Hårddisk "bytte" filsystem?

Permalänk
Medlem

Hårddisk "bytte" filsystem?

Tja! Fick en ganska otrevlig överraskning när jag vaknade imorse. Startade upp datorn och, tja ingenting verkade fel så långt.. men senare när jag försökte spara ner en fil på min F hårddisk så började den knorra och sedan kom det fram en ruta som sade typ att disken ej var formaterad, vill du formatera?

Disken hade även bytt filsystem till RAW... konstigt som detta är (tja den bör ju inte ändra av sig själv), så sökte jag efter virus med senaste uppdateringarna - men fann nada.

Har hört att man skall kunna rädda mina filer dock med något program typ, Easy Recovery Pro, eller File Scavenger.

Undrar bara wtf som hände? :/

Visa signatur

JAG ÄGER JONASY

Permalänk
Medlem

kolla FAQ:en...

"Min partition fick plötsligt filsystemet RAW"

Permalänk
Medlem

måste underskattat FAQ en sry :/

Visa signatur

JAG ÄGER JONASY

Permalänk
Medlem

np.. ibland måste man bara bli påmind om att den existerar

Permalänk
Medlem

tja, den hjälpte då inte mycket :/ typ "om alternativ 2" --> you are smoked!

alltså har hårddisken pajat? hur byter jag tillbaks filsystem (ska jag bara formatera den sen när jag har recovrat.. well förhoppningsvis recovrat!)? finns ju många frågor kvar :/

och btw "om alternativ 1" .. jag hade inte ens den inställningen de snackade om i mina mappalternativ :/

Visa signatur

JAG ÄGER JONASY

Permalänk
Hedersmedlem

Tja, skulle gjort som du sade + det jag hörde din farsa snacka om i bakgrunden

Dvs kört recoveryprogram och sen formaterat, kollat med tillverkarens diagnostikprogram och om den säger att disken är paj -> gå tillbaks till butiken med disken ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

det här är så mobbat tur det låg en 200gb extern o skräpade som jag kan föra över filerna på ;>

Visa signatur

JAG ÄGER JONASY

Permalänk
Medlem

Du ska vara glad att du kan föra över dina filer, för de kan nämligen inte jag.