Artikel: Hermans HTPC del 1

Permalänk
Medlem

oj glömde en sak till.

du skall icke köra orginalfläkt, denna lille sak kommer snurra på fint när temp i chassit blir några grader

finns en riktigt bra och dödstyst fläkt från artic cooling som lätt klarar höjdkrav i din burk... bygde för ett tag sen ett par skoldatorer med s478 P4:or och just den fläkten med 80gig seagate (iof i ett compucase ca6 21) man fick lysna efter ljud när man satte igång burken blev rätt imponerad att det blev så tyst.

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk

Tycker artikeln var helt ointressant. Det finns inte många som INTE skulle klara av att bygga ihop en HTPC med lösa delar på sweclockers - eller kanske nu för tiden *suck*.

Det som skulle varit intressant att läsa om är konfigurering av ett eller flera HTPC-anpassade operativ/programtillägg för visning på teve/projektor osv. Dessutom hur man kopplar in en fjärrkontroll och till vilka program/hur den fungerar.

Tycker de flesta artiklar (iaf många) numera är ganska kassa, lägg till Almas krönikor så har man ett par anledningar att söka sig till andra hårdvarusidor. Trist. Att köp-o-sälj dessutom kostar pengar numera är också en grej som fuckar upp sweclockers enligt min mening.

Visa signatur

| AMD XP 1700+@2100MHz | nVidia nForce2 | nVidia GeForce4 Ti4400@295/650 | 2x256Mb CH5 Dual | 12k+ 3DMark01 SE | Luftigt |

Permalänk
Medlem

Kanske redan någon som skrivit men vill man ha en BILLIG och BRA fungerande HTPC med användarvänlig programvara samt anpassad för TV. Då är en "gamal" Xbox med modchip ett av de bättre allternativen. Finns mer eller mindre bra en sak den inte klarar av.. att bränna ut film/serier etc.
Klart bättre alternativ om man klarar sig utan det än att köpa en pc som blir dyrare, oftast större och mer jobbb bakom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martin Nordgren
Därför så kör jag Dreambox. Helt ljudlös. Fullt stöd till dator. Webläsare och massor av TV-kanaler till en tredjedel av priset för den klumpen och hårddiskinspelning av alla kanaler från TVn och filmer till TVn från hårddisk.

Så länge folk inte fattar det så är den ju riktigt intressant men som sagt, hellre en billigare och bättre "HTPC" som är mindre, tystare och billigare och har Optisk Ut och Scart till TVn...

Skulle precis skriva samma sak som du. Man får en Dreambox plus en kompetent torodial för priset av den här. Sedan så är ju tusentals tv/radiokanaler en trevlig bonus

Permalänk
Medlem

Men jag undrar vad det hela kostade !!?? (=

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem

Oh yeah, Herman you rock my world! Will you be mine?

Näe allvarligt, rappa på med del 2 nu ffs

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk

Herman kanske har svårt att redogöra för priset om han har fått delarna till skänks... Det skulle vara en anledning att göra reklam för företagen i slutklämmen som Herman har gjort

Det är bara en tanke utav mig...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför han valde ett så jälka stort chassi... om jag själv skulle bygga en lösning så hade jag valt ett mycket mindre chassi för att det inte ska ta upp hela "hyllan". sen så var ju det han valde väldgit stilrent... men håller med om att han borde gått mer in på specialliserade delar till htpc-lösningar...

Visst det blir lite dyrare.. men också mycket mindre och framförallt tystare... vilket man strävar efter när man ska kunna kolla på film å så...

sen för styrning så antingen fjärrkontroll eller en vnc-lösning hade jag nog gjort.

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning men inte speciellt förälskad i chassit du valde.. alldeles för hög på höjden. Varför inte bygga in datorn i en gammal video/dvd spelare?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad heter HTPC-operativsystemet? Är det freeware eller måste man köpa det?

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriller007
Men jag undrar vad det hela kostade !!?? (=

Det finns hos ett antal återförsäljare. Sök förslagsvis på www.buggy.nu. Jag kommer att lägga in ett diagram med priserna för de olika produkterna senare idag i artikeln.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Herman kanske har svårt att redogöra för priset om han har fått delarna till skänks... Det skulle vara en anledning att göra reklam för företagen i slutklämmen som Herman har gjort

Det är bara en tanke utav mig...

