optisk på sb audigy2 zs platinum

Permalänk

optisk på sb audigy2 zs platinum

Hej
hur får man surround ljudet att funka på soundblaster audigy2 zs via den optiska utgången?? i manualen står det att det ska gå.

Har valt digital output och 5.1 speakers så att min receiver ska ta hand om signalen, men jag får bara stereo ljud på dvd filmer, dock har jag ingen kabel mellan ljudkortet och dvd spelaren, man måste kanske ha en sån digital inne i datorn där??

Permalänk
Hedersmedlem

Re: optisk på sb audigy2 zs platinum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola
dock har jag ingen kabel mellan ljudkortet och dvd spelaren

Förtydliga lite: Hur har du kopplat?

Permalänk

Re: Re: optisk på sb audigy2 zs platinum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Förtydliga lite: Hur har du kopplat?

alltså internt i burken så har jag ingen ljudkabel mellan ljudkortet och dvd spelaren, vet att det finns digitala kablar för det ändamålet tänkte om det var där problemet låg....

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: optisk på sb audigy2 zs platinum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackCola
alltså internt i burken så har jag ingen ljudkabel mellan ljudkortet och dvd spelaren, vet att det finns digitala kablar för det ändamålet tänkte om det var där problemet låg....

Njä, då ska det ju inte bli stereo, då ska det bli tyst. Jag tror mera på att Audigyt fortfarande inte skickar den okodade digitala signalen, utan dekodar själv och skickar front L+R via digitala utgången. Det borde finnas en option som heter "S/PDIF Passthrough" eller liknande, kolla om du hittar den.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: optisk på sb audigy2 zs platinum

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Njä, då ska det ju inte bli stereo, då ska det bli tyst. Jag tror mera på att Audigyt fortfarande inte skickar den okodade digitala signalen, utan dekodar själv och skickar front L+R via digitala utgången. Det borde finnas en option som heter "S/PDIF Passthrough" eller liknande, kolla om du hittar den.

hittar inget sådant, jag ska ta och installera om hela kortet å prova igen.

EDIT:
Hitta det tack så mycket fanns under device manager i creative media source