tror att det har att göra med horizontal scan som är på ca 15kHz. Det ganska normalt att tv-apparater piper när man skickar in en RGB-signal...och betyder inte att något är fel.

dannne: Åtminstone 2 personer här har testat med Mobility Radeon, och det funkade.

Timppa: Det låter som att datorn skickar ut tv-upplösning till datorskärmen. Kolla att du verkligen har rätt skärm satt till primär!
Jag skulle annars gissa att en ominstallation (+Driver Cleaner emellan) av Catalyst och Powerstrip skulle lösa problemet. När du gör installationen, försök ha kablarna kopplade från början som du vill ha dem.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Hmm detta verkar vara ett angenämt problem, men dock har jag lyckats lösa detta.....och med kablarna så som jag har haft hela tiden, vga till skärm och dvi till tv:n.
Körde en omformatering av datorn igår och försökte lösa detta med kablarna, men fick felet som jag beskrivit ovan.....och då hade jag dom så som du föreslog Jonas, men detta hjälpte inte. Dock så fick jag ett skumt fel där datorn stängde av sig under installation. Men så fort jag ändrade kablarna tbaks så funkar allt prima, dock kan jag ha skärmen till dvi:n men problemen börjar när jag trycker dit tv:n. Så jag tröttnade och satte dom så som jag hade från början och tänkte att det inte spelar nån roll, trots allt så har jag ju kanonbild!
Men sen tog nyfikenheten över, varför kan man inte ha kablarna tvärtom.....? Provade o provade, verkade inte kunna låsa frekvensen 1024*576 till tv:n. Fortsatte leka lite och helt plötsligt så funkade det, gjorde dock inget revolutionerande och resultatet talar för sig själv. Bilden är mycket bra återigen, dock har jag inte hunnit se nån film så jag vet inte om det är en ytterligare förbättring!

Men är nöjd att 1024*576 funkar i dvi-uttaget

Visa signatur

Stationär: Asrock Dual VSTA | AMD Opteron 170 | Sapphire X800XT | 2*1024 MB Corsair XMS | 1*Raptor 74 Gb | 2*Seagate 250 Gb | 1*Seagate 500 Gb | NEC 3540 | Logitech MX1000 | Icemat Black Second Edition |
Laptop: IBM 600X
Telefon: W880

Permalänk
Avstängd

MrJonas: Jo men det var länge sedan jag pillade med inställningarna. Iaf så är det löst nu. Vet inte riktigt vad jag gjorde dock...

Permalänk
Medlem

Fungerar detta med ett radeon 7000?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zoman
Fungerar detta med ett radeon 7000?

Nope, Radeon 7500 och senare. Står på 2 ställen i guiden...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Nope, Radeon 7500 och senare. Står på 2 ställen i guiden...

Fel, det funkar visst.

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Har du testat Radeon 7000 med just den här kabeln? Jag kanske borde ändra min guide isåfall...

Och zoman, lita du på Dr Cain istället.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Dr Cain: Har du testat Radeon 7000 med just den här kabeln? Jag kanske borde ändra min guide isåfall...

Och zoman, lita du på Dr Cain istället.

Har en polare som håller på att mecka med sitt Radeon 7000 och han fick tyligen bild, iaf i linux. Kan inte lova nått i windows dock, men det bör även funka där.
Skall över och hjälpa han justera in bilden senare i veckan kanske.

Permalänk
Medlem

Är det någon här eller någon som ni hört som har skadat hårdvara med detta?
Fått en bränd Tv-out på kortet eller en skadad tv?

Ps: Varför är inte denna klistrad? ds

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det finns ju ingen möjlighet att skada tv-outen eftersom den inte används i detta fall. Checkar man att man kopplat rätt innan man använder kabeln så är det nog riskfritt eftersom det är frågan om väldigt låg spänning i kabeln.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

En fråga: Funkar scart sladden med DVI adapter?.. Har ett AIW9800 och det har bara dvi ut.

Tack på förhand.

ps. jag VET.. jag är lat som inte letade först.

Permalänk
Medlem

Dr Cain: Kolla så att det är 100% säkert att det funkar med Radeon 7000, så ändrar jag i guiden. Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att ATI inte började med möjlighet till Composite Sync förrän 7500, men du har chansen att motbevisa mig.

