Permalänk

fläktbyte i nätagg?

kan man byta fläkten i ett nätaggregat och på så sätt då det tystare?

Visa signatur

nfc

Permalänk
Medlem

Ja, tänk bara på att du voidar din garanti.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk

inga problem.. hittade en gammal tråd där det stod att man kanske behövde löda och så.. bör man ladda ur det innan man öppnar upp och kollar om lödning är nödvändigt?

Visa signatur

nfc

Permalänk
Avstängd

koppla ur strömmen och knäppströmbrytar på och av någa gånger... När du öppnar det kan du kolla om det går dit en 120mm på långsidan... då kan du såga upp ett hål där.. blir riktigt tyst..
jag håller själv på att modda en PSU på det sättet-- så här ska den se ut när den är klar..

Visa signatur
Permalänk

fin, tack..

Visa signatur

nfc

Permalänk

STOPP!! du behöver inte löda alls!! du tar en vanlig fläkt, stoppar i nätagget, sen drar du bara ut sladden där alla andra sladdar går ut, och om du inte har en ledig 3-pins-kontakt på moderkortet som sladden räcker till, fikar du bara en 4-3-pins adapter!

Permalänk

men jag kollade på nätagget och fläkten hade en simpel 2 pinskontakt.. bara att ta bort och byta ut.. men min nya fläkt har en 3 pinskontakt, det finns adaptrar åt det hållet också eller hur?

Visa signatur

nfc

Permalänk
Medlem

Är det inte vanliga fläktar i ett nätagg ? Jag tänkte också köpa nya, men jag hade hoppats på att bara skruva ur de gamla och sätta i de nya

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk

Brukar vara vanliga 80x80x25 mm fläktar som sitter i, med en röd och en svart kabel.

Visa signatur

Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero...AMD Ryzen 7 5800X @ 4600MHz / 1.23V...Phanteks P600S
G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3600MHz CL14...Sapphire Radeon RX 7900XT Pulse Gaming OC
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM750x
Kingston KC3000 2TB M.2 + Kingston KC3000 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 4

Permalänk
Medlem

fortsättning på Lord Morin :

Fast dom brukar vara fastlödda på kortet i nätagget

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk

Jag har faktiskt gjort det några gånger. En 3pins kontakt fungerar inte så bra att lägga in som nätaggfläkt.

Jag hade köpt en papst 80mm 12db fläkt (3 pin) sedan trodde jag att det borde fungera om man bara tar bort den kontakten som sköter varvtalet på fläkten atomatiskt.
Hursomhelst så gjorde jag det. lödde sedan bort gamla fläkten ur nätagget och satte in denna underbara tysta fläkt, skruvade ihop agget igen.

Spännande stunden kom när man skulle starta datorn, skulle det fungera?

När datorn startade och när jag hörde den nya fläkten fanns det hopp om livet.
Det fungerade bra och datorn lätt absolut inget alls (riktigt tyst cpu flälk oxå).
Men problemet var sedan att fläkten i agget ställde sig på lägsta varvtal och på så sätt snurrade fläkten lite för långsamt och nätagget ble ganska varmt.

Sedan efter detta bytte jag till en annan fläkt, som fungerade i ca en vecka innan den börja låta som när man stryper en katt Efter det skulle jag byta igen... Fläkten startade igen men lade av fter ca 1 veckas tid. Till nästa gång tog jag bort fläkten och tittade om den fungerade mot ett 12v batteri, det gjorde den, men strömförsjörjningen fungerar inte längre till fan.

Det e bara att testa dig framm. Jag kom att tänka på nu efteråt att det är nog bättre om man bara klipper kabeln en bit upp, sedan löder fast kabel mot kabel(med nya fläkten) och sätter lite eltejp runt bara. Tror det är säkraste och enklaste sättet att göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nebelulosa
men jag kollade på nätagget och fläkten hade en simpel 2 pinskontakt.. bara att ta bort och byta ut.. men min nya fläkt har en 3 pinskontakt, det finns adaptrar åt det hållet också eller hur?

Du ska bara dra ut sladden tillsammans med dom andra kablarna och sätta den på en vanlig kontakt på moderkortet, utan att använda 2-pins kontakten i nätagget. ELLER så kan du ta en riktigt smal skruvmejsel och pilla loss själva 2-pins kontakten och sätta den på den nya fläkten. (den vita plastsaken)