www.wesellcd.com - DVD-Skivor

Permalänk
Medlem

www.wesellcd.com - DVD-Skivor

Ska beställa lite tomma dvd-skivor men blir inte riktigt klok på alla olika priser och märken. Är det någon stor skillnad mellan de olika märkene? Jag har tänkt göra back-ups av dvd-filmer på de så det behövs väll lite bättre kvalite än om den bara ska användas i en dator?

Jag har kollat lite på:

* 25st. TDK DVD+R 8x speed - 135:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=430

* 25st.Platinum DVD+R 8xspeed - 131:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=291

* 25st.VERBATIM DVD+R cakebox - 165:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=383

* 100st. Premium DVD+R 4x - 345:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=330

* 100st. Ritek DVD+R white printable - 495:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=555

* 100st. DATAMART DVD+R 8x - 445:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=447

* BUNDLE 100DVD+R + 100DVD-Case - 495:-
http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=543

Alltså, det står mellan Platinum, VERBATIM, Premium, Ritek och DATAMART. Är det någon stor skillnad eller ska man satsa på att ta det sistnämnda alternativet (bäst pris), det är också DATAMART.

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk
Medlem

Verbatim, Ritek, Platinum, TDK, Datamart. i den ordningen skulle jag gå efter. Skulle inte köpa billigaste för som alltid få man vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Verbatim eller TDK om du vill ha bättre kvalité.

Permalänk
Medlem

Det är kvalité jag är ute efter. Mitt val är nu mellan Verbatim och TDK. Är det någon märkbar skillnad? Någon som har erfarenhet av båda?

100st TDK kostar 540kr medans 100st Verbatim kostar 620kr. TDK är billigare som ni ser, men som sagt: Vilket märke är bäst?

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M@rqZ
Det är kvalité jag är ute efter. Mitt val är nu mellan Verbatim och TDK. Är det någon märkbar skillnad? Någon som har erfarenhet av båda?

Jag har använt rätt mycket av verbatim och TDK.
Fast jag använder mig av DVD-R.
Personligen föredrar jag TDK när det gäller DVD-R eftersom
de går att bränna i 12x med mycket bra resultat.

Sen har det avgörande roll vilken brännare man har också.
Vissa brännare funkar helt enkelt bättre med vissa skivor.

Man får helt enkelt prova sig fram.
Men verbatim och TDK är nog rätt säkra kort.

Valet av media gäller inte bara att få skivor som funkar att bränna.
Utan att de skall fortsätta fungera efter ett tag.
Det händer ibland med budgetskivor, att de plötsligt inte är
läsbara och CRC fel.

Permalänk
Medlem

Enligt videohelp är några Datamart 8x DVD+R-skivor RITEK-R03 som visserligen inte är värdelösa men inte direkt några högkvalitetsskivor heller och har du otur så är de något helt annat skräp för med märken som Datamart kan du få i princip vad som helst.
Jag skulle lagt till en hundring och köpt Fujifilm 8x DVD+R-skivorna istället. De är tillverkade av Taiyo Yuden (iaf har de varit det hittills) och fungerar bra i princip alla brännare, i många t.o.m. i 12x eller 16x.

Permalänk

Lånar tråden lite eftersom jag också ska beställa från wesellcd.....
Vad menas med AZO-technology som det står om vid dessa skivor jag tänkt beställa?

http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=362

Är ute efter skivor som är "PRINTABLE" å funkar med min nec 3500.... Gjorde misstaget att beställa 100st nonameskivor som inte funkade

Visa signatur

ASUS ROG Strix z390-F Gaming__Corsair Vengeance 32GB
Intel i9 9900K+NZXT Z73__ASUS TUF GAMING RTX 3080 OC
2xM.2 512GB 1xM.2 1TB + 2,5TB ssd:er_Corsair HX1000i
LIAN LI O11D XL__ASUS ROG PG348Q_ASUS ROG CHAKRAM
Logitechprylar: G25, Z-4, G815 TACTILE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av quattromaniac
Lånar tråden lite eftersom jag också ska beställa från wesellcd.....
Vad menas med AZO-technology som det står om vid dessa skivor jag tänkt beställa?

http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=362

Är ute efter skivor som är "PRINTABLE" å funkar med min nec 3500.... Gjorde misstaget att beställa 100st nonameskivor som inte funkade

http://www.verbatim-europe.com/index/articles_view.php?articl...

Permalänk
Medlem

köper deras billigaste dvdr + bränt 100+ nu utan några problem alls.. funkar kanon 295:- för 100 dvdr + helt underbart

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-birds
köper deras billigaste dvdr + bränt 100+ nu utan några problem alls.. funkar kanon 295:- för 100 dvdr + helt underbart

Risken finns att de inte är lika underbara om ett halvår.

Permalänk
Medlem

quattromaniac:
Har skickat ett PM till dig.

Permalänk
Medlem

Har bränt ~25st Verbatim +R 8x (MCC-003 dye) med min ND-3500A och alla har varit perfekta. Bränner stabilt i 8x. Har även bränt ca 10 st TDK +R 8x (YUDEN000T02 dye) och alla utan problem i 16x Själv skulle jag nog rekomendera Verbatim skivorna. Ska hålla bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Risken finns att de inte är lika underbara om ett halvår.

sköter man dom på rätt sätt så håller dom lika länge som alla andra.. har vanliga blanka cd-r som e 5-6 år å funkar utan problem

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Jag har platinum skivor funkar mycket bra!

