Permalänk
Medlem

lödning av grafikkort

Tja..har just råkat skrapa ur en kondensator från grafikkortet och undrar om det är nån runt stockholm som kan grafik kort och kan laga sådanna..typ killar som kan kretskort..å det är ju mitt x600xt kort..så snälla..vore bussigt med svar!!

MVH
micke

Permalänk
Medlem

En kondensator är inte så svår att löda dit, kanske inte så lätt så att du ska göra det själv om du saknar lödvana, men nån som lödit en del borde det gå rättså lätt för.

se till att ha en hel kondensator med samma värden till hands bara, du kan hitta kondensatorer på www.elfa.se

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Re: lödning av grafikkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av micool
Tja..har just råkat skrapa ur en kondensator från grafikkortet och undrar om det är nån runt stockholm som kan grafik kort och kan laga sådanna..typ killar som kan kretskort..å det är ju mitt x600xt kort..så snälla..vore bussigt med svar!!

MVH
micke

skulle nog använda garatin på det om det finns någon sådan kvar
//

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem

inte om jag har pajjat skiten själv..läs på konsumentlagen!..å jag har ingen drummel försäkring..en lödning lär ju inte kosta så jävla mycket..

Permalänk
Medlem

Har du kondingen kvar? Är den skadad?

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Du kan komma hem till mej, jag bjuder på bullar och mjölk *dreggel dreggel*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micool
inte om jag har pajjat skiten själv..läs på konsumentlagen!..å jag har ingen drummel försäkring..en lödning lär ju inte kosta så jävla mycket..

är du smart lämnar du bara in det o säger att de inte funkar och du inte vet varför så byter dom det, tror inte ens dom lär märka nåt

Permalänk
Medlem

finns en person här som heter Fluf som är mycket kunnig.
mitt tips är att du frågar honom

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

slå mi inte..men jag har kollat upp va den där grejen heter..å det är en transformator av nå slag som ska sitta där..är det många av typer av tranformatorer?..till grafik kort dvs..för jag ser typ bara 4 olika typer på kortet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micool
slå mi inte..men jag har kollat upp va den där grejen heter..å det är en transformator av nå slag som ska sitta där..är det många av typer av tranformatorer?..till grafik kort dvs..för jag ser typ bara 4 olika typer på kortet

En transformator på grafikplankan???

Varför ihelvete sitter det en transformator där?

Visa signatur

Registrerad: 2002-11-26
Http://www.norrlandsguld.nu - Om du vill vara dig själv för en stund
Uppför man sig som en idiot så är risken stor att man är en...

Permalänk
Medlem

Ta en närbild på koertet och på delen du har haft bort så ska vi nog lösa mysteriet med vad det är!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Fel forum...

Visa signatur

Så du söker den perfekta sidan om webbradio? Surfa då vidare till
http://www.radioworld.se
där finns allt du behöver veta om hur du drar upp en ström!

Permalänk
Medlem

trafo på grafikkortet? 4 st? haha nooo

Permalänk

Vad är det för tillverkare? Här är iallafall en bild på ett his-kort. Det kan skilja en del från ditt kort men försök att förklara eller markera på bilden vad det är för del du lyckats skrapa bort.
http://www.ixbt.com/video2/images/his-3/his-x600xt-scan-front...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke2k
Du kan komma hem till mej, jag bjuder på bullar och mjölk *dreggel dreggel*

får jag också komma?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micke2k
Du kan komma hem till mej, jag bjuder på bullar och mjölk *dreggel dreggel*

Tänker på killinggängets "en liten film" ,den med Ben och Gunnar.
Ben (Robert Gustafsson) sitter och löder och Gunnar (Johan Rheborg) smyger runt bakom

Visa signatur

"Men bomfullisjutton knallfullirutton skuttom duttom oj fullisjutton!
Ja bomfullikatten ingen får fatt den,skutt den skratten hopp i rabbaten." -Refrägen till Alfons-Visan

Permalänk
Avstängd

Transformator när det är likström, någon gjorde inte sin hemläxa här

Visa signatur

lyckegard: Ditt beteende i denna tråd gör att du skrapar ihop till en varning.

Permalänk

Transformator = spole = trolig komponent, fast kanske inte på ett grafikkot snarare ljudkort.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

sålänge det inte är någon stackars ytmonterad sak så borde det inte vara några problem att löda..

Visa signatur

Mobba inte min avatar.. Den är mycket avancerad gjord.. i paint

Permalänk
Medlem

Om det bara är en kondensator, ytmonterad eller inte, så är det inte så svårt. Bara du vet vilket värde och vilken fysisk storlek kondensatorn har.

