Mini Recention -> Colorsit Chassi med 400Watt nätagg [BILDER]

Permalänk
Medlem

Mini Recention -> Colorsit Chassi med 400Watt nätagg [BILDER]

Eftersom det finns en del som funderar hur bra är igentligen chassit som går på 288:- med ett 400w nätagg? (Colorsit - ATX8010-A43 (400Watt))

Länk: http://www.nmit.se/product_info.php?cPath=23_35&products_id=1...

Så här såg det ut när det kom fram, som ni ser så har den fått smaka på postens grymma hantering

Väl upplockat så fick man se att det inte såg så himla fult ut. Än om det är snarlikt Compaq´s chassin.

Framifrån så ser man att det finns "nerfällningsluckor" framför de två översta 5,25" platserna, vilket ger ett stilrenare intryck. Samt 2 st usb portar och ingång för ljud/mic.

Baksidan är ganska oitressant, men så här ser den ut. Kanske inte syns på bilden, men skruvarna är lite missanpassade för nätagget. Men en bra sak är att man kan skruva lös taket.

Vad som följer med i godispåsen är inte mycket, några skruvar, ett par plåtbitar för pci/agp platserna & en strömsladd.

Insidan, visar att det finns en hel del 3.5" platser, 2st 80mm fläktar (en fram och en bak, ingen som följer med dock)

Man kan utan problem modda så man får plats med en 120mm fläkt framtill. Jag hade ingen 120mm fläkt så jag kunde visa, men ett "galler" hade jag. Som ni ser så rymms den lätt.

En till bild, men mer utifrån.

Fronten var enkel att ta lös och bakom den så gömde det sig inget märvärdigt.

En sak som jag inte sett på många andra chassin är att ljudporten och usb porten´s sladdar från framsidan på chassit är "gjutna" Vilket gör det enklare att "installera"

Specifikationen på nätagget såg helt ok ut. Trodde de skulle vara sämre faktiskt. Men det var ingen 120mm fläkt i den som det står på hemsidan. En 80mm är vad som sitter i.

Ja, ni har rätt, den är lik Compaq´s chassi, här en bild på "orginalet". Men compaqs är smalare och betydligt mer jävligt att jobba med, tro mig.

Vad som inte framkommer på bilderna är att det är ganska vassa kanter och chassit är inte så stabilt. Men 288:- inkl 400w nätagg, vad kan man förvänta sig?

Jag beställde efter detta till ett billigt budget bygge jag hade på gång, men det blev faktiskt så att i chassit hamnade det en dator som inte kvalificerar in sig under "billigt".

Vad som hamnade i den var:

AMD64 3000+ s939
6800LE
2x 512 mb ram PC3200 400mhz)
250GB Hitachi HD (IDE)
Nec dvd brännare

Den har fungerat utan några problem än så länge.

+ & -

Plus:

• Medföljer ett nätagg
• Priset
• Enkelt att ta lös taket
• Inga problem med att modifiera.
• Finns i olika färger att välja mellan
• Lätt (Beror nog mest på att plåten är tunn )
• Många 3,5" platser
• Usb & Ljudsladden fram är gjutna.

Minus:

• Står i specifikationen att nätagget har en 120mm fläkt
• Vassa Kanter
• Rangligt
• Bara plats för 2st 80mm fläktar (inga medföljer)
• Få skruvar (räckte precis till de komponter jag stoppade in)
• Tunn plåt

Jag tar inte upp ljudnivån eftersom jag inte har några extrafläktar i den. Samt att det inte är så många komponenter i den. Nätagget hörde jag knappt för att grafikkortet överröstade det mesta

Betyg

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

I ett så pass billigt chassi inkluderat nätaggregat på "400W" kan man nog ifrågasätta kvalitén på nätagget.. Vet många som får problem med datorerna efter ett tag som grundats i att nätaggregaten har lätt för att ge upp vid hård belastning.

Visa signatur

Kan inget om mycket

Permalänk
Medlem

Har man inte så mycket grejer i burken, så att man har lite marginal, så funkar nog ett sådant nätagg helt okej skulle jag kunna tänka mig.
Det är faktiskt smått otroligt att man kan bygga ett chassi och sälja det så billigt och ändå tjäna pengar i alla led. Finishen ser ju inte SÅ illa ut heller, även om man ser att det inte är ett dyrt "fint" chassi.

Permalänk
Medlem

Tyckte det lät helt okej.Nätagget är väl kanske det som är lite misstänksamt men funkar det så funkar det:-)

Beställde min låda förra tisdagen och har inte fått den än men skrev ett mejl till nmit.se och den ska visst vara på väg.Hoppas den dyker upp idag...annars blir jag putt.Vill få igång servern!

