Hjälp! Kasst knastrande ljud + ingen bas på MSI K8N Neo Platinum.

Permalänk

Hjälp! Kasst knastrande ljud + ingen bas på MSI K8N Neo Platinum.

Jag har en ny dator och jag har testat ALLT! Jag kan inte få ljudet att låta bra! Ljudet är integrerat på ett MSI K8N Neo Platinum. Det är helt världelöst dåligt. Jag har aldrig varit med om sämre ljud på en dator! Knappt ingen bas! Ljudet är helt "platt" och riktigt dåligt. Det knastrat hela tiden i bakgrunden, som om det var någon störning i datorn eller som om wave-ljudet var höjt till max eller liknande. Om jag rör musen, klickar på en knapp eller liknande så låter det ännu mera.

Jag och min kompis har byggt ihop två datorer tillsammans och båda har samma fel. Kan det vara något fel vi har gjort? Allt annat i datorn fungerar helt perfekt (förutom mina två front-USB-portar som jag inte fattar varför de inte vill vara med).

Om jag däremot kopplar in mina högtalare (2.1 högtalare, alltså med subwoofer) så är det bra ljud med bas (men knastrandet är kvar, fast det är väldigt lågt så det märks inte så mycket).

Har prövat med flera olika sorters hörlurar, så det är inte där felet är. Jag har jämfört med andra datorer, ändrar ljudinställningar, testat equalizer, updaterat ljuddrivrutiner men det GÅR INTE!

Jag står inte ut längre! Någon som har haft samma problem eller har tips på hur man kan lösa det?!

Om det kan vara till någon hjälp så kan jag säga vad jag har mer för komponenter i datorn:

AMD 64-bits 3200+ (socket 754)
512mb Kingston 400mhz
MSI K8N Neo platinum nForce 3 250gb
Maxtor 80gb 7200rpm SATA

+ lite till

Permalänk
Medlem

Gäller nforce 4 platinum, vet inte om detta gäller nforce 3 också.

Läs på nyheter, MSI luras ?, det krävs ett nätagg som har -5v pin för att ljudet ska fungera.

Visa signatur

3500 Winchester - Wavemaster (svart) 580 hiper -r - Asus SLI - XFX 6800 ultra - Maxtor 2x300 gb - 2048 corsair

Permalänk
Medlem

Glöm vad Hardiz säger....

Ja, ljudet är helt enkelt värdelöst på det kortet du har, jag har samma så jag vet. Kör med ett Soundblaster Audigy 2 ZS istället, det var min lösning anyway.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Gäst

ja det på kortet suger, finns inga inställningar alls ju, nforce 2's soundstorm va mycket bättre!!!

Permalänk
Medlem

Inställningarna bryr jag mig inte speciellt mkt om men ljudkvaliten lämnar en hel del i övrigt att önska på denna planka, enda sättet att få det hyffsat är att koppla digitalt till stärkare & vidare till lur från denna... (lr köpa ljudkort...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan ge er lite svar:
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=41560...

Sen att Audigy 2 ZS är bättre stämde inte i mitt fall, dock kanske många andra finner det bättre.
Men MSIs ljud är helt klart ett nedbyte om man hade ett nforce2 soundstorm kort innan. Tyvärr hjälper det inte att skaffa ett nytt ljdukort idag, då det bara är soundstorm som kan encoda DD =/

Permalänk
Medlem

Tror du missupfattat frågan....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Oj, ja jag läste fel ser jag nu
Det där med knastret förstod jag, men har inget svar på.
Det jag trodde jag svarade på var bas-frågan.
Aja, never mind

Permalänk

Att dom ens kan göra det så dåligt. Men det skumma är att det är bra ljud med högtalare och dåligt med hörlurar. men det är alltså bara ett kasst kort? Jag har hört att det skulle vara ett bra kort. Men en sak är klar i alla fall. ALDRIG MER MSI!!! Jag tål inte detta ljudet! Köper ny dator snart istället!

Tack för svaren i alla fall!

Permalänk

Samma med mitt, jag har ett MSI K8N NEO och har nästan exakt samma problem. jag testade att installera nya drivrutiner då blev det lite bättre men det e fortfarande dåligt.

Permalänk
Medlem

Ne kvaliten är allt annat än bra på inbyggda ljudkortet när det kommer till lurar... Funkar dock förvånansvärt bra när man kör digitalt till stärkare........

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Antagligen svaret till Front USB felet i alla fall!

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=35805...

Permalänk
Medlem

Jag har nässtan samma problem.

Allt funkar som det ska i vanligga högtalare(nässtan)
Man kan höra lite knaster i bakrunden om jag
har högt ljud på och är inne i ett "tyst läge" på låten
eller liknande,
men det kan jag leva med, men det jag inte kan leva med
är att jag kan inte ha hörlurar!
Knastrar som satan då:/

Mitt förslag är nog att köpa ett ljudkort?
Men jag vet ej?

Visa signatur

[Q6600@3.3][MSI P35 Diamond][6GB CorsairDominator@1100][260GTX OC 896MB][0.120+0.320+0.500+2x0.640+2x1+1x2 Nas TB][Corsair HX 750W][P182B][Dell 2209WA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marre_p
Jag har nässtan samma problem.

Allt funkar som det ska i vanligga högtalare(nässtan)
Man kan höra lite knaster i bakrunden om jag
har högt ljud på och är inne i ett "tyst läge" på låten
eller liknande,
men det kan jag leva med, men det jag inte kan leva med
är att jag kan inte ha hörlurar!
Knastrar som satan då:/

Mitt förslag är nog att köpa ett ljudkort?
Men jag vet ej?

Har samma problem, hatar det!!
Fan ta knastret. Finns det ingen som kan lösa detta problem!?

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Medlem

exakt samma problem :/ men det funkar perfekt med förstärkare till

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Hedersmedlem

jag har exakt samma problem med mitt k8n neo4...verkar som det är helt kört...tur att man har ett ordentligt ljudkort

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Det är bara en inbyggd ljudkrets som suger, köp ett nytt ljudkort för 500 så slipper ni skiten sen, Audigy 2 ZS finns i buld för den pengen.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Finns det andra bra Ljudkort i samma prisklass?

Visa signatur

| A64 3200+ @ 2600 Mhz | MSI K8N Neo2 | 1GB Corsair TWINX4400 @ 260Mhz 2.5-4-4-8 | HD 120+120 | Powercolor x800Pro vivo | SuperPi 32sec |