Edit: Har tillgång till elektroniklabb (fysikum) här i Sthlm, om du vill ha hjälp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Tja här är bilden på skadan å kortet Kortet är ett powercolor x600xt
och jag har inte kvar den bortskrapade delen men är bilden på skadan iaf..

http://biphome.spray.se/micool/x600xt.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av micool
Tja här är bilden på skadan å kortet Kortet är ett powercolor x600xt
och jag har inte kvar den bortskrapade delen men är bilden på skadan iaf..

http://biphome.spray.se/micool/x600xt.jpg

Hmm, jag skulle säga motstånd.

Visa signatur

-:Good health is merely the slowest:-
-:possible rate at which one can die:-

("Den person som köper en begagnad lösfitta vill jag inte möta, någonsin." -Aphex) Funkar inte pga att Övriga Ämnen är borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShadowCat
Hmm, jag skulle säga motstånd.

jag skulle säga kondensator, eftersom att det står ett C brevid/under

ytmonterat.. om du inte har kvar komponenten så är det svårt att veta vilket värde det ska vara på den...

du kan ju göra en chansning och testa om det fungerar utan den kondingen... jag tror inte att det går sönder mer..

men vad vet jag...

Visa signatur

Mobba inte min avatar.. Den är mycket avancerad gjord.. i paint

Permalänk
Medlem

Jag gjorde samma miss på mitt gamla Radeon 8500. Kortet fungerade ändå i windowsmiljö men när man drog igång spel så blev det lite artifakter eller vad det heter...kanske bara var jag som hade flyt.

Visa signatur

FREDRiK | Skaffa Firefox samt Thunderbird - www.mozilla.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuul
du kan ju göra en chansning och testa om det fungerar utan den kondingen... jag tror inte att det går sönder mer

Håller med. Det kan ju eventuallt fungera ändå. De flesta kondensatorer (alla?) finns där som avkopplingskondensatorer dvs försöka hålla spänningen så konstant som möjligt. Kortet kan ju bara i värsta fall bli instabil i mer krävande situationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keefa
finns en person här som heter Fluf som är mycket kunnig.
mitt tips är att du frågar honom

Hehe, tackar.. hjälper att söka på eget namn då och då.

Ja det är en ytmonterad kondensator frågan är vad det är för Farad
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Antagligen någonstans runt 4700pF Exakt vad vet jag inte och har inte lyckts hitta på nätet. Hälst skall man ha ordentlig ytmonterings lödutrustning, men i brist av det går det med en finelektroniks lödkolv och lite skillz. Gjorde nyligen ett liknande jobb på en X-Box som någon misslyckats med fatalt vid en chippning.

Sedan ang garanti. Tja du kan försöka med en RMA om den inte funkar (har ett 5700u kort som funkar trots saknad konding). Butiker kollar generellt om den funkar eller ej, om den inte funkar så är de oftast inte jättenoga med att kolla vad som är fel, bara fall det funkar eller ej. Man KAN göra så men det är INTE rätt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Äh..vem bryr som om det är rätt eller fel..komplett sitter på stora summor..så jag tror inte att det är nå större fara..ni har varit skit goa..TACK allesammans!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf

Hehe, tackar.. hjälper att söka på eget namn då och då.

Ja det är en ytmonterad kondensator frågan är vad det är för Farad
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Antagligen någonstans runt 4700pF Exakt vad vet jag inte och har inte lyckts hitta på nätet. Hälst skall man ha ordentlig ytmonterings lödutrustning, men i brist av det går det med en finelektroniks lödkolv och lite skillz. Gjorde nyligen ett liknande jobb på en X-Box som någon misslyckats med fatalt vid en chippning.

Sedan ang garanti. Tja du kan försöka med en RMA om den inte funkar (har ett 5700u kort som funkar trots saknad konding). Butiker kollar generellt om den funkar eller ej, om den inte funkar så är de oftast inte jättenoga med att kolla vad som är fel, bara fall det funkar eller ej. Man KAN göra så men det är INTE rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av micool
Äh..vem bryr som om det är rätt eller fel..komplett sitter på stora summor..så jag tror inte att det är nå större fara..ni har varit skit goa..TACK allesammans!!

håller med har fortfarande inte fått något tillbaka för den defekta gfx kortet som jag skickade tillbaka

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

superlima tillbaka kondingen o sen skicka tillbaka det hehe!!!

Visa signatur