Permalänk
Medlem

Till allt Watt kåt folk på forumet

Till att börja med, Byta nätagg är INTE lösningen på allt!

Så fort någon ställer en fråga på detta forumet, så verkar standard svaret nu för tiden vara "köp nytt nätagg". Folk verkar ha fått för sig att du måste ha 500W+ för att kunna köra dagens burkar.

Detta är egentligen ett ganska meningslöst innlägg, men vill bara få folk att tänka efter en gång extra innan de kastar 1000kr i sjön på ett nytt nätagg. Många fel kan faktiskt bero på annat (doh).....

Jag kör min A64 3500+ (90nm), A8N deluxe, X800 XL PCIe, 2x512mb DDR400, 2st HD, 2st CD/DVD spelare/brännare, 1st floppy, 4st extra fläktar utan några som helst problem med mitt 360W agg som följde med mitt chieftech chassi. Har även testat med 2st 6800 Ultra i SLI i denna burken (med detta nätagget) och även det fungerade helt felfritt, även vid full load....

Så, ännu ett meningslöst inlägg på detta forum

Permalänk
Medlem

Chieftec 360W räcker rätt så långt faktiskt.

Permalänk
Medlem

och jag har 250 W nätagg och det smider bra
2 diskar, p4 2,6 ghz , 512 mb rdram, radeon 9700XT fett överklockat.. så det drar massor med ström.. allt e voltmoddat också =D

Och ändå duger allt med 250 "äkta" watt

Visa signatur

ASUS SABERTOOTH P67 B3 | Intel Core i7-2600K | Corsair XMS3 Vengeance 8GB | MSI GeForce GTX 560Ti 1GB OC Twin Frozr

Permalänk
Medlem

Vet av egen erfarenhet att ett ordentlig agg lönar sig ! Billigt skit är bortkastade pengar enligt mig...
Chieftec aggen är endå rätt bra

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Avstängd

har 2st L&D 300W som kosta 199kr för 3-4 år sedan, men kör bara en av dom i datorn.. hade dom som dual tidigare men behövde inte så mycket visade det sig

Annars har jag 4st gamla server agg på 420W var som även går att koppla ihop vid behov... 1680W

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Man kan ju klocka mkt bättre med ett bra nätagg eftersom det inte ger så ojämn volt. Har man ett dåligt som get lite ojämnt så blir det ännu värre när det nästan belastas för fullt. Kollade nån gång och volten hoppade rätt så bra när jag bara var i windows och spelade lite musik. Då hade jag min konfig med ett värdelöst 350w nätagg. Men jag håller delvis med. Man klarar sig med ett dåligt nätagg men det kan ändå vara värt 700-1000kr för ett riktigt bra som man kan ha kvar länge.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

högt wattvärde och stabilitet är två skilda ting att inte blanda ihop.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Avstängd

Kan bara hålla med om att effekten är otroligt hypead.

Jag kör en A64 3000+, 6600GT, 2x160 Gb SATA, DVD-brännare och en handfull fläktar på ett Viking agg på 300W som ger 10A på 12V. Spec.
Det funkar utan några som helst problem. Det ända jag stör mig på är att det inte riktigt passar i mitt Chietek-chassie. Om det är agget eller chassiet som inte följer standard vet jag inte, fast det sitter rätt stadigt med två skruvar och några LEGO-klossar.

Permalänk
Medlem

Med mitt 360w agg som jag har i min andra burk så hade jag vissa problem med att strömmen inte var stabil under belastning, dvs att agget inte riktigt orkade. Då körde jag p4@ 3,2ghz, x800pro @ 520/480, 1hdd,1cd-brännare,1 floppy. Så fort ja bytte till mitt nuvarande aspire 520w så kunde ja klocka upp minnena på grafikkortet till 520 utan problem och processorn blev mycket stabilare och i stort sätt hela systemet. Så säg inte att nätagget inte spelar så stor roll, för det gör det

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr0st
...Så säg inte att nätagget inte spelar så stor roll, för det gör det

Det ABC12345 ville säga var nog att ett nytt nätagg inte är lösningen på alla problem... Naturligtvis är det inte fel med mycket kraft...

Visa signatur

Läs igenom ditt inlägg innan du postar...
Ljud? Elektronik? Jamen fråga då...

Permalänk

Du har inte tänkt på att nätagg kan bli slitna med tiden? Detta ger en hel del effekter på den övriga hårdvaran när det gäller stabilitet både i och utanför operativsytemet. I trådar där folk undrar vad som kan vara felet när dom har dessa effekter på sina system så är det väl självklart att man nämner nätagget?

Sen kan man ju också uppgradera nätagget för att man vill ha ett mer framtidssäkert system, sleevade kablar, mer kablar, stabilare spänningar, snyggare utseende, lägre ljudnivå, osv, osv.
Jag tror de flesta som frågar här har minst en vettig anledning till att byta upp sig.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtjoO
och jag har 250 W nätagg och det smider bra
2 diskar, p4 2,6 ghz , 512 mb rdram, radeon 9700XT fett överklockat.. så det drar massor med ström.. allt e voltmoddat också =D

Och ändå duger allt med 250 "äkta" watt

Jepp, och jag är snäppet värre med 185W. Har P4 2,53 GHz, 512 MB DDR, Ti4600, 2 diskar, 1 dvd+rw och en dvd-läsare. Inga problem öht.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MR_Crowley
... Viking agg på 300W som ger 10A på 12V. Spec.
...

