Permalänk
Medlem

Två paket, vilket överklockar bäst?

Tjena!

Jag håller på att uppgradera våran cs server med lite ny hårdvara och jag funderar på vad som presterar bäst. Jag har satt ihop följande två paket:

Paket P4:

Abit IC7 1414:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...0&GrpID=10&s=pl

P4 2.4ghz 800mhz buss 2,139,-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...4&GrpID=10&s=pl

Western Digital Raptor 36,7GB SATA 1,654,-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=10&s=pl

Paket Athlon:
Abit NF7-S V2.0 1,185.00:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHz 2071:-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl

Western Digital Raptor 36,7GB SATA 1,654,-
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=inf...9&GrpID=10&s=pl

Vilket av dessa två tror ni presterar bäst i en cs server. CS servern ska köra windows 2003 server.

Efter att ha läst P4 moderkorts recensionen idag så blev jag mycket förvånad att se att en p4 2.4ghz överklockade tioll 3365mhz med luftkylning. Vi kommer att köra motsvarande kylning och borde nog få upp processorn i 3ghz iaf eller?

Hur mycket kan man överklocka Athlon processorn utan att behöva voltmodda och liknande?

Paketen ska fortfarande vara mycket stablila.

Vilket av paketen tror ni presterar bäst som cs server?

Förslag på andra moderkort eller paket som presterar bättre tas gärna emot?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

inte 2800+ köp 2500+ prisvärdast och enkel att klocka vad som är bäst för spelserver p4 elr amd har jag ingen aning om men lycka till

Visa signatur

... Lämna ditt bakomförflutna framför dig ....

Permalänk
Medlem

Minne?
Det behöver knappast vara så snabb disk. Bättre med två som kan speglas i händelse av haveri. När filerna väl lästs in i minnet en gång så finns de i filcachen (om ni har tillräckligt med minne vill säga).
Vilken processor som bäst kör en CS-server vet jag ej, men om ni väljer en XP2500+ så blir AMD >1400:- billigare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Vi har 1gb ddr 333mhz minnen. Det kommer nog också att utökas till 1.5gb

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk

IS7 skulle jag rek. ist. Sparar 400:- där. Sen en annan disk, lite overkill att ha en 1+krpm S-ATAdick i en CSserver dont you think?

Permalänk
Medlem

Det skadar aldrig med en snabb disk

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

5400 duger gott och väl, sen runt 10 gb räcker också.. Skillnaden på 5400 och 7200 på en csserver är att den byter bana snabbare. Spara pengar där istället. Iofs, hur många hlds hade du tänkt köra?

Visa signatur

MSI K8T NEO-FIS2R _-_ Athlon 64 3000+ _-_ 2x256 TwinMos-Winbond _-_ Club 3D Radeon 9800pro _-_ Maxtor 120gb _-_

Permalänk

Jag skulle sparat grymt mycket pengar och köpt en 2500+ istället. Om det nu är AMD du ska ha, förstås. Jag menar, är du verkligen beredd på att betala över tusen kronor för att få motsvarande 300mhz bättre? Satsa dom pengarna på mycket minne istället.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk

Mjo, hade jag vetat om att 2500+ var så bra att klocka vid den tiden jag köpte datorn hade jag köpte den istället för en 2800+:(

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd

Skrota disken, köp en billigare.
Ta 2500+ istället för 2800+.
Förövrigt skulle jag rekomendera AMD paketet om du sitter på 333 Minnen. Om du har P4 så lider det ju av att minnena är för slöa. Allra helst om du ska klocka.
AMD baserar inte lika mycket av sin prestanda på buss och minnesåtkomst. Utan istället mer på processorn. Plus att du kan multipel-klocka 2500+.
Vilket också är ett plus om minnnena tar emot.
Och så skadar det inte att det är billigt heller.

Permalänk
Medlem

Blir nog AMD. 2500+ kostar 990:- på microstore.se (köper det nog där för dom finns här igbg) 3000+ kostar 2490 så det är en hel del skillnad i pengar. Så det blir nog en 2500+ och lite klockning i stället.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

På AMD:n se till att du får bra stepping på den så att du kan klocka den lättare=)

Permalänk
Medlem

Vad ska man kolla efter? Hur ser jag vilken stepping det är och vad ska det vara?

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

men vafan, VARFÖR ska man klocka en cs-server? skulle vara kul att veta.

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

för att få mer prestanda...

Men just nu verkar det som det blir en oöverklockad 3000+ som gäller för att få bättre stabilitet.

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem

Sen tycker jag inte du ska klocka en server heller. För det är ju ganska bra att ha bevakning på en burk man klockat.

Visa signatur

MSI K8T NEO-FIS2R _-_ Athlon 64 3000+ _-_ 2x256 TwinMos-Winbond _-_ Club 3D Radeon 9800pro _-_ Maxtor 120gb _-_

Permalänk
Medlem

å den blir varmare när den klockas, därför krävs det bättre luftflöde och bättre kylning. då låter den mycket mer. ialf jag vill ha en så tyst server som möjligt. men det är väl olika och beroende var den ska stå

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yvvi
Sen tycker jag inte du ska klocka en server heller. För det är ju ganska bra att ha bevakning på en burk man klockat.

Han kanske vill att den ska räcka lite längre men man behöver ju inte klocka den alltför mycket men lite går ju alltid bra

Eller......

/Samuraj

Permalänk
Medlem

en cs server behöver den en snabbare dator än en 1000 mhz?

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag ska köra 3 cs servrar. Då behöver man bra med kräm...

Visa signatur

Är man inte bra så måste man se bra ut!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tear
Vi har 1gb ddr 333mhz minnen. Det kommer nog också att utökas till 1.5gb

men du e du galen eller man använder aldrig mer 'n 712 mb i ram o då spelar du ett super krävande spel så det räcker gott med 1gb ram men om du ska upgradera sutta dina skit minnen i köp 600 mhz minnen i stället