Permalänk

Sluta Formatera

Jag är så jävla trött på alla hela tiden formaterar vid minsta fel hela tiden.. Så fort något inte funkar korrekt då ska windows skivan in utan ens en minsta uppoffring att försöka fixa felet.. Sen får man komma hem till dom och hjälpa dom att fixa deras drivrutiner dagen efter och sitta och skicka alla förbannade progg som dom inte ens orkar söka på google efter.. Så sluta formatera och lägg ner en 15 minuters jobb och fixa problemet.. Formatering är kanske lösningen på många problem men nu lever vi på 2000-talet så nu finns det mycket andra möjligheter att fixa sina fel på.

Slutsats:

jag är jävligt trött på att komma hem till er dan efter och fixa era jävla drivisar, det finns google och vet ni inte va erat skit heter, så vet fan inte jag det heller !

Ta åt er som vill, och för er andra.
Tack !

Kommentera gärna mig om ni har något motsatt argument

Visa signatur

Dålig stavning, ja jag vet..

Permalänk
Medlem

formaterar gör man ca en gång i halvåret eller mindre.

Permalänk
Medlem

Känner igen det här. Ena brodern skall alltid formatera så fort någonting händer, och då skall man hjälpa honom med det och så skall man skicka program osv osv osv.

Permalänk
Medlem

Förlåt.

Permalänk
Medlem

reparera eller formatera med windows skiva

Permalänk
Medlem

Om folk nödvändigtvis skall formatera så får dom väl lära sig att klara av det själva?

Nu är det trots allt så att windows inte klarar av att hålla sig fräscht någon längre tid om man installerar och avinstallerar mycket program, så alla måste vi formatera då och då.

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Formaterar gör man inte. Man har /home på en egen partition/hårddisk och installerar om systemet om allt skiter sig fullständigt, vilket är ruggigt osannolikt. När man har gjort det är det bara att mounta sin /home-partition och apt-getta sina program på 5-10 min så är det klart.

OBS: Guiden kanske inte funkar under Windows.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Oj, förra helgen formaterades det 4ggr. Moderkorten la av efter varandra :(.

Visa signatur

tomt

Permalänk

Tack att ni står vid min sida och håller med mig! Men är det bara jag som har blivit utnämd till familjens / vännernas / deras vänners personliga datafixare lite små drygt och sitta hela fredags kvällen och fixa deras helvetes fitt datorer.. bara för att man inte orkar säga nej till sin flickväns Mormor!!

Visa signatur

Dålig stavning, ja jag vet..

Permalänk
Medlem

Re: Sluta Formatera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wallaxtoon
Jag är så jävla trött på alla hela tiden formaterar vid minsta fel hela tiden.. Så fort något inte funkar korrekt då ska windows skivan in utan ens en minsta uppoffring att försöka fixa felet.. Sen får man komma hem till dom och hjälpa dom att fixa deras drivrutiner dagen efter och sitta och skicka alla förbannade progg som dom inte ens orkar söka på google efter.. Så sluta formatera och lägg ner en 15 minuters jobb och fixa problemet.. Formatering är kanske lösningen på många problem men nu lever vi på 2000-talet så nu finns det mycket andra möjligheter att fixa sina fel på.

Slutsats:

jag är jävligt trött på att komma hem till er dan efter och fixa era jävla drivisar, det finns google och vet ni inte va erat skit heter, så vet fan inte jag det heller !

Ta åt er som vill, och för er andra.
Tack !

Kommentera gärna mig om ni har något motsatt argument

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Formaterar gör man inte. Man har /home på en egen partition/hårddisk och installerar om systemet om allt skiter sig fullständigt, vilket är ruggigt osannolikt. När man har gjort det är det bara att mounta sin /home-partition och apt-getta sina program på 5-10 min så är det klart.

OBS: Guiden kanske inte funkar under Windows.

Permalänk

^^ Linux..