Jag har köpt allting förutom chassit, som PCB var vänliga nog att bistå med. Vi skriver inte artiklar för att göra reklam här på SweClockers. Personligen gillar jag HTPC-marknaden och ser gärna att den utvidgas och att intresset öppnas. Förhoppningsvis har jag fått ett par att få upp ögonen för HTPC med denna artikel, och med del 2 hoppas jag ännu mer att folk ser potentialen i en HTPC.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alfa347
Förstår inte varför han valde ett så jälka stort chassi... om jag själv skulle bygga en lösning så hade jag valt ett mycket mindre chassi för att det inte ska ta upp hela "hyllan". sen så var ju det han valde väldgit stilrent... men håller med om att han borde gått mer in på specialliserade delar till htpc-lösningar...

Visst det blir lite dyrare.. men också mycket mindre och framförallt tystare... vilket man strävar efter när man ska kunna kolla på film å så...

sen för styrning så antingen fjärrkontroll eller en vnc-lösning hade jag nog gjort.

Chassit låter som jag sagt inte speciellt mycket. Jag har kopplat ut 60-millimetersfläkten och det enda som låter är processorfläkten och delvis hårddisken, men det är inget man tänker på och man hör bara det när det är helt tyst i lägenheten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majster
Trevlig läsning men inte speciellt förälskad i chassit du valde.. alldeles för hög på höjden. Varför inte bygga in datorn i en gammal video/dvd spelare?

För hög på höjden tycker jag inte den var. Dock var den för djup, vilket resulterade i att den inte passade i min Finlux TV-bänk. Man skall helst ha en teve-bänk som inte har någon bakdel då detta chassi är mycket djupt jämfört med en DVD eller förstärkare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
det man skall leta efter om man vill ha ett intrigerat grafikort är ju om moderkortet kan leverera dvi-d eller i alla fall s-vhs... att ha dvi-d är ju ett grymt + då det blir klar förbättring om man skjuter bilden til len projektor osv

Jag brukar inte rätta folk, men det heter S-VIDEO, inte svhs, det är något helt annat

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Medlem

hm tyckte att låda var lite onödigt stor... om man kollar när du har monterat allt... sen så skulle jag försökt att göra en fläktlös uppsättning, samt använt en 2.5 tums hd på 7200 som system och sen antingen ha en NAS-disk eller ansluta HTPC:n via WLan till en server som håller i alla större diskar...

Allt för att få bort det jobbiga surrande ljudet

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det var en intressant introduktion till byggandet av en HTPC. Ser fram emot nästa del, som jag utgår från kommer att vara mer HTPC-specifik och mindre ordinärt-PC-pyggande.

Bredden på lådan var väl standard för hifi-komponenter? Höjd och djup brukar väl få sticka iväg lite som det vill. Tanken är väl att den ska passa i en vanlig stereobänk ihop med förstärkaren osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Galactus
Jag brukar inte rätta folk, men det heter S-VIDEO, inte svhs, det är något helt annat

offT:
tar det ifrån att det står s-vhs på kablarna och härleder då att kontakten är en s-vhs men du kan gärna laborera lite djupare för mig.

eller menar du att formatet är s-vhs men sänds i en s-videokontakt?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

I huvudsak en rätt intressant artikel.
För de intresserade har våra grannar i väst på hardware.no kommit till del 2 i en motsvarande artikelserie.
Deras verkar dock ha lite annat fokus å i vissa avseenden högre amibitionsnivå.

En liten avslutande pekpinne till artikelförfattaren.
"På grund av" och "tack vare" är ord som betyder i princip samma sak men har olika värdeladdning.
"Tack vare" används för positiva saker, "på grund av" för negativa.
I artikeln skrevs till exempel att minnet var populärt på grund av lågt pris.
Jag vill inte vara rabiat språkpolis utan bara bidra till att höja kvalitén ytterligare

Permalänk

Skriver som många andra, trevlig artikel men skulle varit trevligt med lite mer info typ val av OS och installation av nätverket, inkoppling till tv etc.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
offT:
tar det ifrån att det står s-vhs på kablarna och härleder då att kontakten är en s-vhs men du kan gärna laborera lite djupare för mig.

eller menar du att formatet är s-vhs men sänds i en s-videokontakt?

S-VHS är ett videobandsformat precis som VHS:
http://www.susning.nu/Video_Home_System

S-video är signalstandarden som används av bl.a. tv-outen, videokameror, dvd-spelare, projektorer m.m. De som skriver S-VHS på sina produkter t.ex. grafikkorts tillverkare är okunniga om skillnaderna.

