Permalänk
Medlem

DC++ för Linux

Hej.

Vad jag sett och hört så verkar DC++ för Linux (i allmänhet) vara ganska eftertraktat, så jag startar en ny tråd om ämnet, och vår klient, som får vara en mellanhand för problem och förslag för dem som inte vill/kan besöka vår irc-kanal.

Som ni kanske sett i någon annan tråd angående DC++ för Linux så håller jag och en till kille på med ett frontend till DC++, då DC++-kärnan redan utvecklas för *nix (Förutom några småsaker som vi varit tvugna att fixa).

Vi har iaf släppt en ganska rejäl uppdatering som är så pass mycket bättre att den inte går att jämföra med sin föregångare (tycker jag iaf ).

Här är sakerna som ändrats:
* Omskriven från grunden för att få bästa stabilitet (vilket den gamla versionen aknade totalt).
* GTK+ 2.4 för tillfället, men det kommer att bli GTK+ 2.6 om ett tag.
* Glade för att underlätta GUI-delen, blir även lättare att göra det snyggt.
* DC++ 0.668 som grund.
* Använder Scons som "build tool", istället för autotools. (www.scons.org)
* Plus massa annat som bör ses istället.

Detta krävs för att den ska fungera korrekt:
Scons
GCC 3.4
libglade
libgnome
>=GTK+ 2.4

libgnome kommer troligen att försvinna senare, men just nu så krävs det.

http://linuxdcpp.berlios.de/document.php?id=1, där finns instruktioner om hur man laddar ner nyaste versionen via CVS.

Besök oss gärna på #linuxdc++ @ irc.freenode.net

Edit: Stavfel.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Testade det för någon dag sedan och det funkade rätt bra. Kunde bara inte logga in med lösenord på hubbar samt att man inte blev informerad om att den hashade alla filerna. I övrigt så är det en riktigt soft klient.

Permalänk
Medlem

Som jag har tjatat i mailinglistan, bra att ni har valt gtk+ istället för gtkmm som i förra försökat. Katastrofalt att ni valt SCons till fördel för autoconf/automake.
Det valet gör att jag håller mig på sidan istället för att hjälpa till där jag kan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tajson
Som jag har tjatat i mailinglistan, bra att ni har valt gtk+ istället för gtkmm som i förra försökat. Katastrofalt att ni valt SCons till fördel för autoconf/automake.
Det valet gör att jag håller mig på sidan istället för att hjälpa till där jag kan.

Vad är det för fel på gtkmm?

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem

Klart intressant projekt. Detta ska jag ta en titt på.

Edit:
Får lägga till detta eftersom ingen skrivit sen jag var här senast.
Drog hem cvsen och det funkar utmärkt. Men ska ni verkligen ha kvar hashfunktionen? Borde den inte vara där, men som val? För det tar evigheter att fixa sig en share.

Permalänk
Medlem

tolle: Det borde fungera med lösenord. Annars så kan du ju alltid ansluta via Favorite Hubs, där fungerar lösenorden iaf.
Jo, hash-progress-dialogen är disablad just nu för det blir ett specialfall med trådarna där.

Tajson: Varför är det katastrofalt med scons? Scons är oändligt mycket bättre. Visst det är nog inte speciellt många som har det, men det borde ändras. Men den som vill får gärna ge oss det som behövs för automake/autoconf så lägger vi till det. Men som det är nu så blir det inget från vår sida iaf.

snutte: Jo, den skall vara kvar. I vanliga DC++ så kan man inte stänga av TTH, därför kommer vi också att ha kvar den. Plus att det är rejält med jobb om man ska kunna disabla den.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Wow hoppas ni fixar så den hashar filerna i bakgrunden snart...gått 2h och inte ens hunnit testa programet för hashningen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Ett intressant projekt, helt klart!
Om detta håller, så ryker mina ntfspartitioner permanent

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

hulkenstrong: Jo, hashningen uppför sig lite underligt under linux. Det kommer att fixas snarast möjligt.

oscar.carlsson: Det låter bra

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

vet inte men för mig kompilerade det inte men kanske beror på att jag kör x86_64 på mina dual opteron? Inget värkar saknas enligt scons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
vet inte men för mig kompilerade det inte men kanske beror på att jag kör x86_64 på mina dual opteron? Inget värkar saknas enligt scons

Jag kompilerade det utmärkt på min x86_64.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att installera då? Det finns bara CVS och det har jag aldrig använt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag är allergisk mot CVS-kod från projekt jag inte känner till, så jag väntar nog tills det finns en port för FreeBSD, eller tills det att jag slängt ihop en själv.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

pa1983: Det borde fungera på x86_64. Får du inget felmeddelande?

