Permalänk
Medlem

Välja Abit moderkort?

Jag funderar på att skaffa mig ett nytt moderkort, men problemet är att jag haft lite problem med mitt förra och vill så mycket som möjligt slippa dessa problem med det nya kortet.

Jag kör med

GIGABYTE SINXP-1394 SIS655 4DDR-DIMM 1AGP8x 5PCI SATA RAID Audio GB-LAN Socket478 ATX

som moderkort för tillfället och har haft stora problem att få det kompatibelt med.
Processorn och mina 3 minnen.

Intel Pentium 4 Northwood 2.66GHz 512Kb 533MHz
Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz

som jag förstått det så är det tydligen en "omöjlig" svår kombination att köra 1.5Gb PC3200 minne, med den processorn.

Men det verkar som om det är krångel med moderkortet också. Så frågan är hur jag bäst fixar till detta. Funderar på ett

Abit IS7 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN Socket478 ATX

som Grafikkort. Jag kör med 4hårddiskar och 3 Cd/Dvd, så jag behöver IEE platserna och Raid.

Tror ni detta skulle bli ett stabilt system, eller har ni några tips på hur jag enkelt kan göra det till ett?

Permalänk
Medlem

Re: Välja Abit moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfheat
Funderar på ett

Abit IS7 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN Socket478 ATX

som Grafikkort.

Det blir nog svårt, då det är ett moderkort. Jag vet inte om den setupen kommer lösa dina problem, men IS7 är en väldigt trevlig planka, sitter själv på en sådan. Ligger på 265 i fsb (orginal 200) utan några som helst problem (bootar ända upp i 280 men mycket längre än så vill den inte, errors överallt, vet inte om det är moderkortet eller agget som säger stop dock).

Permalänk
Medlem

Satsa på nya sockeln 775 istället och ta en av dom nya intel 64 bitars cpu

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

775 finns dom... eller menar du 754?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

här finns en av de nya 775:orna. Fundrar på hur bra detta kort skulle funka.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABAS8

den har ju stöd för P4. Kanske värt att testa med en

Intel Pentium 4 520 Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

kostade 1549:- på datorbutuiken. går nog att hitta billigare, men ett hyffsat pris ändå. Hur är det med standardminnen. Hur vet man om man kan köra 1.5Gb standardminnen PC3200? Kan man någonsin det eller...?

Det verkar som om Abit enbart gör moderkort med 1 IDE port? Stämmer detta? Jag antar att meningen är att köra genom (Sata eller) Raid.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfheat
här finns en av de nya 775:orna. Fundrar på hur bra detta kort skulle funka.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABAS8

den har ju stöd för P4. Kanske värt att testa med en

Intel Pentium 4 520 Prescott 2.8GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz Boxed (with cpu-cooler!) Socket775

kostade 1549:- på datorbutuiken. går nog att hitta billigare, men ett hyffsat pris ändå. Hur är det med standardminnen. Hur vet man om man kan köra 1.5Gb standardminnen PC3200? Kan man någonsin det eller...?

Det verkar som om Abit enbart gör moderkort med 1 IDE port? Stämmer detta? Jag antar att meningen är att köra genom (Sata eller) Raid.

Jag vet inte hur det är på andra moderkort, men på mitt Abit kv8 pro s754 så har jag 2 st ide portar. På samma ställe som det visar på den bilden som du länkade till.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk

ingen större skillnad på s775 och s478 om du inte hade tänkt byta grafikkort och minnen...

ska du köpa nytt får du mer för pengarna om du köper AMD s939.

Permalänk
Medlem

Abit IC7-Max3 är rekomenderat

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

sitter just och väntar på mitt Abit IS7 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Raid Audio LAN Socket478 ATX kort

med späning och hoppas det e bättre än detta msi skit jag har nu

Visa signatur

acer aspire 6920g

Permalänk
Medlem

Satsa på ddr2 och ett Abit AA8XE.....

___________________________________________________________________________

Intel pentium 570 3.8ghz ,1gb ddr2,Abit AA8XE,X700

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

fast som sagt, A64 ger ju lite mer för pengarna om han ska satsa på nya grejjer helt och hållet. DDR2 och AA8XE kostar ju lite och då måste han dessutom köpa nytt grafikkort.

Permalänk
Medlem

nja, grafikkortet spar jag nog helst. Så DDR2 är det inte frågan om. Om jag spar minnena men byter socket så kan jag nog bli rätt nöjd för en låg summa. Frågan är bara vilken Abit jag skall välja. Kör med 2DVD och 4hårddiskar. hmm vad bör jag välja....?

Permalänk
Medlem

Re: Välja Abit moderkort?

EDIT: nuff said

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wolfheat
nja, grafikkortet spar jag nog helst. Så DDR2 är det inte frågan om. Om jag spar minnena men byter socket så kan jag nog bli rätt nöjd för en låg summa. Frågan är bara vilken Abit jag skall välja. Kör med 2DVD och 4hårddiskar. hmm vad bör jag välja....?

i875 har ju bättre prestanda så ett IC7-G som är fullproppat med allt som kan tänkas behövas är ju ett vettigt alternativ. kostar lite mer dock. 1200-1300...

AI7 har ju fått fina betyg i recensionerna i alla fall så det kan ju vara värt. annrs är det många som har IS7 och är väldigt nöjda... du kan nog räkna med att det finns hjälp att få då det gäller det eftersom så många har det...