SCORPIUS: Jag har ännu inte hört talas om någon som förstört sitt grafikkort eller tv med den här lösningen. Och det var ca 1 år sen tråden skapades...

Edit: Peppar peppar!

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrJonas
Dr Cain: Kolla så att det är 100% säkert att det funkar med Radeon 7000, så ändrar jag i guiden. Jag har nämligen för mig att jag läst någonstans att ATI inte började med möjlighet till Composite Sync förrän 7500, men du har chansen att motbevisa mig.

SCORPIUS: Jag har ännu inte hört talas om någon som förstört sitt grafikkort eller tv med den här lösningen. Och det var ca 1 år sen tråden skapades...

Edit: Peppar peppar!

http://forum.arcadecontrols.com/index.php?board=4%3baction=di... < här är det en som byggt en VGA-SCART till ett 7000-kort.

Visa signatur

| AMD Athlon64 3000+@4048+ (9x285=2565MHz) | MSI K8N NEO2 Platinum | 1GB Corsair XMS PC3200 XL |
| Leadtek 6800LE (8/6) @ 410/830 | 3x120GB HD | 250GB SATA | NEC 3500-A | Logitech MX 510
| 19" DAEWOO CRT | SuperPI = 33s | Powered by: ColorsIT 400W (13A@12V = skräp)|

Permalänk
Medlem

Ok, nice! Då ändrar jag nu då...

Visa signatur

...

Permalänk

Powerstrip

Hallå,

Har iof ett gForce kort men har byggt en h/vsync till c-sync konverterare.
Men självklart har jag problem och antar att de är powerstrip.

Jag får fram bilden på teven fast desktopen är för stor i vertikal. dvs jag ser bara hälften av skrivbordet på höjden fast hela på bredden..

Nått jag tycker är lite konstigt är att musen-pekaren ritas upp rätt. Drar jag musen högst upp så är den högst upp på teven, drar jag den längst ner är den längst ner på teven. inga konstigheter där.

Men så är de ju det där med skrivbordet. Vad kan göra att endast skrivbordet inte ritas rätt?

/Tack

Visa signatur

http://www.digsun.com
#Gamedev.se Efnet

Permalänk
Medlem

Ja nu har jag också fallit dit och testat detta... en jobbarkompis lödde kabeln och därför har jag ingen egentligen aning om han gjorde rätt eller hur han gjorde...

Problem har jag dock... Flimmrig och rullande bild..ser inte ett dyft vad det är... har testat alla PS-värden... vet inte riktigt var jag ska börja felsöka...

kör kabeln från dvi -> (konverter till vga) -> kabeln -> tvn (rgb-scart)

Detta mot en Panasonic PS20 32" WS 100hz tv... men det funker tyvärr inget vidare...

Ngn som har ngt tips var jag ska börja felsöka?

Mvh

[edit] Glöm det.. var klapp ngnstans.. nu jävlar har jag bild... måste dock tweak lite... återkommer!![/edit]

[EDIT #2]

Jahopp, då har men en grym bild på tvn då... fan vad nöjd jag blev... TACK MR JONAS!!! )

Men en fråga... hur löser ni ljud-frågan? Jag har ingen förstärkare att koppla in från datorn... och tvn har ju inga ljudingångar... hmm, man skulle kanske kunna köra ljudet i scarten... ngn som testat?

Permalänk

Ljud genom scart är inga problem alls. hitta bara en spec. bild på en scartkontakt så du vet vilka poler som ska användas. alltså jord, höger och vänster kanal.

Permalänk
Medlem

anvil: Varsågod!
Be din jobbarkompis löda dit en sladd med en vanlig 3.5mm:s stereopropp i scarten. Sök på "Scart Pinout" på Google för att se vilken pinne som är vilken.
Om den blå- och den grönstreckade ledaren finns kvar i din sladd så kan även dessa användas till ljud, med gott resultat.

Jag tänker snart uppdatera lödschemat med instruktioner om ljudinkoppling...

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

För mig så får jag ingen bild alls, tvn är bara svart och det är några sträck över rutan. Jag har testat med sågott som alla timimgs. Jag har en 20" Kendo tv. Något som kan veta något om detta?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |