Permalänk

Ett par frågor

Hej

Jag har ett antal frågor (använder KDE):

1. Jag har en mus med 1*sidoknapp 1*vänsterknapp 2*scrollar och 1*högerknapp. Undrar hur man binder sidoknappen med BAKÅT-funktionen och hur man ställer in så att bägge scrollarna går att använda (endast en funkar just nu).

2. En annan sak gäller konqueror. När jag väljer vilken vy en mapp ska visas gäller endast det för den mappen. Hur gör man så att detta gäller för samtliga mappar? Och när jag har vy-läget flerkolumnsvy kan jag inte se slutet av filnamnen eftersom kolumnens bredd är begränsad, vilket är sååå störigt. Hur åtgärdar jag det?

3. Xvid vill inte funka. Vem vet viken Xvid codec som funkar i Suse? Har testat ett antal på nätet utan resultat. Har installerat w32-codec-all och format som den stödjer funkar utmärkt. Antar den inte har stöd för Xvid.

4. Det går inte att starta Microsoft Office LÖSENORDSSKYDDADE-dokument. Hur gör man det?

Permalänk
Medlem

> 4. Det går inte att starta Microsoft Office LÖSENORDSSKYDDADE-dokument. Hur gör man det?

Man använder inte sånna dokument... det är bättre om du krypterar dem med ett riktigt program... (Öppna dem på en windows dator och kryptera dem med tex. pgp istället)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

3. Vilken mediaspelare använder du? Testa med mplayer eller vlc så borde det funka.

Permalänk

Jag använder Xine och vill helst fortsätta så...men du menar att jag inte behöver nårra xvid codecs om jag spelar upp med mplayer lr vlc?

Vet du nån codec man kan ha för Xine för att spela upp då? (dom jag testat på nätet funkade inte fastän installationen gick utmärkt)

Permalänk
Medlem

använd mplayer, jag tycker det är mycket bättre än xine. finns ju frontends som t.ex. kmplayer somdu kan använda

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

MPlayer är enligt mig den absolut bästa mediaspelaren till *nix, helt underbar är den

Men jag vill minnas att jag inte hade några problem med XviD sist jag testade Xine heller.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

dr slizer..vilken dist använder du och vilken codec lade du till?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rizz Ovstel
dr slizer..vilken dist använder du och vilken codec lade du till?

Debian Woody. Har dock för mig att jag kompilerade från source, så dist spelar ingen större roll. Lade inte till några codecs. Dock var detta över ett år sedan, så jag kanske minns fel att XviD fungerade utan problem.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Jag ska testa Mplayer nu grrr måste få det att funka...behöver man nårra codecsar för att spelar upp divx- och xvid-format med den playern då?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid använda vlc, finns en linux version av det. Då behöver du inte bekymmra dej om codecs

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

2.
Gå till din hemkatalog, ändra vyn och välj Inställningar->Välj vyprofil "filemanagement". Markera "filemanagement" i listan och tryck på "Spara". Anledningen till att Konqueror inte är förinställt på flerkolumnsvyn är den den är lite buggig (som du kanske redan har märkt ). Om du vill ändra startsidan i Konqueror gör du likadant; gå till startsidan, välj Inställningar->Välj vyprofil "webbrowsing"->"webbrowsing"->Spara.
3.
Xine med en massa codecs:
http://packman.links2linux.org/index.php4?action=124&vn=2
Mplayer med en massa codecs:
http://packman.links2linux.org/?action=128

Visa signatur

Credo certe ne cras