Permalänk

Fryaggregat i datorn?

Min kompis berättade för mig att han hade sett någon snubbe som hade satt in ett frysaggregat i datorn, dvs från en gammal frys han hade hemma, och på så sätt fått en chassitemp på strax över nollstrecket. Jag undrar om detta är möjligt, vad det är för en grej han har satt in och hur detta fungerar med hårddiskar osv, kan de köras i 5 plusgrader? Det verkar vara ett väldigt smidigt sätt att kyla ner datorn på iaf. Jag är skeptisk till detta, en frys har ju ledningar på baksidan som är fyllda med kall gas, eller hur? Alltså, what gives?

Permalänk

njo vet inte mycke om de men som jag fattat de ger kompressorn upp efter ett tag då den inte klarar kyla hela tiden

Permalänk
Medlem

Jodå, visst finns det anordningar som kyler processorn till minusgrader, men det kostar mer än det smakar. http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=27601
http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=27276

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

han kan ha byggt en 'homevapo'?
tror knappast att han kyler ner alla komponenterna, då endel diskar har oljelager så ogillar dessa lager temps under xC.

sen tror jag nästan att det skulle gå åt väldigt mkt isoleringsmaterial om allting skulle kylas ner till strax över nollsträcket.

Permalänk

Jajamänsan, men det där är cpu-kylningar. Den här grabben satte in en "låda"/"aggregat" i chassit, alltså INGEN anknytning till prollen, utan sprutar helt enkelt ur sig jäkligt kall luft.

Permalänk
Medlem

en kompressor från en frys/kyl orkar inte kyla ner en dator till så låga temps.

vanligvis så 'arbetar' kompressorn lite då och då, när tempen i kylen/frysen överstiger tempregulatorns maxvärde, och arbetar tills den kylt ner nog mkt, sen 'idlar' den igen.

skulle du lasta ner en dator i en frys så skulle kompressorn få arbeta 24/7 och dö inom kort tid, det skulle gå åt en jävla massa isoleringsmaterial, alla PCI-, RAM-, AGP-, etc. skulle man tvingas kleta ner silicon eller annat icke ledande klet i (pga den kondens som skulle bildas).

och om han har sjävla kompressorn inne i chassit så skulle allting stekas, då kompressorn blir het/varm efter ett tag.

så jag tvivlar på att han talar sanning.

Permalänk

Bra, då har vi rett ut det. Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

En kompressor från en vitvarufrys eller kyl fungerar mycket väl att användas för att kyla ner en dator. Det som är problemet med att sänka ner datorn i en frys är att kondensorn inte är byggd för att klara den belastningen (oftast så är det en passiv kondensor). Om man skulle byta kondensor/ bygga om frysen litegrann så skulle det fungera utmärkt att köra med datorn innuti. Men om man nu skall göra det kan man ju lika bra bygga en direct-die eller waterchiller :).

Edit: Dock säger jag inte att en fryskompressor skulle orka med belastningen från en hel dator, alltså inga -30c det handlar om. Plus att hårddiskar bland annat inte klarar av låga temperaturer. Kör isåfall på en waterchiller och kyl ner CPU, GPU och NB :).

Visa signatur

tomt

Permalänk

Tänkte på en sak. Om man hae en kyl eller frys ståendes bredvid datorn, kan man dra vattenledningar genom den och på så sätt få vattenkylning i datorn?

Visa signatur

"Oneofakind: Jag hamnade på akuten på grund av en bowlingolycka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J. Hansson
Tänkte på en sak. Om man hae en kyl eller frys ståendes bredvid datorn, kan man dra vattenledningar genom den och på så sätt få vattenkylning i datorn?

Ja du kan kyla vattnet med en kyl/frys, bara slänga in radiatorn i frysen, å fylla på med glykol i systemet.

Men som Pandrone säger så duger nog inte kondensorn till. efter som den oftast är passiv.

Permalänk
Medlem

asetek har en produkt som heter The VapoChill® Case Cooler som är som ett kylskåp

Visa signatur

__________________
|| Abit AN7 || XP-M 2400+@2.4Ghz || OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition 2x512MB || Leadtek 5900xt @ 595/790 R.I.P. || Leadtek 6800NU @ 432/830|| ||Antec PLUSVIEW1000AMG || Antec Trueblue 480W || Hyundai L90D+ || Asus DRW-1608P ||

Permalänk
Medlem

en kyl håller väll ungefär 8-10c och då är det ju "komponenter" som inte avger någon värme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wille90
en kyl håller väll ungefär 8-10c och då är det ju "komponenter" som inte avger någon värme

OFFT: Modemare? Klicka några ggr för mycket på skicka knappen kanske ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

oj då nej har inte modem men det gick lite segt där.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle ta bort 2 av svaren då...

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
en kompressor från en frys/kyl orkar inte kyla ner en dator till så låga temps.

vanligvis så 'arbetar' kompressorn lite då och då, när tempen i kylen/frysen överstiger tempregulatorns maxvärde, och arbetar tills den kylt ner nog mkt, sen 'idlar' den igen.

skulle du lasta ner en dator i en frys så skulle kompressorn få arbeta 24/7 och dö inom kort tid

Vad jag har hört så är det bättre för kompressorn att köra 24/7 än att start/stanna den hela tiden. Precis som en hårddisk.

Sedan så blir det ju ingen kondens om man använder en kyl för att kyla vattnet. Man kan ju skippa vattenkylningens radiator. Tex dra en slang över "kylens kalla del" och pumpa vattnet genom den. Enkel värmeväxlare, förutsatt att inte metallerna i vattenkylningen/kylen ärgar sönder varann.

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RulerOfHeck
Vad jag har hört så är det bättre för kompressorn att köra 24/7 än att start/stanna den hela tiden. Precis som en hårddisk.

Sedan så blir det ju ingen kondens om man använder en kyl för att kyla vattnet. Man kan ju skippa vattenkylningens radiator. Tex dra en slang över "kylens kalla del" och pumpa vattnet genom den. Enkel värmeväxlare, förutsatt att inte metallerna i vattenkylningen/kylen ärgar sönder varann.

så du menar att när man bygger en såkallad waterchiller som kyler ner vattnet under rumstemp att man inte behöver oroa sig för kondens?