Slö download med BBB 10/10 när jag uppar?

Permalänk

Slö download med BBB 10/10 när jag uppar?

Hur kommer det sig att min upload påverkar min download extremt mycket?

Det är väl bara ADSL folket som har det problemet? BBB 10/10 tjänsen ska väl inte ha problem med det? Eller hur är det?

Finns det något sätt att fixa det då? Har för mig jag har full duplex, men hjälper det något att ha deT?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Full duplex har alla i stort sett (läs adsl, kabel m.m) och det har inte med det att göra.

Dock så ska inte din upload påverka downloaden nämnvärt då BBBs fibertjänst är symmertisk.

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk

Har för mej att iaf Telias 8mbit inte är full duplex, och det är ju adsl ?
Eller har ja fel ?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VonPluring
Har för mej att iaf Telias 8mbit inte är full duplex, och det är ju adsl ?
Eller har ja fel ?

Ja, du har fel.
Telias ADSL är full duplex, dock asymetrisk som all ADSL är!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ja, du har fel.
Telias ADSL är full duplex, dock asymetrisk som all ADSL är!

Konstigt.
För i ett mail från Telia så står det att vi har halv duplex.
Men det kanske bara är vi som har det eftersom vi bor ute på landet ?

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Slö download med BBB 10/10 när jag uppar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Hur kommer det sig att min upload påverkar min download extremt mycket?

Det är väl bara ADSL folket som har det problemet? BBB 10/10 tjänsen ska väl inte ha problem med det? Eller hur är det?

Finns det något sätt att fixa det då? Har för mig jag har full duplex, men hjälper det något att ha deT?

Om du kör halv duplex nånstans på vägen genom ditt nätverk skulle det kunna vara en orsak. kolla upp att så inte är fallet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Har hört "nätverkstekniker" säga fel på duplex och symmetrisk, så telia kanske inte tänkte efter så noga...

Dessutom tror jag det är vanligare att folk tror "fel" så de e kanske bara smart att skriva så=)

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk

Re: Re: Slö download med BBB 10/10 när jag uppar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Om du kör halv duplex nånstans på vägen genom ditt nätverk skulle det kunna vara en orsak. kolla upp att så inte är fallet.

Jag har det så här Internet>Router>Datorn. Och från routern så kommer det en till dator.

Kan det vara det att den där datorn är där?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

den där datorn, tankar den mycket?

Har du ställt in 10mbit full duplex på nätverkskortet?

Permalänk

Ha du testat utan routor då?

Visa signatur

[ Stationär: iMac 24" - 2.8 GHz Intel Core 2 Extreme, 4GB ram, 1TB HD ]
[ Bärbar: MacBook Pro 13" - 2.53 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB ram, 250GB HD ]
[ NAS: Synology DS-207 - HD 2x2TB ]

Permalänk
Medlem

finns en hel del gamla adsl modem tex alcatel speedtouch home som bara klarade 10 Mbps halv duplex på ethernet interfacet, detta ska inte blandas ihop med adsl i sig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJ_Jonsson
Ha du testat utan routor då?

Nope, men det går inte att testa utan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
finns en hel del gamla adsl modem tex alcatel speedtouch home som bara klarade 10 Mbps halv duplex på ethernet interfacet, detta ska inte blandas ihop med adsl i sig.

men jag har ju inte adsl ju. Jag har fiber ur telejack.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Nope, men det går inte att testa utan.

men jag har ju inte adsl ju. Jag har fiber ur telejack.

"Fiber ur telejacket" ? lol

Har du optiska uttag på dina telefoner lr?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör du t.ex. på ett stadsnät så kan de köra halv duplex.
Jag har BBB 10/10, men direkt från BBB och inte via ett stadsnät. Och jag har bra hastigheter helatiden.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RibBones

"Fiber ur telejacket" ? lol

Har du optiska uttag på dina telefoner lr?

men wtf, ser ut som det kommer därifrån iaf

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Kör du t.ex. på ett stadsnät så kan de köra halv duplex.
Jag har BBB 10/10, men direkt från BBB och inte via ett stadsnät. Och jag har bra hastigheter helatiden.

hur vet man det?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Kör du t.ex. på ett stadsnät så kan de köra halv duplex.
Jag har BBB 10/10, men direkt från BBB och inte via ett stadsnät. Och jag har bra hastigheter helatiden.

MEST ZZZ BBB hyr in sig på de olika stadsnäten, vafan tror du att dem har lagt ut ett eget stam nät? Antagligen har han bara någon inställning fel.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk

Jag garanterar att det är routern, vad är det för router? Antingen köper du en switch eller kör med den inbygda switchen i routern.
Varför kan du inte prova utan router? Ställ in automatiskt IP på datorn bara så!

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Medlem

Din router har inte tillräcklig processorkraft för att behandla så mycket utgående och inkommande paket på en gång. Processorkraft brukar vara något tillverkarna snålar in på på billigare modeller.

Permalänk
Medlem

Jo, kan ge en lösning på det hela.
anledningen till att man inte får tanka speciellt snabbt när man uppar är att TCP-protokollet skickar ACK-svar på all data den får, för att bekräfta att den har tagits emot utan fel. detta leder till att din ner-lina redan är ockuperad av data, nämligen svar från dom du skickar till.
det finns ingen annan lösning på detta än att minska hastighetem med villken du laddar upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madosaur
det finns ingen annan lösning på detta än att minska hastighetem med villken du laddar upp.

Jo, det finns det. Här är tre av dem:

http://www.cfos.de/speed/cfosspeed.htm
http://www.benzedrine.cx/ackpri.html
http://lartc.org/wondershaper/

Detta problemet gäller inte bara ADSL.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagfjäll
Jag garanterar att det är routern, vad är det för router? Antingen köper du en switch eller kör med den inbygda switchen i routern.
Varför kan du inte prova utan router? Ställ in automatiskt IP på datorn bara så!