Personligen så tycker jag att Dignchassierna är snygga men har tyvärr inte plats för fullstora ATX-moderkort och har bara plats för 60mm fläktar för kylning. Jag har Antecs Overturelåda och den har iaf en tempreglerad 92mm fläkt bakom hårdiskvaggan som har gummibussningar för hårddiskupphängningen så man minimerar vibrationer. Det har man inte heller i Dignchassiet men det är ju lätt att fixa men förstår inte varför det inte redan finns där.
Som operativ kör jag iaf XP Media Center Edition 2005 och använder den officiella MCE2005 fjärren som funkar kanon tillsammans med operativet och jag tycker det är otänkbart att ha en HTPC som man skall behöva använda mus & tangetbord för att styra. Det gör jag ibland ändå med min men det är bara vid typ surfning & vid konfiguration. Till vardags skall man bara kunna starta datorn med powerknappen på datorn eller fjärren och slänga sig i soffan och titta på film, tv, bilder, lyssna på musik m.m. och bara behöva använda fjärren. Det finns också snabbknappar på den, enligt mitt tycke, ergonomiska och snygga fjärren för att man skall komma direkt till LiveTV, inspelade program på HDn med tv-kortet, DVD-uppspelningen och programguiden(som ännu inte funkar utan lite pill eftersom det är ett engelsk OP)

Om man vill använda MCE2005 ställs det dock lite högre krav på hårdvaran, så skall man bygga en HTPC så kan man bara inte ta vad som helst utan man måste kika på vilka MCE-certifierade produkter som finns för att det skall funka smärtfritt och klara av MCE eftersom det är ganska krävande. Mkt information & tips om MCE operativet finns bl.a. här:
http://www.thegreenbutton.com/

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=73855

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

igenligen finns det efter lite efterforsking inget specifierat ord för den här kontakten den kan heta från s-vhs s-video och hi8. Dock är s-video mest myntat och används mest i manualer osv även för enheter som använder Hi8
men nuff offT vi får väll ta detta i PM

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Det är ju just det det finns. S-video heter kabelstandarden och det vet de mera seriösa tillverkarna och det som håller på med bl.a. dessa kablar. Hi8 heter det inte utan det är ett sideosystem dom är en vidareutveckling på Video8 med utökad linjeupplösning, det är vissa tillverkare som inte vet det helt enkelt.
http://www.minhembio.com/kablar.asp

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem

En ganska ointressant artikel om hur man bygger vilken dator som helst.

Hade varit mer intressant om du tagit upp lite av de problem som uppstår då man vill bygga en HTPC för professionellt bruk. Dvs, komponentkablar, optiskt ljud, hdmi etc. Fast, för nybörjare funkar väl kanske detta.

Ändå är en XBOX som är chippad 10 gånger bättre än en HTPC. Möjligtvis om man vill ha tv signalen via sin HTPC så kanske man ska köra på det, annars är det billigare och bättre med en XBOX.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag kollade upp dessa, verkade inte direkt vidare kraftiga, eller hur stark är en 250MHz powerpc jämfört mot någon amd/intel cpu?

Sen hade den 64mb i ram...

Så något vidare prestanda monster låter det inte som --> priset. Eller?

Det ska motsvara en 800MHz och klarar sig perfekt som HTPC. Streama TV-kanaler, MP3 och filmer i båda riktningar, till och från boxen....

Finns från 1700:- vad kostar denna?... inte under 5000:- tror jag

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk

Okey, var är HTPCn det talades om i artikeln? Själv ser jag bara en dator i ett chassi anpassat för HTPCs.

Celeron? okey då.. men gränsen är nära
Western Digital? finns många tystare hårddiskar som lämpar sig bättre i en HTPC. 120 GB blir en begränsning om du vill spara ditt CD-bibliotek och film-bibliotek på HTPC, och definitivt en begränsning om du senare ska kunna spela in från TVn.
60mm-fläktar = högljutt.
Ingen DVI-anslutning? (visserligen säger du att den ska kopplas till en TV, men lite framtidsplanering är väl inte fel?)
Ställer mig ganska tveksam till ljudkvalitén med det kortet, även om du kör med SP/DIF:en.

Del 2 är ju inte ute, men jag måste ändå fråga: fjärrkontroll?, mus?, tangentbord?, övrig utrustning? Och framför allt: var är HTPCn?