Visa signatur

Dålig stavning, ja jag vet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wallaxtoon
Tack att ni står vid min sida och håller med mig! Men är det bara jag som har blivit utnämd till familjens / vännernas / deras vänners personliga datafixare lite små drygt och sitta hela fredags kvällen och fixa deras helvetes fitt datorer.. bara för att man inte orkar säga nej till sin flickväns Mormor!!

Säg att du inte vet hur man gör alt. att du har glömt bort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wallaxtoon
Tack att ni står vid min sida och håller med mig! Men är det bara jag som har blivit utnämd till familjens / vännernas / deras vänners personliga datafixare lite små drygt och sitta hela fredags kvällen och fixa deras helvetes fitt datorer.. bara för att man inte orkar säga nej till sin flickväns Mormor!!

Haha! känner igen mig då jag är släktens datorfixarproblemslösarnisse själv men jag har slutat att hjälpa dom med något extra utan jag ser till att datorn funkar igen och sen ger jag dom anvisningar på hur och var dom hittar det och det.

Har gjort så för min inre sinnesfrids skull och föreslår att du gör detsamma för man får inget tillbaks för att man uppoffrar sig som en annan Mahatma Gandhi

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Formaterar gör man inte. Man har /home på en egen partition/hårddisk och installerar om systemet om allt skiter sig fullständigt, vilket är ruggigt osannolikt. När man har gjort det är det bara att mounta sin /home-partition och apt-getta sina program på 5-10 min så är det klart.

OBS: Guiden kanske inte funkar under Windows.

Äh, kom igen. Bättre kan du. Det var inte ens roligt.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Varför inte göra en ghostning istället?

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra en årlig omformatering då jag åker hemhem över jul bara för att mor / far / syster som inte begriper sig på datorer och råkar installera en massa dumheter i onödan. Lyckligtvis är allting enklare nu för tiden än på de glada windows 98-dagarna. Det är ganska svårt att få ett xp-system instabilt. Så jag hoppas att jag bara behöver städa lite grann nästa jul.

Visa signatur

(http://rivfader.blogspot.com)
Blank face in the windowpane
Made clear in seconds of light

Permalänk
Medlem

Har inte formaterat denna datorn en enda gång ännu på 10 månader. Fungerar som en klocka :).

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janav
Har inte formaterat denna datorn en enda gång ännu på 10 månader. Fungerar som en klocka :).

Har inte formaterat på drygt 3 år ^^

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar få formatera efter jag har uttömt alla andra medel. Senast hade jag "misshandlat" windows i flera månader med korrupta minnesmoduler (BSOD titt som tätt då), så när jag väl fått nya på garantin ville det inte vara med (obs reparera försökte jag).
Blir också trött på formaterings/ominstallations-hysterin. I MS OS delen här ser man trådar där folk ber om hjälp och säger att de tänker formatera på kvällen om ingen gett någon lösning på problemet. Nästan så man låter bli att att hjälpa dem... Ominstallation bör ske när man vet exakt vad problemet är men inte kan avhjälpa det alls, eller när man inte alls vet vad som ställer till det och man har försökt med alla tillgängliga medel.
Sen finns de ju de som skjuter sig själv i foten med att ha NTFS-kryptering (EFS) på mappar utan att exportera och spara undan certifikatet, så de installerar om windows sen kan de säga god natt till sina filer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Windows är beroende av formatering, kanske inte vid minsta fel, men det är något man måste gör ibland, annars vill det inte fungera.

Jag har inte formaterat mitt system på dryga halvåret nu, och det är mest för att allting är precis som jag vill ha det nu, allt känns så integrerat osv, precis som det ska vara

Vanligtvis brukar jag formatera ungefär 1 gång i månaden, men nu ska jag försöka hålla på det här, även om jag vet att en dag så kommer windows säga ifrån.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inhe
..en dag så kommer windows säga ifrån.

Inte om du sköter det som du ska.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanson
Inte om du sköter det som du ska.

Det är ju det som är grejen med det hela. Hur bra du än sköter det, så om du använder datorn på ett spciellt sätt, fylla-ta bort, installera-avinstallera, så går det inte efter ett tag. Det är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inhe
Det är ju det som är grejen med det hela. Hur bra du än sköter det, så om du använder datorn på ett spciellt sätt, fylla-ta bort, installera-avinstallera, så går det inte efter ett tag. Det är ett faktum.

