Blåskärm vid drivrutinsinstallation för ljudkort

Permalänk

Blåskärm vid drivrutinsinstallation för ljudkort

Hej. Jag har precis installerat om Windows (slipstreamat med SP2), dragit in chipsetdrivrutiner, grafikkortsdrivrutiner och alla hotfixes, brandvägg samt antivirus osv. Allting fungerar klockrent förutom ljudet. Ljudkortet är integrerat i sydbryggan (Realtek/Intel, ICH5) och använder AC97 som codec. Oavsett vilken drivrutinsversion jag försöker installera (har provat med fem stycken varav en beta) så får jag en bluescreen vid slutet av filkopieringen, om portcls.sys.

Någon som har någon idé om vad jag kan göra? Jag har provat med att inaktivera diverse hårdvaror utan resultat. Senaste BIOS har jag med.

Edit: Det gick att installera drivrutinen i felsäkert läge, men vid uppstart så får jag blåskärm. Fick gå in i felsäkert läge igen och inaktivera ljudkortet. Jäkla skit det här. Måste verkligen få det att fungera.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Gäst

Jag har haft samma beskymmer på en av maskinerna.Jag tröttnade på det och sprang ner och köpte ett ljudkort (Bulk) 250:- Creative Soundblast.
Installerade och disable AC97 i Bios och nu funkar allt kanon.

Har för mig att visa ljudkort på vissa moderkort kan strula,därav mitt i alla fall.