Permalänk
Medlem

Vad kostade kalaset då? Står stram budget men inget pris någonstans??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
En ganska ointressant artikel om hur man bygger vilken dator som helst.

Hade varit mer intressant om du tagit upp lite av de problem som uppstår då man vill bygga en HTPC för professionellt bruk. Dvs, komponentkablar, optiskt ljud, hdmi etc. Fast, för nybörjare funkar väl kanske detta.

Ändå är en XBOX som är chippad 10 gånger bättre än en HTPC. Möjligtvis om man vill ha tv signalen via sin HTPC så kanske man ska köra på det, annars är det billigare och bättre med en XBOX.

Det är som sagt ganska simpla komponenter och ingen skillnad jämfört med en "vanlig" datorn förutom chassiet. Det hade ju klart varit mera intressant om det byggts en mera "professionel" HTPC som du nämner med bättre anslutningsmöjligheter och t.ex. MCE2005 som operativ, som jag pratade om i mitt tidigare inlägg, då det kräver viss hårdvara, drivrutiner & codecs för att fungera perfekt. Men när det gör det så är det riktigt bra och lätthanterligt.

Xboxen är ju som du säger en mkt billigt och dessutom bra alternativ men att säga att den skulle vara 10ggr bättre är ju inte sant. Det beror ju på vilket krav man har och vad man vill göra med den. T.ex. man kan inte använda den som programmerbar hårddiskvideo med tv-guide med en eller två analoga eller digitala tuners för satellit, marksänt eller Comhemsnät och samtidigt vara möjligt att styra alla funktioner från fjärren på ett enkelt sätt för att man inte skall lessna på den vid daglig användning. Och jag t.ex vill köra en speciellt DVD-codec som funkar med FFDShow för att kunna köra resize på bilden för en högre upplösning och passa native upplösningen på en projektor och samtidigt skärpa upp den eller på något annat sätt behandla bilden för att optimera bilden mot källan man visar bilden på.

För en "vanlig" användare som bara vill titta på film och dyl. så är Xboxen oslagbar för det priset man vill betala men är man mera krävande så räcker det inte men då kostar det ju också.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SammyBoy
Kr^PacMan: X-card video-in? Stämmer verkligen det? Jag tycker mi inte ha sett ngn sådan funktion på mitt kort... bara en tanke.

Jag ser då ingen video-in, varken på kortet eller sigmas hemsida...

Kortet är ett analogt outputkort inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
En ganska ointressant artikel om hur man bygger vilken dator som helst.

Hade varit mer intressant om du tagit upp lite av de problem som uppstår då man vill bygga en HTPC för professionellt bruk. Dvs, komponentkablar, optiskt ljud, hdmi etc. Fast, för nybörjare funkar väl kanske detta.

Ändå är en XBOX som är chippad 10 gånger bättre än en HTPC. Möjligtvis om man vill ha tv signalen via sin HTPC så kanske man ska köra på det, annars är det billigare och bättre med en XBOX.

Man kan väll inte få 5.1 ljud med en XBox?

Permalänk
Medlem

nja det var inte vad jag väntat mig=(
var har du tvkortet
vettigt ljudkort
osv.

som fler med mig sagt detta var bara ihopbyggnation av en sur dator
det hade varit lika bra att läka till http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Jag hoppas att del 2 handlar om HTPC

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheWretch
Okey, var är HTPCn det talades om i artikeln? Själv ser jag bara en dator i ett chassi anpassat för HTPCs.

Celeron? okey då.. men gränsen är nära
Western Digital? finns många tystare hårddiskar som lämpar sig bättre i en HTPC. 120 GB blir en begränsning om du vill spara ditt CD-bibliotek och film-bibliotek på HTPC, och definitivt en begränsning om du senare ska kunna spela in från TVn.
60mm-fläktar = högljutt.
Ingen DVI-anslutning? (visserligen säger du att den ska kopplas till en TV, men lite framtidsplanering är väl inte fel?)
Ställer mig ganska tveksam till ljudkvalitén med det kortet, även om du kör med SP/DIF:en.

Del 2 är ju inte ute, men jag måste ändå fråga: fjärrkontroll?, mus?, tangentbord?, övrig utrustning? Och framför allt: var är HTPCn?

Begreppet HTPC är kanske svårt att definiera, men min egna defenition är förenklat en dator som är ansluten till en teve.