10A på 12V huh?.. ere inte amd som rekomenderar 20A på 12? :S eller minns jag fel? (antagligen ^^)[/

Visa signatur

[color="blue"]DET HETER CCFL, INTE NEON[/color].Neon är en ädelgas och används inte i en DATOR.
Har du försökt att söka? :)

Permalänk

mitt första nät köpte jag separat hos kjell.com o är ett q-tec 350W. ska bara säga att _just_ de nätet funkar bra hittils. sen köpte jag en låda inklusive nät q-tec 350w. efter att jag kört de nätet ganska hårt, hade datorn på runt fyra veckor i streck förutom att ja stängde av den några gånger varje helg sa de till sist *poff* när ja skulle starta datorn o så hade den dött.. bytte till nätet ja köpte från kjell.. en vecka efter dör nätet i routern som var i gång i cirka 20 dagar... tröttnar en del o köpte ett antec truepower 550w o routning sköter nu den bara bra. kom ihåg att nätagregatet som ja köpte innan ja köpte q-tec lådan fortfarande funkar jättebra..

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Eh, det är klart att man eg. inte behöver så fasliga mängder effekt.
Men om nu någon som har problem med stabilitet och den personen uppger vad för nätagg den har och till exempel spänningarna är helt fugged up. Då rekommenderar man ju naturligtvis ett bättre som det ligger lite kvalitet bakom.
Och när man ändå ska köpa ett nytt agg så finns det ingen som helst anledning att köpa ett som klarar att driva den hårdvara man har precis utan bättre att bygga för framtiden och köpa ett som räcker för några år framöver.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

allt beror ju på kvallan, men 350w kan funka riktigt fint på dom allra flesta burkar.. Men däremot så är ju 550w nätaggen lite väl mycket för 99% av befolkningen:)
Vart också förvånad över hur bra det gick med den ganska hårt belastade datorn även om jag har bytt upp nätagget (300w => 350w) gav betydligt bättre spänningar.

Visa signatur

"Don't you worry, i'm a gamm-M.U.C.K.:ad signalmekaniker."
AMD Athlon 64 3200+ 1024mb ram PC3200, GF6800GT 128Mb, ~800Gb (Dumma D70 som slukar HDD >.<) Hdd SB Audigy2 platinum
Atmel ATmega8515 @ 4mhz, 5v core. Har full koll på 8 LED iallafall

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zWeaX
10A på 12V huh?.. ere inte amd som rekomenderar 20A på 12? :S eller minns jag fel? (antagligen ^^)[/

Möjligt. I manualen till mitt moderkort, MSi K8N Neo4, står det flera gånger att de rekommenderar 450W och 18A på 12V. Men det funkar ju fint ändå. 12V ligger lite lågt på 11,60 - 11,80V men det är inget jag märker av i dagsläget.

Permalänk

Kan alla sluta skriva "Jag kör min dator på ett 200W nätagg det fungerar jättebra..."

Det är så jäkla värdelös information så det är inte sant. Det har redan konstaterats säkert fem gånger i bara den här tråden att det självklart inte är Effekten som tillverkaren anger som har någon betydelse. Det som betyder något är hur stabilt nätagget klarar av att hålla spänningarna trotts hög procentuell belastning av maxvärdena.

Det finns säkert bra 200W nätagg som utan större problem kan leverera upp mot 300-350W effekt när det behövs utan att spänningarna sjunker. Har "nisse" köppt ett nätagg som är klassat till 300W istället för att han tycker 200W låter för lite så köper han ett billigt q-tec och får som 70% av alla andra q-tec köpare ett nätagg som är sämre än det första han hade. Q-tec anger max peak-värden. Hade man mätt 200W nätagget på samma sätt hade det blivit klassat som ett 350W nätagg.

Sen ser man många trådar där folk uppgraderat sina gamla datorer med ett "uppgraderingspaket" (nytt moderkort, minne processor ofta ett nytt grafikkort när de endå håller på) för det anses inte lika livsfarligt att pilla lite med datorn själv längre. (som för några år sedan) De ingen informerar dem om är att deras gamla 225-250W halvbudget-nätagg inte kommer kunna driva de nya komponenterna så bra. Eller så har någon haft lite mer koll på det hela, fattat att man "behöver många watt" och köper det billigaste man kan hitta. Inte konstigt att det blir många trådar där folk rekomenderar att man uppgraderar sitt nätagg. 99.9% av alla svar på sweclockers vad det gäller krånglande datorer är rena gissningar. Inte för att personen som svarar är okunnig, utan för att man kan helt enkelt inte ge tillräckligt med information för att kunna ställa en "riktig" diagnos så behöver man de saker som komponenttillverkarna använder för att testa sina produkter. (typ en 100kg tung maskin som kollar om det är något fel med moderkortet, sen en annan för grafikkortet, och minnet osv...) Så att klaga på att folk ger andra råd känns ganska meningslöst. Det behöver inte vara en "wattkåthet" utan man säger att man borde ha ett ~500W nätagg för då kommer de antagligen klara sig ganska bra även om de köper det billigaste de kan hitta. Ingen tvingar dem att köpa ett nätagg för tvåtusen kronor....