Håller med dig.
Jag har använt firefox i 2 månader nu. För någon vecka sedan började det dyka upp popups som startades i internet explorer. lagom sunkigt.
finns iofs en möjlighet att någon fjant gittat på datorn.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inhe
Det är ju det som är grejen med det hela. Hur bra du än sköter det, så om du använder datorn på ett spciellt sätt, fylla-ta bort, installera-avinstallera, så går det inte efter ett tag. Det är ett faktum.

Brandvägg.
Firefox.
Antivirus.
Ladda ner ditt skit genom torrents.

Då kommer allt fungera bra.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Brandvägg.
Firefox.
Antivirus.
Ladda ner ditt skit genom torrents.

Då kommer allt fungera bra.

Brandvägg - Har
Firefox - Har
Antivirus - Har
Jag har en väldig organisation ska veta, nästan som ett sjukligt beroende. Defraggar alla diskar varje dag, alla filer ligger katalogiserade, så jag förstår inte hur det skulle hjälpa mig.

Jag tror inte det spelar någon roll hur bra du gör allt, hela konceptet med att fylla/ta bort är väldigt "icke-anpassat" till windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av inhe
Brandvägg - Har
Firefox - Har
Antivirus - Har
Jag har en väldig organisation ska veta, nästan som ett sjukligt beroende. Defraggar alla diskar varje dag, alla filer ligger katalogiserade, så jag förstår inte hur det skulle hjälpa mig.

Jag tror inte det spelar någon roll hur bra du gör allt, hela konceptet med att fylla/ta bort är väldigt "icke-anpassat" till windows.

Isf. måste du göra nåt fel. Har använt WinXP SP1 nästan hur länge som helst. Använder Firefox, brandvägg, antivirus, allting är uppdaterat. Uppdaterar även Windows regelbundet. Använder aldrig DC++ eller liknande, använder bara Azureus från sajter som jag inte borde nämna här.

Har fungerat perfekt nu ganska länge ( ~1år). Enda gången jag formaterade var efter att jag köpte nytt moderkort, processor och grafikkort eftersom jag ville att det skulle vara 100% rent från gamla drivisar osv.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingen
Formaterar gör man inte. Man har /home på en egen partition/hårddisk och installerar om systemet om allt skiter sig fullständigt, vilket är ruggigt osannolikt. När man har gjort det är det bara att mounta sin /home-partition och apt-getta sina program på 5-10 min så är det klart.

OBS: Guiden kanske inte funkar under Windows.

Jodå den funkar, bara att låta windows upptäcka att det redan finns ett windows och sedan skriva över det, den rör dock inte din profilkatalog så det är rätt lugnt.

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat 4gånger denna veckan.. Min hårdvara har varit störd.. .. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Isf. måste du göra nåt fel. Har använt WinXP SP1 nästan hur länge som helst. Använder Firefox, brandvägg, antivirus, allting är uppdaterat. Uppdaterar även Windows regelbundet. Använder aldrig DC++ eller liknande, använder bara Azureus från sajter som jag inte borde nämna här.

Har fungerat perfekt nu ganska länge ( ~1år). Enda gången jag formaterade var efter att jag köpte nytt moderkort, processor och grafikkort eftersom jag ville att det skulle vara 100% rent från gamla drivisar osv.

Kan bero på att jag använder service pack 2 just nu, det fixade jag efter att jag formaterade senaste gången, att jag är inne på dc segar bara ner datorn under just sessionen jag är inne, det försvinner sedan när jag stänger ner det. Så att det skulle vara ett problem kan jag inte förstå.

Måste också tillägga att firefox är väldigt mycket mer stabilt, dock lite segare, trots vad alla säger.

Permalänk
Medlem

My only wish is to obey you my master !

(Bara wallaxtoon som förstår)

Visa signatur

Du har just blivit smekt av den allsmäktige guden, säg inte ett ord till för det är strängt förbjudet! ;)