Ilja: Förutsatt att du har CVS och Scons så gör du såhär:
Öppna en terminal -> Klistra in detta "cvs -d:pserver:anonymous@cvs.linuxdcpp.berlios.de:/cvsroot/linuxdcpp login" och tryck sedan enter, eftersom det inte är ngt lösenord så tryck bara enter igen. -> Klistra sedan in detta "cvs -z3 -d:pserver:anonymous@cvs.linuxdcpp.berlios.de:/cvsroot/linuxdcpp co linuxdcpp" då tankar CVS hem all källkod till katalogen du står i (den skapar en undermapp som heter linuxdcpp såklart). -> sedan skriver du "cd linuxdcpp" och så till sist "scons" då du är i katalogen (linuxdcpp). Då kompileras programmet och när det är klart så startar du det med "./dcpp".

Kent-Mustafa: Du vore väldigt trevligt om du kunde testa det, då vi inte har en aning om det fungerar under *BSD, tekniskt sätt så borde det fungera. Men sån tur kan man väl inte ha.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Gick inte att kompilera nyss när jag försökte.

Permalänk
Medlem

Själv får jag error då jag kör scons, Jippi!

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Ni får gärna posta felmeddelandet här, annars är det lite svårt att hjälpa till.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Testade att dra cvsen nu precis och bygga. Gick utmärkt. Ni som har snea uppsättningar på era burkar.

Permalänk
Avstängd

Inte gilla GTK eller dess kloner.

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk
Hedersmedlem

Gick fint att kompilera men jag kan inte dela någonting, står bara på 0 B hela tiden... Går inte heller att klicka på hash för att hasha filerna. =/

EDIT: En omstart gjorde att jag nu delar 19MB (egentligen 10 GB).

EDIT2: Ni har typ glömt att grepa shutdown-events, stängde programmet med ALT + F4 (bindat till att stänga nuvarande fönstret), det var fortfarande igång och gav meddelanden i terminalen.

EDIT3: Uppe i 783 MB share efter 4 omstarter...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Jag drog ner CVSen och kompilerade, och det gick utmärkt!
Hashar min share nu (eller, en del av den), ska ut och pröva på någon mindre hubb

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Tror problemet för mig är att jag inte har g++-3.4.
Jag har installerat gcc-3.4 via apt-get borde jag inte ha g++-3.4 då också ?

Permalänk
Hedersmedlem

estoves: Sen beror det på vilken kompilator som används, 3.3 eller 3.4...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

mOREc: Det är för att DC++ delar inte ut filer förräns dem är hashade. Du behöver inte trycka på ngn knapp för att den ska göra det heller. 'Hash' är bara till för att se hur länge det är kvar innan hashningen är klar. Du behöver inte heller starta om för att se förändringen, du kan bara stänga och sedan öppna 'Settings' igen.
Jo, jag vet att vi glömt shutdown-eventsen, håller på att fixa det nu.

estoves: Du måste nog köra gcc-config för att välja vilken version den ska använda.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." - Albert Einstein

Permalänk

Någon som vet vad GTK+ 2.4 heter i Debians paketsystem (kör sarge)? Kan inte hitta det och scons klagar på att det inte finns installerat.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Gick fint nu när jag installerad g++-3.4.
Använder aptitude och det gick visst inte att söka på + tecken så jag trodde att att g++ följde med gcc, men när jag testade direkt med apt-get så gick det.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört debian, men jag antar att den heter gtk eller gtk2?

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

libgtkmm-2.4-dev är det som behövs, om någon får samma problem som mig

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

jag får också massa fel när jag ska installera, fast texten blir för lång för att klistra in här. jag ska kolla om jag kan lägga upp den någonstans.

hoppas ni håller den fin, lägg inte in några uploadlimiters eller nått sånt

Permalänk

Om man ansluter till en hubb och blir utsparkad för att man har för lite share så finns fortfarande det egna nicknamet kvar i klientlistan. Vilket det inte borde vara

Återkommer med fler rapporter så fort jag har hashat in lite share (vilket verkar fungera bra )

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"