[EDIT] OMG! Det blev ett stort inlägg.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Re: Till allt Watt kåt folk på forumet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ABC12345
Till att börja med, Byta nätagg är INTE lösningen på allt!

Så fort någon ställer en fråga på detta forumet, så verkar standard svaret nu för tiden vara "köp nytt nätagg". Folk verkar ha fått för sig att du måste ha 500W+ för att kunna köra dagens burkar.

Detta är egentligen ett ganska meningslöst innlägg, men vill bara få folk att tänka efter en gång extra innan de kastar 1000kr i sjön på ett nytt nätagg. Många fel kan faktiskt bero på annat (doh).....

Jag kör min A64 3500+ (90nm), A8N deluxe, X800 XL PCIe, 2x512mb DDR400, 2st HD, 2st CD/DVD spelare/brännare, 1st floppy, 4st extra fläktar utan några som helst problem med mitt 360W agg som följde med mitt chieftech chassi. Har även testat med 2st 6800 Ultra i SLI i denna burken (med detta nätagget) och även det fungerade helt felfritt, även vid full load....

Så, ännu ett meningslöst inlägg på detta forum

Visst kan man klara sig på ett sånt nätagg till det flesta system men då min moderkortstillverkare och grafikkortstillverkare båda rekomenderar minst 400W samt att jag tänkt köra några diskar med den, uppe i 5st nu så tycker jag inte att man behöver chansa på ett mindre nätagg.

Visa signatur

| ASUS P5W DH Deluxe | Intel C2D E6600 | 4GB Corsair DDR2 6400 | Gainward 7950GX2 1GB | Raptor 74GB (system) + 1.7TB (lagring) |
| Samsung 20" Wide TFT | Hyundai L90D+ | Plextor 708A | Nec 3520A | Logitech MX518 | Enermax 550W |
| Laptop: 2.0GHz | 1GB | 6800go | 17" Wide 1920x1200 | DVD-RW | 4618 3DMark05 | (Dell Ins 9300) Dell 9300-Tråd

Permalänk
SpelClockers

watt är viktigt men amp är lika viktigt.
finns så många låg amp agg ute med STORA watt #. ungefär som watt hysterin inom hifi där nån dummer på siba står o predikar om sin stereo på 2*5000W o kostar bara 300:-
stirra er inte blinda på watten.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det du säger (trådskaparen) inte är sant. Så gott som alla svar ang. nätagg innehåller orden "bra tillverkare".

Permalänk
Medlem

Jag kör med ett 250W nätagg som lämnar 16A på 12v-railen, det duger för min prescott 2.8 och ett 6600GT. Dock blir det pytteagget med sin 40mm lågvarviga fläkt varmt som in i H*****E. Agget är seriöst varmare än både processorn och grafikkortet och värmer upp hela datorlådan till en behaglig bastutemperatur

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
[EDIT] OMG! Det blev ett stort inlägg.

Summering, sluta klaga på andra som säger åt folk med problem att börja med ett vettigt nätagg för att utesluta den felkällan.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Massa text

You said it! Det är väldigt många som dumsnålar på nätaggregat, alternativt inte tänker på agget öht.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Sen är det faktiskt så att de flesta fel beror just på antingen nätagget eller minnet (hårdvarufel alltså, 60% beror säkert på felaktig konfiguration, dåligt underhållet system osv)).

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Sen är det faktiskt så att de flesta fel beror just på antingen nätagget eller minnet (hårdvarufel alltså, 60% beror säkert på felaktig konfiguration, dåligt underhållet system osv)).

Nej. Överlägset mest fel här på forumet beror på att folk pillar på saker de inte borde pilla på, p.g.a. bristande kunskaper. Efter det kommer värmeproblem.

Permalänk
Medlem

har 550 watt..köpt den för 500kr

helt ny,använt 1 månden

Visa signatur

•–— •hš¹8¶ ™•–— •
Amd 64-bit 3200+ RADEON 9800XT-Allt är gratis när man har bredband- MER CO-OP ÅT FOLKET

Permalänk
Medlem

Jag körde min burk enl. sign mummaclockad lite LED:s och CCFL, med ett 300W Aopen nätagg. Tyvärr dog det tillslut. Tror det blev överhettat på ett lan. (Började bete sig weird). Vi hade kanske 30-35grader i rummet och det gillade inte mitt stackars agg. Dagen efter lanet sluta dog nätagget när jag lira NFSU2.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

Kör mitt system med ett Seventeam 300w. Var väldigt orolig när jag fick mitt 6800GT att de inte skulle palla de.

Permalänk
Medlem

Kortfattat:
Ett kvalitetsagg på 300W räcker till nästan alla burkar.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.