//Nooo.Mad

Permalänk

fick min låda för 2dar sedan det första jag gjorde varatt såga bort fläktgalren som satt ett där bak o ett där fram ska om några dagar ta o såga ett custom fönster med en egenpåhittad disign med gravyr ska även lacka om chassit till antingen knallrött eller svart har även i tankarna att köpa en lcd/oled får se hur det blir någon som har några tips om vad mer man kan gjöra
"kommer en tråd när jag har börjat med fönstret"

Visa signatur

Intel celeron 2,6ghz, asus p4sx8-x, ati radeon9600 pro, 2x WD 80gib, 160gib maxtor sata, dvd-läsare, cd-brännare, 256 +512 ddr pc3200

Permalänk

Skulle vilja ha spänningarna på nätagget?

Visa signatur

I like my women how I like my wiskey....
12 years old and mixed up with coke!

Permalänk
Medlem

diggar fläktgallret på baksidan

(som även finns där fram men där skulle det väl ersättas)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrebSiR^^
Skulle vilja ha spänningarna på nätagget?

Det enda jag har nu är amperen, som står på nätagget. (vilket man ser) Jag har redan skickat vidare datorn så jag kan inte kolla upp hur det ser ut i t.e.x bios.

EDIT: Har lagt in ytterligare en bild som jag missade igår. Det är på de "gjutna" usb och ljudsladden från fronten.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Hedersmedlem

Har du möjlighet att testa agget med multimeter?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Verkar ändå rätt ok för att bara kosta 288kr. Dock har jag lärt mig den hårda vägen att lågbudgetchassin bör undvikas om man ska mecka i det mer än en gång. Men nätagget verkar ändå rätt okej, får codegenagget i min brorsas dator att skämmas med sina 10A på +12V(Det är ett 350w psu). Det chassit är rena mardrömmen, tur att det bara är 4-5 sladdar ut ur nätagget, mitt Tagan hade aldrig funkat i det :(. Att man sen får skärsår så fort man bara tittar på datorn känns inte heller som någon höjdare. Men man får vad man betalar för :). Det chasit är förövrigt rätt så likt det trådskaparen köpt förutom att hddburen bara rymmer 3hdds. Men det känns som de flesta lågbudgetchassin anammat den designen :(.

Visa signatur

[APPLE IMAC 20"][3072Mb DDR2 800mhz][ATI Radeon 2400XT][640GB HDD][OS X 10.5.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Har du möjlighet att testa agget med multimeter?

Nja....

Jag kan låna en multimeter av min morbror, men det kommer nog att ta ett tag (gissar veckor) innan vi väl träffar varandra. Vi bor fär långt ifrån varandra för att jag skulle orka hämta det (7.2 mil). Känner ingen annan än han som har en heller. Sedan har jag redan skickat vidare chassit så när jag får låna den måste jag åka hem till killen som har det nu. Visst kan göra det och posta det här sedan, men jag gissar att andra kommer att kunna få fram värderna snabbare än jag.......

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Skulle lätt köpa det om det skulle va ett agg med 120 mm fläkt i.
Skumt att det står kvar på www.nmit.se att det är en 12:a i nätaggregatet.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

vad kostade frakten?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS GeForce RTX 3080 Ti | ASUS ROG STRIX X570-F GAMING | Corsair 32GB DDR4 3600MHz Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB

Permalänk

Jag diggar "leksakshörnan" hårt !

Visa signatur

AMD Athlon "Winchester" 3500+ | Asus A8N-SLI nForce4 | Corsair Value Select 2x512MB + 2x1024MB | Hitachi 250GB SATA + 3xwdc 250 gb + WD 160GB IDE | Leadtek Winfast 6800GT PCI-e | NEC 3520 | Aspire 520W | Antec Super Lanboy | Floppy | Viewsonic 21" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arde_81
Skulle lätt köpa det om det skulle va ett agg med 120 mm fläkt i.
Skumt att det står kvar på www.nmit.se att det är en 12:a i nätaggregatet.

Tycker jag med, men det var ganska tyst så den var ok iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phasio
vad kostade frakten?

Jag beställde från: http://www.casemax.se/product_info.php?products_id=85 Den är ltee dyrare där. Frakten ligger där på 99:- Varför jag köpte där var för att de hade chassit inne och jag hade inte tid att vänta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Da Man
Jag diggar "leksakshörnan" hårt !

Den är brutal

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad_and_ugly
I ett så pass billigt chassi inkluderat nätaggregat på "400W" kan man nog ifrågasätta kvalitén på nätagget.. Vet många som får problem med datorerna efter ett tag som grundats i att nätaggregaten har lätt för att ge upp vid hård belastning.

hm, har ett chassi med likadant nätagg, förutom 120mm fläktl, och jag kan avslöja följande: Det var det sämsta nätagg jag ngnsin varit med om! Gick inte attt klocka med eller ngn ting. Bytte till ett Sweex agg på 300w som jag fick med tillsammans med ett annat chassi. Om sweex agget är bättre säger det en hel del om kvliten på colorsit agget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrebSiR^^
Skulle vilja ha spänningarna på nätagget?