Jag har en dlink router. Men det är typ inbyggd switch. Hur aktiverar jag den?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
MEST ZZZ BBB hyr in sig på de olika stadsnäten, vafan tror du att dem har lagt ut ett eget stam nät? Antagligen har han bara någon inställning fel.

Japp.
Innan Stadsnätet i Västerås fans så beställde HSB bredband i form av fiber till varje hus på haga. Switcharna i källaren går direkt på deras fiber.
Stadsnätet som Märlarenegi har i Västerås är halvduplex 10Mbit. Jag VET det då jag har testat det hos folk som har bredband via Mälarenergi, har testat BBB, Tele2, Tescali (eller hur det nu stavas) och ALLA de gav Halvduplex.

Men ingen av de som bor i HSB lägenheter i Haga i Västerås har halvduplex utan full.

Så, ta och ta reda på saker innan du skriver något.

Edit: Detta nätet fans alltså innan det fans ADSL i Västerås.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av madosaur
Jo, kan ge en lösning på det hela.
anledningen till att man inte får tanka speciellt snabbt när man uppar är att TCP-protokollet skickar ACK-svar på all data den får, för att bekräfta att den har tagits emot utan fel. detta leder till att din ner-lina redan är ockuperad av data, nämligen svar från dom du skickar till.
det finns ingen annan lösning på detta än att minska hastighetem med villken du laddar upp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tdm

Jo, det finns det. Här är tre av dem:

http://www.cfos.de/speed/cfosspeed.htm
http://www.benzedrine.cx/ackpri.html
http://lartc.org/wondershaper/

Detta problemet gäller inte bara ADSL.

Men då borde han ju inte få speciellt stor ändring, om han laddar fullt upp och ner så kan ju ACK-paketen inte ta mer än 1mbit (i båda riktningar) typ, det är mer troligt att det är rotern som inte pallar med, gör som nån annan sa, koppla in datorn direkt i jacket! Ett sätt att pröva linan vid full dl och ul är att köra dubbla tptest ett ner och ett upp samtidigt, men då är det bra att ha nått annat program som ger trafikgrafer. Testa med och utan router och lägg gärna upp ditt resultat!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med Vdsl, kan du då tanka och uploada och dom båda är oberoende av varandra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Med Vdsl, kan du då tanka och uploada och dom båda är oberoende av varandra?

Nej, alltid när man använder TCP så är ul och dl beroende av varandra, det är bara så att ju mer osymetriska ul-linan och dl-linan är ju mer märks det *host* 24/1 *host*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

man kan aldrig maxa sin upload och download samtigidt med någon uppkoppling som använder TCP protokollet. läs ACK-paket.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weggie
Nej, alltid när man använder TCP så är ul och dl beroende av varandra, det är bara så att ju mer osymetriska ul-linan och dl-linan är ju mer märks det *host* 24/1 *host*

Okej, men du vet vad jag menar, kan jag uploada i typ 1000kb/s och tanka i 1000kb/s samtidigt med 12/9 VDSL?

Som det är nu med 8/1 så går det knappt att tanka alls så fort någon tar från mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
Japp.
Innan Stadsnätet i Västerås fans så beställde HSB bredband i form av fiber till varje hus på haga. Switcharna i källaren går direkt på deras fiber.
Stadsnätet som Märlarenegi har i Västerås är halvduplex 10Mbit. Jag VET det då jag har testat det hos folk som har bredband via Mälarenergi, har testat BBB, Tele2, Tescali (eller hur det nu stavas) och ALLA de gav Halvduplex.

Men ingen av de som bor i HSB lägenheter i Haga i Västerås har halvduplex utan full.

Så, ta och ta reda på saker innan du skriver något.

Edit: Detta nätet fans alltså innan det fans ADSL i Västerås.

Det är 100 Mbit halv duplex, och dom börjar bygga ut full duplex till alla, många har det redan. Vet detta då en polare fick hemska problem med sitt tiscali 10 Mbit när han köpte en D-link 604, pga 604an gillar inte halv duplex på wan porten...

Detta står lägst ner på deras sida (mälarenergi)http://www.mälarenergi.se/stadsnat/omstadsnat/faq.aspx

Citat:

Var i Stadsnätet är det full duplex?
I Stadsnätet är det full duplex på alla adresser utan *. Se sidan med stadsnätsanslutna adresser.

Övriga adresser har halv duplex tills konverteringen är slutförd. Beräknas till år 2006.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Okej, men du vet vad jag menar, kan jag uploada i typ 1000kb/s och tanka i 1000kb/s samtidigt med 12/9 VDSL?

Som det är nu med 8/1 så går det knappt att tanka alls så fort någon tar från mig.

'
Jag skrev ju att ju mer osymetrisk den är destå mer märks det, dvs eftersom vdsl 12/9 är mer symmetrisk (kan man säga så?) så påverkas dl:en inte lika mycket av ul:en som med 8/1

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Det är 100 Mbit halv duplex, och dom börjar bygga ut full duplex till alla, många har det redan. Vet detta då en polare fick hemska problem med sitt tiscali 10 Mbit när han köpte en D-link 604, pga 604an gillar inte halv duplex på wan porten...

Detta står lägst ner på deras sida (mälarenergi)http://www.mälarenergi.se/stadsnat/omstadsnat/faq.aspx

Japp.. Men helt fel hade jag inte. Och med tanke på att jag testade hos dessa vänner för ca ½-1 år sedan så var typ alla halvduplex anslutna.

Det jag bliev lite irriterad på var arogansen hos eckim.
BBB har ett eget nät här iaf. Punkt slut!

Visa signatur

tack o bock