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Verbatim 8X DVD-R skivorna funkar kanon. Brännt cirka 50-60 st i 12X med en "förfinad" firmware Grym kvalitet !

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa därifrån så mailade jag dem angående rekomendation vad xboxen klarar läsa och skivor en dvd klarar läsa..

Shyssta som fan.. dom svarade o gav tipps på skivor som dom testat själva.

Tror jag köpte verbatim 8x - skivor. Och dom har funkat perfekt hitils

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem

kan också rekommendera Verbatim skivorna .. ha testat runt lite bland dom billigare dom har och ibland funkar de inte bränna på dom för mig .. och en del har redan slutat fungera efter att jag bränt dom (billiga dvd+r och dvd-r) så ja kör stenhårt med verbatim dvd+r ska ta en trave TDK nästa gång och testa också..

Visa signatur

MS k8n Neo2 Platinum, AMD 64 3000+ 2x256mb Corsair XMS pc3200, Gf4Ti4800, WD200gb-IDE, NEC 3500 DVD-R, bla bla bla bla.. o nå mer skräp i en hypad låda (not)

Permalänk
Medlem

Okey. Har bestämt mej för vilken sort nu, men vad är bäst för DVD-spelare och Playstation 2, DVD+ eller DVD-?
Har fått för mej att DVD+ är bättre i allmänhet, men kanske har jag fel?

Visa signatur

"Konsten att kunna flyga är att slänga sej mot marken ... och missa"

Permalänk

+R för data och -R filmer/spel som nån en gång sa

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

Platinum DVD+R 8xspeed
Dessa har jag, fungerar helt underbart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradiddle
+R för data och -R filmer/spel som nån en gång sa

källa?

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

http://wesellcd.com/shop/productinfo.asp?id=537

Dessa skrivor är tillverkade av Taiyo Yuden, dvs kanske den bästa tillverkaren för optisk media.
Skulle helt klart välja dem före någon av de andra som förslagits.

EDIT: Det är FujiFilm DVD+R skivorna jag menar...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Jag köpte 100 st för 265:-. Fungerar perfekt. 20 skivor inte en enda felbränning. Alla har fungerat.
Men sen är det hur länge de håller också.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fastforward
källa?

hade sagt det om jag kommit ihåg den, därav valet av ordet "nån"

Visa signatur

[ "The things you own end up owning you." -Tyler Durden, Fight Club ]
[ "This job would be great if it wasn't for the fucking customers." -Randal, Clerks. ]

Permalänk
Medlem

på faqen står det att fler dvdläsare klarar av - än +, så det har säkert något med paradiddles uttalande att göra... eller?

OT: Hur är wesellcd då? hemsidan är inte 100% proffsig, och upplägget ser lite ...nja... sådär ut... men hur många har erfarenhet av att köpa därifrån? de e ju assbilligt, så man kommer nog köpa därifrån sen... om ingen har något att invända ?

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
på faqen står det att fler dvdläsare klarar av - än +, så det har säkert något med paradiddles uttalande att göra... eller?

OT: Hur är wesellcd då? hemsidan är inte 100% proffsig, och upplägget ser lite ...nja... sådär ut... men hur många har erfarenhet av att köpa därifrån? de e ju assbilligt, så man kommer nog köpa därifrån sen... om ingen har något att invända ?

Perfekt företag. Snabb leverans var det också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
på faqen står det att fler dvdläsare klarar av - än +, så det har säkert något med paradiddles uttalande att göra... eller?

OT: Hur är wesellcd då? hemsidan är inte 100% proffsig, och upplägget ser lite ...nja... sådär ut... men hur många har erfarenhet av att köpa därifrån? de e ju assbilligt, så man kommer nog köpa därifrån sen... om ingen har något att invända ?

Fördelen med +R är att många läsare kan skriva dessa med booktype = DVD-Rom. Vilket gör att läsaren tror att det är en tryckt DVD-Rom skiva. Det ökar läsbarheten markant, vissa brännare behöver dock "hackas" med en speciell firmware.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen
på faqen står det att fler dvdläsare klarar av - än +, så det har säkert något med paradiddles uttalande att göra... eller?

OT: Hur är wesellcd då? hemsidan är inte 100% proffsig, och upplägget ser lite ...nja... sådär ut... men hur många har erfarenhet av att köpa därifrån? de e ju assbilligt, så man kommer nog köpa därifrån sen... om ingen har något att invända ?

Har beställt därifrån 1 gång. Snabb leverans, inga problem.
Men de hade slut på cake box DVD+R så jag fick mina 200 Verbatim i jewelcase istället för samma pris och frakt. Inte mig emot.

Paradiddle: ok, det var ju typiskt.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Avstängd

115:- kostade det för 10 kg för mig (100 skivor och 100 DVDfodral)
Gick på 615 allting.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappersrulle
115:- kostade det för 10 kg för mig (100 skivor och 100 DVDfodral)
Gick på 615 allting.

direkt efter att jag hade skrivit så hittade jag fraktpriserna