Stabila vid idle, men pressa lite och du har en berg och dalbana.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Ok, det lät inte skoj. Jag har snackat med min polare som nu sitter vid datorn, han har inte haft ngt strul alls med den, men samtidigt var det inte en så "jättekraftiga" komponenter i den. Men kanske så har det fixat till nätagget lite när de bytte fläkt. Men det tror jag inte...... men vem vet......

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Recension ?

Visa signatur

GROVYGIZMO

Permalänk
Medlem

Saknar recensionsdelen på swec, har drösvis med saker jag skulle kunna recensera.

Gj jobb iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grovygizmo
Recension ?

Jo det smög sig in ett stavfel där ....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Saknar recensionsdelen på swec, har drösvis med saker jag skulle kunna recensera.

Gj jobb iaf

Tack!

Och jag håller med. Det skulle vara najs med en sådan avdelning för oss "amatörer"

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

det där chassit såg ju till och med snyggt ut

bra gjort

Visa signatur

Speldator: AMD Barton 2800+ > Chaintech 7VJL6 > ATI X800 Pro 256 MB > i-Style TK-6600 > 768 MB DDR > 200 GB HDD

Permalänk
Medlem

Tack!

Nja, snyggt och snyggt, smaken är som baken, men helt ok är det i mitt tycke iaf. Finns även i denna färg:

Detta blir lite mer moddvänligt, men är annars lite fulare!?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Den med 120mm fläkten e ju sämre. De gör bara 13A på +12v mot dina 18A.

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem

Aha! Där ser man, tur att man inte fick ett sådant då. Vart har du sett dessa värden?

EDIT: Fick reda på idag att vi hade en multimeter på jobbet, nu gäller det bara att få låna datorn av killen som har den nu

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

det är snyggt. Speciellt i svart/silver

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen på att köpa detta, men jag är inte säker..
Antingen köper man 2 såna här och plockar ner det totalt, sen svetsar man ihop ett nytt..
Eller så köper man ett fulltower och finslipar det lite..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska nog inhandla detta chassi till min server. Sitter nu i ett minst lika sunkigt Svar Compaq M-ATX chassi. Med ett Lite-on nätagg på 120W som också är M-ATX. Fast lådan stödjer egentligen ATX-nätdel men Compaq har varit snåla och använt adapter. Detta ser också mycket snyggare ut. Sen så har det ju många fler 3.5 och 5.25 platser.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic
Aha! Där ser man, tur att man inte fick ett sådant då. Vart har du sett dessa värden?

EDIT: Fick reda på idag att vi hade en multimeter på jobbet, nu gäller det bara att få låna datorn av killen som har den nu

Var nån som la upp en bild på likadant chassi med dock 120MM fläkt förut. Samma agg fanns i polarns dator. Värdelöst. Men dock tyst

Visa signatur

Lappen: HP DV6 | Turion II P520 | 4Gb | HD5650 | 640Gb | 15.6" | LG 22" | Razer Deathadder + Arctosa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
det är snyggt. Speciellt i svart/silver

Snyggt och snyggt, det gör inte bort sig iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Jag är riktigt sugen på att köpa detta, men jag är inte säker..
Antingen köper man 2 såna här och plockar ner det totalt, sen svetsar man ihop ett nytt..
Eller så köper man ett fulltower och finslipar det lite..

Om du slår till på två, så vet du att alla vill se ditt bygge här på sweclockers

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Ska nog inhandla detta chassi till min server. Sitter nu i ett minst lika sunkigt Svar Compaq M-ATX chassi. Med ett Lite-on nätagg på 120W som också är M-ATX. Fast lådan stödjer egentligen ATX-nätdel men Compaq har varit snåla och använt adapter. Detta ser också mycket snyggare ut. Sen så har det ju många fler 3.5 och 5.25 platser.

Man får mycket för pengarna tycker jag och killen som har det är nöjd. Men räkna inte med något mirakel när du börjar arbeta med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombardier

Var nån som la upp en bild på likadant chassi med dock 120MM fläkt förut. Samma agg fanns i polarns dator. Värdelöst. Men dock tyst

Ok, jag har inte kunnat kolla vrdet på detta, men killen som har datorn har aldrig haft ngt problem med det än iaf. Vilket är bra

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frantic

Man får mycket för pengarna tycker jag och killen som har det är nöjd. Men räkna inte med något mirakel när du börjar arbeta med det.

För 288:- spänn räknar jag inte med något mirakel. Sen så lär den vara minst lika bra som min nuvarande Compaq-låda. Och nätagget är ju mycket bättre.