Valet av Celeron var dels på grund av budgeten, men också att de är relativt svala jämfört med Pentium 4-processorer med Prescott-kärnor.

Valet av hårddisk spelade mig personligen inte så mycket roll, Western Digital är visserligen relativt högljudda men vibrationer och dylikt dämpas mycket bra i chassit tycker jag. 120 GB är en början som räcker långt. Jag använder primärt min arbetsdator som lagringsmaskin hemma och streamar det mesta via LAN.

Den medföljande fläkten är som jag har skrivit rätt högljudd, men eftersom komponenter inte blir speciellt varma har jag kopplat ur denna.

Angående DVI är det få moderkort som har ett integrerad kontakt av denna typ. Min planering är att skaffa en VGA > S-Video-adapter vilket mig veterligen ger mycket bra kvalitet. Eller så kommer jag införskaffa ett dedikerat TV-ut-instickskort.

Jag tycker det integrerade ljudkortet fungerar utmärkt, har man en anläggning för 25000:- kanske man ska köpa något värre, men för min enkla JVC-förstärkare och de två högtalarna jag använder till denna fungerar det väldigt bra.

Del två är inte ute och förhoppningsvis kommer själva användningen av HTPC:n fram mer i den artikeln än denna artikel som beskriver hårdvaran.

Min egna HTPC är möjligen blygsam, men den är snygg, och framför allt - billig.

Uppdatering:

Jag har uppdaterat artikeln med cirkapriserna för den primära hårdvaran samt lagt till en notis om ljudnivån.

Citat:

Tycker artikeln var helt ointressant. Det finns inte många som INTE skulle klara av att bygga ihop en HTPC med lösa delar på sweclockers - eller kanske nu för tiden *suck*.

Det som skulle varit intressant att läsa om är konfigurering av ett eller flera HTPC-anpassade operativ/programtillägg för visning på teve/projektor osv. Dessutom hur man kopplar in en fjärrkontroll och till vilka program/hur den fungerar.

Tycker de flesta artiklar (iaf många) numera är ganska kassa, lägg till Almas krönikor så har man ett par anledningar att söka sig till andra hårdvarusidor. Trist. Att köp-o-sälj dessutom kostar pengar numera är också en grej som fuckar upp sweclockers enligt min mening.

Tanken var urspungligen att inspirera. Jag började jobba med idén i mars förra året och hela tiden har det växt, därav förseningen.

Operativsystem och styrning kommer i artikel två.

"ganska kassa" säger inte oss speciellt mycket, och är inte speciellt konstruktivt. Att du tycker det är trist är självfallet trist för oss också, men om du inte ger oss konstruktiv feedback utan bara skriver "ganska kasst" är det svårt att veta vad du tycker ska vara bättre.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Din definition av en HTPC är alltså en vanligt budgetdator utan speciella krav på hårdvara, alltså en helt vanlig standard dator eftersom istortsett alla datorer idag har tv-out.

Den riktiga definitionen av en HTPC (Home Theater PC eller Hemmabio PC) är ju en dator som är optimerad för att kopplas till en hemmabioanläggning och skall ersätta t.ex. CD, DVD, video, digitalbox, radio m.m. och kunna visa bilder och gärna väderprognoser. Det skall också vara ett operativ eller frontend som t.ex. Meedio eller liknande som är anpassat för ändmålet och vara enkelt att navigera sig i med en fjärr eller dyligt. Utan dessa möjligheter så är det ju bara en enkel PC som står brevid/under en tv.

Såg även på ditt moderkort att du hade en S/Pdif utgång med coaxialkontakt. Det skall du vara försiktig med eftersom man inte vill ha en elektrisk koppling mellan datorn och förstärkaren eftersom det kan uppkomma störningar såsom jordbrum. Men det allvarligaste är att du kan bränna digitalingången på förstärkaren eftersom nivåerna på vissa ljudkort, SB Live m.fl., ligger på 5V på utnivån istället för ca 0.5-1V. Det är ett antal som gjort det på diverse hemmabioforum och man skall försöka använda en optiskkoppling istället.

Visa signatur

Fractal Design Node 304, Asus Z170I Pro Gaming, Intel Core i5 6600K, Be-Quiet Pure Rock, Kingston HyperX Savage DDR4 300MHz, Gigabyte GeForce GTX1060 WF OC 3GB, 3st SSD + 1st 2TB WD Green, Corsair RM650x 650W